Titta

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat : Mysteriet med ansiktet i spegelnMaterialDela
  1. Folk som är mörkrädda
    har jag aldrig förstått mig på.

  2. Det är inget farligt med mörker.

  3. Det som gömmer sig i mörkret,
    däremot... Det är läbbigt.

  4. Välkomna till mysteriet
    med ansiktet i spegeln.

  5. Leoparderna har antagit utmaningen
    att försöka lösa kvällens mysterium.

  6. Nu måste de erövra två ledtrådar
    som är gömda i slottets källare.

  7. Det här är "Läsmysteriet".

  8. Oj. Läbbigt.

  9. Det är pirrigt och det ska bli kul.
    Bra lag, känns det som.

  10. Man vet inte om man vinner,
    men jag hoppas det.

  11. -Sluta lys och kom nu. Välkomna hit.
    -Tack.

  12. Det är inget att tacka för.
    Vilka är ni, då?

  13. -Leoparderna.
    -Härligt.

  14. De här figurerar
    i kvällens mysterium.

  15. Det här är baronessan
    - snorkig och dryg på alla vis.

  16. Hon höll sig för sig själv och
    tyckte att de andra var irriterande.

  17. Men en extra ruskig kväll
    hände något hemskt.

  18. Strax innan läggdags speglade sig
    baronessan i sitt sovrum.

  19. Då såg hon ett ansikte i spegeln,
    kritvitt och förvridet.

  20. Hon svimmade. När hon vaknade
    var hennes halsband borta.

  21. Vem skrämde henne och stal smycket?

  22. Var det kocken Karsten, som
    var mjölig i ansiktet efter baket?

  23. Var det unge herr Henrik,
    som älskade elaka skämt?

  24. Var det baronen, som råkade skrämma
    henne när han skulle säga god natt?

  25. -Ganska lurigt, va?
    -Ja.

  26. Ni ska ta reda på vem som är skyldig.
    Någon av dem är det.

  27. Det gör man med ledtrådar, som man
    får genom att klara av utmaningar.

  28. Utmaningarna är gömda
    nere i slottets mörka källare.

  29. -En karta. Ser ni förstoringsglaset?
    -Ja.

  30. Ta sikte på det, för där är
    första utmaningen. Stick i väg nu.

  31. Mysteriet känns lite krångligt.
    Det kan vara vem som helst.

  32. Vi går snabbt förbi här.

  33. -Ni får gå först.
    -Jag vågar inte.

  34. Jag vågar absolut inte.

  35. Är det någon där, Vincent?

  36. Det går snabbare om vi springer.

  37. Det var så läskigt!
    Jag blev jätterädd. De andra också.

  38. -Titta, där är det.
    -Vad bra! Förstoringsglaset.

  39. Nu kör vi.

  40. Nu får laget en text
    där det fattas tre ord.

  41. Vilka?

  42. Orden de kan välja mellan
    vaktas av fyrtio liter maskar.

  43. Det gäller att förstå texten och
    reda ut vad de olika orden betyder.

  44. Svarar de rätt, får de ledtråden och
    är ett steg närmare kvällens lösning.

  45. Svarar de fel, eller om tiden går ut-

  46. -är ledtråden förlorad för alltid.

  47. Det känns väldigt pirrigt
    och nervöst.

  48. Maskarna är lite äckliga.

  49. Vi vill så gärna ha ledtråden,
    så jag hoppas att det går bra.

  50. "Jag hörde ett högt och otäckt skrik.
    Det lät 'hm-hm'."

  51. "Ljudet kom från 'hm-hm'.
    Jag var inte ensam i mörkret."

  52. "Min hud 'hm-hm' sig av skräck."

  53. Okej.

  54. Det var äckligare än vad jag trodde.
    De var kletiga och väldigt många.

  55. Ta den med båda händerna.

  56. Det luktar.

  57. -Skynda.
    -Här. "Tyst."

  58. "Jag hörde ett högt och otäckt skrik.
    Det lät..."

  59. -"Skyndande."
    -"Det lät tyst."

  60. -"Det lät..."
    -"Det lät godis." Nej.

  61. -Vad är "horribelt"?
    -Vi vet inte.

  62. -"Det lät...tyst."
    -Vi tar det.

  63. -Gå och sätt upp det.
    -"Ljudet kom från..."

  64. -"Ljudet kom från..."
    -"...underjorden."

  65. Vi valde "underjorden".
    eftersom det stod att det var mörkt.

  66. Så där.

  67. Huden knottrade sig.
    Det är ungefär som att gå gåshud.

  68. Det passade bra in i texten.

  69. "Jag hörde ett högt och otäckt skrik.
    Det lät tyst."

  70. "Det lät högt."
    Det kan inte vara "tyst".

  71. Vi kom på att "tyst" var fel.

  72. "Det var högt och otäckt"
    och "det var tyst". Det går inte.

  73. -"Skägg", "fantastiskt"... Nej.
    -Det blinkar rött.

  74. Inte "tvättande", "skägg"
    eller "godis".

  75. "Horribelt" kan det vara.
    Det måste vara det.

  76. Vi visste inte vad det betydde,
    men det var det enda som lät bra.

  77. "Jag hörde ett högt och otäckt skrik.
    Det lät horribelt."

  78. "Ljudet kom från underjorden.
    Jag var inte ensam i mörkret."

  79. -"Min hud knottrade sig."
    -Vi tar det.

  80. Det är jättespännande.
    Jag är inställd på att klara det här.

  81. Ja!

  82. Vi är väldigt lättade.
    Det känns bra att vi klarade det här.

  83. Så. Läser du?

  84. "Klocka."

  85. -Han har en klocka.
    -Det har inte kocken.

  86. -Han har också en klocka.
    -Det kan vara någon av dem.

  87. Vi tänkte att det inte var kocken.

  88. Han hade ingen klocka.
    De andra två hade klockor.

  89. -Då tar vi nästa ledtråd.
    -Lassot.

  90. -Där är det!
    -Lassot. Vi hittade det!

  91. Nu gäller det för laget
    att komma ihåg en faktatext.

  92. Till sin hjälp får de några
    av de viktigaste orden: nyckelord.

  93. Dem har jag gömt i mörkret,
    men vissa ord tillhör inte texten.

  94. Laget måste hitta rätt nyckelord,
    men tiden är begränsad.

  95. Vi kommer att försöka ta det lugnt.
    Då är det nog lättare att komma ihåg.

  96. Mitt minne är kanske inte det bästa,
    men vi får några nyckelord.

  97. "Kackerlackan är ett skadedjur
    som sprider bakterier."

  98. "Den gömmer sig dagtid,
    men letar efter mat på natten."

  99. "Kackerlackan är en
    av de äldsta insekterna på jorden."

  100. "Dagtid."

  101. "Mat."

  102. -"Natten."
    -Här har vi ett. "Godis."

  103. "Kackerlackan."

  104. "Bakterier."

  105. "Äldsta."

  106. -Här.
    -"Klibbig."

  107. "Ett skadedjur
    som sprider bakterier."

  108. "Kommer fram på natten.
    En av de äldsta insekterna."

  109. -Vilken ska bort?
    -"Gömmer sig..."

  110. "Godis."

  111. "Godis" och "kackerlackor"
    låter inte nära varandra.

  112. -"Tivoli" kan det inte vara.
    -"Klibbig."

  113. Nyckelord är de viktigaste orden
    i en text.

  114. Orden vi valde bort hörde inte ihop
    med texten som vi fick.

  115. "Kackerlackan sprider bakterier."

  116. "...gömmer sig dagtid
    men letar efter mat på natten."

  117. Vi tar det.

  118. Det är viktigt att vi klarar det här.
    Det kanske är en jättebra ledtråd.

  119. -Ja!
    -Vi blev så glada när det blev grönt.

  120. Vi ville bara ta den direkt.

  121. -"Scarf."
    -Förra ledtråden var "klocka".

  122. -De två har klockor, men inte han.
    -Han har en scarf, tror jag.

  123. Vi är nästan helt säkra.

  124. Vem skrämde baronessan
    och stal hennes smycke?

  125. Var det kocken Karsten,
    unge herr Henrik eller baronen?

  126. Här kommer Leoparderna!
    Hur har det gått?

  127. Jättebra. Vi fick båda ledtrådarna:
    "Klocka" och "scarf".

  128. -Vad säger det er?
    -Två har klocka och en har scarf.

  129. -Vi vet vem det är.
    -Det tror ni. Då vill jag höra.

  130. Vem skrämde baronessan
    och stal hennes smycken?

  131. Vi tror att det var...

  132. ...unge herr Henrik.

  133. -Vi får se.
    -Den skyldige var...

  134. ...unge herr Henrik.

  135. Han visste att
    hans mamma baronessan var lättskrämd.

  136. Lite potatismjöl och en ficklampa
    så var det klart.

  137. Smycket fick han på köpet.

  138. Ja!

  139. Vi samarbetade bra.

  140. Unge herr Henrik
    verkar vara ganska gammal.

  141. Jag förstår att han vill flytta
    hemifrån, men man ska inte stjäla.

  142. Snyggt! Det är unge herr Henrik.
    Han har klocka och scarf.

  143. Ni har kämpat bra. Som ett bevis
    på att ni var så proffsiga...

  144. -Varsågoda.
    -Tackar.

  145. -Varsågod.
    -Tack.

  146. Då återstår bara för mig
    att säga tack och god natt.

  147. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Grammatikbolaget

Ett liv utan personliga pronomen - går det?

Det konkurrerande företaget Grammalamma försöker sno Grammatikbolagets personliga pronomen. Om man inte kan leverera personliga pronomen, de där viktiga små orden, förlorar man kunder snabbt. Något måste göras!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Radioskrivarklubben

Utomjordingen och den oväntade vänskapen

Det var en gång en mycket ensam utomjording som längtade jättemycket efter en kompis. En dag åker han till Vintergatan och där möter han en lika ensam människa. Berättelse av barn i klass 6 på Knutbyskolan i Rinkeby. Skådespelare: Carl Jacobson och Tina Råborg.

Fråga oss