Titta

Bland höghus och paraboler

Bland höghus och paraboler

Om Bland höghus och paraboler

Hur ser ungdomar som bor i Malmös förorter på sin situation och på sin framtid? Många har fördomar kring och har aldrig besökt Rosengård, Hermodsdal, Kroksbäck och andra förorter. Här intervjuas barn och ungdomar om vad de tänker och känner om kvarteret där de bor, vad de värderar högst och vad de vill i livet.

Till första programmet

Bland höghus och paraboler : Om framtidenMaterialDela
  1. Hur tänker ni, när bröts länken hit?
    De unga drömmer om ett bättre liv

  2. Samma stolthet men den andra sorten
    Samma fast bland höghus och paraboler

  3. Det är något som vi unga skriker ut
    Vi bär på en kraft som vill bryta ut

  4. Hör bara tomma ord
    som ekar mellan höga hus

  5. Så vi får skrika tills alla hör
    medans rösten finns kvar

  6. Vad tror du folk tänker om Rosengård?

  7. Nordens största getto.

  8. Ey, Sol, vänta!

  9. Jag gillar den här vägen på våren.

  10. Ja. Synd att vissa förstör
    här i Rosengård. Värsta mesarna.

  11. Jag är trött på rasister
    och på att det inte känns säkert.

  12. Du vet,
    man kan ju inte vara ute sent längre.

  13. De tror att de äger världen. Jag
    vill verkligen härifrån, jag svär.

  14. Alltså, vi invandrare har inte
    samma möjligheter som svenskarna.

  15. -Hej, Tina!
    -Tjena, läget?

  16. -Är det du som är Tina?
    -Ja. Varför det?

  17. Du har chansen att plugga i Lund,
    bo i studenthus och få en bil!

  18. Ja, typ...
    Jag ska bara fixa körkortet först.

  19. Vi får se om jag pallar plugga också.

  20. Pappa kommer att betala min lägenhet
    om jag vill, men jag vet inte..

  21. Kolla hon! Är du dum eller?
    "Tror man inte pallar..."

  22. Alltså, menar du allvar, Tina?
    Vem har den chansen och inte tar den?

  23. -Vadå, då?
    -Hon tänker med röven.

  24. -Håll käften!
    -Akta dig!

  25. Det är synd om henne,
    för hon får inte den chansen igen.

  26. Hon tror att hon får allt,
    men det kanske händer nåt oväntat-

  27. -så att hon missar
    att få det hon ville ha.

  28. Invandrarföräldrar, som mina,
    kom till Sverige för tjugo år sen-

  29. -och sen började de jobba
    för att försörja sin familj.

  30. Man kan inte tänka på att köpa bil-

  31. -eller att kunna ge
    studentpengar till sina barn.

  32. Det är inte topprioriteten då,
    men det är ändå orättvist, ja...

  33. De som har möjligheter,
    de vill inte ens plugga.

  34. De tänker att papporna ska betala
    för deras egna företag och sånt...

  35. Men de som inte har pengar
    kämpar verkligen för sin framtid.

  36. Det är inte så att vi frågar
    efter saker av våra föräldrar.

  37. Vi ber dem inte om bilar.
    Vi förväntar oss inget sånt.

  38. Det är vi som ska fixa sånt och
    se till att våra barn får det bättre.

  39. -Har alla unga samma möjligheter?
    -Nej.

  40. -Har du vänner från andra skolor?
    -Ja.

  41. -Vad säger de om sina skolor?
    -När de jämför med förra skolan...

  42. ...så säger de att den är
    mycket bättre än den förra.

  43. -Så de går i nya skolor?
    -Ja.

  44. Mindre elever, bättre klassrum,
    fler datorer. De har det bättre.

  45. Till exempel lärarna
    litar inte på de flesta.

  46. Det är stora fönster,
    men det är ändå mörkt.

  47. Det är mörka färger.
    Det är vitt, men det är tråkigt.

  48. Det finns ingenting. Vi måste göra
    så att det ser finare och bättre ut.

  49. -Hur påverkar det er?
    -Det påverkar många...

  50. ...för att färgen
    får en att bli trött.

  51. Man orkar inte med
    klassen eller lektionerna.

  52. Om man frågar dem,
    så kanske de säger:

  53. "Ta upp det i klassrummet."

  54. När man ska snacka själv...
    Eller så tar de upp det själva.

  55. "Jag har fått den här frågan,
    vet nån av er?"

  56. -Hur är det, då? När de tar det så?
    -Jag vet inte, det känns inte bra.

  57. -Går folk ibland ut under lektionen?
    -Ja.

  58. -Varför då?
    -För det är tråkigt att inte fatta.

  59. De känner att de bara förlorar tid,
    så de kan gå och göra roligare saker.

  60. -Hur starkt är stödet från lärarna?
    -Det är typ...

  61. Om man ska betygsätta det
    på en skala från noll till tio...

  62. -...så tycker jag faktiskt åtta, sju.
    -Varför?

  63. För de hjälper ändå mycket.

  64. Man känner sig trygg
    när de pratar med en och så där.

  65. -Vad vill du bli när du blir stor?
    -Barnmorska.

  66. Jag vill bli advokat. Jag vill
    att samhället ska bli bättre.

  67. Jag vill plugga.
    Jag vill bli kirurg, jag ska plugga.

  68. -Advokat.
    -Är det din dröm?

  69. -Vad har du för mål?
    -Att bli polis.

  70. Tror du ditt liv påverkas i framtiden
    för att du är från Rosengård?

  71. Kanske i vissa jobb,
    om folk frågar var jag kommer ifrån-

  72. -men jag kan visa dem
    att Rosengård inte är som de tror.

  73. Som jag ser det,
    så tror jag att det kommer gå bra.

  74. Men om det fortsätter så här...
    Gud vet vad som kommer att hända då.

  75. -Jag hatar mitt område, faktiskt.
    -Varför?

  76. För att det här området
    gör en person sämre än vad den är.

  77. Ja, alltså...
    I lägenheten när alla bankar-

  78. -och har hög musik och sånt...

  79. -Vad tror du de tänker om Rosengård?
    -Helt galet.

  80. Tror du det?
    Varför tror du att de tänker så?

  81. För att de aldrig har sett nåt sånt,
    och de tycker inte om det.

  82. -Men har du sett sånt?
    -Bara nu när jag bor på Ramels väg.

  83. -Är det vanligt? Ser du det ofta?
    -Ja, det är brända bilar varje dag.

  84. Det finns mycket kriminalitet här.
    Folk tänker: "Undvik Rosengård"-

  85. -"för det finns
    mycket dumma personer där."

  86. I stället för att tänka: "Vi går dit,
    de bjuder på allting och är vänliga."

  87. Men nej, det lär nog aldrig hända.

  88. Många uppfattar Rosengård fel.
    Jag trodde också att det var dåligt-

  89. -men när jag flyttade hit,
    så var det inte som jag trodde.

  90. Det är verkligen en trevlig plats
    med mycket saker som man kan göra.

  91. Jag kommer att flytta härifrån.

  92. -Varför?
    -Det är inget bra samhälle att bo i.

  93. -Kan det bli bättre?
    -Ja.

  94. -Hur då?
    -Om folk börjar tänka med hjärnan.

  95. Vad hade ni behövt i stället?

  96. Positivitet. "Ni kan klara detta,
    ni är bra ungdomar."

  97. "Även fast du bor i Rosengård,
    så kan du klara dig."

  98. "Ifall du inte har mat hemma,
    så finns det alltid hjälp till dig."

  99. "Ifall du har dåliga betyg"-

  100. -"och har det svårt hemma,
    så finns det nån som kan hjälpa dig."

  101. "Du kan bli det du vill,
    även fast du har dåliga möjligheter."

  102. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Om framtiden

Avsnitt 4 av 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

För att lyckas krävs hårt arbete, en stark vilja och målmedvetenhet. Men hur mycket påverkar egentligen ens bakgrund möjligheterna att nå sina drömmar?

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Barn, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Ungdomar
Ämnesord:
Barn och ungdom, Samhällsvetenskap, Sociologi, Ungdomar
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Bland höghus och paraboler

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om våld och grupptryck

Avsnitt 1 av 5

Hur är det att växa upp och ständigt behöva skydda sig själv för att inte bli utsatt för mobbning eller våld? Om föräldrar som inte riktigt vet hur de ska hantera det som händer i de ungas verklighet. Det handlar också om självdestruktivitet, rädsla och brist på självförtroende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om rasism

Avsnitt 2 av 5

Det handlar om oron inför att främlingsfientligheten breder ut sig och rädslan för att bli utstött och råka ut för diskriminering. Hur skulle livet kunna vara om rasismen och våldet den medför inte fanns?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om respekt

Avsnitt 3 av 5

Alla vill bli respekterade men hur långt är vi beredda att gå för att inte hamna utanför? Det handlar om att våga, eller inte våga, vara sig själv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om framtiden

Avsnitt 4 av 5

För att lyckas krävs hårt arbete, en stark vilja och målmedvetenhet. Men hur mycket påverkar egentligen ens bakgrund möjligheterna att nå sina drömmar?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBland höghus och paraboler

Om familjen

Avsnitt 5 av 5

Ungdomarna pratar om livet hemma och om sina familjer. När man är tonåring vill man känna sig fri från sina föräldrar och klara sig själv. Så hur vill de att föräldrarna ska vara och vad tycker de är pinsamt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Det handlar om manlighet

Debatten efter massövergreppen mot kvinnor i Köln och Kalmar har rasat i sociala medier. Ett klipp från UR-satsningen Tänk till där män talar om sexuellt våld har fått stor viral spridning. Tanken med klippet är att få elever att reflektera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnsexhandel i Kenya

Pojkarna på Diani beach

Vid den paradisiska kenyanska kusten är sexhandeln med unga killar en etablerad företeelse. Beno, Rashid och Kamari försörjer sig ömsom som fiskare, ömsom som souvenirförsäljare och ömsom som sällskap åt kärlekstörstande kvinnor från olika västländer. "Allt jag tjänar går till mina syskon och min mamma! Jag tycker det är fel att de som har pengar kommer hit och utnyttjar oss som är fattiga. För mig handlar det om att få mat för dagen", säger Beno.