Titta

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Om Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

På ett slott tar programledaren Jonas Leksell emot tre barn som antagit utmaningen att lösa ett mysterium. För att kunna lösa mysteriet behöver de ledtrådar som de får om de klarar två uppdrag i slottets källare. Uppdragen utgår från läsförståelsestrategierna: förutspå, reda ut oklarheter, ställa frågor och sammanfatta. Syftet med serien är att eleverna på ett inspirerande sätt ska få en uppfattning om hur strategierna fungerar och få lust att tillämpa dem på texter de läser.

Till första programmet

Läsmysteriet - teckenspråkstolkat : Mysteriet med det ansiktslösa porträttetMaterialDela
  1. Hej och varmt väl...
    Ja, eller "varmt" väl...

  2. Vi säger så här:
    Hej och vidrigt välkomna-

  3. -till mysteriet med det ansiktslösa
    porträttet. Det kändes bättre, va?

  4. Vinnarskallarna
    har antagit min utmaning-

  5. -att försöka lösa
    kvällens mysterium på slottet.

  6. Nu gäller det för laget
    att erövra två ledtrådar-

  7. -som är gömda
    i slottets mörka källare.

  8. Det här är "Läsmysteriet".

  9. Vi heter Vinnarskallarna,
    för vi älskar att vinna.

  10. Vi gillar inte att förlora,
    så vi vill vinna.

  11. Vi ska vinna det här.
    Vi är inte så jättebra förlorare.

  12. -Ja, vidrigt välkomna!
    -Tack.

  13. -Inget att tacka för. Vilka är ni?
    -Vinnarskallarna!

  14. Alla de här figurerar i mysteriet.
    Unge Herr Henrik, en bortskämd typ.

  15. Fick allt han pekade på, utom en sak:
    Trädgårdsmästaren Katja Knopp.

  16. Han lät måla ett porträtt av henne
    och hängde upp det ovanför sängen.

  17. Men så en tidig morgon
    hände nånting elakt här på slottet.

  18. När Unge Herr Henrik som vanligt
    tittade upp mot porträttet-

  19. -gav han ifrån sig ett skrik
    som fick blod att frysa till is.

  20. Nån hade klippt bort
    Katja Knopps vackra ansikte!

  21. Vem hade klippt sönder porträttet?

  22. Var det Änkefrun,
    som tyckte att tavlan blev finare-

  23. -om man slapp se
    Katja Knopps äckliga leende?

  24. Var det Kammarjungfrun Camille,
    som var hemligt förälskad i Henrik-

  25. -och svartsjuk på Katja Knopp?

  26. Var det Baronessan, som ville
    att Henrik skulle gifta sig rikt-

  27. -inte med nån som jobbade på slottet?

  28. -Där är ert mysterium. Hur känns det?
    -Lite svårt.

  29. Nån utav de här är den skyldiga.
    Det är er uppgift att ta reda på vem.

  30. Man måste samla ledtrådar,
    som man inte får gratis.

  31. Man måste klara av två utmaningar
    som är gömda i slottets källare.

  32. För att ni inte ska gå vilse: karta.

  33. Förstoringsglaset
    är den första utmaningen.

  34. Om ni blir helt rädda,
    skrik allt vad ni kan.

  35. Då hör jag det och blir glad. Okej?
    Är ni beredda? Kör!

  36. Just nu tänker vi att det är Camille.
    Hon är ju städerska-

  37. -och därför har hon
    nycklar till alla rum.

  38. Vi tror att Kammarjungfrun Camille
    var lite kär i Henrik.

  39. Niko, gå, gå, gå. Niko, gå!
    Niko, gå, gå!

  40. -Vänta, vänta! Jag vågar inte.
    -Sluta! Sluta.

  41. -Jag ser spindlar! Jag ser spindlar!
    -Kom! Håll er nära varandra!

  42. I källaren skakade det i kroppen,
    man visste inte vad som skulle hända.

  43. Kommer ni?

  44. Simona och jag var jätterädda,
    så vi bara sprang.

  45. Hallå, var är ni?
    Jag är livrädd här borta!

  46. Det var läskigt, men jag hittade dem,
    och så försvann det läskiga spöket.

  47. -Här är det! Förstoringsglaset.
    -Ja! Snyggt!

  48. I den här utmaningen får laget
    en text där det fattas tre ord.

  49. Vilka ord är det som saknas?
    Orden som de kan välja mellan-

  50. -vaktas av fyrtio liter maskar.

  51. Här gäller det att förstå innehållet
    och reda ut vad orden betyder.

  52. Svarar de rätt får de en ledtråd-

  53. -och är därmed ett steg närmare
    att lösa kvällens mysterium.

  54. Svarar de fel eller om tiden går ut
    är ledtråden förlorad för alltid.

  55. Det värsta vore
    om nån mask hoppade på mig.

  56. Just nu känner jag mig
    taggad inför första utmaningen.

  57. Det ska bli väldigt spännande.

  58. Åh, vad äckligt!

  59. -Okej, hör ni, kom igen!
    -"Försiktigt åt jag några beska..."

  60. "Mina...gjorde mig rädd.
    Otäcka syner låg kvar på min..."

  61. -Okej!
    -Simona, kom igen, kör!

  62. Jag vill inte! Usch, vad äckligt!

  63. Jag har alltid hatat maskar.

  64. Ta med handen! Ta med handen! Ta den!

  65. Tiden går, tiden går!
    Okej, nu kör vi!

  66. Fort! "Försiktigt
    åt jag några beska korvar!"

  67. -"Korvar"?
    -Det måste vara "korvar".

  68. När vi valde orden till texten-

  69. -valde vi de ord
    som vi tyckte passade in bäst.

  70. Mina vad då gjorde mig rädd?
    Mina vad då?

  71. -Ja, mina hallucinationer!
    -Ja! Spring!

  72. -"Otäcka syner låg kvar på..."
    -Fort, fort!

  73. "Otäcka syner låg kvar på..."
    "Syner", det är nåt man ser.

  74. "Näthinna", vad är det? Nåt i ögat?

  75. Att prata om de svåra orden
    var viktigt, för texten var svår.

  76. -Ska vi köra på "näthinna"?
    -Ta det.

  77. Bra! "Försiktigt
    åt jag några beska korvar."

  78. "Hallucinationerna gjorde mig rädd.
    Otäcka syner låg kvar på näthinnan."

  79. -Vi kör.
    -Kör, bara.

  80. Det här mysteriet är rätt svårt,
    så ledtrådar hade varit väldigt bra.

  81. -Nej!
    -Va?!

  82. När vi såg att det blev rött
    blev vi alla ganska besvikna.

  83. Vi har ändå kvar nästa utmaning.

  84. Det som gick fel var att det inte
    skulle vara "korvar", utan "droppar".

  85. -Alla var så säkra, så vi tog det.
    -Vi får bita ihop och klara nästa.

  86. -Men kom!
    -Kommer ni?

  87. Jag vill inte se nån...

  88. -Säg till om du ser nåt.
    -Ja, det gör jag.

  89. Ja, där är Lassot! Bra!

  90. I den här utmaningen
    ska laget komma ihåg en faktatext.

  91. Till sin hjälp får de
    viktiga ord i texten - nyckelord.

  92. Nyckelorden har jag gömt i mörkret.

  93. Men se upp! Det finns
    luringar som inte tillhör texten.

  94. Nu måste laget hitta
    de rätta nyckelorden-

  95. -men de har inte
    hur lång tid som helst på sig.

  96. Vi måste ta den här ledtråden,
    annars blir det väldigt svårt.

  97. Jag är verkligen revanschsugen.
    Vi ska ta den här utmaningen.

  98. "Råttor är däggdjur som gillar fukt."

  99. "De är skadedjur
    och sprider smittor via sin urin."

  100. "De är allätare
    och mest aktiva under natten."

  101. -Kom igen, nu kör vi! "Däggdjur."
    -Bra!

  102. -Ja! "Trivsamma."
    -Det är en riktig råtta!

  103. -"Natten."
    -"Råttan."

  104. -Tiden, tiden, tiden.
    -Ja, bra! "Urin."

  105. -Här!
    -Bra! Kom igen nu!

  106. -Tiden, tiden, tiden.
    -Ska vi...

  107. "Råttor är däggdjur som gillar fukt."

  108. "De är skadedjur
    och sprider smittor via sin urin."

  109. "De är allätare
    och mest aktiva under natten."

  110. "Gosedjur" ska bort!

  111. Vi försökte sammanfatta texten
    i huvudet, men det var inte lätt.

  112. Vi lade de ord som vi
    tyckte passade bäst till texten.

  113. "Trivsamma!" - Vi valde bort
    "gosedjur", "svans" och "trivsamma".

  114. Vi valde bort dem
    för att de inte var med i texten.

  115. "Råttor är däggdjur som gillar fukt."

  116. "Råttor är skadedjur och
    smittar sjukdomar genom sin urin."

  117. Kom igen, det blinkar rött!
    Vi kör på det här.

  118. -Ja, kör!
    -Det här måste vara grönt.

  119. Just nu är jag jättenervös,
    för den där ledtråden är viktig.

  120. Om vi inte får den blir det
    jättesvårt att klara mysteriet.

  121. -Ja!
    -Yes! Bra!

  122. Det känns jättebra
    att vi klarade det.

  123. Jag var faktiskt lite nervös,
    men vi klarade det. Det känns bra!

  124. -"Tiara." Det måste vara hon.
    -Hon har en tiara.

  125. -Vad är det där, då? Ovanpå huvudet?
    -Tiara är en krona, typ.

  126. -Man har den på huvudet.
    -Tiara är som en krona, ja.

  127. Vi är överens om vem som är
    den skyldiga i kvällens mysterium.

  128. -Ska vi köra på den? Tanten?
    -Antingen hon eller hon.

  129. Ska vi köra på det?
    Okej, då sticker vi till Jonas.

  130. Vi är Vinnarskallarna.
    Jag tror att vi klarar det.

  131. Vem var det
    som klippte sönder porträttet?

  132. Var det Änkefrun,
    Kammarjungfrun Camille-

  133. -eller Baronessan?

  134. -Hej, Vinnarskallarna!
    -Hej!

  135. Nu är jag nyfiken. Hur har det gått?

  136. Vi förlorade första utmaningen-

  137. -men den andra utmaningen vann vi,
    och vi fick ledtråden "tiara".

  138. -Jaha. Hur tänker ni kring det?
    -Alla har ju nåt på huvudet...

  139. ...fast bara en person har en tiara.

  140. Okej. Då vill jag veta nu...

  141. Vem var det
    som klippte sönder porträttet?

  142. Vi tror att det är...

  143. ...Änkefrun.

  144. Vi tittar.

  145. Den skyldiga var...Änkefrun.

  146. Hon tyckte att tavlan blev bättre
    utan det äckliga leendet.

  147. Dessutom skulle hon på maskeradbal
    och tog den urklippta delen som mask.

  148. "Två flugor i en smäll", tänkte hon
    när hon åkte till festen.

  149. Ja!

  150. Vinnarskallarna löste mysteriet! Yes!

  151. Det var jätteelakt av Änkefrun.

  152. Nu har ju Herr Henrik
    ingen att kyssa på morgonen.

  153. Ja... Bra kämpat, hör ni!

  154. Det kvittar hur många ledtrådar
    vi får, vi vinner alltid.

  155. Väldigt bra jobbat! Ja, det här
    är alltså en tiara, då vet vi det.

  156. Som ett bevis på
    att ni har kämpat så bra...

  157. -Varsågod.
    -Tack.

  158. -Varsågoda.
    -Tack så mycket.

  159. Då återstår bara för mig att säga:
    Tack och god natt!

  160. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Ämnen:
Svenska > Läsning
Ämnesord:
Läsförståelse, Läsning, Pedagogik, Pedagogisk psykologi, Undervisning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Avsnitt 1 av 8

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Avsnitt 2 av 8

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Avsnitt 3 av 8

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Avsnitt 4 av 8

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den kidnappade papegojan

Avsnitt 5 av 8

Vem kidnappade papegojan? Laget De starka tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Avsnitt 6 av 8

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Avsnitt 7 av 8

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLäsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med det ansiktslösa porträttet

Avsnitt 8 av 8

Vem gjorde porträttet ansiktslöst? Laget Vinnarskallarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Grammatikbolaget

Hur var det egentligen med satslära?

Bolaget Grammalamma är avundsjuka på Grammatikbolaget för att deras arbete med satslära går så bra. Våra vänner bestämmer sig för att bemöta dem med en utsträckt hand och hålla en fotbollsmatch i all vänskaplighet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Retorikmatchen 2015

Kvartsfinal 4

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts norr mot söder när Bilingual Montessori School från Lund ställs mot Svartbjörnsbyns skola i Boden. Det blir en tuff kamp där endast de bästa retorikerna tar sig vidare till semifinal.

Fråga oss