Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : Den människodrivna hissenDela
  1. Välkommen till "Gigantiska
    experiment". Det är härlig stämning.

  2. -Vad är det som händer?
    -Vi ska lyfta en människa med rep.

  3. -Va?! Det kommer aldrig att gå.
    -Du kommer att gilla det.

  4. Med hjälp av forskare och ingenjörer-

  5. -kommer vi att få se
    spännande och gigantiska experiment.

  6. -Kolla på den leksaken!
    -Häftigt!

  7. Man drar i snöret
    och så klättrar den.

  8. Precis! Men man måste dra
    i ett snöre i taget.

  9. -Lite som en sprattelgubbe.
    -Precis!

  10. -Vad är det här?
    -Kolla in!

  11. Det är en större version av samma
    leksak som vi såg alldeles nyss.

  12. Ska det här bli en hiss
    som nån ska åka i?

  13. Precis! Det är där man ska stå
    och åka upp i hissen.

  14. Den man står på väger 30 kilo
    och är av aluminium.

  15. Repet håller för 1 000 kilo,
    ett helt ton.

  16. Ett rep som håller för ett helt ton?!
    Vad häftigt!

  17. Det här är remskivor.
    De sitter under hissen.

  18. Man ska dra neråt
    medan man står på sidan.

  19. Smart! Det låter säkert också.

  20. -Vem är det?
    -Det är han som ska åka i hissen.

  21. -Han väger 61 kilo, va?
    -Ja.

  22. Hissen väger 30 kilo.
    Det blir 91 kilo totalt.

  23. -De ser ut att vara klara.
    -Nu kör vi!

  24. Hur högt är det?

  25. Hela vägen upp till toppen
    är det 8 meter.

  26. 8 meter är alltså vårt mål.

  27. Dit upp ska vi. Vi börjar med
    en person på varje sida.

  28. -Kom igen nu! Dra!
    -Vänster först. Ta i!

  29. Det blir snett. Vad händer? Aj, aj!

  30. Jag tror att vi behöver fler
    som kan dra.

  31. Det kommer några till.
    Nu ska det nog gå.

  32. Nu kommer tre till.
    Få se om det funkar!

  33. -Nu är det totalt sex som drar.
    -De ska ta i allt de kan.

  34. Vi får kalla in fler.
    Vi tar jättemånga. Kolla!

  35. -1, 2, 3, 4... Hur många var de?
    -Tio på varje sida. 20 stycken.

  36. Håll koll på flaggan! Man måste veta
    vilken sida som ska dra.

  37. Först de tio på vänster.

  38. Sen de tio på höger.
    Kom igen och dra!

  39. -Det händer inget.
    -Kom igen! Dra!

  40. Höger sida, kom igen!

  41. -Han ska väl upp? Det händer inget.
    -Nej.

  42. -Det verkar inte gå. Vad är fel?
    -Jag vet inte. Nu ska vi se.

  43. Vi måste kolla igen.

  44. Det är som den där leksaken
    med den lilla blå gubben.

  45. Det är viktigt vilken sida
    man drar först.

  46. Då åker den upp jättelätt.

  47. När man drar repet till vänster
    lutar brädan till vänster. Jag hajar.

  48. Det vänstra röret blir rakt, och det
    högra röret lutar ganska mycket.

  49. -När det vänstra dras ut...
    -Då rör den sig uppåt.

  50. -Precis! Då går brädan uppåt.
    -Wow!

  51. Kolla!

  52. Det är repet som är nyckeln.

  53. Nu ser jag.
    Repet rör sig inuti röret.

  54. -Coolt! Kolla på den högra sidan!
    -Okej.

  55. Där är det ju stilla!
    Det rör sig inte där.

  56. Aha!

  57. Då kommer det uppåt beroende på
    vilken sida man drar.

  58. Coolt!

  59. När man drar i repet ska det glida.
    Repet man inte drar i ska sitta fast.

  60. Jag har förstått!

  61. Titta på den stora konstruktionen
    med killen!

  62. Det är samma. När man drar i vänster
    ska repet till höger inte glida.

  63. -Det glider. Nåt är fel.
    -Dra höger nu!

  64. Det verkar inte funka ändå.

  65. Kolla! Det är nåt med repet.

  66. Det här repet verkar ha en ojämn yta.

  67. Det verkar vara lite fransigt också.

  68. -Ser du?
    -Det ser inte så bra ut.

  69. Vi får fixa nya rep.

  70. Vi slänger ner dem
    och får kopplat fast dem.

  71. Det glider kanske.
    Det kanske var problemet.

  72. -Vi får hålla tummarna.
    -Nu drar vi! Allting på plats.

  73. -Fram med nya grejer!
    -Nu får vi se om det lyckas bättre.

  74. De ser laddade ut. Undrar om det går.

  75. Nu spänner vi systemet. Nu är det
    på gång. Nu kör vi! Kom igen!

  76. -Dra hårt! 8 meter var det.
    -Håll koll på flaggorna! Höger, dra!

  77. -Ja, kolla där! Den är stilla nu.
    -Det funkar!

  78. -Vad coolt!
    -"Yes!"

  79. Den glider inte!

  80. Wow! Här ser vi det. Det rör sig på
    andra sidan, men här är det stilla.

  81. -Då var det nog det fransiga repet.
    -Vad kul!

  82. -Man får inte vara höjdrädd.
    -8 meter. Det ska högt upp.

  83. -Det funkar fortfarande!
    -Höger sida, bra! Vänster, stilla!

  84. Kolla!

  85. -Oj, oj, oj!
    -Vi speedar upp det lite.

  86. Vi tar det snabbare.
    Kolla flaggvakten! Upp och ner!

  87. -Dragkamp, nästan.
    -Jag börjar bli nervös. Det är högt.

  88. Det där skulle inte jag våga.

  89. Det är tur att han har säkerhetslinor
    och hjälm om nåt skulle hända.

  90. De drar så att de försvinner ur bild.

  91. -Kolla! Han ser ut att gilla det.
    -Ja. Skräckblandad förtjusning.

  92. Han kunde bli simhoppare.
    "Kom igen!" säger han.

  93. Nu är det bara lite kvar.
    Kom igen! 7 meter. Ni ska upp 8!

  94. Det måste vara tungt.
    Tur att de är starka.

  95. Kan 20 människor lyfta en person
    8 meter upp-

  96. -med bara ett rep?

  97. Ja, det kan de! Kolla!

  98. -Vad de kämpade! Bra jobbat!
    -Snyggt jobbat!

  99. Där ser vi allt igen jättesnabbt.

  100. Vänster, höger, vänster, höger!
    Kom igen!

  101. -Det går!
    -Där!

  102. -Uppdraget utfört med bravur.
    -Snyggt

  103. -Jättebra!
    -Härligt jobbat!

  104. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser, Teknik
Ämnesord:
Hissar, Maskinteknik, Naturvetenskapliga experiment, Teknik, Transportanordningar
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Den flygande hanteln

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 1

Vad är universum egentligen? Har universum ett slut? Och vad finns det där i så fall? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, funderar Farzad kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar, och frågar sig också vad som fanns innan universum kom till. Vi får också höra vad elever på Högalidsskolan i Stockholm tänker kring samma frågor.