Titta

Totalt globalt

Totalt globalt

Om Totalt globalt

Två tävlande ställs mot varandra i en fiktiv frågesport om hållbar utveckling. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder enats om. Hållbarhetsmålen syftar till att göra världen mer jämlik och rättvis, att utplåna den extrema fattigdomen och att lösa klimatkrisen. Forskare och sakkunniga inom ämnet hållbar utveckling medverkar.

Till första programmet

Totalt globalt : Minska ojämlikhetMaterialDela
  1. -Ni säger det som står på skylten.
    -"Luspank!"

  2. Hej, hej! Hej och välkomna.

  3. Hallå! Den här fungerar inte.
    Kan vi byta?

  4. -Vi har tio sekunder. - Ja, byt.
    -Det går bra för mig.

  5. -Är den där sämre?
    -De är exakt likadana.

  6. Det här är orättvist.
    Vänta lite här nu, vi måste prova...

  7. Det finns sju miljarder människor
    men bara ett jordklot.

  8. Tillsammans kan vi skapa
    en bättre värld, men hur?

  9. Välkomna till världens
    viktigaste quiz: "Totalt globalt"!

  10. Välkomna! I dag handlar tävlingen
    om hur världen ska bli mer jämlik.

  11. -De tävlande är Felicia och Sanna.
    -Jag vill byta plats!

  12. Naturligtvis
    har vi med oss vårt eminenta husband!

  13. I dag så tävlar vi om pengar.
    Massa pengar.

  14. Tävlingen består av tre ronder.
    Svarar man rätt, får man pengar.

  15. -Svarar man fel, blir man...
    -Luspank!

  16. "Correctamundo!" Man blir luspank.

  17. Är ni redo? Annars är det synd för
    er, för nu drar vi i gång. Rond ett!

  18. 2015 enades världens länder i FN
    om att jobba mot sjutton mål...

  19. FN betyder "för närvarande".
    Ett poäng till mig.

  20. Nej, jag pratar alltså om FN,
    Förenta Nationerna-

  21. -och deras Agenda 2030.

  22. Agenda 2030 är sjutton mål
    för en hållbar utveckling-

  23. -som ska vara uppnådda år 2030.

  24. Ett av målen
    är att världen ska bli mer jämlik.

  25. Var i världen du råkar födas
    bestämmer ofta hur ditt liv blir-

  26. -om du har mat för dagen, rent vatten
    att dricka och om du får gå i skolan.

  27. Blir skillnaderna mellan rika
    och fattiga större eller mindre?

  28. Alltså, ökar eller minskar
    ojämlikheterna i världen?

  29. Jag tycker att alla rika ger
    väldigt mycket pengar åt fattiga-

  30. -så då blir de fattiga rikare och de
    rika fattigare, så det jämnar ut sig.

  31. Det var Felicias svar. - Sanna?

  32. -Jag tror att skillnaderna bara ökar.
    -Vi ska kolla vad experterna säger.

  33. Skillnaden mellan
    de rikaste och fattigaste ökar-

  34. -oavsett om man mäter hur mycket
    man äger eller hur mycket man tjänar.

  35. De rika har ökat sina inkomster och
    tillgångar snabbare än de fattiga.

  36. Utan tvekan har skillnaden
    mellan rika och fattiga vuxit.

  37. Hälften av jordens tillgångar
    ägs av 1 % av jordens befolkning-

  38. -och de övriga 99 %
    får dela på den andra halvan.

  39. Rätt svar på frågan är alltså
    att skillnaderna bara blir större-

  40. -så Sanna svarade rätt,
    medan Felicia svarade fel.

  41. Men nu fortsätter vi
    med rond ett, fråga två!

  42. Nej! Stopp, stopp, stopp!

  43. Stopp! Nu blev det nog fel här.

  44. Nu lät det
    som om 1 % av människorna...

  45. -...äger 50 % av alla tillgångar.
    -Ja, det stämmer.

  46. -Det kan inte vara så!
    -Jo. Kolla här.

  47. Jo, Felicia, 1 % av befolkningen
    äger mer än hälften av tillgångarna-

  48. -d.v.s.
    alla pengar, företag och fastigheter.

  49. Bland dem finns några svenskar,
    och Sverige är på en inkomstnivå-

  50. -där de allra flesta tjänar mer
    än de allra flesta på jorden.

  51. Då kör vi vidare med fråga två.

  52. FN:s länder har alltså bestämt att
    världen ska bli mer jämlik till 2030-

  53. -men då är frågan: Vad är problemet
    med klyftor mellan fattiga och rika?

  54. Precis, det undrar jag också!
    Vad är problemet?

  55. Vissa är rika, vissa är fattiga.
    Så är det.

  56. -"Big deal?"
    -Ja... - Sanna?

  57. Ojämlikhet leder ofta till bråk,
    och det är ju inte bra.

  58. Tack för era svar.
    Så här säger experterna.

  59. När inkomstskillnaderna är så stora,
    så medför det att vi som är rika-

  60. -kan fortsätta
    köpa saker och resa långt och ofta-

  61. -och vi kan göra det för att det
    finns folk som är mycket fattigare.

  62. Om alla våra kläder,
    vår mat och våra saker-

  63. -skulle göras av personer i Sverige,
    skulle vi inte kunna ha allt det här.

  64. Problemet med stora skillnader
    mellan rika och fattiga-

  65. -är att det blir orättvist,
    och vi är rättvisetänkande varelser.

  66. När det är alltför orättvist,
    så blir det bråk.

  67. Ett sånt samhälle kan leda
    till våld, konflikter eller krig-

  68. -därför att de som lever på mindre
    kan känna att de inte har nåt val-

  69. -eller känna frustration
    över sin dåliga situation.

  70. Det kan till och med leda till krig-

  71. -så det finns många skäl till
    varför ojämlikhet är ett problem.

  72. Ett av svaren är alltså
    att ojämlikhet leder till konflikter.

  73. Hoppas att det inte blir
    några konflikter här i studion-

  74. -nu när jag avslöjar att
    Sanna svarade rätt och Felicia fel.

  75. När vi räknar ihop rond ett,
    så har Sanna två poäng.

  76. Felicia, du har inga poäng,
    så du är fortfarande...

  77. Luspank!

  78. Och, Sanna,
    du har vunnit hälften av pengarna.

  79. -Åh, tack!
    -Det där är helt skitmycket pengar!

  80. Ja, sch...
    - Det är dags för rond två!

  81. -De rika har inte bara mest...
    -Kan jag vinna tillbaka pengarna?

  82. -Eller hur fungerar det?
    -Ja, om du svarar rätt, så.

  83. Som jag sa,
    de rika har inte bara mest pengar-

  84. -de förbrukar också mycket mer
    av jordens resurser än de fattiga.

  85. De kör mer bil, äter mer kött,
    flyger oftare och konsumerar mer.

  86. Deras livsstil skulle inte funka
    om alla levde på samma sätt.

  87. -Fråga tre: Är det rättvist?
    -Nej.

  88. Snabbt svar från Sanna.

  89. Felicia, vad säger du?
    Är det rättvist?

  90. -Ja.
    -Ditt svar är alltså ja?

  91. Det känns rättvist.
    Den som tar, han har.

  92. Vi har fått svar från våra tävlande.

  93. -Vad säger publiken? Är det rättvist?
    -Nej!

  94. -Så det är inte rättvist. Eller?
    -Nej!

  95. -Okej, Sanna, du hade rätt...
    -Vi ska nog inte lyssna på publiken.

  96. Publiken kanske inte vet.
    De har kanske ingen aning om det här.

  97. De är ju bara barn.
    De vet inte vad de pratar om.

  98. Bu!

  99. Kan... Okej,
    vi kollar med experterna på området.

  100. Livsstilen i de rika länderna
    tär allra mest på jordens resurser.

  101. Fattiga länder
    har mycket mindre påverkan.

  102. Samtidigt drabbas ofta
    de fattigaste länderna allra hårdast-

  103. -av stor miljöförstöring
    eller global uppvärmning.

  104. Alla saker vi använder,
    alla resor vi gör använder energi.

  105. Så länge energin kommer från kol,
    olja och gas, så bidrar allt vi gör-

  106. -till utsläpp av växthusgaser
    vilket orsakar klimatförändringar.

  107. De fattiga har det svårast
    att anpassa sig till förändringarna-

  108. -för de har sämre förutsättningar
    att anpassa sig till omvärlden.

  109. Om alla skulle ha vår livsstil-

  110. -så skulle det behövas fyra jordklot
    för att resurserna skulle räcka till.

  111. Därför är det
    de rika ländernas ansvar-

  112. -att se till
    att man kan leva på en bra nivå-

  113. -utan att ta slut på jordens resurser
    och ödelägga planeten.

  114. Detta innebär alltså
    att Sanna vann rond två.

  115. -Resten av pengarna blir hennes.
    -Resten av pengarna?

  116. Fan, han tar precis allting.
    Det blir ju ingenting kvar.

  117. -Oj, vad mycket pengar!
    -Tävlingen är inte slut än.

  118. Vi har fortfarande en rond kvar.
    Vem som helst kan vinna.

  119. Ett av FN:s mål är alltså att världen
    måste bli mer jämlik, men hur?

  120. Vi måste lägga tillbaka alla pengar,
    och sen tar vi tävlingen om på nytt.

  121. -Och då blir det mer rättvist?
    -För mig.

  122. Sen kunde vi faktiskt ha
    vettigare frågor om sport, musik-

  123. -mode, Rod Stewart,
    sushi, Ingemar Stenmark...

  124. Tack för ditt svar. - Sanna,
    hur kan vi göra världen mer jämlik?

  125. Genom att dela
    mer rättvist på jordens resurser.

  126. -"Jordens resurser, bla, bla..."
    -Okej.

  127. -Vi kollar in experternas svar.
    -"Experternas svar, bla, bla..."

  128. Det viktiga nu med de nya målen-

  129. -är att vi har en gemensam
    målsättning att minska klyftorna.

  130. Det är helt nytt,
    så det är ett stort steg framåt.

  131. Det finns resurser så att det räcker
    till alla på hela jordklotet.

  132. Vi kan få tillräckligt
    med mat, vatten och bra boplatser.

  133. Men vi måste dela på det
    mer rättvist.

  134. Alla kan tänka på
    att de saker vi köper-

  135. -inte har tillverkats på ett sätt
    som påverkar människor negativt.

  136. Nåt vi kan göra är att köpa sånt
    som är rättvisemärkt och miljömärkt-

  137. -för det är en vägledning för oss
    om vad som är bra och mer rättvist.

  138. Ja, Sanna, du hade rätt igen.

  139. Det är en svår fråga, men att dela på
    jordens resurser kan vara en lösning.

  140. Felicia, du svarade fel
    och förlorade sista ronden också.

  141. Luspank!

  142. Så, då ska vi se.
    Har du nånting du kan ge till Sanna?

  143. -Lite pengar i fickan, kanske?
    -Här, en guldklocka.

  144. Quizet om FN:s hållbarhetsmål
    är slut för den här veckan.

  145. Vill du tillhöra laget som tror
    på framtiden eller det som gett upp?

  146. -Sanna, grattis! Imponerande.
    -Tack!

  147. Vänta, stopp! Bryt!

  148. Det här känns
    jättekonstigt och orättvist.

  149. -Hon svarade ju fel.
    -Vi kör eftertexter om tre, två...

  150. Nej! - Felicia, kom hit.
    Vi delar vinsten, tycker jag.

  151. -Är du säker?
    -Ja, jag behöver inte allt det här.

  152. -Ta den.
    -Är du säker?

  153. Ja, det är klart. Vi delar,
    annars är det inte rättvist.

  154. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Minska ojämlikhet

Avsnitt 3 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Fiktiv frågesport om hur världen ska bli mer jämlik. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om. Frågor som besvaras är huruvida ojämlikheten i världen ökar eller minskar och hur resurserna är fördelade. Vad blir konsekvenserna av en ojämlik världsordning och hur hänger det ihop med våld, krig och terror?

Ämnen:
Samhällskunskap > Ekonomi > Välstånd och fattigdom, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Ekonomi, Ekonomiska förhållanden, Finansväsen, Förmögenhetsfördelning, Hållbar utveckling, Inkomstfördelning, Nationalekonomi, Samhällsvetenskap, Social ojämlikhet, Sociala frågor, Världsekonomi
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Totalt globalt

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Utrota extrem fattigdom

Avsnitt 1 av 3

Fiktiv frågesport om fattigdom där forskare och experter svarar. Hur utrotar vi den extrema fattigdomen och hur är levnadsförhållandena för jordens fattigaste? Vad säger FN:s stadgar om mänskliga rättigheter om det? Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Stoppa klimatförändringarna

Avsnitt 2 av 3

Fiktiv frågesport om hur klimatkrisen ska lösas. Forskare och experter besvarar frågor om hur människor kan leva på ett hållbart sätt, hur man kan minska växthusgaserna i atmosfären och om det spelar någon roll att klimatet blir varmare. Alla frågor har sin utgångspunkt i FN:s hållbarhetsmål, Agenda 2030, och berör hur vi på ett ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart sätt kan minska den globala uppvärmningen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaTotalt globalt

Minska ojämlikhet

Avsnitt 3 av 3

Fiktiv frågesport om hur världen ska bli mer jämlik. Frågorna har sin utgångspunkt i FN:s Agenda 2030, som är hållbarhetsmål som världens alla länder har enats om. Frågor som besvaras är huruvida ojämlikheten i världen ökar eller minskar och hur resurserna är fördelade. Vad blir konsekvenserna av en ojämlik världsordning och hur hänger det ihop med våld, krig och terror?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Uppdrag skolväg

Ignas i Litauen

Ignas hinner både leka med legorobotar och spela datorspel innan skolan. På väg till skolan tänker Ignas att han vill göra ett dataspel som får människor att förstå vikten av vänskap och samarbete.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnens flykt

Zainah

Zainah har kämpat för att få stanna i Sverige och gjort allt för att visa Migrationsverket att hon ska få leva här. Men hon tycker inte att de lyssnar på henne. De vill att hennes föräldrar ska prata eftersom hon bara är nio år. Zainahs pappa har hungerstrejkat och bråkat med Migrationsverket på flygplatsen men inget hjälper så att de får stanna.