Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Vilket förhållande kommer du ha till robotar i framtiden? Räcker det med en självkörande bil eller behöver du en robothund eller kanske rentav en livspartner? De främsta utvecklarna är överens: det handlar inte om utan när. Hör om framtidens smarta designlösningar, det skärmlösa samhället och hur du skapar ordning och reda i informationsflödet. Moderator: Karin Adelsköld. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016 : Leda fram kreativitetDela
  1. Hur skapar man inte bara ett team,
    utan ett fantastiskt team?

  2. Nästa talare delar med sig
    av sin erfarenhet-

  3. -som ledare för några
    av världens största digitala projekt.

  4. Han är designer på True Ventures
    och i dag är han här hos oss: Jeff Veen!

  5. Jag vill att vi gör
    en visualiseringsövning ihop.

  6. Ingen fara, det är inget konstigt alls.

  7. Jag vill att ni föreställer
    en scen som den här.

  8. Du är ute på en sjö i bergen
    eller kanske ute i skärgården.

  9. Du är ensam i en kanot. Solen har
    just gått upp, det är dimma på vattnet.

  10. Allt är stilla, och du paddlar framåt.

  11. Plötsligt smäller det till.
    Båten välter och du hamnar i vattnet.

  12. Du kommer hostande upp
    och undrar vad som hände.

  13. Du ser några tonåringar som skrattar,
    gör "high five" och pekar på dig.

  14. De tycker att det är jättekul.
    Sen simmar de iväg.

  15. Hur känner du dig då? Berätta.

  16. "Rädd", sa nån. Bra. Nån annan?

  17. "Förbannad." Se upp för honom.

  18. Nåt annat? "Generad", mycket bra.

  19. "Våt."
    Den var bra, ingen har sagt det förut.

  20. Imponerande att vi nu har ett rum fullt
    av svenskar som pratar om sina känslor.

  21. Fantastiskt. Det är inte alls
    som i Kalifornien. Vi provar igen.

  22. Vi är tillbaka på sjön och paddlar.
    Allt är stilla, solen har just gått upp.

  23. Det smäller till,
    båten välter och du trillar i.

  24. Den här gången var det
    bara lite drivved, bara en stock.

  25. Vad känner du nu?
    Är du arg på stocken?

  26. Är du rädd för den? Är du förbannad?

  27. Det är annorlunda. Samma
    omständigheter med olika orsak-

  28. -leder till andra känslor.

  29. Det finns ett knep, och det är
    ett välkänt psykologiskt fenomen.

  30. Efter den initiala paniken
    som framkallas av situationen-

  31. -kan man välja
    vilken känsla man ska känna.

  32. För de allra flesta av oss
    är det en omedveten reaktion.

  33. Men egentligen
    kan vi välja våra känslor.

  34. Det här kallas för "jämnmod".

  35. Definitionen lyder: "Ett tillstånd
    av känslomässig stabilitet"-

  36. -"särskilt i svåra situationer"
    - sådana situationer jag just nämnde-

  37. -"då man kan välja känsla."
    Det kallas även för "självbehärskning".

  38. Jag vill använda konceptet att välja
    känslotillstånd i stressade situationer-

  39. -för att tala om
    hur vi kan arbeta bättre i grupp.

  40. Jag ska berätta om nåt som inträffade
    en tidig morgon för några år sen.

  41. Det var december och fortfarande mörkt
    kl. 06.24 på morgonen.

  42. Jag vaknade tidigare än vanligt
    och hörde vatten som plaskade.

  43. Det var oroväckande,
    eftersom jag inte bor vid vattnet.

  44. Jag gick upp, följde ljudet,
    hamnade på toaletten och såg det här.

  45. De goda nyheterna
    är att jag vet vem det är.

  46. De dåliga är att han var inne på sin
    tredje toarulle som han tryckte ned.

  47. Han var mycket stolt över
    vad han åstadkommit.

  48. Det är min då tvåårige son.

  49. Vi tog hand om röran, och jag
    kunde välja hur jag skulle reagera.

  50. Sen gick jag ned
    och loggade in i chatten.

  51. Jag arbetade med Typekit-teamet då,
    och allt var i full gång redan 06.30.

  52. Man pratade om övervakningssystemen,
    särskilt det här diagrammet.

  53. Man måste kanske inte vara
    datavisualiseringsexpert för att se-

  54. -att det visar nåt som gick bra ett tag,
    men som nu går riktigt dåligt.

  55. Det var det alla höll på med. Jag ska
    snabbt berätta hur systemet fungerade.

  56. Typekit var en tjänst
    som levererade typsnitt.

  57. Alla typsnitt fanns centralt
    och skickades till webbplatserna.

  58. Folk konfigurerade det typsnitt
    de ville ha i det här gränssnittet.

  59. Sen tryckte de på den gröna knappen.
    Det står "Publicera" på den.

  60. Så när man tryckte på knappen
    skulle typsnittet dyka upp på hemsidan.

  61. När vi tryckte på knappen blev typsnitt,
    koder och konfigurationer-

  62. -intryckta i
    vad vi bildligt kallar "kit".

  63. Kittet går från våra servrar
    till en grej som kallas "CDN"-

  64. -alltså ett nätverk
    för att distribuera innehåll.

  65. Det är nätverk med datorer
    över hela världen-

  66. -som placerar innehållet
    geografiskt närmare kunderna.

  67. För världen är irriterande stor, och
    ljusets hastighet irriterande långsamt.

  68. Sakerna ska vara nära, här ska de vara
    i Stockholm för att det ska fungera bra.

  69. Diagrammet visar hur många gånger
    folk har tryckt på "Publicera".

  70. Men kitten har inte
    flyttat sig till nätverken.

  71. Kitten ställer sig på kö, och
    det här visar antalet kit i kön.

  72. I stället för att hamna i nätverken
    samlas de på hög.

  73. Det är illa, för då trycker alla
    på knappen igen och igen och igen...

  74. Alla trycker på knappen
    och kitten hopar sig.

  75. Teamet samlades på kontoret.

  76. Teknikerna visste redan att problemet
    fanns hos en av våra samarbetspartner.

  77. Vi samarbetade
    med företaget "about.me".

  78. Där kan man göra personliga webbsidor
    med biografi och kontaktnätverk.

  79. I gränssnittet
    används Typekits typsnitt.

  80. Varje gång de ändrar nåt på hemsidan
    kunde de välja det typsnitt de ville ha.

  81. Så såg samarbetet ut.

  82. Helt plötsligt
    hade deras trafik ökat tiofalt.

  83. Jag ringer deras VD
    och frågar hur läget är.

  84. Han har goda nyheter: De har startat en
    betatestning med 400 000 användare.

  85. Jag svarar att det var fantastiskt,
    men kunde han inte ha ringt först?

  86. Här är VD:n Tony som jag talade med.

  87. Han hade noterat att det gick långsamt
    och jag svarade att det snart var fixat.

  88. Han tyckte att det lät bra för de skulle
    meddela att de förvärvats av AOL-

  89. -och skulle få stor publicitet
    på måndagen. Det här var på fredagen.

  90. Jag gratulerade honom och sa att
    vi skulle fixa det där med typsnitten.

  91. Silicon Valley är ett litet ställe
    med många sammanflätade relationer.

  92. Tony var inte bara VD för about.me,
    utan även en av Typekits investerare.

  93. Så han sitter i min styrelse
    och är i princip min chef.

  94. Det här är vad som rör sig i mitt huvud
    medan vi pratar. "Skit, skit, skit."

  95. När jag tänker på företagets framtid
    ser jag det här.

  96. Det var den 17 december,
    helgen före jul.

  97. Flera i teamet hade planerat att åka och
    hälsa på familjen, åka snowboard o.s.v.

  98. Jag sa till teamet
    att nyetableringar är fantastiska.

  99. Vi får göra schysta grejer,
    nya koder driftsätts varje dag.

  100. Men det här är baksidan. Vi måste
    fixa det här. Teknikerna höll med.

  101. Vi sa att vi skulle tillbringa helgen
    med att först identifiera problemet.

  102. Sen skulle vi konstruera lösningen
    på problemet.

  103. På söndagen skulle vi integrera,
    driftsätta och testa-

  104. -så att allt skulle fungera på måndagen.

  105. Så vi satte igång. Typsnitt och
    webbsidor är inte precis raketforskning-

  106. -men raketforskning kan lära oss hur
    man hanterar stressfyllda situationer.

  107. Så vi isolerade teamet: De tekniker
    som ska lösa problemet är i ett rum-

  108. -och ingen annan får störa dem.

  109. En i teamet ska ge oss information,
    men de ska klara sig själva därinne.

  110. Mitt jobb som VD för företaget
    är att ta hand om alla företagsbeslut-

  111. -samarbeten, kundsupport o.s.v.
    så att de kan fokusera på problemet.

  112. Dessutom har vi det moraliska stödet.
    De är ju ändå tekniker.

  113. Det här är ett urtypiskt kylskåp
    för nyetablerade företag hos oss.

  114. Det innehåller bara mikrobryggd öl
    och sojamjölk - bränslet de går på.

  115. Det är nu det sker.
    Teamet arbetar isolerat med problemet.

  116. Företagsproblemen är försvunna. Här
    skapas förutsättningarna för framgång.

  117. Vi använder struktur för att hantera
    oron och för att finna jämnmodet.

  118. Idén att vi väljer känslomässig reaktion
    i en stressituation.

  119. För er som har en ledande position,
    det är nu ni kan sprida det till teamet.

  120. I stället för att sprida sin egen oro
    ska man signalera att vi klarar av det.

  121. Teamet började arbeta.

  122. När de definierade problemet
    på fredagen upptäckte de-

  123. -att kitten skapades och skickades
    korrekt till CDN-

  124. -men studsade mot ursprungsservern.

  125. Vi hade avgränsat var problemet fanns.
    Det var en utomstående server-

  126. -med en extern samarbetspartner.

  127. Vi tittade på det,
    och här fick vi vårt första genombrott:

  128. Vi hade redan planer på ett projekt där
    vår egen server skulle göra mer grejer.

  129. Problemet var
    att det skulle ta 12-16 veckor-

  130. -och vi skulle göra det
    på söndag i stället.

  131. Pratar man om "minimum viable
    product" är det här ett extremfall.

  132. De arbetade hela natten-

  133. -och riggade ett grundläggande system
    som kunde ersätta servern.

  134. Vi hoppades på det bästa,
    jobbade på systemet-

  135. -och upptäckte att det klarade trycket,
    att vi kunde lösa problemet.

  136. På måndag morgon
    när allt hände och trafiken slogs på-

  137. -var den nya trafikmängden
    den nya normalnivån.

  138. Teknikerna hade klarat
    den övermänskliga uppgiften.

  139. Typsnitten laddades
    och alla var lättade.

  140. Vår huvudtekniker
    Paul Hammond skrev:

  141. "Det kunde omöjligt bli klart före
    januaris slut. Vi driftsatte det i dag."

  142. Stolt över uträttat arbete och
    lättad över att ha klarat situationen.

  143. Vad lär vi oss av det här?

  144. Vi lär oss att allt hänger ihop,
    både i den digitala och fysiska världen.

  145. Det har hänt
    att oväder förstört datorhallar-

  146. -så att viktiga tjänster som vi inte har
    kontroll över helt försvunnit.

  147. Våra system måste konstrueras
    för att stå emot det.

  148. Vi måste se vår del i det
    och hur man hämtar sig från det.

  149. Ännu viktigare för mig är att allt
    baseras på användarens upplevelser.

  150. Allt vi gör - datasystem, infrastruktur
    - är en del av användarens upplevelser.

  151. Men viktigast,
    och det är det vi ska tala om nu-

  152. -är att grupper kan frodas
    när vi upplever jämnmod.

  153. När vi kontrollerar den känslomässiga
    situationen med hjälp av struktur-

  154. -kan vi göra stora saker.
    New York Times påminde mig om det-

  155. -i en stor artikel om arbetets framtid.

  156. En sak de tittat i detalj på var
    Googleprojektet "Project Aristotle".

  157. Det var Googles försök
    att under tre år i 200 team identifiera-

  158. -vilka framgångsfaktorerna var.
    De gjorde det på sitt sätt.

  159. De tittade på data på allt från
    driftssättningstakt till deltagarnas IQ.

  160. Allt som man väntar sig av Google.
    De hittade ingen korrelation alls-

  161. -förrän de använde en metod
    som handlade om gruppsykologi.

  162. De tittade på kvalitativa
    och emotionella faktorer.

  163. Hos Google, ett av världens mest
    datavetenskapligt fokuserade företag-

  164. -var nyckelfaktorn till framgång
    i hundratals team-

  165. -känslan av psykologisk trygghet.
    Ett citat ur artikeln:

  166. "Att vara trygg i
    att teamet inte generar"-

  167. -"fryser ut eller straffar den
    som säger ifrån."

  168. Jag tror att såna scenarier
    leder till mångt fler framgångar-

  169. -när vi arbetar ihop i kreativa miljöer.

  170. När man vet att medarbetarna
    inte kommer att förlöjliga en-

  171. -kan man vara kreativare, vilket leder
    till bättre lösningar för användarna.

  172. Problemet är
    att sättet vi lär oss arbeta på-

  173. -på arbetsplatsen eller i skolan-

  174. -härstammar från när arbete
    såg ut så här. När det här var bra.

  175. Och tittar man nära...
    Kan vi zooma ut lite?

  176. På vänster sida står en man framåtlutad.

  177. Han har väst och slips, stoppur och
    skrivskiva. Det är avdelningschefen.

  178. Han går runt och mäter de anställdas
    skicklighet och produktivitet.

  179. Fruktansvärt.
    I mina team strävar jag efter-

  180. -att skapa en kreativ miljö.
    En plats där vi är fria.

  181. Jag menar inte själva kontorsmiljön,
    utan snarare att alla som arbetar ihop-

  182. -utifrån delade värderingar,
    trygghet, kamratskap och tillit.

  183. Media framställer det alltid fel.

  184. Vi tror att det handlar om schysta
    hörlurar, gratis lunch och mikrobryggt.

  185. Men den kreativa miljön
    handlar om att känna sig trygg.

  186. Jag ska visa några tekniker
    för att skapa trygghet-

  187. genom att visa möten vi hade på Typekit
    för att förenkla såna saker.

  188. Jag avskyr möten! "Avskyr du
    att fatta beslut? Ha ett möte!"

  189. "Du kan visa diagram
    och känna dig viktig!"

  190. Möten blir ett alternativ till arbete.
    På de flesta företag är möten hemska!

  191. Men vi kan göra möten till ett tillfälle
    då vi arbetar ihop, på riktigt.

  192. Det första, möte 0, eftersom teknikerna
    vill att jag räknar från noll-

  193. -är ett slags antimöte i chattrummet.

  194. Hur många har ett chattrum öppet
    under arbetsdagen? En hel del.

  195. Jag älskar det,
    för jag jobbar mest med utspridda team.

  196. De har högre kommunikationskrav
    eftersom alla måste hållas informerade.

  197. Använder man chattrum, även om man
    sitter ihop, kommunicerar man tydligare.

  198. Om ni fick ett mejl från chefen som var
    några stycken långt, hur många av er-

  199. -skulle känna er bekväma med att svara
    genom att helt enkelt säga...

  200. ..."Nej"?

  201. Nån? Ett par stycken. Inte så många.

  202. Mejl kommer från en värld
    som har dokumentet som förlaga.

  203. Det ser ut som ett dokument, man
    skriver stycken och korresponderar.

  204. Det är så långt ifrån
    att chatta i realtid.

  205. Där det här är normen. Där den här
    kommunikationen får jobbet gjort.

  206. Den här sortens kommunikation
    förstör hierarkier-

  207. -och gör att folk kan säga ifrån,
    vilket skapar psykologisk trygghet.

  208. Det är även ett tillfälle
    att synliggöra vars och ens ansvar.

  209. Vi använde robotar-

  210. -som tittade på alla system
    och samlade in data till chattrummet.

  211. Det visade alla saker vi gjorde
    på jobbet. De blev nu synliga för alla-

  212. -så att man förstod
    vilka framsteg vi gjorde.

  213. Driftsättningar, supportärenden
    och allt annat som sker-

  214. -som sen firades
    med den senaste animerade GIF:en.

  215. Om du gör nåt som går bra
    svarar teamet med nåt sånt här:

  216. Det känns underbart!
    Är man verkligen på topp-

  217. -får man tummen upp
    från Chuck Norris.

  218. Det känns obetydligt, eller hur?

  219. Det känns som emojireaktioner
    och "high five" som vi ger varandra.

  220. Men det är verkligen svårt
    att gå till en medarbetare-

  221. -se personen i ögonen och säga:
    "Jag uppskattar ditt arbete."

  222. "Du är viktig för gruppen.
    Jag är glad över att vi jobbar ihop."

  223. Det är fantastiskt om du klarar det,
    men det är ovanligt.

  224. Men vi kan göra
    såna här mikrouppskattningar-

  225. -för att skapa en kultur där vi hyllar
    varandra. Det gör vi i chattrummen-

  226. -med våra emojireaktioner.
    Det är verkligen värdefullt.

  227. Nästa möte är produktgranskningen.

  228. Det här är ett foto på rummet
    där arkitekten Frank Lloyd Wright-

  229. -genomförde kritik
    av studenternas arbete.

  230. Man brukar ha kort
    med intressanta frågor när man gör det.

  231. Kritik är bra, men det är
    en färdighet man måste lära sig.

  232. Jag var med om ett antal
    när jag jobbade på Google.

  233. Så här såg produktgranskningarna ut
    på Google.

  234. Man visade sin vackra idé
    och bad alla titta-

  235. -och då började de skjuta mot den.
    Det var verkligen så det kändes.

  236. Det finns bättre sätt att få gruppen-

  237. -att ge det stöd
    som behövs i beslutsfattandet.

  238. Vår produktgranskning var därför inte
    obligatorisk att delta i-

  239. -men om man var där
    så var det för att delta i arbetet.

  240. Vi skulle tillsammans hitta den bästa
    lösningen genom att ställa rätt frågor.

  241. Det är inte ett forum för att
    uttrycka åsikter. Här är ett exempel.

  242. Det här är inte bra feedback:
    "Jag gillar inte den blå färgen."

  243. Det här är bättre: "Varför är den blå?"

  244. Jag har gått från att i en ojämlik
    situation säga att beslutet är dåligt-

  245. -till att be om hjälp
    att förstå beslutet.

  246. Ännu bättre: "Är färgen viktig?"

  247. Att lyfta det ur sitt sammanhang
    och diskutera det mer generellt.

  248. Vi kan även ha specifika förväntningar
    på mötet.

  249. Vi kan ha ett konvergerande möte.
    Då har vi gått igenom fler idéer-

  250. -som vi nu ska begränsa till en lösning.
    Jämfört med ett divergerande möte-

  251. -där vi skapar så många lösningar
    som möjligt tillsammans.

  252. Att generera idéer och försöka
    komma överens är frustrerande-

  253. -så det är bra att skapa ramar för det.
    Jag gör det med hela teamet.

  254. Vi har förbättrat det
    genom att de får möta användarna.

  255. Ju mer folk ser andra använda
    det de åstadkommit-

  256. -desto större blir medkänslan,
    desto bättre instinkten.

  257. Det gäller alla: försäljare,
    kundtjänst, tekniker och designer.

  258. Man ska även visa dem bra arbete.

  259. Det här är den granskning
    som vi gör av Adobes typsnitt.

  260. Exponeras teamet för bra arbete
    får de bättre instinkt och formspråk.

  261. Det leder till den "goda smak"
    vi försöker förfina i det arbete vi gör.

  262. Jätteviktigt.
    Nu kommer vi till det sista. Det är...

  263. ...det fruktade post mortem.

  264. Det är ett möte efter en lansering,
    oftast när det inträffat nåt dåligt.

  265. Går nåt snett måste vi identifiera felet
    för att förhindra att det upprepas.

  266. Jag valde en bild från industrins värld-

  267. -för det är därifrån de process- och
    kvalitetsdrivna modellerna kommer ifrån.

  268. I webb- och mobiltjänsternas värld
    som vi lever i i dag-

  269. -driftsätts nya koder
    flera gånger om dagen.

  270. Vilken skillnad jämfört med för tio år
    sen då det skedde mycket sällan.

  271. När jag arbetade på Adobe kom en ny
    version av Creative Suite vartannat år.

  272. Tänk er hur lång den processen var.
    Men på Typekit sker det dagligen.

  273. I det scenariot
    är det ingen som driftsätter-

  274. -som tänker att de kommer
    att orsaka att sidan går ned.

  275. Men det händer då och då.
    Hur reagerar vi människor då?

  276. Vi ska hitta skurken.

  277. Sidan är nere. Vem gjorde det?
    Det är vår instinkt.

  278. Det är naturligt och säkert
    framgångsrikt i evolutionärt hänseende.

  279. Inom psykologin kallas det
    "grundläggande attributionsfel".

  280. Det innebär att i stressade situationer
    när nåt går dåligt-

  281. -skyller vi det på en persons egenskaper
    snarare än omständigheter i situationen.

  282. Jag ska göra en uppdatering,
    trycker på knappen och sidan går ned.

  283. Var det mitt fel, eller var det nåt fel
    på omständigheterna i situationen?

  284. Alltid det senare.
    Man måste hitta felet i situationen.

  285. Det kan man göra med en teknik
    som den här killen utvecklade.

  286. Det här är Sakichi Toyoda.

  287. Han revolutionerade den japanska
    industrin efter andra världskriget.

  288. Han skapade industriella processer.
    En av de mest kända är att fråga varför.

  289. Det räcker faktiskt att fråga det fem
    gånger. Det brukar kallas "5 varför?"

  290. Nåt har gått fel, nu tar vi reda på hur.
    Det här exemplet är från Amazon.

  291. En anställd har skadat tummen,
    så löpande bandet har stoppats.

  292. -Varför?
    -En anställd fastnade i bandet.

  293. -Varför?
    -Han försökte få tag i sin väska.

  294. -Varför då?
    -Väskan låg på bandet när det startade.

  295. -Varför?
    -Han använde bandet som bord.

  296. -Varför?
    -Det saknas plats för personliga saker.

  297. Var det den anställdes fel
    att bandet stoppades-

  298. -eller var det situationen på företaget
    som orsakade problemet?

  299. På samma sätt berodde
    Typekitstoppet på att kön växte.

  300. Varför? Kitten levereras inte.
    Varför? Servern tar inte emot dem.

  301. Servern var konstruerad
    i första hand för utdata, inte indata.

  302. Varför? Rotfelet var att indatanivån
    inte var med i kraven ett år tidigare.

  303. Fem "varför" tar oss till roten
    på problemet utan att utse syndabockar.

  304. Det ökar gruppens tillit så att alla
    känner sig trygga i sin kreativitet.

  305. Det är tre tekniker vi använt
    och utarbetat olika arbetssätt kring.

  306. Men en viktig sak vid sidan
    av tilliten och kommunikationen-

  307. -är att ta det arbete vi utför
    och ge det ett högre syfte.

  308. Jag har sett det i en fantastisk studie.

  309. Den gjordes i Japan
    där man studerade konceptet "ikigai".

  310. Många japaner har förmågan att
    identifiera syftet med arbetet de utför.

  311. Orsaken till
    att jag gör det här är det och det.

  312. Den långa
    och omfattande studien visade-

  313. -att de som hade
    ett högre syfte med sitt arbete-

  314. -levde upp till sju år längre. De hade
    färre hjärtinfarkter och bättre liv.

  315. Det här konceptet att ha ett syfte
    med sitt arbete finns i alla kulturer.

  316. Det finns i den japanska kulturen som
    ikigai, som raison d'être i Frankrike-

  317. -Guds vilja i
    den judisk-kristna världsåskådningen-

  318. -och i österländsk religion
    finns nirvana.

  319. Det bästa sättet att utforska såna
    koncept på är kanske i barnlitteraturen.

  320. Det påminner mig om
    när jag läste Nalle Puh för mina barn.

  321. I en scen promenerar Puh och Nasse-

  322. -och Nasse undrar vad det första Puh
    säger till sig själv är när han vaknar.

  323. Björnen svarar:
    "Vad får jag till frukost?"

  324. Han frågar Nasse samma sak,
    och Nasse svarar:

  325. "Jag undrar vad det ska
    hända för spännande i dag."

  326. Då svarar Puh: "Det är samma sak."

  327. Jag älskar idén
    att identifiera ett syfte-

  328. -som leder till den här känslan när vi
    kommer till kontoret eller chattrummet:

  329. Vad ska det hända för spännande i dag?

  330. Jag tar de handlingar jag utför
    i dag och ger dem ett högre syfte.

  331. Ett sätt jag gjort det på i mitt
    eget arbete och det med grupper-

  332. -är utifrån idén att dela med sig.

  333. Mycket av den tekniska utvecklingen
    som skett under civilisationens gång-

  334. -handlar om att ta våra tankar
    och erfarenheter och skriva ned dem-

  335. -för att undkomma tid och rum.

  336. Vi kan ge våra tankar och erfarenheter
    till andra, genom tid och rum.

  337. Mycket av tekniken vi utvecklat
    under den period vi kunnat läsa-

  338. -handlar om
    att göra den upplevelsen mer effektiv.

  339. Att lättare låta mig fånga mina tankar,
    känslor och erfarenheter-

  340. -och dela dem bredare,
    på mer personliga sätt-

  341. -med större spridning - till alla,
    även med större barmhärtighet.

  342. Vi rör oss mot en otroligt
    uppkopplad värld, och ni skapar den.

  343. Det är viktigt, för jobbet vi gör i dag,
    syftet att låta oss dela med oss-

  344. -av våra upplevelser till andra, är
    grunden för de framtida generationer-

  345. -som bara kommer
    att känna till den digitala världen.

  346. Vi har kopplat upp världen på ett
    otroligt sätt, och vi har precis börjat.

  347. Det är vårt ansvar att finna det
    högre syftet, göra ett fantastiskt jobb-

  348. -med team vi litar på, och
    som vi tycker är väldigt spännande.

  349. Lycka till! Jag längtar
    efter att se vad ni skapar. Tack.

  350. Översättning: Juni Francén Engdahl
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Leda fram kreativitet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Kreativitet i arbetslivet, Ledarskap, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From business to buttons 2019

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Digitala tankar i en analog värld

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Innehållsstrategen Karen McGrane berättar här om hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ännu smartare telefoner

Med funktionerna i smarta telefoner kan snart en helt ny värld öppna sig, där telefonen vet om vi är på jobbet, hemma eller kör bil och kan anpassa sig efter det. Det säger ux-designern Avi Itzkovitch, som här beskriver en framtid där telefonen blir nyckeln till en mängd smarta lösningar. Men har möjligheterna ett moraliskt pris? Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Välmående i en digital värld

Kan vi vara lyckliga i en teknologisk värld? Den frågan är central för Pamela Pavliscak, rådgivare inom digital design. I en värld där vi blir alltmer uppkopplade berättar Pamela Pavliscak om sina upptäcker när det gäller lycka i vår nya digitala värld och hur design kan skapa meningsfulla kontexter. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Hur du klantar dig i jobbet

Viljan att vara omtyckt är kanske människans främsta fiende. Det hävdar Mike Monteiro, grundare av byrån Mule Design i San Francisco. Mike Monteiro är författare och en designrebell som här trycker på det viktiga i att vara modig och att våga ha en tuff dialog med dem som betalar lönen. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Staten behöver inte vara krånglig

Leisa Reichelt, ux-chef i den brittiska regeringen, berättar om den digitala kommunikationen. En av hennes käpphästar är att den brittiska regeringens hemsidor ska designas så att de kan förstås av alla. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

En hypotes kan förändra mycket

Att använda sig av hypoteser är ett bra sätt att arbeta mer kreativt. Det säger Cindy Alvarez, ux-chef på det sociala nätverket Yammer. Här berättar hon om sitt arbete med designen på Yammer och hur de praktiskt har arbetat med sökfunktioner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett argument för skönhet

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett papper för alla idéer

Vasaskeppet är ett skräckexempel för alla designers. Det säger Greg Nudelman som skrivit flera böcker om design och arbetar åt några av världens största företag. Han menar att det enklaste och billigaste sättet att prova idéer är att använda post-it-lappar, som gör det billigt att misslyckas. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Design är en resa

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Att rita om webbkartan

Håller vi på att bygga en digital avgrund mellan västvärlden och utvecklingsländerna? Ethan Marcotte, författare och visionär inom digital design, menar att vi är så förtjusta i ny teknik att vi kanske glömmer bort den delen av världen som lever med skakiga uppkopplingar och gårdagens mobiltelefoner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Enkelhet som främsta mål

Mitt mål har alltid varit att göra enkel design, säger Steve Wozniak, en av grundarna till Apple. Med sin innovativa syn på datorer, musikspelare och telefoner har företaget förändrat hur vi använder ny teknik. Här pratar han med moderatorn Jan Wifstrand. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler
2016
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Vetenskaplig metod

Ett vetenskapsteoretiskt perspektiv

Att gå igenom den vetenskapliga historien ger en bild av hur samhället ser ut och hur det har utvecklats.Hur kan vetenskapliga teorier påverka de som lever i ett samhälle? Staffan Selander, som är professor i didaktik vid Stockholms universitet, förklarar hur vetenskapliga argument sätts ihop. Inspelat den 26 januari 2015 på Institutionen för data- och systemvetenskap, Kista. Arrangör: Institutionen för data- och systemvetenskap, Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.