Titta

Gigantiska experiment

Gigantiska experiment

Om Gigantiska experiment

Vi får lära oss om fysikens lagar genom spektakulära experiment i oväntade miljöer. Kommentatorer: Maria Wallberg och Björn Becksmo.

Till första programmet

Gigantiska experiment : KarusellenDela
  1. Välkomna tillbaka till "Gigantiska
    experiment", där vi bjuder på saft.

  2. -Ska vi ha saftkalas?
    -Inte riktigt.

  3. Vi tar lite koppar och ser vad som
    händer om vi snurrar dem i ett torn.

  4. Va, snurrar runt? Det går väl inte?

  5. Med hjälp av forskare och ingenjörer
    ska vi få se några spännande-

  6. -och gigantiska experiment.

  7. Vi börjar lite enkelt.
    Vad händer om man lutar en hink?

  8. Då ramlar vattnet ut.
    Det har man ju testat.

  9. Precis. Men om vi snurrar då?
    Då lutar vi hinken lika mycket.

  10. Jag blir nästan lite snurrig.
    Men vattnet är ju kvar?

  11. -Precis.
    -Hur kan det bli så här?

  12. Det är verkligen fast.

  13. Det är det
    vi ska titta närmare på i dag.

  14. -Okej, snurr...
    -Ska vi snurra ännu snabbare?

  15. Ska vi snurra riktigt snabbt
    och se vad som händer?

  16. Håll i er! Nämen!

  17. Coolt! Inte en droppe åkte ut.

  18. Det ser ut som om det står på backen,
    fast det snurrar jättesnabbt.

  19. Det ser verkligen ditklistrat ut.
    Hur funkar det? Jag fattar ingenting.

  20. Vi tar en våg och en boll
    och mäter kraften.

  21. Hur tung är bollen
    om den hänger rakt ner?

  22. -Okej.
    -Vid den gula markeringen.

  23. Vad händer om vi hänger den
    på den här armen och snurrar runt?

  24. Den börjar vid den gula markeringen,
    och så drar vi igång farten.

  25. Och så börjar vi snurra.

  26. Håll i er! Kolla, den åker ner!

  27. Nåt måste dra i den.

  28. När nånting snurrar runt
    så uppstår en kraft-

  29. -som drar grejen utåt.
    Kraften går utåt när det snurrar.

  30. Här ser man.

  31. Kraften drar det man snurrar utåt,
    som hinken i det här fallet.

  32. Ja, och bollen började vid gult
    när den hängde rakt ner.

  33. Nu är den förbi det röda,
    så det är en jättestor kraft.

  34. Ett glas? Menar du
    att vi ska göra det med ett glas?

  35. Jag tvivlar på att det fungerar.

  36. Nu börjar vi spinna,
    så ser vi vad som händer.

  37. Va?! Det sitter ju fast!

  38. Kolla. Mitt på brickan.
    Och ingen saft har spillts.

  39. Det är nåt mysko här.
    Har du limmat i botten eller nåt?

  40. Ska vi kolla?
    Kanske, eller kanske inte.

  41. Jag smäller av!
    Det funkar med ett glas.

  42. -Ska vi ta några fler?
    -Gärna.

  43. -Vad läckert!
    -Fyra stycken, som ett litet torn.

  44. Det är ju fantastiskt!
    Titta! Det här gillar jag.

  45. -Kolla i superslowmo. Häftigt, va?
    -Oj, oj, oj!

  46. -Och det ramlar inte.
    -Nej.

  47. Kraften, alltså! Kraften!

  48. Går det att göra ännu högre?

  49. Självklart. Nu tar vi riktigt många.

  50. Vad säger du om det här saftkalaset?

  51. -Ett torn. Hur många rader är det?
    -Tio rader.

  52. Nu ska vi göra nåt ännu maffigare.
    Tio rader, och nu är vi utomhus.

  53. Tio rader kan vi inte göra inomhus-

  54. -så nu konstruerar vi
    en ställning ute med en jättemotor-

  55. -som driver runt alltihop, så att vi
    kan göra ett gigantiskt experiment.

  56. Vi ska alltså göra en egen liten
    snurrapparat? Inte liten, men...

  57. Ja, vi har byggt
    vår egen snurrapparat.

  58. Tio rader blir 124 saftglas.

  59. 124 glas.

  60. -Lite skakigt.
    -Hur högt är 124 glas, tio våningar?

  61. Alltihop är fem meter högt,
    men själva glasen är 1,5 meter.

  62. För att få plats
    med tio rader koppar.

  63. Nu kör vi. Vad säger du om det här?
    Vi gasar lite!

  64. Jag vet inte om jag vågar tro på det
    här. Okej med ett eller fyra glas-

  65. -men tio våningar! Det ser i och
    för sig stabilt ut så här långt.

  66. Det måste nog lutas... Jag vågar
    knappt titta! Det går nog inte.

  67. -Fortare, tycker jag.
    -Du är cool, du. Kolla, vad häftigt!

  68. -Ser du?
    -Det skakar lite där uppe.

  69. Är det för mycket? Nej, det går nog.

  70. Det skakar mer ju högre upp
    vi kommer, men det står kvar.

  71. Helt fantastiskt! Kolla det här!

  72. Den där dragningskraften utåt
    påverkar t.o.m. den översta koppen!

  73. Mäktigt!

  74. Och vi ser lutningen.
    Kan vi göra ännu mer?

  75. Självklart. Vi bygger lite större
    saker för att få plats med mer.

  76. Det kanske blir jordens
    största saftkalas. Vi måste ju prova.

  77. Stapla, stapla. De är riktigt snabba.
    Det där är högt.

  78. Vet du hur många koppar det är nu?
    176 stycken.

  79. -Herregud!
    -Superhögt.

  80. -Vet du hur högt det är? Tre meter.
    -Då måste det vara ganska tungt.

  81. Det är ännu högre än taket hemma.
    Nästan dubbelt.

  82. -Vad väger det?
    -123 kilo.

  83. Dubbelt så högt som förra gången.

  84. -Nej!
    -Jag trodde att det skulle gå.

  85. Vi kollar igen. Det skakar rejält,
    och kolla vad det glider.

  86. Nej, nej, nej! Lite i taget.

  87. Det skulle nästan gå.

  88. Kraften kanske inte påverkar
    där uppe.

  89. Ska vi plocka fram handvågen
    med bollarna och se hur det funkar?

  90. Just det. Det gör vi.

  91. Vi hänger en röd boll längst ner-

  92. -och så har vi en blå boll högst upp,
    och så ser vi-

  93. -hur mycket den dras ut av kraften.
    Det måste vara nåt lurt där.

  94. Här ser vi. Det skakar rejält,
    direkt från start.

  95. Lite "shaky" är det alltså.

  96. -Nu går det inte så fort.
    -Vi ökar lite försiktigt.

  97. Nu börjar lutningen, och här ser vi.

  98. Den röda börjar dra sig lite neråt.

  99. Det här är i botten av stapeln.
    Och den dras utåt rejält.

  100. Bollen rör sig mot det röda.
    Då är kraften kraftig utåt.

  101. -Nu är vi uppe, va?
    -Ja. Vi kollar hur det går för den.

  102. Nej, den har inte rört sig så mycket
    på vågen.

  103. Nej. Du ser skillnaden.
    Kraften är svagare vid toppen-

  104. -och starkare vid botten.
    Den röda dras ner, men inte den blå.

  105. Ju högre upp, desto svagare kraft.

  106. Ja, och det är därför kopparna
    ramlar ner. Tyvärr är det så.

  107. -Det är så det funkar.
    -Ja.

  108. Här ser vi det. Vi har lärt oss att
    krafterna dras utåt när man snurrar.

  109. Ju högre upp en kopp är,
    desto svagare är kraften.

  110. Vi såg det på den röda och den blå
    bollen. Det är lite svagare där uppe-

  111. -och sen får vi spilla lite
    på vårt saftkalas.

  112. -Det är lite som en karusell.
    -Ja, då trycks man ut mot kanten.

  113. Ja. Häftigt. Vilken dag.

  114. -Jag är alldeles snurrig.
    -Jag med.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Karusellen

Avsnitt 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Ämnen:
Fysik > Fysikaliska fenomen > Krafter och rörelser
Ämnesord:
Fysik, Naturvetenskap, Naturvetenskapliga experiment, Tyngdlagen
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Gigantiska experiment

Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den människodrivna hissen

Avsnitt 1

Hur bygger man en hiss som drivs av människor och ett rep? Se hur en sådan hissas åtta meter upp i luften.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den flygande hanteln

Avsnitt 2

Se hur det går till när man lyfter en 20 kilo tung hantel med hjälp av luft.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Sätt färg på elden

Avsnitt 3

Se hur olika temperaturer och material kan påverka eld.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Puttra och kör

Avsnitt 4

Se om det går att få en båt att åka med hjälp av vatten och värme.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Himlen är full av regnbågar

Avsnitt 5

Följ med forskarteamet som undersöker hur man kan skapa regnbågar med hjälp av vatten, salt och ljus.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Karusellen

Avsnitt 6

Hur fungerar centrifugalkraften? Vi undersöker genom att bygga ett högt torn av vätskefyllda koppar och snurrar det runt som i en karusell. Står kopparna kvar eller faller de?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Slå på stort

Avsnitt 7

Hur påverkar gravitationen föremål som faller ur olika vinklar? Häng med när vi undersöker det.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Inomhusmoln

Avsnitt 8

Går det att skapa moln inomhus? Vi experimenterar med att låta varm fuktig luft komma i kontakt med kall luft och ser vad som händer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Extrem balans

Avsnitt 9

Det finns en tyngdpunkt i alla objekt. Följ med när vi undersöker hur vi kan få en bil att balansera på en enda liten punkt.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Linjalbilen

Avsnitt 10

Med hjälp av forskarteamet undersöker vi elasticitet och energi närmare. Hur påverkas ett objekt av kraften från elastiska kroppar? Kan vi få en mindre bil att röra sig framåt?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den starka myran

Avsnitt 11

Kan en myra välta en fem meter hög vägg? Forskarna ställer upp väggar i olika storlek som dominobrickor. Den första är så liten att en myra kan välta den. Se om myran klarar att få den största att falla!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Magnetexpressen

Avsnitt 12

Vad har en magnet och koppartråd för förhållande till varandra? Se om forskarteamet lyckas tända upp till 500 lysdioder med hjälp av flera magneter och koppartrådar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Den mänskliga tv-skärmen

Avsnitt 13

Forskarteamet försöker bilda olika färger med hjälp av färgerna rött, grönt och blått. I experimentet håller 270 personer i varsin tavla med röda, gröna och blå lampor och tillsammans bildar tavlorna en stor skärm. Från långt avstånd får vi sedan se de färgade lamporna tändas i olika kombinationer för att försöka få fram helt andra färger.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Hur långt kan värme färdas?

Avsnitt 14

Hur långt kan ett kopparrör leda värme, 5, 10, eller kanske 40 meter? Forskarna hettar upp ena änden av röret och ser hur långt värmen leds.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGigantiska experiment

Fota en giraff

Avsnitt 15

Hur lyckas forskarteamet fotografera en stor giraff genom ett litet, litet hål? Vi beger oss ut på savannen och testar olika metoder.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Testa!

Ytspänning

Barn från olika länder gör enkla vardagsexperiment lämpade för mellanstadiet. Det går att göra roliga experiment med ytspänning. I alla fall om man som Maureen bor på en tulpanodling med mycket vatten och sträva tulpanblad.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.