Titta

Lite om mänskliga rättigheter

Lite om mänskliga rättigheter

Om Lite om mänskliga rättigheter

Experter och forskare inom olika områden ger sin bild av några av de mänskliga rättigheterna.

Till första programmet

Lite om mänskliga rättigheter : Om rätten till utbildningMaterialDela
  1. Alla har rätt till en utbildning.

  2. Men runtom i världen är det många
    som inte lär sig läsa eller skriva.

  3. Och det är krig, fattigdom
    och brist på lärare.

  4. Men i Sverige har vi oftast andra
    problem, berättar Inger Ashing.

  5. Man vet egentligen inte hur
    många barn som inte går i skolan.

  6. De flesta barn går i skolan. Men
    det kan vara barn som går i skolan-

  7. -men som inte klarar av
    undervisningen eller får rätt hjälp.

  8. -De behöver kanske gå i särskolan.
    -Ja, till exempel.

  9. Och barn som går i särskolan, fast
    de kanske borde gå i en annan klass.

  10. De barn som riskerar att missa
    sin skolgång är ofta barn på flykt.

  11. Och barn som lever gömda i Sverige.

  12. Och lever man gömd är det svårt
    att veta hur man ska få hjälp.

  13. Om Rädda Barnen möter barn till
    gömda flyktingar vet vi att de finns-

  14. -då kan vi försöka påverka kommunen
    så att den ger dem plats i skolan-

  15. -utan att barnen och föräldrarna
    ska vara rädda för att bli utvisade.

  16. Det kan vara så att man vet
    att man har rätt till skolan-

  17. -men inte vågar gå dit.

  18. Men det finns många skolor som låter
    barnen gå om de vet att barnen finns.

  19. Då kan det handla om att berätta
    för skolan om barnens behov.

  20. Politiker vet att många missar sin
    skolgång, men arbetet går långsamt.

  21. Det räcker inte med att få i väg
    barnet till en skola.

  22. Det måste också få rätt hjälp där.

  23. Det kan vara ett barn som behöver
    extra stöd för att kunna läsa.

  24. Eller som mår dåligt
    och behöver träffa en kurator.

  25. Om inte skolan ger det kanske barnet
    inte klarar av skolan.

  26. I Sverige har vi skolplikt
    tills vi är 16 år.

  27. Inte som ett straff-

  28. -utan för att föräldrar
    inte ska låta sina barn arbeta.

  29. Kunna tillgodogöra sig
    sina mänskliga rättigheter.

  30. Nåt så enkelt som att ta reda på vil-
    ka rättigheter man har som individ.

  31. Då måste man kunna läsa och skriva,
    till exempel.

  32. Kunskap i sig sägs vara makt,
    om man kan tillgodogöra sig kunskap-

  33. -och samhällsinformation så kan
    man också vara en god medborgare.

  34. Utbildning kopplas inte bara
    till individens möjlighet-

  35. -att utvecklas som person, utan
    om att samhället i stort utvecklas-

  36. -på ett positivt sätt om så många
    som möjligt kan läsa och skriva.

  37. Om alla ska få en utbildning-

  38. -så behövs det lokaler,
    lärare och rätt hjälp.

  39. I vissa länder är det svårt att få.

  40. Kan man läsa och skriva-

  41. -så kan man ju ta reda på
    vad man har för rättigheter.

  42. Och det är ju viktigt.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om rätten till utbildning

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Alla ska ha rätt till utbildning, men varför får alla ändå inte utbilda sig? Medverkande: Inger Ashing, ordförande, Rädda Barnen i Malmö; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter, Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Mänskliga rättigheter, Politik, Samhällsvetenskap, Sociala rättigheter, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Lite om mänskliga rättigheter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätt till sin kropp

Avsnitt 1 av 8

Får man göra vad som helst med sin kropp? Medverkande: Aje Hedlund, nakenfotograf; Nikita, sexarbetare; Elsa Poijo Segerstedt, nakenmodell; Mathias Sköld, modell; Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter; Malin Isaksson, universitetslektor inom folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till religionsfrihet

Avsnitt 2 av 8

Varför har människan behov av att tro? Medverkande: David Thurfjell, religionsprofessor; Syster Monika, Birgittasystrarna, Vadstena och Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till ett privatliv

Avsnitt 3 av 8

Alla har rätt till ett privatliv. Varför är det viktigt? Medverkande: Karna Andersson, leg. psykolog; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt; Katrin Zytomierska, bloggare. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till utbildning

Avsnitt 4 av 8

Alla ska ha rätt till utbildning, men varför får alla ändå inte utbilda sig? Medverkande: Inger Ashing, ordförande, Rädda Barnen i Malmö; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till bostad

Avsnitt 5 av 8

Varför har inte alla människor någonstans att bo? Medverkande: Johan Jägermo, hemlös; Marcus Knutagård, universitetslektor i socialt arbete; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till en könsidentitet

Avsnitt 6 av 8

Vilka problem möter personer som inte identifierar sig som män eller kvinnor? Medverkande: Marcus Maayan-Tal Axelsson, hbtq-aktivist; Anders Bratås, maskör; Vierge Hård, projektledare, RFSL Ungdom.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till god hälsa

Avsnitt 7 av 8

Alla har rätt till god hälsa men långt ifrån alla mår bra. Medverkande: Lena Di Corsi, träningsinstruktör och Margareta Kristenson, professor i folkhälsovetenskap. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till frihet

Avsnitt 8 av 8

Om våra digitala liv och integriteten. Medverkande: Janne Elvelid, policyanalytiker, EU-kommissionen. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Groningen, Nederländerna

23-åriga universitetsstudenten Ananda och hennes föräldrar bär davidsstjärnan för att visa solidaritet med den judiska befolkningen och som en protest mot den stigande antisemitismen i Nederländerna. Hela familjen är också hängivna anhängare av PVV, Frihetspartiet, ett högerpopulistiskt parti som leds av Geert Wilders. Hur upplevs det av medlemmar i det judiska samfundet?

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mod

Selma

Ända sedan Selma var liten har hon haft en muslimsk tro. Lika länge har människor dömt henne för den tron. Hon tar oss med till sitt enda frirum, moskén. Där får vi vara med under hennes bön då hon ventilerar allt det som är jobbigt.