Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Julia FalthinDela
  1. Bas är väldigt fysiskt.
    Det känns ju i hela kroppen.

  2. De låga frekvenserna
    vibrerar väldigt mycket.

  3. Man blir
    som en resonanslåda själv ibland.

  4. Det känns tungt på ett bra vis.

  5. Här bor jag. Kom in i ljuset!
    Hallen är så mörkt.

  6. Här är vardagsrummet.

  7. Min pappa spelar bas och gitarr.

  8. Det fanns en massa instrument hemma,
    och det var enkelt att spela nåt.

  9. Det står att den är från 1700-talet.

  10. Det är inte säkert,
    men det är en bra bas.

  11. Jag umgicks inte mycket med kompisar
    när jag var liten.

  12. Jag föredrog att vara hemma
    och lyssna på musik.

  13. Jag hade snälla föräldrar,
    så jag fick lyssna väldigt starkt.

  14. Här har vi plockat fram
    de skivor som var bra.

  15. Överst är det jazz-

  16. -och sen blir det mer funk och soul.

  17. Eftersom jag är basist,
    måste jag sprida funken-

  18. -och vara funkförkämpe.
    Det är inte många som är det.

  19. Här har vi Princeskivor.

  20. Prince var min första idol-

  21. -och drivkraft.

  22. Han spelar bra bas och är anledningen
    att jag håller på med musik.

  23. -Hej!
    -Hej.

  24. Hej, Desmond och Josefine.

  25. Min syster Josefine
    sjunger och skriver musik.

  26. Min gulliga syster Josefine.

  27. Min syster och mina föräldrar har
    varit väldigt peppande med musik.

  28. -Nu kom låten!
    -Nu kom låten.

  29. Jag gick bild och form-klass
    i mellan- och högstadiet.

  30. När nåt hände i aulan
    brukade jag vara med och spela bas.

  31. Han har fattat!

  32. Det är bra!

  33. Vi som var intresserade av att spela
    plockades upp av musikläraren-

  34. -och fick vara övningselever
    för blivande musiklärare.

  35. Det var några av de första
    bandsituationerna jag var i.

  36. Nu är vi på väg in i min studiolokal
    som är nere i en källare.

  37. De flesta musiker
    håller till nere i källare.

  38. Här håller jag, min kille
    och vår kompis Micke till.

  39. -Tja!
    -Hur är läget?

  40. Här håller vi på och gör musik-

  41. -eller bara kollar in låtar.

  42. Här har vi min favvobas,
    en Telecasterbas.

  43. På 70-talet fick de en fet, "muggig"
    mick. Det är ett speciellt sound.

  44. Jag har haft den mycket
    till r'n'b, soul och en del funk.

  45. Man kan också ha den
    till reggae och hip hop.

  46. Mitt första stora jobb
    var på Stadsteatern.

  47. Jag gick fortfarande på gymnasiet,
    i trean, så jag var väl 18.

  48. Då spelade jag med min morbror
    Mattias som är en bra gitarrist.

  49. Bara att sitta i ett dike och kolla
    hur han lirar kväll efter kväll-

  50. -hans sounds och hur han förnyar sig-

  51. -var jättelärorikt.

  52. Att spela med väldigt bra musiker-

  53. -är ju väldigt utvecklande.

  54. Jag har lärt mig mycket på att lyssna
    på musik och spela på gehör.

  55. Att spela med den trummisen-

  56. -även om han är inspelad på skiva,
    är en väldigt bra skola.

  57. Det har jag gjort jättemycket.

  58. Välkomna till Gröna Lund och kvällens
    konsert med Niklas Strömstedt.

  59. Jag har inte varit bandmusiker.

  60. Jag har varit väldigt inne på
    frilansmusikerlivet.

  61. Jag gillar att hamna
    i olika konstellationer.

  62. -Förra året gick det inte lika bra.
    -Just det!

  63. Det var lite så.
    Ritsch, och så inga kalsonger!

  64. -Det var det bästa.
    -Att han inte hade några kalsonger.

  65. Den gamla "raggadish" där!

  66. Jag hittade Julia på rekommendation.

  67. Jag kände folk som hade spelat
    med henne som lovprisade henne.

  68. Vi träffades, fikade
    och så fick hon jobbet.

  69. Det är lika viktigt...

  70. Hon är en fantastiskt basist, men det
    är viktigt att det funkar socialt.

  71. De första åren, när jag fick en fråga
    att spela, tänkte jag:

  72. "Oj, kan jag det där?"

  73. "Men om jag tackar ja,
    kommer jag ju att klara det."

  74. -Färdiga artister!
    -Då kör vi.

  75. Det sägs att man för att bli bra på
    nåt måste lägga ner 10 000 timmar.

  76. Många musiker
    är bra på att snöa in på saker.

  77. Det är nog en nyckel
    till att bli tillräckligt bra.

  78. Det här
    vill jag ägna alla mina timmar åt.

  79. Ett tips
    för att bli trygg med sitt spel:

  80. Det man tycker låter bra, finns det
    nån annan som också tycker om.

  81. När man trivs i sitt spel får man
    pondus, och då låter det bättre.

  82. Textning: Jenny Tegnborg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Basister, Kvinnliga musiker, Musik, Musikbranschen, Musiker
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Linn Fijal

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - tänka mot strömmen

Pir Sultan Abdal - poesi som motståndets kraft

Pir Sultan Abdal var poet och frihetskämpe under det Osmanska rikets storhetstid i mitten av 1500-talet. Det var en tid då många minoriteter förtrycktes och behandlades som andra klassens invånare. Pir Sultan Abdal tillhörde minoriteten aleviter, men lät sig inte förtryckas. Nästan 500 år efter hans grymma öde lever hans sånger vidare och ger styrka till nya generationer av poeter och frihetskämpar.