Titta

UR Samtiden - Världsröstdagen 2016

UR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Om UR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Föreläsningar från World voice day, med olika perspektiv på rösten. Det handlar om allt från hur en dubbare arbetar till rockröstens estetik och näsans betydelse för sångrösten. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Till första programmet

UR Samtiden - Världsröstdagen 2016 : Om Operan MedeaDela
  1. För tre månader sen hade operan
    "Medea" premiär på Kungliga Operan-

  2. -och jag var med på resan tillsammans
    med tonsättaren Daniel Börtz-

  3. -och Emma Vetter
    som gjorde titelrollen Medea.

  4. Jag ringde dig i går
    och pratade lite inför det här-

  5. -och frågade om du hade hämtat dig. Du
    svarade att det var knappt.

  6. Hur känns det nu så här efteråt?

  7. Det känns bra nu.

  8. Det har tagit ett tag att varva ner från
    alla de enormt starka känslorna.

  9. Men nu känner jag mig pigg igen.

  10. Och Daniel...

  11. Nu har du också fått lite perspektiv på
    den här resan.

  12. Hur kändes det på premiären?

  13. På premiären
    är jag inte riktigt närvarande.

  14. Så den föreställningen
    är fullständigt meningslös att se.

  15. Föreställning två är bättre
    och på den tredje är jag riktigt med.

  16. Men det är min upplevelse.
    Det är olika hos olika upphovsmän.

  17. Emma Vetter,
    du har gjort många olika roller.

  18. Det har blivit mycket Wagner
    på senare år.

  19. Senta, Elisabeth, Elsa
    och Isolde har du gjort.

  20. Vi har hört dig i "Maskeradbalen"
    som Amelia och du har sjungit Tosca.

  21. Och på måndag börjar du repetera
    "Turandot" för första gången.

  22. Daniel Börtz,
    du har skrivit tolv symfonier.

  23. "Medea" var din sjätte stora opera.

  24. Du slog igenom för 25 år sen
    med "Backanterna", 1991.

  25. Grekisk dramatik
    har väl varit lite av en röd tråd-

  26. -genom din tonsättargärning.

  27. Det började med "Backanterna", sen
    oratoriet "Hans namn var Orestes"-

  28. -och så nu "Medea".

  29. Men jag tänkte börja med dig, Emma.

  30. Inför rollen blev du intervjuad
    i Dagens Nyheter-

  31. -och då läste jag att du som ung
    inte alls tyckte om opera-

  32. -och att du stängde av
    när du hörde det på radio.

  33. Vad gillade du inte med opera?

  34. Jag tyckte
    att det var ytterst märkligt.

  35. Det var märkligt hur de sjöng-

  36. -och eftersom jag inte kunde några
    språk förstod jag inte vad de sjöng.

  37. Jag tyckte om musik
    där jag förstod texten-

  38. -och där melodierna
    var lite mer lättillgängliga.

  39. När förstod du
    att du hade en operaröst?

  40. Då var jag 19-20 år.

  41. Jag hade fått kontakt
    med sångpedagogen Hans Gertz-

  42. -som genast sa
    att jag var en dramatisk sopran.

  43. Jag tänkte att det kanske var kul
    att vara det. Jag hade ingen aning.

  44. Men på den vägen var det.

  45. Då använde jag bara ett bröstregister
    och sjöng upp till ett tvåstruket D-

  46. -möjligtvis ett E
    om jag tryckte till lite.

  47. Vad betydde och gjorde han?
    Hur fick han i gång din röst?

  48. Jag tror att han öppnade
    hela världen av opera-

  49. -som ju faktiskt bara är
    teater till sång, sjungen teater.

  50. Och teater tyckte jag väldigt
    mycket om, och musik och sång.

  51. Det blev två jättebra saker tillsammans
    som verkade kul.

  52. Första gången jag såg dig på Operan var
    i "Näktergalen" av Stravinsky-

  53. -och då hade du ett helt annat röstläge.
    Då var du alt.

  54. Ja, precis.
    Då sjöng jag kontraaltroller.

  55. Alltså det lägsta du kan sjunga
    som opera- eller klassisk sångerska.

  56. Du använder det lägsta registret.

  57. Men jag har förstått att det
    är vanligt för dramatiska sopraner-

  58. -att ha en bra botten.

  59. Visste du redan då
    att du var dramatisk sopran?

  60. Ja... Det är svårt
    att vara dramatisk sopran-

  61. -för det tar ganska lång tid
    innan rösten är klar-

  62. -och innan man kan använda
    hela sin röst.

  63. Så jag kunde sjunga altsaker-

  64. -men också sopransaker.

  65. Frågan var vad som kändes bekvämast
    och var min röst fungerade optimalt.

  66. Jag märkte sen
    att det var i högre lägen.

  67. Om du skulle prata om Medea.
    Hur angriper man en sån roll?

  68. Vad gör man som sångerska
    när man börjar titta på noterna?

  69. Först handlar det om att lära sig
    musiken, som inte var helt lätt.

  70. Det är bara att sitta och memorera och
    arbeta med den om och om igen.

  71. Sen är det ett stort arbete med
    en sån här roll som man ska gestalta.

  72. Att våga gå in i de känslor
    som det innebär.

  73. Medea dödar ju sin mans nya kvinna.

  74. Hon dödar den kvinnans pappa
    och i slutet även sina egna två barn.

  75. Såna saker är inte helt lätta
    att tas med.

  76. Det har jag jobbat mycket med.

  77. Det handlar också om förberedelser för
    vad som ska komma.

  78. Det var mycket skrik
    och rop av ångest-

  79. -som skulle ut ur kroppen.
    Hur förbereder man sig för det?

  80. Man kan inte tänka att man ska ta det på
    premiären, för då är man rökt.

  81. Så det har skrikits hemma hos mig, kan
    jag säga.

  82. Inte när barnen har varit hemma.
    De är fem och sju och besparades det.

  83. Men min man har ibland frågat
    hur det går och om allt är okej.

  84. Daniel, hur tänkte du när du skrev
    så att man måste skrika i höga lägen?

  85. -Tar du nån hänsyn till sångarna?
    -Jag testade inte hemma i alla fall.

  86. Men det kan ju skrika på annat sätt
    i det inre.

  87. Då kan man vara lika påverkad
    som du säger här.

  88. Det handlar om att gestalta nåt, och att
    komponera är också att gestalta.

  89. Sen kommer nästa gestaltning
    vidare i processen.

  90. Så skriken har vi nog haft gemensamt
    från början.

  91. Sen har jag kunnat släppa dem ifrån
    mig, men du kämpade med dem längre.

  92. Visste du omedelbart att Medea
    skulle vara en dramatisk sopran?

  93. Ja, om man använder "omedelbart"
    lite försiktigt.

  94. Men åt det hållet var det.

  95. Så som jag uppfattar Medea
    är det den uttrycksform hon har.

  96. Jag har inte kunnat föreställa mig nåt
    annat.

  97. Och Jason var inte tenor, utan baryton.
    Var det också självklart?

  98. Ja, det var faktiskt väldigt enkelt för
    min del att besätta operan.

  99. Det är inte så många roller egentligen,
    så den är behändig.

  100. Medeas roll är ju enormt stor.

  101. Du är inte ute
    och vänder många gånger.

  102. Som nummer två
    är det naturligtvis Jason, barytonen.

  103. Sen är det Aigeus, tenor,
    som är med i en scen.

  104. Kreon, bas eller basbaryton,
    är med i en scen.

  105. Sen är amman ett kapitel för sig, höll
    jag på att säga.

  106. Jag utvecklade henne och gav henne
    avsevärt mycket mer text-

  107. -som jag stal från körtexterna
    helt enkelt.

  108. Hon är då låg mezzo/alt.

  109. Det föll sig också naturligt,
    så som jag såg henne.

  110. Kvinnan som tröstar,
    men som är den enda-

  111. -som med sin kraft, ålder och er-
    farenhet kan sätta sig upp mot Medea.

  112. Den enda som vågar säga nåt
    inför Medeas vansinnigheter.

  113. Och så finns det en vårdarinna
    som sköter barnen.

  114. Hon är definitivt inte oviktig,
    men hon är med korta stunder.

  115. Det är den enda som jag föreställde mig
    som en "vanlig" sopran-

  116. -med ett ganska normalt läge.

  117. Du har en skådespelare med också.

  118. Nån som kommer in och
    gestaltar texten, en talskådespelare.

  119. Du var inne på
    att opera är teater med sång-

  120. -och det kände man väldigt mycket
    i "Medea".

  121. Man drogs in i dramat
    och tänkte inte så mycket på musiken.

  122. När vi pratade på några möten
    när du komponerade-

  123. -var du så klar över att du
    inte ville tonsätta budbärarens text.

  124. Vad är det som gör att vissa texter
    fungerar för sång och andra inte?

  125. Det är lite svårt att göra
    så här rakt ut.

  126. Man måste nästan känna till
    de här texterna.

  127. Budbäraren är en förhållandevis
    lång text när det gäller antal ord-

  128. -och har
    ett sånt oerhört utåtriktat budskap.

  129. Han berättar vad han har sett och varit
    med om, nämligen kung Kreon-

  130. -och Jasons nya frus plågsamma död-

  131. -som ju Medea har ställt till med
    på ett oerhört otäckt sätt.

  132. Det är egentligen obeskrivligt.

  133. Jag kan inte tonsätta en sån text-

  134. -utan där kommer den talade rösten in
    som en självklarhet.

  135. Jag kommer att fortsätta
    att jobba med det.

  136. I det jag gör nu går den talade
    och den sjungna texten in i varandra.

  137. Dessa mellanlägen
    som finns i uttryckskraft-

  138. -som jag tycker är
    lite för lite utnyttjade-

  139. -och som man kan göra oerhört mycket
    med ihop med orkester och instrument.

  140. Men för mig är den texten "helig".

  141. Jag skulle inte kunna ge mig på den.

  142. Där finns sjok av klang
    som skymtar förbi-

  143. -när skådespelaren
    gestaltar sin text-

  144. -och mot slutet kommer de sörjande
    kvinnorna med sina röster.

  145. Men de är trots allt på avstånd jämfört
    med budbäraren.

  146. Du har komponerat musik
    under den talade texten-

  147. -så det blir inget skarpt klipp,
    utan det flödar på.

  148. En liten grej
    som man kanske inte tänker på-

  149. -men som är viktig på det partiet
    om man tänker efter.

  150. Det är att först Medea
    och sen nån annan kommer in-

  151. -så utan att man tänker på det över- går
    det från sjunget deklamerande-

  152. -till ren taltext.
    Då är vi inne i den världen.

  153. Det blir inget klipp, som du säger.

  154. "Medea", Euripides drama,
    har ju tonsatts av många tonsättare-

  155. -och har blivit operor,
    och även baletter och annat.

  156. Men det är nåt i berättelsen
    som passar bra för opera.

  157. Jag tror att det har att göra med
    gestalten Medeas många olika uttryck.

  158. Hon pressas också till det yttersta.

  159. Hon blir lämnad och måste också
    lämna landet med omedelbar verkan.

  160. Det man tänkte på
    när man hörde dig...

  161. Jag hörde dig både när du repeterade
    och under föreställningen.

  162. Du sjöng alltid ut hela tiden,
    det är också väldigt imponerande.

  163. Det är ju så många olika röster
    i Medea. Hon har så många röster.

  164. Det är inte alls bara det
    som påminner om rockrösten, skriken-

  165. -utan det är så mycket annat också.

  166. Kan du berätta om hur det är att
    gestalta? Hur hittar man rösterna?

  167. Ja, det är en stor del av utmaningen-

  168. -att hitta
    de olika uttrycken i rösten.

  169. Och att få ihop det till en helhet som
    faktiskt håller ända till slutet.

  170. Det är en av de stora utmaningarna,
    särskilt i en så lång roll.

  171. Men det är det man jobbar för
    hela tiden.

  172. Var nåt extra svårt?

  173. Ja, det är svårt att ha skrikit väldigt
    mycket och högt-

  174. -och sen gå till att använda en väldigt
    tunn funktion i stämbanden.

  175. Det är inte helt lätt, kan jag säga.

  176. Det är bara genom övning
    som man kan öva upp det.

  177. Att gestalta alla de olika rösterna som
    tonsättare...

  178. Kan du säga nåt om hur du har gjort?

  179. Nej, det är det som är jobbet,
    och fascinationen.

  180. Den underbara resan...

  181. ...som man gör som upphovsman-

  182. -när man tar sig igenom
    ett sånt här verk.

  183. Som komponist
    kan jag inte ens bara lite grann-

  184. -komma i närheten av den här
    rollgestalten och förstå henne-

  185. -utan jag måste gestalta henne.

  186. Jag kan förstå processen kring det.

  187. Det förekommer ju
    hela tiden runtomkring oss-

  188. -att människor
    i otroligt pressade situationer-

  189. -gör saker som verkar omöjliga
    även för den som gör det.

  190. Så det är inget nytt
    och myten är ju oändligt gammal.

  191. Euripides skrev den väl
    på 400-talet före Kristus.

  192. Men det är lika aktuellt i dag.

  193. Nu ska du göra "Turandot".

  194. Vad händer med rösten efter
    en sån här roll? Har den tänjts?

  195. Som en idrottsman eller -kvinna-

  196. -som tränar och uppnår en ny nivå.

  197. Kan man säga så även om rösten?

  198. Har du kommit ut på andra sidan
    med en annan röst?

  199. Det gör man hela tiden. Rösten
    förändras i samma takt som kroppen-

  200. -medan man blir äldre och utsätter den
    för olika saker och musik.

  201. Sen är ju rösten en färskvara.

  202. Den är inte likadan från dag
    till dag, beroende på sömn och mat.

  203. Men den utvecklas ju enormt
    av att göra så här stora saker.

  204. Kommer det att kännas lätt
    att sjunga "Turandot"?

  205. "Turandot" är
    en tredjedel så lång som "Medea"-

  206. -så när jag har sjungit klart rollen
    tänker jag roat att nu var den slut.

  207. Så det är en enormt stor skillnad
    och väldigt annorlunda.

  208. Det låter bra. Då har man verkligen fått
    nåt med sig.

  209. Du kanske ska ta lite mer hänsyn
    till sopranen i nästa opera.

  210. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om Operan Medea

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Ett samtal om den dramatiska operan Medea, en uppsättning med många olika gestalter och röster i en och samma karaktär. Skaparen och tonsättaren Daniel Börtz och operasångaren Emma Vetter berättar om utmaningarna i att gestalta olika känslor och uttryck via rösten. Katarina Aronsson, dramaturg på Kungliga Operan, leder samtalet. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Ämnen:
Musik
Ämnesord:
Dramatisk musik, Musik, Opera, Scenisk musik
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Teaterröstens estetik

Radioprofilen Stefan Johansson har lång erfarenhet av många röster i både sång och tal. Här går han igenom flera exempel på teaterröstens estetik och visar skillnader i tonlägen ur historiska operor och teaterstycken ända tillbaka till 1700-talet. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Härma ljud

Varför ska alla pip från köksmaskiner envisas med att låta likadant? Och hur ska framtidens elbilar låta? Sten Ternström, professor i musikakustik på KTH, berättar om ljud ur ett forskningsperspektiv. På KTH skapar man en ljuddatabas med saker vi hört eller aldrig hört, en samling av imitationer. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Sångaren, rösten och näsan

Johan Sundberg, professor emeritus i musikakustik, berättar om sin forskning kring näsans viktiga roll för rösten och sångarens ljudning. Han bjuder på en resa genom näsans anatomilandskap och visar hur en hemmasnickrad mässingsnäsa kan ljuda. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Rockröstens estetik

Daniel Zangger Borch är forskare i poulärmusiksång. Här visar han hur stämbanden rör sig i de olika musikgenrerna och hur man gör olika vokala ljudbildningar och andas på rätt sätt för att "dista" och "growla" som en hårdrockare. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Om Operan Medea

Ett samtal om den dramatiska operan Medea, en uppsättning med många olika gestalter och röster i en och samma karaktär. Skaparen och tonsättaren Daniel Börtz och operasångaren Emma Vetter berättar om utmaningarna i att gestalta olika känslor och uttryck via rösten. Katarina Aronsson, dramaturg på Kungliga Operan, leder samtalet. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Världsröstdagen 2016

Rösten i dubbning

Sharon Dyall är musikalartist med en lång karriär som dubbare till tecknade filmer. Här berättar hon om hur viktigt det är att vara känslosam och snabb i sina karaktärssvängningar när man arbetar med att dubba, och om dubb-artisternas ansträngda arbetsvillkor och hur deras röster påverkas av arbetsmiljön. Inspelat den 16 april 2016 på Operahögskolan, Stockholm. Arrangör: Ideella föreningen World Voice.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Rivaliserande divor

Hélène Ohlsson som är doktorand i teatervetenskap vid Stockholms universitet föreläser om Jenny Lind och Emilie Högqvist. De var båda lysande stjärnor inom operan respektive teatern under 1830- och 1840-talen. Ohlsson berättar om de olika typer av femininitet de representerade, deras rivalitet och karriärval. Inspelat den 30 september 2015 på Kungliga Operan i Stockholm. Arrangör: Stockholms universitet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Musik, klass och stad

Ayesha och Ika Johannesson samtalar om platsens betydelse inom musikskapandet. Samtalet skedde i samband med visningen av dokumentärfilmen ”Pulp: a film about life, death and supermarkets”. Inspelat på Bio Rio i Stockholm den 6 mars 2015. Arrangör: Tempo dokumentärfestival.