Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Rebecca MeiselbachDela
  1. -Börja med...
    -Ska det vara "poff"?

  2. Det här är min arbetsplats.
    Tänk. Lyllos mig.

  3. Jag tror att jag har haft ett behov-

  4. -av att uttrycka mig på nåt mer sätt
    än bara tal.

  5. Jag spelade mycket fotboll
    och höll på med musik.

  6. Det var mellan de två det stod.

  7. Det fysiska uttrycket, att röra sig
    på nåt sätt, intresserade mig.

  8. Jag har bott här i fyra år.
    Jag är ursprungligen från Östersund.

  9. Det är nära till caféer.

  10. Det är nära till pulsen.

  11. Här bor jag.

  12. Här är mitt vardagsrum.

  13. Färg tycker jag är viktigt. Det är
    vackert med färg, och man blir glad.

  14. Det här är min första gitarr.

  15. Den köpte jag när jag var 16 år-

  16. -och skulle spela
    i mitt första rockband.

  17. Jag gick till en musikaffär
    men vågade inte provspela den.

  18. Jag köpte den för att den var snygg.

  19. Jag får ett minne från högstadiet
    i nån musiksal.

  20. Vi skulle gå runt på instrument.
    Man fick prova lite bas och gitarr.

  21. Jag minns att jag spelade trummor. Om
    det var första gången, vet jag inte.

  22. Min bild av trummor var
    att det var ett häftigt instrument.

  23. Att det var ett stort instrument,
    både fysiskt och en större bild.

  24. Jag tror att jag hade en bild
    att det inte var för mig.

  25. Förebilderna man hade,
    och de kvinnor jag kom i kontakt med-

  26. -var de som sjöng
    eller spelade piano.

  27. Om jag hade sett en tjej
    bakom ett trumset när jag var ung-

  28. -hade jag förstått
    att den platsen också var för mig-

  29. -att jag kunde välja den vägen-

  30. -att trumset skulle kunna vara nåt
    som även tjejer får spela.

  31. Jag ska gå.

  32. Det här säger man jämt,
    men jag menar det jämt.

  33. -Det vore kul att ta en bärs nån dag.
    -Absolut!

  34. Det här är Mats Persson
    som jag har utsett till min mentor.

  35. -Min trum- och slagverksmentor.
    -Tackar!

  36. Jag kan ringa och fråga om
    hur man spelar nått vispkomp.

  37. Då säger Mats: "Jag kommer förbi
    och så gör man så här."

  38. Ja. Det gläder mig. Det är en ära.

  39. Det är premiär den 6 maj,
    om en vecka typ.

  40. Det känns spännande.

  41. Har du kläm på allt?

  42. Tja. Det kan ju bli förändringar
    fortfarande. Dem kan jag inte än.

  43. Men det känns
    som om jag kan det mesta.

  44. Jag har fått prioritera bort
    många saker-

  45. -på grund av att jag har varit
    så hängiven musiken.

  46. Jag har varit
    100 procent fokuserad på musik.

  47. Det har verkligen varit i fokus
    för mig.

  48. Jag har mycket kollegor och träffar
    massor med folk hela tiden.

  49. Jag känner
    att jag har en jättestor familj.

  50. Trots att jag bor själv
    har jag en otroligt stor familj.

  51. Det är kul med lite roliga kläder
    och att det finns en plan med det.

  52. Kopplat till musiken. Det är skojigt.

  53. Kedjor och grejer,
    sen har vi ett par fräcka brallor.

  54. Så här ser de ut.
    Lite strumpeband där.

  55. Så är det ett par stövelsubstitut.

  56. Rebecca är en härlig trummis
    för hon spelar hårt-

  57. -taktfast och svängigt.

  58. Jag gillar trummisar som spelar hårt.

  59. Hon är en fantastisk trummis.

  60. Jag tycker att det är jättekul
    att lira med Rebecca.

  61. Fick ni med det?

  62. Man pappa var kock
    och var verkligen hängiven sitt yrke.

  63. Det kan jag känna igen mig i.

  64. Jag hade precis börjat gymnasiet
    när han dog.

  65. Det kanske är därför
    musiken har blivit så viktig.

  66. Jag gick ju musikgymnasium.

  67. Jag var i en nyförälskelse i musiken
    och fick repa varje dag.

  68. Det var kanske avgörande.

  69. Kanske.

  70. Det var dramatiskt, när han försvann-

  71. -men min mamma har verkat som både
    mamma, pappa och alla möjliga.

  72. Hon har "steppat" upp
    och varit allt det jag har behövt.

  73. Många vågar inte välja musik för de
    bedömer sig inte ha grundbegåvning-

  74. -som man tror krävs för att kunna
    livnära sig som musiker.

  75. Det är synd om nån slutar för det.

  76. Jag menar att talang inte är det
    primära för att kunna livnära sig.

  77. Det är verkligen
    att aldrig, aldrig ge upp.

  78. Jag har varit hundra procent
    fokuserad på mitt mål.

  79. Jag har aldrig gett vika
    eller tvekat.

  80. Jag har vetat vart jag ska,
    och det är det viktigaste.

  81. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker, Trumslagare
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Iman Conta Hultén

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.