Titta

Jag funkar

Jag funkar

Om Jag funkar

Hur är det att leva med en funktionsvariant? Och hur är det att jobba eller studera om man har adhd, asperger eller tourettes? Julia, Anton, Henrik och Theresa har funktionsvariationer men detta hindrar dem inte från att jobba eller studera på universitetsnivå. Här får vi höra dem tala om sina liv och drivkrafter. De pratar om hur det är att ha en funktionsvariant och berättar om sina framgångsfaktorer och framtidsdrömmar.

Till första programmet

Jag funkar : TheresaDela
  1. Som person är jag väldigt analytisk.

  2. Det är min pappa,
    som är avmålad från fotot.

  3. Jag har väldigt mycket fantasi.

  4. Jag har
    väldigt snedfördelad begåvning.

  5. Jag är extremt snabb när det
    gäller saker som jag har rutin på-

  6. -och extremt långsam när det gäller
    saker som jag inte har rutin på.

  7. Det här är min pojkvän-

  8. -och det vi ser här framme
    är min lägenhet.

  9. Det är en väldigt gul lägenhet,
    för gult är min favoritfärg.

  10. I övrigt har den en påfallande brist
    på minimalism, kan man väl säga.

  11. Lite "more is more", så där.

  12. Jag har försökt begränsa mig,
    men det går inte så bra.

  13. Jag växte upp i Huddinge, med mina
    föräldrar och mina två småbröder.

  14. Ända sen jag var liten har jag
    haft väldigt lätt för att rita.

  15. När andra barn ritade kludd
    ritade jag streckgubbar-

  16. -och när de ritade streckgubbar
    ritade jag möbler i perspektiv-

  17. -med skuggor och allt. Där låg jag
    väldigt långt fram i utvecklingen.

  18. Matte och att rita
    var det jag hade lätt för.

  19. Just den här känslan för former,
    för geometrier-

  20. -är nåt jag tar med mig mycket
    när jag jobbar som ingenjör nu.

  21. Där har jag hjälp av samma talang
    som jag hade när jag var tre år.

  22. Förmågan att se system
    och hur de hänger ihop.

  23. Får jag visa en sak, om du ändå
    ska hålla på och filma här?

  24. Jag vill gärna ha klinisk ordning
    på allting.

  25. Här har jag köpt en bra sak.
    Det är en strumpsorterare.

  26. Här har vi små strumpor, knästrumpor,
    trekvartsstrumpor och så vidare.

  27. Det blir sån tillfredsställelse. Jag
    njuter av att titta på en sortering.

  28. Den här köpte jag för ett tag sen.
    Det är en sorteringslåda för skruvar.

  29. Här har jag lyckats sortera
    alla mina skruvar.

  30. Jag har ett behov
    av att skapa system-

  31. -kanske för att det ger mig ett lugn
    i den här kaotiska tillvaron-

  32. -med alla intryck
    jag inte kan hantera.

  33. Varje gång det är ett system gör det
    mig lugn. Det är därifrån det kommer.

  34. CAD är ett program
    som används för 3D-modellering.

  35. Jag använder det
    för att skapa rörsystem.

  36. Olika system som ska passa ihop
    och integreras med varandra-

  37. -och sen gör jag ritningar av det
    som skickas till beställaren.

  38. Det svåra med att vara ingenjör-

  39. -är inte uppgifterna i sig-

  40. -utan att det alltid
    är nya uppgifter.

  41. Det är nya problem, nya program,
    nya saker att sätta sig in i.

  42. Jag har alltid en uppförsbacke innan
    jag får grepp om vad jag måste göra.

  43. Här har vi ett rör,
    som är uppmodellerat.

  44. Det är blått alltihopa, så det är
    inga farliga spänningar i det alls.

  45. Nåt är antagligen fel, för så här
    lite spänningar kan det inte vara.

  46. Jag har svårigheter med att hantera
    stora mängder information-

  47. -och hänga med när nån förklarar.

  48. Jag är som en dator
    med för lite ramminne.

  49. Om man har i gång mer än ett program
    samtidigt blir det extremt segt.

  50. Jag har försökt pilla in flätan,
    så den ligger platt längs med.

  51. Alltså den är ju...
    Den får vara så där.

  52. Det ser ut som hår nu,
    och inte som korvar.

  53. -Var är min glitterklänning?
    -Den hänger här!

  54. -Det här är din.
    -Tack.

  55. Det är roligt att gå runt så mycket.

  56. Jag hade hållit på med musikal innan,
    så att det var en stor produktion-

  57. -var inte det som fångade mig,
    utan det var formen på humorn.

  58. Hela berättandet, interaktiviteten.

  59. Publiken kunde ropa saker. Skådisarna
    improviserade på beställning.

  60. Ibland frågar nån "hur orkar du göra
    det där samtidigt som du jobbar?"-

  61. -men det är genom energin jag får där
    som jag orkar göra det som är svårt.

  62. -Nu är det bara maskerna.
    -Maskerna ligger i den andra lådan.

  63. Just att hålla på med skapandet
    är nånting som ger energi.

  64. Jag fick min aspergerdiagnos när
    jag var 32, vilket är fyra år sen nu.

  65. Jag hade problem redan på lågstadiet.

  66. Jag blev aldrig klar. Jag fick ta hem
    uppgifter och göra klart hemma.

  67. Jag dolde mina problem så mycket
    som möjligt, för att jag skämdes.

  68. Jag ville inte att nån skulle se
    att jag tog hem arbete över helgen.

  69. Jag ville inte verka dum.
    Jag låtsades att jag förstod-

  70. -fast jag använde tio gånger
    så mycket energi för att hänga med.

  71. Hör ni! Hör alla mig? Fan vad bra
    ni är! Ni gör allting rätt!

  72. Jag ser många som har tendenser. Jag
    ser att det antagligen är asperger.

  73. Jag ser problemen de har. Jag vill
    säga "jag tror att du har diagnos".

  74. "Du kan få hjälp
    på en massa olika plan."

  75. För min del hade det varit en hjälp
    om nån sagt det när jag var barn.

  76. Snyggt! Skitbra!

  77. Det lustiga är
    att hade jag kunnat välja-

  78. -så hade jag inte valt
    att inte ha asperger.

  79. Jag är så glad
    över de talanger det har gett mig.

  80. Jag skulle vara en mycket tråkigare
    person och ha ett fattigare liv-

  81. -om jag inte hade den förmågan
    som jag har, att skapa.

  82. Min dröm skulle vara
    att vi en dag kommer till en punkt-

  83. -när det blir så pass accepterat
    att ha en funktionsvariant-

  84. -att det inte behöver vara nånting
    man måste gå och dölja-

  85. -utan att det kunde vara lika
    självklart som att vara vänsterhänt.

  86. Inga konstigheter.

  87. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Theresa

Avsnitt 4 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Theresa är ingenjör, hon är analytisk, fantasifull och har asperger vilket gör att hennes begåvning är snedfördelad. Theresa är extremt matematiskt, konstnärligt och kreativt begåvad. Både i arbetet som ingenjör och på sin fritid har Theresa användning av sin begåvning. Om Theresa skulle få välja mellan att ha eller inte ha asperger skulle hon behålla sin diagnos. Utan den menar Theresa att hon skulle vara en tråkigare person med ett fattigare liv.

Ämnen:
Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning, Värdegrund
Ämnesord:
Aspergers syndrom, Ingenjörer, Personer med funktionsnedsättning, Personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Samhällsvetenskap, Sociala frågor
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Jag funkar

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Julia

Avsnitt 1 av 4

Julia bryter mot samhällets normer, hon är svetsare, har adhd och är inte heterosexuell. Julias adhd gör hennes hjärna hyperaktiv och alla tankar och intryck kan vara svåra att sortera. Det är bara då Julia arbetar med händerna som hennes adhd lugnar sig. Kanske är det därför hon bygger trähus på fritiden och jobbar som hantverkare trots att branschen är mansdominerad. Julia menar att hon försöker vara sig själv hela tiden, även om det inte passar in i någon norm.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Anton

Avsnitt 2 av 4

Antons stora passion i livet har alltid varit att laga mat. I vuxen ålder jobbar Anton som kock samtidigt som han studerar gastronomi på högskolan. Anton brinner för att få större kunskap om mat och vin. Han tror att ambitionerna delvis beror på hans diagnoser, adhd, asperger och tourettes. Och i restaurangbranschen brukar man säga att alla framgångsrika kockar har minst en diagnos.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Henrik

Avsnitt 3 av 4

Henrik studerar bioteknik på Kungliga tekniska högskolan (KTH) och filmar alla sina föreläsningar. Henrik har adhd och asperger vilket gör att han har svårt att fokusera på lektionerna. Genom att filma föreläsningar har Henrik arbetat runt sina diagnoser och kan ta till sig undervisningen i den takt som passar honom. Henrik får också stöd från KTH för att lyckas med utbildningen, bland annat en mentor som kan hjälpa till med studierna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaJag funkar

Theresa

Avsnitt 4 av 4

Theresa är ingenjör, hon är analytisk, fantasifull och har asperger vilket gör att hennes begåvning är snedfördelad. Theresa är extremt matematiskt, konstnärligt och kreativt begåvad. Både i arbetet som ingenjör och på sin fritid har Theresa användning av sin begåvning. Om Theresa skulle få välja mellan att ha eller inte ha asperger skulle hon behålla sin diagnos. Utan den menar Theresa att hon skulle vara en tråkigare person med ett fattigare liv.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning

Mer folkhögskola / studieförbund & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Ditt förakt, min vardag

Amsterdam, Nederländerna

Moluckernas särställning i det holländska samhället har varit en känslig fråga i över sextio år. När de förflyttades från Indonesien till Nederländerna efter andra världskriget var det inte deras eget val, så moluckerna har höga förväntningar på de nederländska myndigheterna. Vi möter dem i bostadsområden som endast är till för dem, där de försöker bevara sitt traditionella sätt att leva.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Fanon och jordens fördömda

Frantz Fanon är psykiatrikern och författaren som med sina böcker inspirerat människor i kolonier över hela världen att göra motstånd. Han var själv beredd att dö för kampen, men också beredd att döda för sina idéer. För Fanon är våldet en nödvändighet. Utan våldet kan de koloniserade aldrig nå jämlikhet, vilket är nödvändigt om de någonsin ska kunna känna sig som hela människor. Hans bok "Jordens fördömda" har räknats som tredje världens bibel, berättar Michael Azar, professor i idé- och lärdomshistoria.