Titta

Musikliv

Musikliv

Om Musikliv

Vi möter kvinnor som arbetar med musik på olika sätt. Hur har vägen till ett yrke i musikbranschen sett ut? Har det funnits några hinder och vad har hjälpt dem på vägen? Musikerna berättar om hur de arbetar med låtskrivande, med att skapa ljud och om vad som krävs för att kunna leva på musiken. Seriens syfte är att inspirera unga kvinnor till att arbeta med musik.

Till första programmet

Musikliv : Anna Sóley TryggvadóttirDela
  1. Jag tycker att musiken är ett språk.
    Man kan förmedla väldigt mycket.

  2. Man kan förmedla det på ett sätt
    som lyssnaren inte ens förstår.

  3. Man kan förmedla känslor
    som är svåra att förmedla med ord.

  4. Här bor jag. Kom in.

  5. Här är mitt vardagsrum.

  6. Här är en tavla som jag har gjort.

  7. Min mamma har en ateljé
    ute i Roslagen-

  8. -så jag åker dit och målar ibland.

  9. Jag bor här i Bagarmossen med min
    son, som är sex år, och min kille.

  10. Här är jag på Island
    med nån slags dator.

  11. Jag lärde mig det här tecknet av nån
    som sa att han var en indisk prins.

  12. Det skulle betyda: "Jag älskar alla."
    Jag gjorde mycket så i den åldern.

  13. Jag tycker om att leka.

  14. Här uppe har jag...

  15. Min son och jag
    brukar göra pannkakor på helgerna-

  16. -och då gör vi ofta
    konstiga gubbar av dem.

  17. Jag har nog hållit på med musik
    sen jag var liten-

  18. -men började spela i band
    när jag var kanske femton.

  19. Då höll jag på
    i olika konstellationer och band.

  20. Men jag höll mest på med musik
    på hobbybasis.

  21. Det fanns en kurs på DI i ljuddesign
    och musik till olika typer av saker.

  22. Jag gick den
    för att lära mig musikprogram.

  23. Då märkte jag att jag hade
    ganska lätt för den typen av musik-

  24. -och sökte in till
    den långa ljuddesignutbildningen.

  25. Här har jag nog tagit
    ett ljud av en smäll-

  26. -och bara stoppat in.
    Jag kommer inte riktigt ihåg.

  27. För mig är ljuddesign
    att skapa världar-

  28. -för nånting att växa i.
    En text eller en rörelse.

  29. Att skapa stämningar.

  30. Vi vet att du tänker och tänker
    där inne i din tystnad.

  31. Att du observerar, tänker och lyssnar
    och suger ur mig olika berättelser-

  32. -som du sen använder själv
    där inne i din tystnad.

  33. Du måste höja.

  34. Vad i helvete tror du att du
    håller på med, din vidriga krympling?

  35. Nej! Nej!

  36. När jag jobbar med teater
    får jag en text som redan är färdig.

  37. Då får jag höra
    skådespelarna läsa texten.

  38. Det är ett väldigt viktigt moment-

  39. -för då hör jag vad det finns
    för intensitet och känslor.

  40. Det är bra.

  41. Mina första jobb
    var via folk jag pluggat med.

  42. Antingen producenter
    eller regissörer.

  43. Sen träffar man mycket folk.
    Det är så det går till.

  44. Såna här jobb finns inte
    på Arbetsförmedlingens hemsida.

  45. Vilka ska vi börja med?
    Många var bråkiga och rytmiska.

  46. Sen har jag sorterat dem
    i mjuka, gnälliga-

  47. -och kuttriga och snuskiga.

  48. Här är en ringduva.

  49. Det är ett väldigt flummigt yrke
    och ämne, för det är så abstrakt.

  50. Jag tycker att man kan hitta musik
    i allt, om man lyssnar på det sättet.

  51. Väldigt bra.

  52. En konstig tuta ute kan glida in
    i musiken man lyssnar på.

  53. Jag hör musik i vindrutetorkarna-

  54. -som plötsligt går i takt
    med nåt annat. Det är musik överallt.

  55. Man kan använda den...
    Det blir lite mystiskt-

  56. -men man kan använda den
    som en skev underton.

  57. Jag brukar leta efter ett ljud
    att ha med mycket i föreställningen.

  58. Det beror på hur stor spiken är
    och hur långt nedhamrad den är.

  59. Det är lite roligt med konstiga toner
    som låter lite fult och rått.

  60. Jag tycker också om
    den konstiga strängen.

  61. Den är så enkel
    att jag blir fascinerad.

  62. Ska det vara en ljus, härlig känsla
    vill jag ha med ett frågetecken.

  63. Att det finns nån ton
    som säger nånting annat under.

  64. Och om det är mörkt och hemskt,
    att det finns nåt ljust också.

  65. Jag tycker att det är viktigt
    att ha kul i livet.

  66. Att det är lekfullt.

  67. Skapande är viktigt för mig
    för att jag ska känna mig levande.

  68. Och känna kontakt med andra.

  69. Man kan göra hur mycket som helst
    med musik.

  70. Man kan ta
    många olika konstiga vägar.

  71. Så om man vill hålla på med musik
    ska man bara köra på-

  72. -och tro på det man gör.

  73. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Ämnen:
Musik > Musikskapande
Ämnesord:
Kvinnliga musiker, Ljudproduktion, Musik, Musiker
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund

Alla program i Musikliv

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Daniela Bonfiglioli

Avsnitt 1 av 15

Daniela Bonfiglioli är en klassiskt skolad violinist som spelar i orkester. Vi träffar henne för att höra om livet som klassisk musiker och hur hon lyckats ta sig så långt att hon kan försörja sig på musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Linn Fijal

Avsnitt 2 av 15

Linn Fijal ville bort från Södertälje och började efter studenten på Musikhögkolan i Piteå. Under sin studietid insåg hon att hon har talang för att mixa ljud. I dag jobbar hon som ljudtekniker och studiochef på Benny Anderssons studio. Vi träffar henne för att höra om vägen dit och vad som inspirerar henne.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katharina Nuttall

Avsnitt 3 av 15

Katharina Nuttall har länge hållit på med musik, både på scenen som artist och i studion som producent. I dag är hon utbildad filmkompositör och skriver musik till filmer. Vi träffar henne för att höra mer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Rebecca Meiselbach

Avsnitt 4 av 15

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Mary N'diaye

Avsnitt 5 av 15

Mary N'diaye är sångare i bandet Blacknuss och har studerat låtskriveri. Vi träffar henne strax före en spelning i Kungsträdgården i Stockholm för att höra mer om hennes liv, karriär och de val som har tagit henne dit hon är idag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Iman Conta Hultén

Avsnitt 6 av 15

Möt en av låtskrivarna bakom Zara Larssons hit Lush Life! Här får du får träffa Iman Conta Hultén inför och under ett låtskrivarläger. Du får ta del av hennes tankar kring musikskapande och se hur hon tillsammans med andra lägerdeltagare skriver och spelar in musik.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Julia Falthin

Avsnitt 7 av 15

Vi träffar frilansbasisten Julia Falthin. Hon berättar om livet som frilansmusiker, sin musikaliska bakgrund och kärleken till sitt instrument.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Anna Sóley Tryggvadóttir

Avsnitt 8 av 15

Anna Sóley Tryggvadóttir tycker att allt är musik. Hon använder musiken som ett språk, både i vardagen och i arbetet som ljuddesigner. Vi får följa med när hon ljuddesignar en föreställning på Dramaten och se hur det går till när hon skapar ljud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Liliana Zavala

Avsnitt 9 av 15

Liliana Zavala har spelat musik i många år. Hon är professionell slagverkare och sångare och livnär sig på musiken. Hon började som musiker i Argentina och är utbildad på Kuba. Vi får träffa Förbjudna orkestern och Seseribó, två band med bara kvinnliga musiker.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Trummor och teknik

Avsnitt 10 av 15

Liliana Zavala visar sina olika slagverk, spelar på dem och berättar om deras historia. Vi får även lära oss grundteknik, olika slag och rytmer, med congas som är hennes huvudinstrument. Hon spelar bland annat också cajón, bombo och tama.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Katja Lindeberg

Avsnitt 11 av 15

Katja Lindeberg är producent, DJ och arrangör. Katja är med och driver Drömfakulteten, ett studiokollektiv för tjejer och transpersoner som gör elektronisk musik. Katja har lärt sig genom att göra. Det är genom att testa och göra fel som skapandet också kan bli intressant.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMusikliv

Feyona Naluzzi

Avsnitt 12 av 15

Feyona Naluzzi är DIY-artist. Det innebär att hon gör allting själv; hon producerar, skriver texter och sjunger. Under en ettårig musikutbildning samarbetade hon med en producent. Tanken var att de skulle fortsätta jobba ihop, men när han valde att göra något annat stod hon utan producent. Hon bestämde sig då för att producera själv. Hon berättar om varför det är viktigt för henne och vi följer henne i arbetet med några låtar och videor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Folkhögskola / Studieförbund
Beskrivning
Visa fler

Mer folkhögskola / studieförbund & musik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Musikliv

Rebecca Meiselbach

Vi träffar trummisen Rebecca Meiselbach. Sedan hon gick i gymnasiet har hennes prioritering i livet varit musik. I dag är Rebecca 40 år och visar att det genom hårt arbete och envishet går att lyckas med musiken.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Dramaturgipodden

Dramatikern Eva Staaf

Vad ska man tänka på när man berättar en historia för barn? Det vet författaren, dramatikern och regissören Eva Staaf som har 16 års erfarenhet av ljudberättande för barn. Staaf är flitigt anlitad som regissör och dramatiker av Drama för unga på Sveriges Radio. Hon anses vara ett geni när det kommer till dramatiskt berättande i radio. Hör Staaf berätta om hur man fångar unga lyssnare i en berättelse och varför det är bra att skrämma barn. Programledare: Karin Andersson och Tara Moshizi.