Titta

Lite om mänskliga rättigheter

Lite om mänskliga rättigheter

Om Lite om mänskliga rättigheter

Experter och forskare inom olika områden ger sin bild av några av de mänskliga rättigheterna.

Till första programmet

Lite om mänskliga rättigheter : Om rätten till en könsidentitetMaterialDela
  1. I dag ska vi trolla!

  2. Vi ska göra nånting
    som kallas "gender swap".

  3. Nancy ska bli man
    och Sebbe ska bli kvinna.

  4. Vi börjar med dig, Nancy.

  5. De mänskliga rättigheterna
    handlar om allas lika värde-

  6. -och att vi föds fria.
    I Sverige har vi också lagar-

  7. -om att alla har rätt till sin
    egen könsidentitet och sexualitet.

  8. Jag träffar Maayan-Tal,
    som hette Markus förut.

  9. Maayan-Tal berättar att det tog lång
    tid att hitta rätt könsidentitet.

  10. Jag identifierar mig varken som man,
    kvinna eller nåt mitt emellan.

  11. Jag skulle ändå vilja säga
    att min könsidentitet är flytande.

  12. Det är lite beroende
    på...hur man känner sig för dagen.

  13. Maayan-Tal tycker om att blanda
    manliga och kvinnliga saker.

  14. Trots att vi har rätt
    att välja vår könsidentitet-

  15. -finns det bara två kön på papperet.

  16. Skulle jag gå till läkaren-

  17. -är det förste denne gör
    att kolla personnumret och då se-

  18. -att "det där är en kille".

  19. Hade vi i Sverige
    haft könsneutrala personnummer-

  20. -så hade det varit ett steg på vägen.

  21. Nu har jag på mig läppstift -
    det som ganska typiskt kvinnligt.

  22. Jag har skägg -
    det ses som ganska manligt.

  23. Jag blandar uttrycken
    för att få fram den jag är just nu.

  24. En transperson upplever
    att den fötts i fel kön.

  25. Vi vet alldeles för lite om det här.

  26. Och då får de heller inte
    den vård som behövs.

  27. Därför mår många transpersoner
    väldigt dåligt, berättar Vierge Hård.

  28. Vi kan också se
    att många transpersoner-

  29. -har väldigt lågt förtroende
    för vård och stödinsatser.

  30. Det kan ha att göra med att man har
    varit med om dåligt bemötande själv-

  31. -eller att man vet om andra
    som har fått dåligt bemötande.

  32. Det kan göra att man inte söker vård
    fast man behöver.

  33. Det kan påverka ens hälsa
    väldigt mycket.

  34. Om du föds som kille
    blir du bemött som en kille.

  35. Om du föds som tjej
    blir du bemött som en tjej.

  36. Det är viktigt att man får vara
    den man känner att man är inuti.

  37. Det stämmer inte alltid med
    vad folk omkring en tror-

  38. -eller med det som står i ens pass.

  39. Man kan arbeta med att inte dela in i
    könsbestämda grupper i skolan t.ex.

  40. Det behövs också fler tryggare
    sammanhang för unga transpersoner.

  41. Till exempel hbtq-fritidsgårdar
    och andra mötesplatser.

  42. Vi vet inte exakt hur många
    som är trans i Sverige.

  43. Antalet som söker vård
    för att byta kön har ökat.

  44. För många är det så att man börjar
    identifiera sig som trans-

  45. -först när man får information
    om att trans faktiskt finns.

  46. Eller att man träffar andra personer
    som är trans.

  47. "Nu känner jag igen mig." "Det här
    som beskrivs stämmer överens på mig."

  48. "Äntligen har jag fått ett ord
    för att beskriva vem jag är."

  49. Därför är det så otroligt viktigt
    att information om trans-

  50. -blir mer tillgängliggjord.

  51. Inte minst i skolan, som når ut
    till de allra flesta ungdomar.

  52. Man kan känna sig som en man
    eller som en kvinna-

  53. -eller något mitt emellan.

  54. Eller försöka
    att inte bry sig om kön alls.

  55. Det är viktigt
    att man får vara den man är.

  56. För att må bra här i livet.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Om rätten till en könsidentitet

Avsnitt 6 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vilka problem möter personer som inte identifierar sig som män eller kvinnor? Medverkande: Marcus Maayan-Tal Axelsson, hbtq-aktivist; Anders Bratås, maskör; Vierge Hård, projektledare, RFSL Ungdom.

Ämnen:
Samhällskunskap > Mänskliga rättigheter
Ämnesord:
Könsidentitet, Mänskliga rättigheter, Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Lite om mänskliga rättigheter

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätt till sin kropp

Avsnitt 1 av 8

Får man göra vad som helst med sin kropp? Medverkande: Aje Hedlund, nakenfotograf; Nikita, sexarbetare; Elsa Poijo Segerstedt, nakenmodell; Mathias Sköld, modell; Lena Halldenius, professor i mänskliga rättigheter; Malin Isaksson, universitetslektor inom folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till religionsfrihet

Avsnitt 2 av 8

Varför har människan behov av att tro? Medverkande: David Thurfjell, religionsprofessor; Syster Monika, Birgittasystrarna, Vadstena och Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till ett privatliv

Avsnitt 3 av 8

Alla har rätt till ett privatliv. Varför är det viktigt? Medverkande: Karna Andersson, leg. psykolog; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt; Katrin Zytomierska, bloggare. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till utbildning

Avsnitt 4 av 8

Alla ska ha rätt till utbildning, men varför får alla ändå inte utbilda sig? Medverkande: Inger Ashing, ordförande, Rädda Barnen i Malmö; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till bostad

Avsnitt 5 av 8

Varför har inte alla människor någonstans att bo? Medverkande: Johan Jägermo, hemlös; Marcus Knutagård, universitetslektor i socialt arbete; Malin Isaksson, universitetslektor i folkrätt. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till en könsidentitet

Avsnitt 6 av 8

Vilka problem möter personer som inte identifierar sig som män eller kvinnor? Medverkande: Marcus Maayan-Tal Axelsson, hbtq-aktivist; Anders Bratås, maskör; Vierge Hård, projektledare, RFSL Ungdom.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till god hälsa

Avsnitt 7 av 8

Alla har rätt till god hälsa men långt ifrån alla mår bra. Medverkande: Lena Di Corsi, träningsinstruktör och Margareta Kristenson, professor i folkhälsovetenskap. Programledare: Sebastian Pawlowski och Nancy Delic.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaLite om mänskliga rättigheter

Om rätten till frihet

Avsnitt 8 av 8

Om våra digitala liv och integriteten. Medverkande: Janne Elvelid, policyanalytiker, EU-kommissionen. Programledare: Sebastian Pawlowski.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Bjelovar, Kroatien

Under kriget i forna Jugoslavien på 1990-talet blev Kroatien attackerat av serbiska rebeller. I Bjelovar, en fri stad utanför krigszonen, blev den serbiska minoriteten ett mål för hämnd. Tjugo år efter krigsslutet, gör staten fortfarande inte något för att hitta terroristerna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Nietzsches dubbla ansikte

Friedrich Nietzsche är filosofen som ofta förknippas med fascism. Men han har också inspirerat feminister och människor på den politiska vänsterkanten. Idag är det många som vill stöpa om Nietzsche och göra honom till sin. Många av Nietzsches idéer är kontroversiella. Han var emot demokrati, han var elitist och föraktade svaghet. Nietzsche-specialisten David Brolin skriver om de olika nyfascistiska grupperingar som växer sig allt starkare i Europa och där Nietzsche är en av förebilderna. Enligt Brolin legitimeras den här typen av rörelser om Nietzsche görs rumsren.