Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Liliana ZavalaDela
  1. Vi ringde för att ta lektioner,
    men han ville bara undervisa killar.

  2. Men ingen annan ville, så till slut
    fick han lov att ta mig som elev.

  3. Vi hade till och med
    en grupp tillsammans sen.

  4. Jag har aldrig varit blyg
    eller haft svårt för att ta plats.

  5. Jag hade problem åt andra hållet.
    "Tagga ner, lugna ner dig."

  6. Visa vem du är,
    för det finns plats för alla.

  7. Alla har sin "touch".

  8. Om en plats måste fyllas
    så finns det säkert nån-

  9. -som passar perfekt för det.

  10. Aguanileo är en bön som man sjunger
    till guden Ogun från Kuba.

  11. Han är krigets gud.

  12. Han är känd för att vara lojal.
    En god vän.

  13. -Eller?
    -Ja.

  14. Hela?

  15. Den förbjudna orkestern är ett
    projekt som Andreas Unge kom på.

  16. En producent från Stockholm.
    Han som samlade fem musiker-

  17. -från olika delar av världen
    som spelar ett förbjudet instrument-

  18. -eller gör nånting som på nåt sätt
    är förbjudet eller som-

  19. -inte passar in i normen,
    att det är en kvinna som spelar.

  20. Vi kör på det just nu, för att jobba.

  21. För mig är det normalt att spela med
    kvinnor. Allt annat känns konstigt.

  22. -Ska vi testa så?
    -Först så här, och sen bara...

  23. Party!

  24. Det funkar som nåt slags break,
    så att vi inte behöver spela...

  25. Jag spelar mitt komp, sen kommer
    det här, och sen går man tillbaka.

  26. Men de är inte så många.
    Många, många gånger har jag insett-

  27. -att jag
    är den enda kvinnan i ett band.

  28. Det är en bön
    som spelas på ceremonierna-

  29. -för troende
    inom religionen Regla de Ocha.

  30. Allt handlar om att guden
    ska komma in i nån av dem.

  31. -Nån ska bli besatt.
    -Det passar bra ihop med metallguden.

  32. Nån blir besatt,
    och då kommer metallen.

  33. Det är mamman som är störst,
    hon är ledaren.

  34. Det är ett matriarkat.
    Det är kvinnorna som leder.

  35. Det här är pappan, och det här
    är barnet. Det är en familj.

  36. Den andra delen har samma rytm,
    fast det går snabbare.

  37. Den kan låta ungefär så här. Om jag
    spelar samma kanske jag spelar här.

  38. I Córdoba finns det
    ett stort intresse för slagverk-

  39. -och de flesta som går en kurs
    inom slagverk är kvinnor.

  40. Men sen blir de inte slagverkare.
    Frågan är varför.

  41. Eftersom man är tjej
    är det många som förväntar sig-

  42. -att man ska spela bättre.
    Så visst känner man en viss press.

  43. Men då är det bara att ta den,
    och inte bli rädd.

  44. Man måste våga spela fel
    och göra bort sig och komma upp igen.

  45. Det här var första bandet
    jag spelade i, Combo 9 pimienta.

  46. Det är bara tjejer, som ni ser.

  47. Några är musiklärare-

  48. -och en som frilansade
    som skådespelerska.

  49. Alla de andra är... Pianist,
    flöjtspelare, sångerska, sångerska.

  50. Det är ett spännande yrke,
    för man utmanar sig själv hela tiden.

  51. Och man måste våga spela med folk
    som man aldrig har träffat förut.

  52. Och bara komma dit och "Hej, roligt
    att träffas! Vi kör! Tre, fyr..."

  53. Ibland kan det gå åt skogen,
    och ibland kan det gå jättebra.

  54. Hemma kan vi ibland ha superrika
    och ibland jättefattiga perioder.

  55. Det är mycket pussel, men det går.

  56. De fyra första åren i Sverige hade
    jag alltid andra jobb parallellt.

  57. Det första jobbet var
    att dela ut tidningar på kvällen.

  58. Jag kanske jobbade 80 %.

  59. Sen blev det mindre och mindre.
    Jag jobbade halvtid en lång period.

  60. Men jag tycker
    att man måste göra det man vill.

  61. Så nån gång måste man chansa
    och kasta sig i poolen.

  62. Och hoppas att det är vatten i den.

  63. Jag har ingen annan möjlighet.
    Det är bara det som gör mig lycklig.

  64. Jag har även jobbat mycket som
    gatumusikant, vilket jag gillar.

  65. Men här i Sverige är gatumusikanter
    inte så uppskattade.

  66. Men jag lärde mig mycket av det.

  67. Att bara ta en stund
    och arbeta med publiken.

  68. Och ut med rösten,
    för det är mycket skrik.

  69. Man har ingen mikrofon. Och bara
    försöka fånga de som kommer och går.

  70. En av medlemmarna i Seseribó just nu.

  71. Diva Cruz, en av mina bästa vänner.
    Också slagverkare.

  72. Seseribó är en trio som jag startade
    med två andra musiker i Argentina.

  73. Det här är med Seseribó
    för länge sen.

  74. Det var mina elever, två tjejer,
    som ville lära sig batá-trummor.

  75. Sen flyttade jag till Europa
    och träffade Diva Cruz-

  76. -den andra slagverkerskan som är med.

  77. Sen kom en av tjejerna hit,
    och vi turnerade-

  78. -och sen fick vi den tredje
    medlemmen, som är Kristina.

  79. Ska jag ta en sån här också?

  80. Musikaliskt är det en blandning,
    eftersom Kristina Aspeqvist-

  81. -är en mästarinna
    på ghanesiska rytmer.

  82. Hon har kommit in
    med afrikanska influenser.

  83. Förut var det mycket
    latinamerikansk folkmusik.

  84. Nu mixar vi lite mer.
    Vi är mer öppna för det.

  85. Tidigare var det mer rena rytmer.

  86. I kväll ska vi spela med Seseribó-

  87. -fast i det här fallet blir det en
    klubb på Stallet, Seseribó deluxe.

  88. Vi kommer att ha
    flera gäster på scenen.

  89. Dansare och en sångerska
    från Uruguay.

  90. Och två musiker från Stockholm.
    En gitarrist och en basist.

  91. Så det maximeras deluxe.

  92. Nu njuter vi. Vi är nära, allihopa.

  93. En allians! Okej?

  94. Tack så mycket!

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musiker, Slagverkare, Sångare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Daniela Bonfiglioli

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.