Titta

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Om UR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Vilket förhållande kommer du ha till robotar i framtiden? Räcker det med en självkörande bil eller behöver du en robothund eller kanske rentav en livspartner? De främsta utvecklarna är överens: det handlar inte om utan när. Hör om framtidens smarta designlösningar, det skärmlösa samhället och hur du skapar ordning och reda i informationsflödet. Moderator: Karin Adelsköld. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Till första programmet

UR Samtiden - From Business to Buttons 2016 : Hantera att ha felDela
  1. Jag lyssnade på slutet
    av Jeffs presentation-

  2. -då han talade om
    syftet med ett företag.

  3. Han gav ett typiskt handelsskolesvar:
    Syftet är att gå med vinst.

  4. Då detta är en konferens om hållbarhet
    anser jag att om man har det syftet-

  5. -då är det problemet.

  6. Jag råkar veta mycket om Toyota.

  7. Toyota är baserat på
    W. Edwards Demings arbete.

  8. En av hans grundprinciper
    var att fokusera långsiktigt-

  9. -även på det kortsiktigas bekostnad.

  10. Kravet att göra kvartalsvinster
    enligt analytikernas prognoser-

  11. -är det som tar kål på oss.

  12. Vi inriktar oss på saker som vinst
    eftersom det är enkelt.

  13. Man kan se det. Det är en siffra
    som är högre eller lägre.

  14. Vi människor älskar enkelhet
    och förutsägbarhet så mycket-

  15. -att när nån lägger in vår oreda i ett
    kalkylprogram ger vi dem en kram.

  16. Så mycket älskar vi det.

  17. Jag får betalt, men jag får inga kramar.

  18. När det gäller vinst, så har jag
    förnekat det i åratal och sagt-

  19. -att vinst är belöningen
    för att man gör nåt nyttigt.

  20. Vinsten är inte syftet,
    utan en bieffekt.

  21. Problemet är att folk inte gillar sånt.

  22. Jag kan nämligen se vad vinst är.

  23. Jag kan göra vinst ur ingenting genom
    att outsourca och exploatera saker.

  24. I mitt land har vi kommit på hur vi
    kan göra vinst genom att ta vårt land-

  25. -att vi gräver upp det
    och ger det till kineserna.

  26. Hur länge kan vi göra det?
    Det är ett stort land, men det tar slut.

  27. Och att göra nåt nyttigt är komplext.
    Det är inte.

  28. Och komplexa problem är röriga.

  29. Det här handlar om varför vi bör främja
    jämnmod hos företagsledare.

  30. För att vi måste leva med oredan.

  31. Annars vill vi alltid lägga in oredan
    i ett kalkylprogram-

  32. -och då får vi problem.

  33. När saker och ting är röriga
    är de oförutsägbara-

  34. -och då begår vi misstag.

  35. Har nån här inne begått ett misstag?

  36. De flesta...
    Finnarna där borta är felfria.

  37. Hur känns det då när man har fel?

  38. Hur känns det att vara svensk
    och ha fel?

  39. Man försöker göra det rätta,
    men man gör fel.

  40. Hur känns det?
    Det är ingen retorisk fråga.

  41. Pinsamt. Frustrerande.

  42. Förvånad och glad? Okej...

  43. Du är från tårtfirman, eller hur?

  44. Jag menar inte små misstag-

  45. -som att man gör fel färg
    på bakverken.

  46. Jag menar jättelika misstag,
    såna som Blackberrys ledning gör.

  47. På Deepwater Horizon-nivå.
    När man verkligen klantar sig.

  48. -Gå upp i rök.
    -Va? Gå upp i rök!

  49. Jag skulle säga att ni har fel.
    Ni har precis haft fel.

  50. Ni pratar om insikten
    om att ni har haft fel.

  51. Problemet var att ni hade fel,
    och hur känns det att ha fel?

  52. Precis som att ha rätt.

  53. Man sitter inte och säger:
    "Jag har helt fel, vi kör på!"

  54. Att ha fel är nåt helt annat
    än att inse att man har haft fel.

  55. Det är alltså grunden.

  56. Vi agerar med tillförsikt
    och tror alltså att vi har rätt.

  57. Därför behöver vi processer,
    verktyg och stöd-

  58. -för att kortsluta processen,
    så att vi frågar oss om man gör rätt.

  59. Våra granskningar och processer-

  60. -är till för att gör en koll
    och försäkra oss om att vi har rätt.

  61. Jag ska berätta en historia.

  62. Den är inte fullt så lång.

  63. För längesen i en fjärran karriär-

  64. -jobbade jag
    med militära utbildningssystem.

  65. Vi ville få piloter och soldater
    att ta bra beslut-

  66. -i extremt stressade
    och osäkra situationer.

  67. Vi simulerade uppdrag,
    träffades på konferenser som den här-

  68. -och utbytte berättelser om vad
    som fungerade bra i strid och inte.

  69. På en konferens
    var det en presentation för civila.

  70. Tänk er Oculus Rift, men det kostar
    tiotals miljoner dollar och det är 1992.

  71. Det höll precis på att bli billigt nog-

  72. -för att civila myndigheter
    skulle ha råd med tekniken.

  73. En särskild delstatsmyndighet hade
    ett stort problem med sina unga män.

  74. Män mellan 18 och 25 år
    dog förbluffande ofta i bilolyckor.

  75. Att ge dem körkort
    motsvarade en dödsdom.

  76. När man gjorde 5-X-Varför-
    undersökningar upptäckte man-

  77. -att skälet
    var bristande simultanförmåga.

  78. När man
    är uppmärksamheten splittrad.

  79. Man tänker på vart man ska, att hålla
    sig på vägen, hastighet och trafiken.

  80. Unga män blir fixerade vid en sak-

  81. -och ignorerar alla andra intryck.

  82. Myndigheterna tog fram nåt
    som låter skrämmande på engelska:

  83. "Behandlingen".

  84. Tanken är att mannen
    får genomgå "behandlingen"-

  85. -och blir en bra bilförare.
    Det skulle de lansera.

  86. De anlitade en utomstående firma
    för att utvärdera om det var effektivt.

  87. Jag vet inte om ni gjort användar-
    tester med livskritiska system.

  88. Vem har nånsin gjort
    perfekt forskning?

  89. Varje gång man tittar på nåt
    känns det så tendentiöst-

  90. -och det finns andra förklaringar.

  91. Det kan mycket väl vara värdelöst
    i fråga om metodologi.

  92. Men det var inte det här.
    Det var vetenskapsporr!

  93. De tänkte på allt!

  94. Tänk er Tammys presentation i dag,
    känslan i den-

  95. -och att känna så
    om nåns forskningsprocess.

  96. Det är fulländad konst. De har tänkt
    på allt. "Fantastiskt", tänker man.

  97. I slutet av studien hade de bevisat att
    behandlingen inte bara var ineffektiv-

  98. -utan faktiskt gjorde männen
    till sämre bilförare.

  99. Risken för olyckor ökade.
    De fick tunnelseende.

  100. Vi häpnade,
    men metodologin var övertygande.

  101. Sen kom slutklämmen. Presentationen
    blev en renande upplevelse för dem.

  102. När de lade fram sina resultat
    kritiserade kunden metodologin-

  103. -och ignorerade studien.

  104. Med Pascals ord:

  105. När man inte kunde göra
    det riktiga starkt-

  106. -valde myndigheten i stället
    att göra det starka riktigt.

  107. De rekonfigurerade verkligheten.

  108. Detta är en dynamik
    som vi lever med på vår planet.

  109. När det uppstår en konflikt-

  110. -mellan direkta bevis,
    data, empirisk kunskap-

  111. -och ren och skär makt,
    då vinner makten varenda gång.

  112. FÖRHÅLLANDET MELLAN
    MAKT OCH RATIONALITET

  113. Vi har känt till detta i århundraden.

  114. Kant säger att makt oundvikligen
    ödelägger det fria förnuftet.

  115. Vi hade en kort period av optimism
    under upplysningstiden.

  116. Då upptäckte vi många coola saker,
    vilket de mäktiga tyckte var grymt.

  117. Så kunskap blev makt.

  118. Men en mer realistisk fras
    kommer från den här herren:

  119. "Makt definierar
    vad som får betraktas som kunskap."

  120. Det handlar om skillnaden
    mellan att faktiskt se verkligheten-

  121. -och vilka omständigheterna
    som föreligger-

  122. -och att definiera verkligheten
    för andra människor.

  123. Det är den mest försåtliga formen
    av makt.

  124. Om ni läser Bents bok "Rationalitet
    och makt" - en av väldigt många-

  125. -så heter ett kapitel
    "Maktens longue dureé".

  126. Har nån här läst boken?

  127. Det är en fallstudie om byggandet
    av en busstation i en dansk småstad.

  128. Såna böcker roar vi oss med
    i Australien.

  129. Vi har inte Netflix.

  130. De gör nåt vansinnigt
    med den här busstationen.

  131. Det är kommunen
    och handelskammaren.

  132. Bent spårar maktförhållandet mellan
    handelskammaren och staten-

  133. -till 1541.

  134. Han hävdar att beslut baserade på
    förnuft är nytt i människans utveckling.

  135. Oftast har beslut tagits
    för att nån med makt sa:

  136. "Gör det där. För jag är kungen.
    För att Gud gjorde mig till kung."

  137. Er kung gjorde samma sak:
    "Nej, alla de där kanonerna blir bra."

  138. Sverige uppfann nog konceptet
    med skeppet Vasa.

  139. Alla långa stabila förhållanden
    har varit maktförhållanden.

  140. Men det löste vi väl 2001?

  141. Nu har vi ju agila företag.

  142. Jag kan gå.

  143. Vi har små partier
    och fungerande programvara.

  144. Vi samarbetar med kunderna.
    Vi blåser dem inte.

  145. Jag jobbade med ett agilt projekt
    i Storbritannien.

  146. En ny utformning för en webbplats,
    för flera miljoner pund.

  147. Vi tog in användare för att testa den,
    och de hatade den - jättemycket.

  148. Så vi skaffade fler användare.

  149. Och de hatade den också.

  150. Då sa vd:n till mig:

  151. "Kan du ordna användare som förstår
    hur smart den här designen är?"

  152. "De här är värdelösa."

  153. Så mycket var det agila värt.

  154. Men nu har vi lean startup.

  155. Den andre använde "vanity metrics".

  156. För några år sen föreläste en kvinna.

  157. Hennes meriter var tydligen
    att hon var från New York.

  158. Hon sa att Vår Herre Eric
    hade stigit ner från himlen-

  159. -och berättat
    att "fåfängesiffor" är nåt dåligt.

  160. Hon sa: "Det jag ska visa
    är inte fåfängesiffror."

  161. I 2,5 timmar fick vi sen se bild
    efter bild med fåfängesiffror.

  162. Det räcker inte att säga
    att nåt inte är en fåfängesiffra.

  163. Hela publiken tänkte: "Tur att det inte
    är fåfängesiffror, för det ser ut så."

  164. Vi har lite av ett moment 22.

  165. Uppfattar ni referensen?

  166. Vi vill alla att våra ledare
    ska agera rationellt, eller hur?

  167. Alla dessa konsulter, forskare,
    designer och coacher-

  168. -för att vi vill att de som har makt
    ska agera rationellt.

  169. Men vi inser inte
    att rationellt agerande-

  170. -inte ger och upprätthåller makt.
    Det är ett lågstatusbeteende.

  171. Skratt är ett lågstatusbeteende,
    liksom att förklara sig.

  172. Tänk på det. Ju högre upp man
    befinner sig i en organisation-

  173. -desto färre skäl måste man ge
    för det som man gör.

  174. I början av karriären måste man alltid
    rättfärdiga alla sina beslut.

  175. Högre upp slipper man.
    Om kunden har makten säger kunden:

  176. "Nej, gör så här, för jag har makten."

  177. Jag insåg att när man introducerar
    lean- och agila metoder i företag-

  178. -har man en del chefer som gillar
    tanken på rationalitet.

  179. Det är som att täcka dem med bananer
    och kasta in dem i en gorillabur.

  180. Alla de andra cheferna,
    som skapar sin egen verklighet-

  181. -kommer slita dem i stycken
    i en politisk strid.

  182. De förstår inte
    att makten suddar ut linjen-

  183. -mellan rationalitet,
    att ha skäl till sitt agerande-

  184. -och rationalisering, att bestämma nåt
    och sen lägga fram skälen.

  185. Det samma gäller agila metoder.

  186. Jag har tittat på "Det agila manifestet"
    och tycker att det ser ut så här.

  187. När jag tittar på det
    händer detta i mitt huvud.

  188. Det är skrivet så att man
    nästan är tvungen att instämma.

  189. Jag har ett alternativ:
    Att ständigt ha fel-manifestet.

  190. Det kvittar vem man visar det för.

  191. Det är väl ingen som hatar
    att samarbeta med kunder-

  192. -eller tidig och kontinuerlig leverans.

  193. Vem skulle säga emot det?
    Det är rimligt.

  194. Det har blivit så stort eftersom
    det låter som sånt vi borde göra.

  195. Det har blivit en rationalisering:
    "Varför gör du det här?"

  196. "Tidig kontinuerlig leverans...
    Samarbete..."

  197. Jag vet inte om Enterprise Agile
    har slagit igenom i Sverige.

  198. Jag kom på vad det betyder. Först kom
    agila metoder, vilket funkade bra-

  199. -eftersom vi alla är vulcaner.
    Sen invaderade romulanerna.

  200. Enterprise Agile återställer det
    som vi förlorade i vattenfallsmetoden.

  201. Ni vet väl vad vattenfallsmetoden är?
    Vad den är till för?

  202. Vad är den till för?

  203. Den är väldigt effektiv.

  204. Det är en mekanism
    för att skjuta ifrån sig skuld.

  205. "Jag säger vad jag vill ha.
    Allt därefter är nån annans fel."

  206. Så funkar Enterprise Agile.

  207. "Jag ansvarar visst
    för mina egna beslut. Det var inte bra."

  208. "Hur kan jag göra det säkrare?"

  209. Här har vi misslyckats
    med att behålla vårt jämnmod.

  210. Det är ett misslyckande.

  211. Vi är känslomässigt fästa vid saker-

  212. -bland annat vid att ha rätt.

  213. Vi vill kunna förutsäga vad som
    händer, att nåt ska generera värde-

  214. -och vad kunderna kommer att gilla.
    Och det är viktigt för oss att ha rätt.

  215. Här finns två grundläggande problem.

  216. Det ena finns inom oss själva och
    det andra är systemet som vi lever i.

  217. Låt oss tänka på oss själva.

  218. Vi tror inte att vi gör misstag.

  219. Vi tror att andra gör misstag.

  220. När vi har åsikter
    tenderar vi att se dem som sanning.

  221. Om ens åsikt är stark nog för att man
    ska agera ser man den som sanning.

  222. "Detta är bästa praxis."

  223. Om man ser sina åsikter som sanning
    och nån säger emot en-

  224. -då har de oftast fel.

  225. Och om de har fel,
    då finns det ett antal möjligheter.

  226. Nummer ett är: "Du är okunnig."

  227. "Du förstår bara inte god design."

  228. "Du har ingen känsla för stil.
    Du tror att vi behöver en skärm."

  229. "Du förstår inte hur genialisk
    min backficke-videospelare är."

  230. "Den är brilliant."

  231. "Man kan se hela Netflix utan att ta
    den ur fickan eller se på skärmen."

  232. Golden sa ju det i förmiddags.

  233. Har ni försökt förklara nåt för en kund?

  234. "Nej, du förstår inte.
    Det är jättesmart!"

  235. Det är den entusiastiska fasen.

  236. Men till slut tröttnar man. "Jag
    kan inte få dig att förstå det här."

  237. Då måste
    jag inta en ny position.

  238. Du är inte okunnig,
    för jag har berättat i tre veckor.

  239. Du måste vara korkad.

  240. Det är den enda möjliga förklaringen.

  241. Men om jag har jobbat med dig ett tag
    och ser vad du kan-

  242. -så tyder det på att du inte är korkad.

  243. Det är obekvämt.

  244. Du måste vara ond.

  245. Du gör det avsiktligt,
    din sadistiske jävel.

  246. Jag vet inte vad du sysslar med,
    men nåt är det.

  247. Det intressanta är
    att om vi tänker så här om andra-

  248. -då missar vi
    att vi har en övertygelse om-

  249. -att den som har fel
    är okunnig, korkad eller ond.

  250. Vill nån här inne se sig som okunnig,
    korkade eller ond?

  251. Inte det? Om ni inte vill det kommer ni
    att undvika att lägga märke till det.

  252. Ni blir blinda för era egna fel,
    för där finns obehagliga känslor.

  253. Man vill inte se sina misstag
    och att andra ska se dem.

  254. Det togs upp när jag klev upp,
    att svenskar inte vill se dumma ut.

  255. Det känns obehagligt, och era känslor
    säger till er att inte titta på det.

  256. Ni vill inte må dåligt.

  257. Systematiska problem
    har att göra med våra identiteter.

  258. Jag googlade "chefer",
    och de är ansiktslösa robotar i kostym.

  259. Så robotrevolutionen är här.

  260. Fast inte så kramgoa. Men vi har
    den här idén om professionalism.

  261. Enligt workshopen i går
    innebär det att man saknar känslor.

  262. Ta inte med dig dina känslor
    till jobbet.

  263. Men att hantera fel
    innebär att hantera känslor.

  264. Det krävs för att ta bra beslut.
    Vi måste hantera känslan av att ha fel-

  265. -särskilt i komplexa system-

  266. -där misstag inte är ett problem,
    utan en garanti.

  267. En annan sida av ledarskap-

  268. -är att vi gärna följer folk
    som är säkra och beslutsamma.

  269. Jag tror att det här betyder
    "obeslutsam" för amerikaner.

  270. När våra ledare inte är beslutsamma
    ser vi dem som mindre trovärdiga.

  271. Därför undviker ledare
    att förklara vad de gör.

  272. Syftet som Jeff pratade om
    gör en ledare sårbar.

  273. Om man säger vad man vill uppnå
    och hur man vill uppnå det-

  274. -vad kan du automatiskt hända?

  275. Man kan ha fel, offentligt.

  276. Om jag bara ger dig en uppgift
    och det går snett-

  277. -då kan jag säga att du gjorde fel.
    Det handlar vattenfallsmodellen om.

  278. Det vore toppen,
    om det inte vore för hjärnan.

  279. Om vi inte får en förklaring,
    så kommer våra hjärnor att skapa en.

  280. Vi lär oss mycket om hjärnan
    när den går sönder.

  281. Vid svår epilepsi
    kan de kapa hjärnbalken-

  282. -och separera
    höger och vänster hjärnhalva.

  283. Man har gjort experiment
    då man ger stimuli till ena hjärnhalvan-

  284. -den delen som processar information.

  285. De visar ett kort där det står:
    "Hämta ett glas vatten."

  286. Folk hämtar ett glas vatten.
    Sen frågar man varför de gjorde det-

  287. -och de svarar: "Jag var jättetörstig."
    De minns inte att de blev tillsagda.

  288. Den konstiga är när det står
    "Skratta högt".

  289. De skrattar,
    och sen frågar man varför.

  290. "Ditt skämt var jätteroligt."
    Ingen hade dragit ett skämt.

  291. Här var hjärnan skadad,
    men vi gör så hela tiden.

  292. Vi måste ha förklaringar.
    5-X-Varför är instinktivt.

  293. Alla med småbarn förstår det.

  294. Fast med småbarn är det
    ett oändligt antal "varför".

  295. Senaste samtalet med min dotter
    kom in på kvantmekanik.

  296. Vi kom till osäkerhetsprincipen,
    och jag fick huvudvärk.

  297. Men folk bara hittar på skäl, och
    de är kanske inte i linje med strategin.

  298. Strategiimplementering försvåras
    för att folk inte förklarar vad de gör-

  299. -eftersom de försöker undvika
    att ha fel.

  300. Vad kan man då göra?

  301. Eller vad kan jag föreslå
    på fyra minuter?

  302. Först: skilja på att vara emotionellt
    intelligent, i kontakt med sina känslor-

  303. -från att vara "känslosam".
    Vi måste återerövra begreppet känslor.

  304. Det är en grundläggande del
    av att vara människa.

  305. När jag arbetar med människor
    vill jag ha hela människan där.

  306. Jag vill inte anlita bara
    din prefrontala kortex.

  307. Jag vill ha din amygdala,
    hela ditt beslutsfattandesystem.

  308. Jag vill ha varenda del av dig.

  309. Vi upplever verkligheten
    genom sinnena och känslorna-

  310. -innan vi processar den. Varför skulle
    jag då vilja ha bara en liten del?

  311. Och nej,
    det är inget skäl att ta mer betalt.

  312. Är misstag är vägspärrar?

  313. Jag håller med Jeff. Det är inget
    att jubla över. Se dem bara som de är.

  314. De är bara ett tillfälle att lära sig.

  315. När man lovordar vissa saker
    måste andra bestraffas.

  316. En sak funkar, en annan inte.
    Jämnmod är att inte reagera.

  317. Eller är misstag milstolpar för lärande?

  318. Tänk på att ha en övertygelse
    i den innevarande stunden-

  319. -och att man sen kan tro nåt nytt.

  320. Om vi tänker på hur vi ser världen...

  321. Dagens första talare nämnde hur vi
    förut såg hjärnan som oföränderlig.

  322. Nu vet vi att hjärnan kan förändras
    genom hela ens livscykel.

  323. Det var en man som föddes blind-

  324. -och de gjorde en operation
    för att ge honom synen tillbaka.

  325. Men han kunde inte se.

  326. De delarna av hans hjärna som
    skulle bearbeta visuell information-

  327. -användes till annat.

  328. Vi ser inuti hjärnan.
    Vi tar in lite information här.

  329. Jag föreställer mig er
    efter att ha sett er en gång.

  330. Våra hjärnor förändras fullständigt.
    Att bara ha föränderliga övertygelser-

  331. -är nåt annat
    än att ha grundläggande kunskap.

  332. Om jag vet nåt, så är det en
    fundamental sanning i universum.

  333. VAD KAN VI GÖRA?

  334. Människor är sociala djur.
    Vi behöver varandra för att överleva.

  335. Och grupperna vi tillhör
    kan bli ekokammare-

  336. -som definierar, tvingar
    och korrumperar oss.

  337. Det finns heliga kor.

  338. Vid konferenser kan man ibland
    bara förstärka varandras övertygelser-

  339. -och förhindra innovation.

  340. Vi måste leta efter grupper
    som utgör en motvikt för oss.

  341. Som hindrar oss från
    att bli för dogmatiska-

  342. -och alltför fanatiska.

  343. Det är inte bara chefernas fel,
    inte bara de som har makt.

  344. Man har nämligen ingen ledare
    om ingen följer efter.

  345. Vi outsourcar osäkerhet
    och all den här komplexiteten-

  346. -till en högre nivå och säger:
    "Säg bara att allt ordnar sig."

  347. "Säg vad jag ska göra,
    så att jag kan göra det och åka hem."

  348. Om ni vill har mer rationella ledare-

  349. -måste de känna sig trygga nog
    för att vara det.

  350. För att förändra chefen måste man
    förstå att man är en del av problemet.

  351. Att skapa tryggheten att ha fel
    är allas ansvar.

  352. Vi säger att vi behöver
    utrymme för att ha fel-

  353. -men att chefer alltid måste ha rätt,
    för annars förlorar vi tron på dem.

  354. Om vi skapar trygghet-

  355. -då skapar vi också utrymme
    för att förstå verkligheten.

  356. Mentalt utrymme.

  357. Man behöver inte minnas
    vilken verklighet man definierar.

  358. Denna närvaro i stunden
    leder till jämnmod.

  359. Och jämnmod gör det möjligt
    att navigera sig igenom komplexiteten.

  360. Man kan inte kontrollera den,
    man måste navigera sig igenom den.

  361. Skeppet Vasa försökte kontrollera det.

  362. Vi fick förvisso ett fint museum.

  363. Jämnmod möjliggör
    medkänsla eller empati.

  364. Om vi kan hantera våra känslor
    kan vi hantera andras känslor.

  365. Så att vi kan hjälpa dem
    utan att bli överväldigade-

  366. -av hur djupa deras problem är.

  367. Vi tenderar att uppleva
    andra människor utifrån.

  368. Vi tillskriver dem alla möjliga saker.
    Vi ser inte deras avsikter.

  369. Men oss själva upplever vi inifrån.

  370. Och utifrån-

  371. -ser irrationellt maktutövande
    elakt och oansvarigt ut.

  372. Medan empatiskt,
    uppmärksamt ledarskap-

  373. -ser ut som mod, heder och god vilja.

  374. Jag hade aldrig hört ordet
    "equanimity" förut.

  375. På svenska
    säger man kanske "sinnesro".

  376. Kan du förklara ordet närmare?

  377. Min definition skiljer sig från Jeffs.

  378. För mig handlar det om
    att inte fästa sig.

  379. Att vara öppen för alla möjligheter.

  380. Det är lättare
    att beskriva avsaknaden av det.

  381. Avsaknaden innebär att man är
    känslomässigt fäst vid ett resultat.

  382. Man vill att saker ska gå
    på ett visst sätt.

  383. Om det inte går just så
    blir man uppjagad-

  384. -och försöker komma dit igen.

  385. Jämnmod är att kunna förstå
    att det inte gick som man tänkte sig-

  386. -men att det är okej.
    Ett objektivt perspektiv.

  387. Det låter jättesvårt att hitta jämnmod
    i dessa tider-

  388. -när vi har så mycket information
    och så mycket händer.

  389. Men det är också viktigt
    att vi finner det-

  390. -för att överleva den här tiden.

  391. Ja. Det har blivit viktigare i och med
    att världen har blivit mer komplex.

  392. Vi försöker fortfarande lösa problem-

  393. -på samma sätt
    som för tvåtusen år sen.

  394. Den här enkelspåriga maktdynamiken
    fungerade länge-

  395. -men nu måste vi ta itu med det.

  396. Om vi tar Tammys presentation,
    så kan det inte lösas utan jämnmod.

  397. Alla som påverkades känslomässigt
    av det hon pratade om förstår-

  398. -att man måste kunna känna känslan
    och samtidigt fungera.

  399. -Identifiera den som nåt separat.
    -Låt oss tala om känslor.

  400. Det nämns inte så mycket
    när man talar om att driva företag.

  401. Det betraktas ju som nåt feminint,
    att ha mycket känslor.

  402. Historiskt sett, menar jag.

  403. Du har varit i det militära,
    och nu pratar du om känslor.

  404. Hur får man fram känslorna
    och tar dem på allvar?

  405. Många tror att känslor
    är nånting feminint.

  406. Det är en social konstruktion.

  407. Kvinnor är empatiska, känslosamma
    och vårdande.

  408. Ett problem är att samhället
    ser män som oberörda och oböjliga.

  409. Vi förnekar att män har känslor.
    Män får bara inte visa dem.

  410. Varför tror du att män dör tidigare
    av hjärtsjukdomar?

  411. De får tillströmningar av adrenalin och
    kortisol som de måste undertrycka.

  412. Sen självmedicinerar de sig
    med alkohol eller droger.

  413. Känslor är inget att vara rädd för.
    De är naturliga.

  414. Det är kroppsliga förnimmelser
    och en annan informationskanal.

  415. Vi försöker ta beslut,
    hantera komplexa problem-

  416. -och känna empati
    med våra användare så här.

  417. Vi inser inte att känslor
    är information.

  418. Jeff talade om ett högre syfte.

  419. Känslorna är det som håller en
    på vägen mot det högre syftet-

  420. -eftersom de ger information
    om att man gör nåt fel.

  421. Det är en fysisk manifestation av nåt
    som sker i främre gördelvindlingen.

  422. Hur börjar man jobba med känslor?

  423. Jag försöker få folk att förstå
    att känslor är fysiska förnimmelser-

  424. -och att de är övergående.

  425. Att man kan överleva dem.
    De är inget att vara rädd för.

  426. Det handlar ofta bara om att sakta ner
    sina reaktioner-

  427. -försöka förstå sina känslor
    och tänka på dem, inte bara känna.

  428. Folk blir slavar under sina känslor.

  429. Därför säger man inom affärsvärlden
    att känslosamhet är dåligt.

  430. Vi behöver bådadera. Att tänka
    och använda känslan som en signal.

  431. Ilska är ett bra exempel.
    När man är arg har man ett mål-

  432. -som man hindras från att uppnå.
    Så när man blir arg ska man tänka-

  433. "Okej, nu är jag arg.
    Vad försöker jag uppnå"-

  434. -"och borde jag försöka uppnå det?"

  435. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hantera att ha fel

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Ledarskap, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - From business to buttons 2019

2015
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Digitala tankar i en analog värld

En av vår tids stora utmaningar är hur vi ska kommunicera i den nära framtiden. Innehållsstrategen Karen McGrane berättar här om hur hon ser på informationsutbyte och den digitala revolution vi befinner oss i. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ännu smartare telefoner

Med funktionerna i smarta telefoner kan snart en helt ny värld öppna sig, där telefonen vet om vi är på jobbet, hemma eller kör bil och kan anpassa sig efter det. Det säger ux-designern Avi Itzkovitch, som här beskriver en framtid där telefonen blir nyckeln till en mängd smarta lösningar. Men har möjligheterna ett moraliskt pris? Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Välmående i en digital värld

Kan vi vara lyckliga i en teknologisk värld? Den frågan är central för Pamela Pavliscak, rådgivare inom digital design. I en värld där vi blir alltmer uppkopplade berättar Pamela Pavliscak om sina upptäcker när det gäller lycka i vår nya digitala värld och hur design kan skapa meningsfulla kontexter. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Hur du klantar dig i jobbet

Viljan att vara omtyckt är kanske människans främsta fiende. Det hävdar Mike Monteiro, grundare av byrån Mule Design i San Francisco. Mike Monteiro är författare och en designrebell som här trycker på det viktiga i att vara modig och att våga ha en tuff dialog med dem som betalar lönen. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Staten behöver inte vara krånglig

Leisa Reichelt, ux-chef i den brittiska regeringen, berättar om den digitala kommunikationen. En av hennes käpphästar är att den brittiska regeringens hemsidor ska designas så att de kan förstås av alla. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

En hypotes kan förändra mycket

Att använda sig av hypoteser är ett bra sätt att arbeta mer kreativt. Det säger Cindy Alvarez, ux-chef på det sociala nätverket Yammer. Här berättar hon om sitt arbete med designen på Yammer och hur de praktiskt har arbetat med sökfunktioner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett argument för skönhet

Det är lätt att glömma bort de mänskliga aspekterna när man arbetar med design. Det säger Iran Narges, användardesigner på byrån Adaptive Path i San Francisco. Här påtalar hon vikten av skönhet, att vi använder oss av alla våra sinnen när vi upplever och hanterar allt från kaffekoppar till appar. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Ett papper för alla idéer

Vasaskeppet är ett skräckexempel för alla designers. Det säger Greg Nudelman som skrivit flera böcker om design och arbetar åt några av världens största företag. Han menar att det enklaste och billigaste sättet att prova idéer är att använda post-it-lappar, som gör det billigt att misslyckas. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Design är en resa

Förändring är ofta förknippat med smärta. Men vi kan bli bättre på att hantera förändring. Det säger Kim Goodwin, som arbetar som rådgivare inom digital design. Här talar hon om hur företag ska bli bättre på design för sina kunder. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Att rita om webbkartan

Håller vi på att bygga en digital avgrund mellan västvärlden och utvecklingsländerna? Ethan Marcotte, författare och visionär inom digital design, menar att vi är så förtjusta i ny teknik att vi kanske glömmer bort den delen av världen som lever med skakiga uppkopplingar och gårdagens mobiltelefoner. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2015

Enkelhet som främsta mål

Mitt mål har alltid varit att göra enkel design, säger Steve Wozniak, en av grundarna till Apple. Med sin innovativa syn på datorer, musikspelare och telefoner har företaget förändrat hur vi använder ny teknik. Här pratar han med moderatorn Jan Wifstrand. Inspelat den 21 april 2015 på Chinateatern, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler
2016
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Robotkärlek

Jag är redo för min förarlösa bil nu, är du? Det frågar beteendevetaren Susan Weinschenk när hon föreläser om robotar och vårt förhållande till smarta telefoner, appar och maskiner. Hon menar att det är hög tid att förbereda sig, för i framtiden kommer vi ha relationer till robotar och lita på att de fattar bättre beslut än människor. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

App-trött blir skärmlös

Skärmarna har tagit över våra liv. Den genomsnittlige användaren kollar sin mobiltelefon 200 gånger om dagen. Vi är beroende, säger Googles designstrateg Golden Krishna. Han menar att vi nu nått en "app fatigue", en apptrötthet, och måste gå mot en skärmlös framtid. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Förstå kaoset

Vi upplever alla en informationsöverbelastning i dagens samhälle, säger informationsarkitekten Abby Covert. Hon älskar att reda ut komplexa informationsmönster åt andra. Hör hennes bästa tips på hur du genom enkla principer kan få ordning och reda på det allra mesta. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Leda fram kreativitet

Misstag ska inte straffas eller hyllas, det ska bara förväntas, säger föreläsaren Jeff Veen om ledarskap. Här förklarar han hur man leder en kreativ grupp människor till framgångar och lär oss vad modeordet "equanimity" innebär: att behålla mental stabilitet under press. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Hantera att ha fel

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig Simon Bennett, ledarskapsexpert. Han lär ut hur man ska förhålla sig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Exakt och förutsägbar

Facebooks marknadsdesigner Margaret Gould Stewart berättar hur design fungerar ur ett företagarperspektiv. Här ger hon fyra konkreta råd baserat på storföretagets erfarenheter. Hon presenterar också sina visioner om hur hållbar design kan medverka till att förbättra världen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - From Business to Buttons 2016

Designa för äldre

Vi måste inkludera de äldre i vårt designande för framtiden. Webbkommunikationen är inte längre ett val det är ett måste. Det innebär att vi också måste skapa ett gränssnitt som inkludera alla människor, äldre som funktionsnedsatta. Det säger författaren och designern Patricia Moore. Här förklarar hon hur funktionell design ger makt och kontroll över vardagen. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Malmöforskare föreläser 2015

Otrygghet i vardagen

Caroline Mellgren är sociolog och berättar om sin forskning kring otrygghet i vardagen. Vilka drabbas och vilka konsekvenser får det för samhället? Hon ger exempel på faktorer som påverkar hur trygga vi känner oss, det kan till exempel handla om vilken eller vilka grupper man tillhör eller hur man upplever miljön där man bor. Inspelat på Malmö högskola den 20 oktober 2015. Arrangör: Malmö högskola.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.