Titta

Nyanländ

Nyanländ

Om Nyanländ

För att känna sig delaktig i landet Sverige behöver man kunskaper om hur samhället är uppbyggt och fungerar. Vi hoppas kunna ge er nyanlända grundläggande kunskap om ert nya land.

Till första programmet

Nyanländ : Högre utbildningDela
  1. "Nyanländ" -
    serien som guidar dig genom Sverige.

  2. I dag ska vi prata om högre
    utbildning med Cecilia Ulfsdotter.

  3. Du jobbar som enhetschef på UHR,
    Universitets- och högskolerådet.

  4. Vad är det du gör?

  5. Jag är enhetschef vid avdelningen
    för bedömning av utländsk utbildning.

  6. Vi bedömer utländsk utbildning
    för den svenska arbetsmarknaden.

  7. Vi börjar med en fråga på stan.

  8. Jag heter Suzan. Jag bor i Stockholm.

  9. Vad kan jag studera?

  10. Du kan söka in
    till både akademisk utbildning-

  11. -och eftergymnasial yrkesutbildning.

  12. Om du vill söka akademisk utbildning
    vänder du dig-

  13. -till antagning.se, det är en sajt,
    eller universityadmissions.se.

  14. Om du vill läsa en yrkesutbildning
    vänder du dig till YH-myndigheten.

  15. I Sverige är de flesta utbildningarna
    skattefinansierade.

  16. Däremot kostar ju
    kurslitteraturen och busskort.

  17. Pluggar man
    kanske man inte har ett jobb-

  18. -så kan man få nån ekonomisk hjälp
    under studietiden?

  19. Ja, då ska man vända sig till CSN,
    Centrala studiestödsnämnden.

  20. Där kan man ansöka
    om att få studielån-

  21. -och studiebidrag,
    det finns olika typer av stöd.

  22. Informationen om utbildningslängd
    och sånt, står den på olika språk?

  23. Det finns information på olika språk,
    så beroende på din bakgrund-

  24. -kan du få information
    som är särskilt riktad till dig.

  25. Då har vi
    en Facebookfråga från Davood:

  26. "Jag har dyslexi.
    Kan jag studera på universitet?"

  27. Ja, det kan han. Svensk utbildning
    ska vara tillgänglig för alla.

  28. Kontakta den samordnare som finns
    vid universitetet eller högskolan.

  29. Om man har en funktionsvariation
    finns det olika stöd att få.

  30. Vad finns det för stöd
    för dem med funktionsvariationer?

  31. Man kan t.ex. få anteckningsstöd
    eller teckenspråkstolkning.

  32. Vi har en fråga på stan.

  33. Jag heter Mohammad.
    Jag kommer från Syrien.

  34. Jag bor i Ystad.

  35. Hur kommer jag in på universitetet?

  36. Du måste självklart ansöka
    för att komma in på universitet.

  37. Det gör du på antagning.se.

  38. För att komma in på ett program
    måste du uppfylla kraven-

  39. -för grundläggande
    och särskild behörighet.

  40. Grundläggande behörighet innebär
    en gymnasieexamen, oavsett land.

  41. Du måste även uppfylla kraven
    för svenska och engelska.

  42. Det kan du göra på många olika sätt.
    Det kan man läsa om på antagning.se.

  43. Vi har alla erfarenheter:
    tidigare utbildningar-

  44. -tidigare arbeten,
    saker som vi har lärt oss i hemmet.

  45. Hur kan man ta till vara på
    den här kompetensen i sin ansökan?

  46. Ja... Till en utbildning kan man
    komplettera med såna erfarenheter.

  47. Man kanske saknar vissa kurser i sin
    gymnasieexamen som krävs i Sverige.

  48. Då kan man ansöka om en reell
    kompetensbedömning i antagningen.

  49. Då måste man påvisa hur man har
    tillgodogjort sig de kunskaperna.

  50. Då har vi
    en fråga från Facebook från Sanas:

  51. "Kan jag tillgodoräkna mig
    kurser från mitt hemland, och hur?"

  52. Ja, det kan man göra.

  53. Först måste man komma in
    på det program som man har sökt till.

  54. Sen tycker jag att man ska visa-

  55. -sina utbildningsmeriter
    från hemlandet för den fakulteten.

  56. Då kan de bedöma
    om man kan få ett tillgodoräknande-

  57. -för delar av kurser,
    hela kurser eller hela år-

  58. -beroende på ens förutbildning.

  59. -Vem kan översätta ett betyg?
    -En språklig översättning behövs...

  60. ...om man har en utländsk utbildning
    som är på ett annat språk-

  61. -än de nordiska språken, engelska,
    franska, tyska eller spanska.

  62. Det måste en översättningsbyrå göra.

  63. Dem kan man kontakta
    via Arbetsförmedlingen.

  64. Då har jag
    en fråga från Ali från Facebook.

  65. "Jag vill ha jobb! Hur får jag
    min utländska examen bedömd?"

  66. Ali borde skicka in
    sin utländska utbildning-

  67. -till oss på UHR,
    så gör vi en bedömning av den.

  68. Det finns två olika sätt.
    Det ena är en elektronisk ansökan-

  69. -som ligger på vår hemsida,
    och det andra är en blankett.

  70. I den elektroniska ansökan
    kan man bifoga-

  71. -sina meriter elektroniskt
    om man har skannat in dem.

  72. Annars skickar man det på papper.

  73. Bedömningen är
    kostnadsfri och helt frivillig.

  74. Om du har ett reglerat yrke,
    ett yrke som kräver legitimation-

  75. -ska du begära en bedömning
    via den behöriga myndigheten.

  76. En lista på alla behöriga myndigheter
    finns på vår hemsida.

  77. Exempel kan vara sjuksköterska
    eller läkare eller veterinär.

  78. På vår hemsida står vilken som är
    den behöriga myndigheten för ditt yrke.

  79. Okej. Måste jag få en bedömning av er
    för att kunna få söka jobb?

  80. Nej, absolut inte. Det är frivilligt
    att ansöka om en bedömning hos oss.

  81. Det är
    en beskrivning av utbildningen-

  82. -så att en arbetsgivare ska förstå
    vad det är för sorts utbildning.

  83. Man kan söka jobb parallellt
    som man skickar in en ansökan till oss.

  84. Då kan man uppmana arbetsgivaren
    att ta kontakt med oss-

  85. -och få ett förhandsbesked
    på vad bedömningen kommer att bli.

  86. Många arbetsgivare hör av sig.
    Det kan röra generella frågor-

  87. -om utbildning i ett speciellt land,
    men också ett specifikt ärende.

  88. Så hur gör man
    om man kommer till Sverige-

  89. -och inte har med sig
    sina utbildningsdokument?

  90. Vi på UHR gör egentligen bedömning
    av formell, dokumenterad utbildning-

  91. -men vi har fått ett uppdrag nu
    som vi gör en pilot för.

  92. Vi försöker hjälpa personer
    från krigsdrabbade områden-

  93. -som kanske inte
    har fått med sig sina dokument.

  94. Det kommer i första hand handla om
    bedömning av akademisk utbildning.

  95. För att kunna komma i fråga för det
    måste man komma från ett land-

  96. -där det kan vara svårt att få fram
    sina dokument, av olika skäl.

  97. Det man kräver då är att den
    som ansöker gör en tydlig beskrivning-

  98. -av sin utbildning: var, när,
    vilka kurser man läste o.s.v.

  99. Stöddokument är också bra.

  100. Det kan vara studentlegitimation,
    utlåtanden från lärare-

  101. -eller från andra personer
    i ens omgivning, eller arbetsintyg.

  102. Då kan vi göra en kartläggning
    av hela utbildningsbakgrunden.

  103. Då kan man också få en beskrivning
    av utländsk utbildningsbakgrund.

  104. Okej! Får man sen ett utlåtande,
    och vad gör man i så fall med det?

  105. Precis, man får ett utlåtande,
    och det kan man skicka som en bilaga-

  106. -med de utbildningsdokument som
    man också skickar till arbetsgivaren.

  107. Utlåtandet är en beskrivning,
    en rekommendation från vårt håll-

  108. -om hur man ska se
    på den här utländska utbildningen.

  109. Det beskriver
    vilken nivå den ligger på-

  110. -och också vilken inriktning den har,
    så att en arbetsgivare förstår det.

  111. Man hör begreppet "validering" ofta-

  112. -men vad innebär validering,
    och vad är det som sker egentligen?

  113. "Validering" är
    ett begrepp som vi hör ofta nu.

  114. På UHR gör vi stor skillnad
    på validering och bedömning.

  115. En bedömning av utländsk utbildning
    sker på de formella meriterna.

  116. I validering är
    bedömning av formella meriter en del.

  117. Den andra delen är en kartläggning
    och en kompetensbeskrivning-

  118. -av en persons
    samlade kunskaper och kompetenser.

  119. Det kan vara kunskap och kompetens
    som man har fått på många olika sätt.

  120. Det kan vara kurser som ligger
    utanför utbildningssystemet.

  121. Det kan vara arbetslivserfarenhet
    eller en speciell arbetsutbildning.

  122. Och det är det som är validering,
    en kartläggning av allt det här.

  123. Vi har en fråga på stan.

  124. Jag heter Etaab. Jag bor i Stockholm.

  125. Vad är ett snabbspår?

  126. Det är ett initiativ
    från Arbetsförmedlingen.

  127. Man vill hitta personer
    som har akademisk examen-

  128. -och ge dem en snabb väg in
    på den svenska arbetsmarknaden.

  129. Nu har det handlat om-

  130. -att man har velat få in socionomer
    snabbt på svenska arbetsmarknaden.

  131. Arbetsförmedlingen och UHR
    har identifierat de här socionomerna-

  132. -som kan göra det här snabbspåret
    och snabbt komma ut i arbetslivet.

  133. Vi tänker att jag är en sjuksköterska
    från Iran som kommer till Sverige.

  134. Om jag vill fortsätta
    som sjuksköterska, vad gör jag då?

  135. Och om jag vill byta inriktning,
    vad gör jag då? Vad skulle du säga?

  136. I det första exemplet,
    när man är en utbildad sjuksköterska-

  137. -och vill arbeta som det, så är ju
    sjuksköterska ett legitimationsyrke.

  138. Då måste man söka om legitimation
    hos Socialstyrelsen i det här fallet.

  139. Först när man har sin legitimation
    får man utöva yrket här i Sverige.

  140. Om man då inte vill arbeta
    som sjuksköterska längre-

  141. -utan vill läsa till nåt annat,
    så kan man verkligen göra det också.

  142. Då ansöker man om en plats
    på högskolan via antagning.se.

  143. Man söker in till det program
    som man är intresserad av.

  144. Sen kan man, när man väl
    blivit antagen på programmet-

  145. -eventuellt få ett tillgodoräknande
    av delar av kurser eller så-

  146. -från sin tidigare utbildning, och så
    går man den svenska utbildningen.

  147. Jag har en Facebookfråga från Aida:

  148. "Jag har gått klart grundskolan
    och är 25 år gammal."

  149. "Hur får jag en högre utbildning?"

  150. För att man ska kunna läsa vidare
    måste man först ha gymnasieexamen.

  151. När Aida har läst klart SFI,
    eller när hon är säker på svenskan-

  152. -ska hon vända sig
    till Komvux i sin kommun.

  153. Där får hon veta
    hur hon kan bli behörig-

  154. -för att läsa vidare
    på en högre utbildning.

  155. Tack för alla fina svar, Cecilia.
    - Vi ses igen, ha det bra!

  156. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Högre utbildning

Avsnitt 5 av 25

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Om högre utbildning. Vad betyder grundläggande behörighet? Och hur kan jag få min utländska examen godkänd? Och hur pluggar man på universitetet ifall man har dyslexi? Hamon Moravejzadeh intervjuar Cecilia Ulfsdotter, enhetschef på Universitets- och högskolerådet.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval
Ämnesord:
Högskoleutbildning, Högskolor, Undervisning
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Nyanländ

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Arbete

Avsnitt 1 av 25

Om arbete och hur man söker jobb. Vad ska du tänka på inför en arbetsintervju? Och vad är ett CV? Nadine Jazzar intervjuar Ayse Andersson från Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hur styrs Sverige?

Avsnitt 2 av 25

Om hur Sverige styrs. Varför är vi med i EU? Vilka har rösträtt i Sverige? Och vad gör kungen? Hamon Moravejzadeh intervjuar Dalia Mukhtar Landgren som är statsvetare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Allmän hälsa

Avsnitt 3 av 25

Om den svenska sjukvården. Varför får man inte penicillin? Kan man få vård som asylsökande? Och vilken hjälp kan du som är hörselskadad få? Nadine Jazzar intervjuar Anna Nergård som är chefsläkare inom Stockholms läns landsting.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vuxenutbildning

Avsnitt 4 av 25

Är det bäst att satsa på arbete eller utbildning? Och vad kostar det att studera i Sverige? Nadine Jazzar intervjuar Inger Hellman som är studievägledare på SFI.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Högre utbildning

Avsnitt 5 av 25

Om högre utbildning. Vad betyder grundläggande behörighet? Och hur kan jag få min utländska examen godkänd? Och hur pluggar man på universitetet ifall man har dyslexi? Hamon Moravejzadeh intervjuar Cecilia Ulfsdotter, enhetschef på Universitets- och högskolerådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Hitta bostad

Avsnitt 6 av 25

Hur hittar man bostad? Varför är det så svårt att få tag i en bostad? Och hur gör man för att inte bli lurad? Nadine Jazzar intervjuar Mahad Malingur, Arbetsförmedlingen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Barn

Avsnitt 7 av 25

Om barns rättigheter och föräldrars ansvar. Varför är det olagligt att slå sina barn? Hur kan man hjälpa sitt barn om hen är deprimerad? Hamon Moravejzadeh intervjuar Anneli Öhrling från Bris och Eva Harnesk från Rädda Barnen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Psykisk ohälsa

Avsnitt 8 av 25

Om psykisk ohälsa bland nyanlända. Vi pratar bland annat om trauman och psykiska konskevenser av dem. Var kan man vända sig om man mår dåligt och vilken hjälp kan man få? Hamon Moravejzadeh intervjuar Trifa Shakely från Röda Korset.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asyllagen?

Avsnitt 9 av 25

Om den svenska asyllagen. Vad innebär den svenska asyllagen? Och hur kan den påverka mig som flykting eller skyddsbehövande? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Permanent uppehållstillstånd

Avsnitt 10 av 25

Om uppehållstillstånd i Sverige. Hur kan jag få ett permanent uppehållstillstånd i Sverige? Hur förnyar jag ett uppehållstillstånd? Och vad är skillnaden mellan ett tillfälligt uppehållstillstånd och ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Kan min partner få permanent uppehållstillstånd?

Avsnitt 11 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Kan min partner få ett permanent uppehållstillstånd? Sam Safinia, programledare träffar Ignacio Vita, asylrättsadvokat, som svarar på frågan.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad innebär asylreglerna?

Avsnitt 12 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vad betyder de svenska asylreglerna för mig och min familj? Kan vi återförenas i Sverige? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vilka räknas som anhöriga?

Avsnitt 13 av 25

Om asylreglerna i Sverige. Vilka människor räknas som mina anhöriga enligt svenska asylregler? Och vart kan jag ansöka om familjeåterförening? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Vad betyder försörjningskrav?

Avsnitt 14 av 25

Om försörjningskrav och familjeåterförening. Vad betyder försörjningskrav? Vad krävs för att få återförenas med sin familj i Sverige? Är reglerna annorlunda för ensamkommande barn? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaNyanländ

Viktigt att veta om asyllagen

Avsnitt 15 av 25

Om asyllagen. Vad är det viktigaste att veta om asyllagen? Sam Safinia intervjuar asylrättsadvokat Ignacio Vita.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta MiffoTV

Frihet

Vad är frihet? Nancy Delic och Sebastian Pawlowski går i kloster och testar att bo i fängelse. Är man fri som nunna i kloster och om man är inlåst på anstalt?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Dag Hammarskjöld - att aldrig svika

Vi fördjupar oss i Dag Hammarskjölds tankar och i den dröm som ska kosta honom livet. I början av 1950-talet har Hammarskjöld nått höjden av sin karriär på UD. Men i sin dagbok beskriver han en känsla av äckel. Var detta verkligen meningen med livet? Han ber om ett uppdrag värt att dö för. Och så den första april 1953 får han oväntat frågan om han vill bli FN:s generalsekreterare. Plötsligt får Hammarskjölds liv en mening som det inte har haft tidigare.