Titta

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat : Mysteriet med den stulna guldtackanMaterialDela
  1. Det ser trevligt ut, det här,
    eller hur?

  2. Det är det inte, ska jag säga.
    Inte på långa vägar.

  3. Det har hänt ondskefulla saker här.
    Ondskefulla mysterier.

  4. I kväll ska vi se om ni kan lösa
    mysteriet med den stulna guldtackan.

  5. Legenderna har antagit min utmaning-

  6. -att försöka lösa
    kvällens mysterium på slottet.

  7. Nu gäller det för laget
    att erövra två ledtrådar-

  8. -som är gömda
    i slottets mörka källare.

  9. Det här är "Läsmysteriet".

  10. Jag tror att vi kommer klara det,
    för vi heter ju Legenderna.

  11. Jag hoppas att det blir svårt,
    för jag gillar att tänka mycket.

  12. Jaha, hej, ni har vågat er hit.
    Det var inte så smart, kanske.

  13. -Vilka är ni, då?
    -Vi är Legenderna!

  14. De här är med i kvällens mysterium.
    Det här är Baronen.

  15. En som är baron på ett slott borde
    ha mycket pengar. Det hade han inte.

  16. Men han hade en hemlighet.
    Han hade gömt undan en guldtacka.

  17. Men så en iskall morgon
    här på slottet hände nåt fasansfullt.

  18. Baronen hade just tagit fram
    guldtackan från gömstället-

  19. -när han plötsligt
    fick ett hårt slag i bakhuvudet.

  20. När han kvicknade till
    var guldtackan borta.

  21. Vem slog ner Baronen
    och tog guldtackan?

  22. Var det trädgårdsmästaren Katja
    Knopp, som ville köpa dyra rosbuskar?

  23. Var det Unge Herr Henrik,
    som har tjatat om en ny galopphäst-

  24. -men fått nej av sin pappa, Baronen?

  25. Var det Betjänten James,
    som hade spelat bort sina pengar-

  26. -och behövde mer att spela bort?

  27. Svårt, va?
    Det kan vara vem som helst.

  28. Er uppgift nu är att ta reda på
    vem som är den skyldiga.

  29. Ni kan skaffa två ledtrådar,
    men de kommer inte gratis.

  30. Ni måste klara utmaningar som finns
    här nere i slottets mörka källare.

  31. Jag har gjort en karta
    så att ni hittar.

  32. Det kan vara lite svårt. Ta sikte
    på Spåkulan till att börja med.

  33. Det kommer att bli
    klurigt och lite läskigt.

  34. -Känner ni er beredda?
    -Ja!

  35. Lycka till, hör ni.
    Det kommer ni att behöva.

  36. Och en sak! Akta er för...

  37. Äh, strunt i det. Ni märker det.
    Gå, det var inget.

  38. Läsmysteriet är jätteklurigt.
    Det är svårt att veta vem det är.

  39. "Oh-oh... I don't like it here."

  40. I källaren såg jag en massa galler
    och sen spindelnät med spindlar i.

  41. Det var så läskigt så att jag skrek.
    - "Oh my God!"

  42. Vem var det?

  43. Konstigt... Det känns lite konstigt.

  44. -Kolla, här är den!
    -Äntligen så hittade vi Spåkulan!

  45. I den här utmaningen
    gäller det för laget att förutspå-

  46. -vilken bok
    som hör ihop med vilken text.

  47. De måste titta på böckernas titel,
    bild och vad det står på baksidan-

  48. -för att lista ut
    om texten kommer från den boken.

  49. Svarar de rätt får de en ledtråd-

  50. -och är därmed ett steg närmare
    att lösa mysteriet.

  51. Svarar de fel eller om tiden går ut
    är ledtråden förlorad för alltid.

  52. Det värsta som kan hända
    är att vi misslyckas totalt-

  53. -att vi inte hinner
    eller att vi väljer fel bok.

  54. Jag tror
    att det kommer bli ganska klurigt.

  55. Hit med ficklampan.

  56. Okej. "Ett gap med hundratals tänder
    närmade sig vattenytan under oss."

  57. -Okej, det låter som en haj.
    -Nåt med vatten.

  58. -Den röda...
    -Leta snabbt.

  59. Den här? Den handlar om vatten.
    Ska vi testa?

  60. Det här kan ta en stund.
    Jag försöker lossa...

  61. Här, ta den snabbt.

  62. "Hur länge spelkort har använts
    att spå i är svårt att avgöra."

  63. -Okej... Nånting med spelkort.
    -Nånting med spelkort.

  64. -Spelkort, spelkort.
    -Åh, här!

  65. Jag tror jag hittade den.
    Det står: "Att spå i kort."

  66. -Det handlar om att spå...
    -Ska vi testa?

  67. -Här! Kolla, ta den...
    -Skynda på!

  68. "Bång! Åh! Klirr... Klirr... Klick...
    Likadana kristallskärvor!"

  69. -Okej, det här måste jag kunna.
    -Den här är svår.

  70. -Kristall...
    -Nu letar vi efter kristaller.

  71. -Kristaller... Kristaller...
    -Kolla bakom. "Isprinsessan."

  72. -Vi tar "Isprinsessan"!
    -Men du kan ju inte bara ta en!

  73. Jag var helt desperat och chansade
    på en bok som hette "Isprinsessan"-

  74. -för is, då tänker jag på kristall.

  75. Sen tittade jag upp en sista gång
    för att vara säker...

  76. Här, här! "De sju kristallkulorna"!
    - Jag hittade en bok om kristaller.

  77. Där står det "kristaller",
    så då tog jag den.

  78. -Ta den, häng upp den!
    -Häng upp den snabbt!

  79. -Häng upp den!
    -Gör det snabbt!

  80. Vänta...

  81. Det är superviktigt. Om vi inte
    får den så vet vi inte vem det är.

  82. Det är jätteviktigt att vi får den,
    annars har vi stor chans att förlora.

  83. "Yes! Give me five!"
    Eller "give me ten"...

  84. Vi klarade den första utmaningen.

  85. Legenderna,
    vi samarbetade tycker jag...

  86. ...jättebra.

  87. "Läppstift."

  88. Det är den killen...

  89. Det kanske är
    att de som har läppstift är det inte.

  90. -Och det är därför...
    -Stryk servitören.

  91. -Vi kan gissa mellan de andra.
    -Men tänk om det är tvärtom?

  92. Antingen kan det vara Katja Knopp
    eller sonen, för de hade läppstift-

  93. -eller så kan det vara James
    eftersom han inte hade läppstift.

  94. Därför måste vi vinna Frågetecknet,
    annars kanske vi inte klarar det.

  95. Vi skyndar oss till Frågetecknet.

  96. Okej, vi måste hitta Frågetecknet.
    Jag tror att vi ska ner här.

  97. Vänta... Det känns som om
    nån kommer att vara här bakom.

  98. -Här är det!
    -Åh, Frågetecknet!

  99. Här gäller det för laget
    att lista ut-

  100. -svaret på en gåta
    genom att läsa mellan raderna.

  101. Vad är det som beskrivs i texten,
    fastän det inte står?

  102. Laget måste samla på sig bokstavs-
    brickor och stava fram rätt svar.

  103. Brickorna har jag lagt i resväskorna.
    Vad som mer finns där säger jag inte.

  104. Jag är ganska orolig
    över tiden och stressen.

  105. In, in!

  106. "Skräcken grep tag i mig. Jag var
    vilse och gick runt i cirklar."

  107. -"Vad hade varit bra att ha?"
    -En ficklampa, va?

  108. -Okej, vi kör.
    -Ett, två, tre.

  109. -Där, jag känner nåt! En bokstav.
    -Jag hittade ett L.

  110. Ett G... S, S, S.

  111. -Här! En till.
    -K.

  112. Det är så äckligt!

  113. -Okej, T.
    -Min arm håller på att frysa ihjäl.

  114. -Det blinkar rött!
    -Vi måste skynda oss jättemycket!

  115. -Jag hittade en till!
    -Okej.

  116. "Skräcken grep tag i mig. Jag var
    vilse och gick runt i cirklar."

  117. "Vad hade varit bra att ha?"
    Karta, kanske? K-a...

  118. -Vi testar det.
    -Kart-a. Karta!

  119. Tiden går, skynda, skynda!

  120. Åh nej!

  121. Vi höll inte koll på tiden,
    och sen så hann vi inte.

  122. Vi försökte i alla fall.
    - Först tänkte jag på nåt...

  123. ...med lampa eller fackla.
    Personen gick ju runt i cirklar.

  124. Då tänkte jag att den inte såg nåt,
    men "fackla" och "lampa" gick inte-

  125. -så det måste vara nåt annat.
    Och personen var ju vilse.

  126. Då tänkte jag på karta,
    men vi hann inte skriva det.

  127. -Vi har i alla fall en ledtråd.
    -Ska vi chansa på James?

  128. Vi måste tänka igenom det.

  129. Alla verkar tro olika.

  130. Om vi förlorar kommer det kännas...
    Eller vi gjorde ju vårt bästa.

  131. Vem var det som stal
    Baronens guldtacka?

  132. Var det Katja Knopp,
    Unge Herr Henrik-

  133. -eller Betjänten James?

  134. Välkomna, Legenderna!
    Nu är jag nyfiken, hur har det gått?

  135. Vi klarade första utmaningen
    och fick ledtråden "läppstift".

  136. -Men den andra klarade vi inte.
    -Åh! Den är lurig, den där andra.

  137. -Hur tänker ni med läppstiftet?
    -Två har läppstift och en inte...

  138. ...så det är nog den utan läppstift.

  139. Då vill jag ha ert svar.
    Vem stal Baronens guldtacka?

  140. Vi tror att det är...

  141. ...Betjänten James.

  142. Okej.

  143. Ja... Vi får se.

  144. Den skyldige var...Katja Knopp!

  145. Det var alltså hon som drämde en vas-

  146. -i huvudet på Baronen
    och plockade med sig dyrgripen.

  147. Efteråt ångrade hon sig en kort
    sekund, men det gick snabbt över.

  148. Nej...

  149. Det var lite tråkigt,
    för jag trodde verkligen-

  150. -att det var James, fast ändå inte.

  151. -Hur känns det?
    -Inte så bra.

  152. Det verkade onödigt
    att hon ville köpa rosor.

  153. Jättemycket rosor,
    men hon kanske var beroende.

  154. När jag hörde att det var Katja Knopp
    blev jag besviken-

  155. -för vi hade varit
    så självsäkra och kaxiga.

  156. Sen hade vi inte rätt, så...
    Men det är okej.

  157. Ni var så nära!
    Ni skrev ju "karta", fast inte i tid.

  158. Ni har gjort ett bra jobb. Ni är
    modiga som klarade er igenom det här!

  159. Absolut! Ni är mina hjältar!

  160. Ett diplom som bevis på
    att ni klarade er igenom alltihop.

  161. -Tack.
    -Då är det bara för mig att säga:

  162. Tack och god natt!

  163. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.

Fråga oss