Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Feyona NaluzziDela
  1. Det är inte alltid lätt att veta
    hur det ska låta från början.

  2. Eller hur man ska vara som artist.
    Jag ville sjunga och skapa musik-

  3. -och hittade en ljudbild
    som passade mitt uttryck.

  4. Jag heter Feyona och är DIY-artist.
    Man gör allting själv.

  5. Jag är sångerska, låtskrivare
    och producent.

  6. Jag vet inte hur det hade låtit
    om nån annan fick styra och ställa.

  7. Det hade inte blivit
    100 procent Pheeyownah.

  8. Titeln producent är laddad.
    Vad innebär det?

  9. Jag har makten
    och tar alla småbeslut.

  10. Vilka ljud jag använder,
    volymknappar, frekvenser och filter.

  11. Det är så mycket.

  12. Så här får man hålla på mycket
    för att hitta ljud.

  13. Ibland bestämmer jag mig
    för att inte göra en låt en dag-

  14. -utan går istället igenom
    det här biblioteket-

  15. -för att plocka ut mina favoritljud.

  16. Det finns synt-"leads", -"bass",
    -"pads", -"strings" och mycket mer.

  17. Det behöver inte kosta mycket pengar.
    Man kan börja hemma och fördjupa sig-

  18. -om man känner
    att man vill satsa på det.

  19. Jag lyssnar alltid väldigt mycket på
    musik och plockar ut ljud från låtar.

  20. "Det där ljudet gillade jag.
    Den där syntslingan var schyst."

  21. Man får göra lite research.

  22. "Yes." Sen ska jag "loopa" den.

  23. Det är väldigt mycket pill,
    men det är det här jag tycker om.

  24. Det började med att jag gjorde en EP
    med en producent från samma skola.

  25. Han gick musikproduktionslinjen,
    och jag singer/songwriterlinjen.

  26. Han skötte produktionsbiten,
    och jag text och sång.

  27. Vi hade tänkt fortsätta jobba ihop,
    men han ville göra nåt annat.

  28. Jag undrade vad jag skulle göra
    utan en producent-

  29. -och gjorde research på nätet.

  30. Hur skapar jag ett beat? Hur gör jag
    det här? Jag nördade in mig i det.

  31. Då tog jag beslutet
    att testa att göra det själv.

  32. Under processens gång
    sår man ett frö.

  33. Kan det här växa och bli nånting?

  34. "Pose When Exposed" blev början på
    Pheeyownah, den artist jag är i dag-

  35. -och början på nåt nytt,
    bra och spännande.

  36. Jag ville
    att låten skulle matcha texten.

  37. Jag freestylade fram olika melodier.
    Det var 40 spår med bara röster.

  38. Alla mina texter är ganska poetiska.

  39. Det blir liksom en gåta
    som man ska lösa.

  40. När jag gick utbildningen
    sa en lärare:

  41. "Man fattar inte.
    Var mer rakt på sak."

  42. Men det här är ju min stil.
    Så det har varit viktigt för mig.

  43. Jag fick massor av bra feedback på
    den låten för att den var annorlunda.

  44. Att släppa den som första singel
    var lite "weird".

  45. Men...med den låter känner jag:
    "Hur ska jag toppa det här?"

  46. Jag hade jobbat så hårt på den
    och undrade om det var möjligt.

  47. Hade jag nåt kvar i kroppen
    och i hjärtat?

  48. Men det fanns hur mycket som helst.

  49. Hej!

  50. Jag försökte lyssna in mig på
    den nya, men jag har aldrig kört den.

  51. Vi har ju lite tid innan giget.

  52. Amanda har följt med från första
    början och har sett mig kämpa.

  53. Hon har fått lyssna på alla
    mina skisser och demoversioner.

  54. Genom hela låten är man lite kaxig.

  55. -Men kanske "laid back"-kaxig?
    -Ja, precis. Det är laid back.

  56. Är det klart att så här är det,
    eller försöker jag övertyga dig?

  57. Nej, det är "written in stone".

  58. Nästa steg när jag hade släppt min EP
    var att gigga.

  59. Jag ville ut och spela
    och ha kontakt med bokare.

  60. Jag ville gå ut och testa.

  61. I raden "On my porcelain skin"
    ska det inte låta så här...

  62. -Att man kniper lite.
    -Jag lyssnar in mig på dig.

  63. Du ser det själv...

  64. Där ska det vara som en robot.

  65. Som om jag har satt på en bandspelare
    som går på "repeat".

  66. -Och jag har stuckit för längesen.
    -Men den hörs än, tre gånger.

  67. Jag har varit frustrerad och arg.
    Man känner att man vill ge upp.

  68. Så är det med varje låt,
    men man kommer över den tröskeln.

  69. Man fortsätter och måste lita på
    att det blir nånting.

  70. "Lead"-stämman går:
    "I'm vivid, I'm fearless".

  71. Finns det en drivkraft,
    så får man resultat.

  72. Den andra är... Den är ganska djup.

  73. -Så välj du.
    -Hellre den första för mitt röstläge.

  74. Ner en...

  75. Men på sista delen
    ska vi sjunga ut lite mer?

  76. Eller hur tänker du?

  77. Sjunga ut, men ändå behålla
    den introverta känslan.

  78. -Det är fortfarande luft i sången.
    -Ja, men man har lite mer kraft.

  79. Sen finns det ställen,
    som till exempel "hear, hear"-

  80. -som är luftiga.

  81. Där trycker vi inte alls på.

  82. Precis som om man andas ut orden.

  83. -Men känslorna vi har satt går vi på.
    -Det ska sätta sig i muskelminnet.

  84. Ge upp-tankar kommer.
    De där spökena och tvivlen.

  85. Är jag tillräckligt bra?
    Är det värt att satsa på det här?

  86. Ja, ja, ja.
    Det är nåt jag jobbar på fortfarande.

  87. Det här är min resa och ingen annans.

  88. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musiker, Musikproducenter
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Julia Falthin

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.