Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : Den flygande hantelnDela
  1. -Har du sett en sån här förut, Maria?
    -Nej. Den liknar min farfars pipa.

  2. -Vad är det här?
    -Hej och välkomna!

  3. I dag ska vi göra en jättestor
    variant av den där leksaken.

  4. Vi ska lyfta en hantel
    med hjälp av luft.

  5. Med hjälp av forskare och ingenjörer
    ska vi få se gigantiska experiment.

  6. Hej och välkomna!

  7. I dag ska vi göra en jättestor
    variant av den här leksaken-

  8. -och lyfta en stor och tung hantel
    bara med hjälp av luft.

  9. Han verkar gilla det där.
    Bollen svävar verkligen.

  10. Jag undrar hur hårt han blåser.

  11. -Kolla, nu lutar han den också.
    -Och den svävar fortfarande!

  12. -Nu händer det grejer. En rökmaskin!
    -Ja.

  13. Vi ska försöka reda ut hur bollen
    kunde flyga bara med hjälp av luft-

  14. -och varför man kunde luta den.

  15. Okej, nu sätter vi röken rakt upp.

  16. Ja, vi tar rökkanonen
    och sätter bollen så där. Kolla.

  17. Nämen!
    Röken bäddar in sig runt bollen.

  18. Ja, röken lägger sig runt bollen
    och håller fast den i mitten.

  19. Den var rund.
    Vi testar med tärningen.

  20. -Det gick inte alls.
    -Pyramiden, då? Den försvann också.

  21. Den där ser nästan ut som en
    marshmallow. Nej. Ja, nästan.

  22. -Tärningen gick inte.
    -Den flög ut snabbt. Även pyramiden.

  23. De där är kantiga.
    Kan det påverka, tror du?

  24. De bara blåser bort. Det är häftigt,
    men det funkar inte alls.

  25. Nej, men med bollen fungerar det.

  26. Formen måste alltså vara rund.

  27. Ja.

  28. En rund form fångas av luftflödet.

  29. Röken åker runt bollen
    och bäddar in den.

  30. Okej.

  31. De drog i den.

  32. Ja, om man drar den åt sidan...
    åker den tillbaka.

  33. Wow! Den vill in i flödet igen.

  34. Ja. Eftersom bollen dras tillbaka
    in i luftströmmen av vinden-

  35. -åker den inte i väg, även om man
    lutar den och ändrar riktning.

  36. Den följer luftströmmen.
    Det är helt otroligt! Magiskt!

  37. Ja, det är faktiskt supercoolt.

  38. -Oj, oj, oj!
    -Ska vi testa med nåt riktigt stort?

  39. Vilka grejer! Coolt! Är vi
    på en flygplats, eller vad händer?

  40. Vad var det där egentligen? Det såg
    ut som en jättefläkt. Är det det?

  41. Ja. Kolla vilken stor. Den är
    9 meter lång och väger 5,6 ton!

  42. Det är en stor blåsapparat som man
    använder när man bygger tunnlar.

  43. Coolt!
    Världens största hårtork, kanske.

  44. -De har svårt att stå kvar på marken.
    -Ja, man kan ändra styrkan också.

  45. Luften kan komma upp i 80 m/s!

  46. Vet du vad?
    Det är starkare än en orkan.

  47. Kolla, det är nästan 80! 76...75...

  48. I 80 m/s kan man inte stå upp.

  49. Det där ser ut som en gymgrej.

  50. Ja, det är en hantel.

  51. -Lyfter du såna på gymmet?
    -Typ.

  52. -Är det den som ska flyga?
    -Ja.

  53. Vi ska göra som med de små bollarna.

  54. -Varför skulle det vara en boll?
    -Jo, för att luften bäddar in bollen.

  55. Luften går runt bollen, och då flyger
    den. Pyramid och tärning gick inte.

  56. Hur stor är bollen? Vad är diametern?

  57. Den är 40 cm, typ.

  58. Sen fäster man ett rep i bollen.

  59. Jag är lite rädd av mig.
    Tänk om bollen flyger i väg.

  60. Man måste vara jätteförsiktig.
    Nu kör vi!

  61. Gigantiska experiment
    med en jättetung hantel.

  62. Vi vet att det är bra tryck i luften.

  63. Kolla, nu ökar de.

  64. Den verkar inte komma till.
    Vi måste dra på ännu mer.

  65. Den rör sig överallt. Det känns inte
    säkert längre, Björn. Du sa att...

  66. Kolla!

  67. Tur att de stod långt därifrån.
    De hade ju skyddsmattor också.

  68. Aj, aj, aj.

  69. Om vi gör så här: Vi byter storlek
    på bollen och ser vad som händer.

  70. Okej, från stor till jätteliten.

  71. Vi ser till att alla bollar
    väger lika mycket. De väger 73 gram.

  72. Okej. Den här lilla väger också det.
    Det ser stabilt ut.

  73. Ja, det ser jättestabilt ut.

  74. -Kolla här!
    -Den största åker högst!

  75. Ja. Ju större bollen är... Den fångas
    upp mer av luften. Det finns mer yta.

  76. -Det är mer massa att ta tag i.
    -Precis.

  77. Den här bollen ser mycket större ut.

  78. Ja, nu får vi byta storlek på bollen.

  79. Jag hoppas att det funkar nu.
    Större boll, samma vikt. Jag är redo.

  80. Det börjar hända grejer i alla fall.
    Den har lyft några decimeter. Kolla.

  81. Upp, upp, upp!

  82. -Det ser bra ut.
    -Den vinglar mycket.

  83. Nu far den som den andra. Oj...

  84. -Vad händer?
    -Det verkar inte funka.

  85. -Stäng av luften.
    -Nu får gubbarna passa sig.

  86. -Eller kommer den tillbaka?
    -Vi behöver en större boll. Så där!

  87. -Hur stor är den där?
    -Den är 90 cm.

  88. -Då har vi lagt på ytterligare 20 cm.
    -Ja.

  89. Nu är den jättestor. Kolla!

  90. -Nu ser det ju mycket mer stabilt ut.
    -Det behövdes en större boll.

  91. Ju större boll,
    desto bättre bäddas den in av luften.

  92. Den flyger!

  93. Större boll, mer massa. Den svävar.

  94. Den vinglar inte lika mycket.
    Häftigt!

  95. -Vad ska de göra nu?
    -De ska prova att luta den lite.

  96. -Vi ska se om bollen stannar kvar.
    -Tror du att det går?

  97. -Det är ett experiment. Vi provar.
    -Ja, vi måste ju prova.

  98. Det är inte varje dag
    som man har en 6 000 kg tung hårblås.

  99. Då måste man prova.
    Det ser lite skakigt ut, tycker jag.

  100. Okej. "Nu drar vi", säger han.
    Vi är med.

  101. -Kolla!
    -Se där! Kolla, vad coolt!

  102. Wow! En 20-kiloshantel
    svävar i luften. Mäktigt!

  103. I dag har vi sett ett stort föremål
    som hölls flygande av luft.

  104. Formen är nyckeln - rundheten.

  105. Ingen pyramid och ingen tärning.
    Det ska vara en boll.

  106. Hej då! Vi ses!

  107. Textning: Maria Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Aerodynamik, Fluidmekanik, Mekanik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Kompassen

Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet. Del 2 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Gigantiska experiment

Inomhusmoln

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Fråga oss