Titta

Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Om Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Li tillbringar midsommar i mormors sommarstuga. På vinden hittar hon en magisk spegel och får kontakt med en annan, okänd värld. Samtidigt startar ett forskningsexperiment som på allvar hotar världens existens. Ett äventyr där matematik i många former krävs för att återfå balansen i tillvaron. Dramaserie för årskurs 5 med matematik och problemlösning.

Till första programmet

Spegelvänd - teckenspråkstolkat : VågenMaterialDela
  1. Du hade fått ett rop på hjälp.

  2. Jag heter Lo.
    Det här är en nödsituation.

  3. Vi har en spegel som är ett fönster
    till en annan dimension.

  4. Om spegeln öppnas när världarna inte
    är i symmetri sugs en in i den andra.

  5. Vi har nyckeln.

  6. -Du måste hitta alla nycklar.
    -Du får inte öppna spegeln, Li!

  7. -Jag tänker fortsätta. Är ni med mig?
    -Självklart.

  8. Bra.

  9. Jag testar hexagonen.

  10. På Los tangent
    är det en massa punkter.

  11. -Vad ska det betyda?
    -Vi får kolla i dockhuset.

  12. Jag har sett den symbolen här
    i huset. Vänta.

  13. Vi har stuckit hål mellan världarna.
    Vi har fått in lite av deras värld.

  14. Men för dem har det blivit
    som att dra proppen ur ett badkar.

  15. Hålet har skapat en sugeffekt.

  16. Allt i deras värld dras
    mot en enda punkt.

  17. Så mycket antimateria mot en enda
    punkt har skapat så hög densitet-

  18. -att det har bildats ett svart hål.

  19. Det låter helt sjukt. Vad gör vi nu?

  20. Jag kan ha en idé
    som kan fixa det här.

  21. Jag lyssnar.

  22. Det finns en spegel
    som är ingången till ett maskhål.

  23. -En spegel?
    -En spegel.

  24. -Är det din mormor?
    -Ja.

  25. -Träffas ni ofta?
    -Nej.

  26. Vi brukade träffas jätteofta.
    Men inte nu längre.

  27. -Varför inte?
    -För några år sen dog min mamma.

  28. Kolla vad jag hittade.
    Jag hittade den i vardagsrummet.

  29. Det är en kulram.
    Mormor lärde mig att räkna på den.

  30. -Vad är detta för nåt?
    -Det är en gammaldags miniräknare.

  31. Hur fungerar den?

  32. Det är raderna med kulor.
    I första raden är de värda 1.

  33. 1, 2, 3, 4, 5. Som mina fingrar.

  34. Om du knyter dina fem fingrar blir
    det en knytnäve. Där är knytnäven.

  35. -Så det där är fem?
    -Yes! Precis.

  36. I andra raden är de värda 10 och 50,
    i den tredje 100, och här 500.

  37. Om man glömmer att ladda miniräknaren
    kan man använda den här.

  38. -Så prickarna betyder olika tal?
    -Ja.

  39. De första prickarna blir 172.

  40. Man börjar nerifrån.
    Först två stycken för ental.

  41. Sen har vi inte sju tior så vi
    får använda den här, som är värd 50.

  42. 50 plus 20 är 70.

  43. Och så en för hundratalet. 172.

  44. -Hur plussar man ihop två tal?
    -De andra prickarna är 228.

  45. Man börjar additionen nerifrån.
    Vi får tänka på 8 som 10 minus 2.

  46. Vi lägger till 10
    och tar bort 2 ental.

  47. Sen har vi 20. Vi lägger till 100
    och tar bort 8 tior.

  48. Sen lägger vi till 2 hundratal,
    för hundratalen.

  49. -Så de här fyra är 100 var?
    -Ja. 172 plus 228 är 400.

  50. Okej, men vad är koden?

  51. -Kolla. Det står ett C.
    -Kan C4 vara koden?

  52. Jag testar.

  53. Ska vi få bort antimaterian
    med hjälp av en magisk spegel?

  54. Om vi låter spegeln och antimaterian
    närma sig varandra-

  55. -stöts antimaterian bort av vår
    gravitation, och attraheras av deras.

  56. -Den gravitationen är extremt svag.
    -Jag vet.

  57. I så fall är risken att vår värld
    förstörs större än att vi lyckas.

  58. Jag fick ett nytt meddelande.

  59. Hon skickade en bild på sin tangent,
    och den är tom.

  60. -Kolla där.
    -Det är symbolen för nummer.

  61. Där. Vi missade detta på baksidan.

  62. Är det på alla?

  63. Ja, det ser ut så. På den här
    står det 36 1/4 och en cirkel.

  64. Jag skriver ner det på datorn.

  65. -Okej. Vad har vi?
    -36, 1/4 och en cirkel.

  66. Här står det 14, en kvadrat och 2/4.

  67. Här står det 38, 1/8 och en hexagon.

  68. Så där. De första talen är mellan
    1 och 50, de andra är bråkdelar.

  69. Och så har vi figurerna.

  70. Vad ska allt det här betyda?

  71. Jag vet vad detta är. En melodi.

  72. Alla figurer har en kod.
    Cirkeln var soluret, E4.

  73. Triangeln var boken, C5.
    Det är olika toner i pianot.

  74. Talen visar ordningen, och
    längden på tonen anges i bråkdelar.

  75. En halv not, en fjärdedel
    eller åttondelar. Fattar ni?

  76. -Okej, men den där, då?
    -Kvadraten var F4. Halva blir F2.

  77. Ja, det är en melodi.

  78. Men hur ska vi kunna spela den
    utan ett piano?

  79. -Vi kanske inte skulle öppna spegeln.
    -Jag har en idé.

  80. -Hallå.
    -Hur går det?

  81. Bra, jag har köpt lite arbetskläder,
    och nu kollar jag på lim.

  82. -Det finns så många sorter.
    -Du måste hämta Aminas keyboard.

  83. -Var är den nånstans?
    -Hemma hos henne. Skynda dig.

  84. -Nu?
    -Tack så jättemycket.

  85. -Ja, okej.
    -Hej då.

  86. -Hur vet vi hur maskhålet fungerar?
    -Vet inte.

  87. Men jag vet var ledtrådarna finns.

  88. Min mormor sa att jag skulle ha
    en karta över var de är gömda.

  89. Men ledtrådarna på den här sidan är
    värdelösa utan dem på andra sidan.

  90. Li!

  91. -Här är keyboarden.
    -Tack, pappa.

  92. -Vad ska ni med den till?
    -Det är en lång historia.

  93. Jag har konverterat talen till noter.

  94. -Det fattas några där.
    -Ja, två stycken.

  95. När vi har dem fyller vi i luckorna.

  96. -Vad är det för andra figurer vi har?
    -Jag ska kolla.

  97. En trapets och oändlighetssymbolen.

  98. -Vet du var de är?
    -Vi måste kolla i dockhuset.

  99. -Kolla, den är på vågen.
    -Då hämtar vi den.

  100. -Vad gör ni?
    -Vi ska se om den funkar.

  101. Ta inte sönder fler saker.

  102. Det var du som förstörde pianot.
    Hur går pianofixandet, förresten?

  103. Bra. Jag tar en paus i väntan på
    att klistret ska torka.

  104. Rakt på...

  105. Det är vattendroppar på dem.
    Ska man hälla vatten där?

  106. Jag hämtar vatten.

  107. -Hur mycket väger de?
    -2 hg.

  108. Alltså 2 hekto, 200 gram.

  109. 200 plus 200 blir 400 gram.

  110. Jag har en liter här.

  111. Försiktigt.

  112. -Hur mycket hällde du?
    -Jag har 6 deciliter kvar.

  113. -Så du hällde 4?
    -Ja, 4 deciliter.

  114. -4 del.
    -D4. Testa D4.

  115. Vänta här.

  116. -Hej.
    -Karin. Hej.

  117. Vad har du gjort med pianot?

  118. Du sa åt Li att ta isär det.

  119. Li!

  120. -Den där är min.
    -Vi behöver den.

  121. -Vi behöver din dator också.
    -Är du galen?

  122. -Och Lis mobiltelefon.
    -Nej!

  123. Jo, vi kommer att behöva den.

  124. -Får vi följa med? Vi kan hjälpa.
    -Det är inget för barn. Stanna här.

  125. Kom. Jag kör er hem.

  126. Nej. Vi får lämna en av cyklarna här
    och ta den en annan dag.

  127. Nu sticker vi.

  128. Shit!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vågen

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats. Del 6 av 8.

Ämnen:
Fysik > Astronomi, Matematik
Ämnesord:
Matematik, Parallella världar, Svarta hål, Övernaturligt
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Spegelvänd - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Spegeln

Avsnitt 1 av 8

Li hittar en mystisk spegel i mormors sommarstuga och får plötsligt konstiga meddelanden på mobilen. Hon kontaktar sina vänner Greger och Amina och tillsammans försöker de lista ut vad meddelandena kan betyda. Samtidigt startar Lis mormor, som är chef på en stor forskningsanläggning, ett sista experiment innan midsommarafton. Del 1 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Kompassen

Avsnitt 2 av 8

Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet. Del 2 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Soluret

Avsnitt 3 av 8

Li får en ledtråd och hittar mormors gamla dockhus på vinden. Dockhuset är en exakt kopia av mormor Karins hus och det verkar vara en karta till något som är gömt i huset. Li försöker kontakta Karin för att få veta mer men hon är mitt uppe i ett viktigt experiment på laboratoriet. Del 3 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Pianot

Avsnitt 4 av 8

Greger beger sig till biblioteket för att ta reda på mer om Lis mormor Karin. Amina och Greger bestämmer sig för att åka ut till stugan och se den märkliga spegeln. Lis mormor Karin jobbar hela natten på laboratoriet och upptäcker något riktigt stort. Del 4 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Schackspelet

Avsnitt 5 av 8

Li är hos sin mormor Karin på laboratoriet. Karin berättar för Li att det finns en hemlighet som har förvaltats inom familjen i många hundra år. Under tiden hittar Amina och Greger ett gammalt schackspel i mormors stuga. Del 5 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Vågen

Avsnitt 6 av 8

På laboratoriet börjar Karin och hennes kollega Rikard förstå att något mycket allvarligt håller på att hända. Li, Amina och Greger fortsätter sin jakt efter de olika ledtrådarna och plötsligt faller allt på plats. Del 6 av 8.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Den sista nyckeln

Avsnitt 7 av 8

Del 7 av 8. Li vaknar upp efter ännu en märklig dröm. Kan det vara så att det bara är hon som kan hitta den sista nyckeln? Li försöker desperat att nå mormor Karin men hon ignorerar samtalen och förbereder sig inför det sista stora experimentet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSpegelvänd - teckenspråkstolkat

Los värld

Avsnitt 8 av 8

Del 8 av 8. Tiden håller på att rinna ut. Li, Greger och Amina har bara en halvtimme på sig innan en hel värld förstörs. De har dock en sista chans - men då krävs det att alla samarbetar.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & fysik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Spegelvänd

Kompassen

Del 2 av 8. Li undersöker spegeln på mormors vind och får ett konstigt samtal till mobilen, det brusar bara. Hon ringer sina vänner Amina och Greger för att se om de hör vad som gömmer sig i bruset. Samtidigt får Lis mormor oförklarliga resultat i laboratoriet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Filosofera med Farzad

Är universum oändligt? Del 2

Vad fanns innan universum kom till? Vad är ingenting? Är vårt universum det första? Tillsammans med Siri och Nils, båda 11 år, fortsätter Farzad att fundera kring de här stora och kluriga frågorna. De vänder och vrider på sina tankar för att komma närmare olika svar. För att höra olika sätt att tänka lyssnar de också på hur några elever på Högalidsskolan i Stockholm funderar.