Titta

UR Samtiden - EAT 2016

UR Samtiden - EAT 2016

Om UR Samtiden - EAT 2016

800 miljoner människor lägger sig hungriga varje dag medan nästan 2 miljarder människor brottas med övervikt. Matparadoxen är mer än påtaglig. På konferensen Eat Stockholm food forum samlas världens främsta forskare och inspiratörer inom klimat och hållbarhet. De vill alla lösa vår tids största hälsoproblem och samtidigt bromsa de stora klimatpåfrestningarna på vår jord. Inspelat den 13-14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Till första programmet

UR Samtiden - EAT 2016 : Grönare skolaDela
  1. Som ni vet har vi de senaste dagarna
    fått höra om några av utmaningarna-

  2. -för våra barn.

  3. Jag har blivit mer och mer engagerad i
    deras hälsa, välbefinnande och framtid.

  4. Diabetes och fetma
    har ökat dramatiskt.

  5. Jag kommer
    från Coca-Colas och CNN:s hemstad.

  6. Vi har höga fetmasiffror. Ett av tre
    barn lider av övervikt eller fetma.

  7. Och våra barn saknar
    kontakt med naturen.

  8. De måste förstå vikten
    av sitt livsuppehållande system-

  9. -som inbegriper frisk jord
    och nyttig mat.

  10. På Captain Planet Foundation...
    Okej, ni ser det där.

  11. Vi började för 25 år sen, när en livs
    levande Captain Planet i mitt liv...

  12. För mig är han Captain Planet,
    för er är han Ted Turner.

  13. Han hade en vision.
    Han var mest känd för sina tv-visioner.

  14. Han införde nyheter dygnet runt
    och även tecknade serier dygnet runt.

  15. Han visste hur viktigt det var
    att samtidigt utbilda och roa barnen.

  16. Han tyckte att barnen behövde förstå
    frågor av global vikt.

  17. Samhällsfrågor och miljöfrågor.
    Så han kom på en ekosuperhjälte.

  18. Han syntes över hela världen
    - i 100 länder på 23 olika språk.

  19. Han lärde barnen viktiga saker
    om miljö och samhälle.

  20. För 25 år sen grundade han även en
    stiftelse som gav bidrag till pedagoger-

  21. -för praktiska miljöprojekt
    och projektbaserat lärande.

  22. Allt från att ta vattenprover-

  23. -på skolgården eller hemma på gården,
    till att starta återvinningsprojekt-

  24. -och återställa naturliga miljöer
    för utrotningshotade arter.

  25. Listan är lång, men gissa vad de flesta
    ville ha bidrag till. Skolträdgårdar.

  26. Under årens lopp har vi upptäckt vad
    som funkar och vad som inte funkar.

  27. Vi gjorde en ordentlig utredning.

  28. Vi upptäckte
    att många av våra bidrag inte gav nåt.

  29. Många lärare slutade och trädgårdarna
    var bundna till en engagerad lärare-

  30. -eller engagerade föräldrar
    vars barn gick ut skolan.

  31. Det var en aktivitet som pågick efter
    skolan, så trädgårdarna försummades.

  32. Vi bestämde oss för att undersöka
    de bästa metoderna och hitta på egna.

  33. Vi kom fram till fem stöttepelare
    för en ätbar skolträdgård.

  34. Vi ville börja enkelt
    för att se till att vi hade...

  35. Vi försåg så klart skolorna
    med rabatter.

  36. Vi ville inte odla upp för stora ytor,
    för det är för mycket jobb för en skola.

  37. Alice Waters har en väldigt...

  38. Hon är noga med att hennes
    skolträdgårdar ska vara stora.

  39. Vi vill göra det enkelt för lärarna att
    få med sig barnen ut ur klassrummet.

  40. Vi förser dem med både rabatter
    och pollinatörsträdgårdar.

  41. Som ni vet är minskningen
    av pollinatörer en global kris.

  42. Barnen måste förstå hur pollineringen
    hänger ihop med deras mat.

  43. I vissa delar av Kina sysslar man
    faktiskt med handpollinering nu.

  44. Tänk er vad maten skulle kosta
    om vi var tvungna att handpollinera.

  45. Barnen blir så imponerade när de
    studerar pollinatörernas livscykel.

  46. Vi funderade på hur vi kunde flytta ut
    lärare och elever i skolträdgården-

  47. -under själva undervisningen.

  48. Alla lärare och alla barn planterar,
    skördar och äter maten som de odlar.

  49. Vi kunde bara göra det genom att
    utveckla en målbaserad läroplan-

  50. -så att alla ämnen
    kan läras ut i trädgården:

  51. Matte, NO, SO, hälsa och näring.

  52. Den är fritt tillgänglig för alla lärare
    som har en trädgård i alla skolor-

  53. -så de kan införa den
    i sina egna skolor.

  54. Det som är så bra med att undervisa
    barnen om vad det är som de odlar-

  55. -och knyta det till deras ämnen är
    att de lär sig mer på det sättet.

  56. Vi vet
    att projektbaserat lärande är bra.

  57. Vi vill även
    göra det enkelt för lärarna.

  58. Vi vill utbilda dem i hur de ska göra
    med lektionerna innan de sätter i gång-

  59. -för vi vet att många lärare inte vill
    vänta tills de är tillbaka i skolan.

  60. Vi betalar ut lön till lärarna för att
    de ska gå utbildningen. Det funkar bra.

  61. Vi förser dem även med allt material de
    behöver för att hålla i utelektionerna.

  62. En annan faktor
    som sprider sig fort i dag är-

  63. -att lärare är rädda för
    att undervisa ute på grund av riskerna.

  64. Vad händer om Johnny ramlar
    eller Susie blir stucken av ett bi?

  65. De måste bli bekväma med att ha sina
    lektioner utomhus, och vi hjälper dem.

  66. Min favoritdel är den mobila
    köksvagnen. Vi har sagt att...

  67. Folk har glömt både hur man köper och
    hur man tillagar färska råvaror.

  68. Vi ger dem allt de behöver på en mobil
    köksvagn som hela skolan kan utnyttja.

  69. Sen tillhandahåller vi också
    kändiskockar, näringsstudenter-

  70. -lärare och föräldrar
    som gör demonstrationer.

  71. Barnen gillar
    att odla maten i sin skolträdgård-

  72. -och sen tillaga och äta den
    i klassrummet.

  73. Ännu en viktig del. Underhålls-
    avdelningen avskyr sommarträdgårdar.

  74. Det är mycket frukt och grönsaker
    som växer på sommaren.

  75. Om ingen tar hand om det stenlägger
    de hellre marken eller klipper ner allt-

  76. -så att det inte lockar till sig råttor.
    Det ser för hemskt ut.

  77. Vi har anställt unga stadsodlare-

  78. -och betalat dem deras första löner-

  79. -inom ett yrke
    som de funderar på att satsa på.

  80. Det här gänget har tagit hand om 65
    trädgårdar de senaste två somrarna.

  81. De har skördat ett ton
    ekologiska grönsaker och frukter.

  82. Det räckte till 8 000 vuxenportioner
    frukt och grönsaker-

  83. -som barnen vet att de planterar
    åt fattiga och låginkomsttagare.

  84. Det hamnar hos matbankerna
    och sen förs det vidare.

  85. Barn älskar att äta frukt och grönsaker
    som de själva har odlat.

  86. De kan knappt vänta tills de har borstat
    bort jorden innan de börjar gnaga.

  87. De blir så glada
    när de får lära sig att tillaga maten.

  88. De tar med sig alla idéer hem
    till sina familjer-

  89. -och lär dem hur de ska göra.

  90. Det finns 112 000 skolträdgårdar
    i USA-

  91. -och man uppskattar att bara 10 %
    av alla skolor har en trädgård.

  92. Vi har alltså enorma möjligheter,
    och alla skolor borde ha en trädgård.

  93. Alla barn borde plantera och få kontakt
    med sitt livsuppehållande system.

  94. Luften, vattnet, jordens friskhet
    och deras egen hälsa och näring.

  95. Trädgårdsarbete är ett lätt sätt
    att göra det på.

  96. Jag hörde den store Michael Pollan
    erkänna-

  97. -att han och hans fru gav sin son
    makaronilåda tre gånger om dagen-

  98. -för att det var så stressigt för dem
    att få sitt barn att äta grönsaker.

  99. Jag har tre barn, och det är sant.

  100. Men när barn lär sig att äta
    frukt och grönsaker av jämnåriga-

  101. -är det mycket troligare
    att de smakar på det-

  102. -och skapar bra matvanor
    som varar hela livet. En sak till.

  103. Sam Kass, Kimbal Musk och Jamie
    Oliver gör storverk på det här området.

  104. Alla organisationer
    och alla eldsjälar behövs-

  105. -för att skolträdgårdar ska bli
    verklighet i USA och jorden runt. Tack.

  106. Översättning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Grönare skola

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Laura Turner Seydel från Captain Planet Foundation berättar om sitt arbete för mer grönområden på skolor i USA. Fokus är att få barnen att lära sig att odla grönsaker genom en "lärogård". Initiativet startades för 25 år sedan med superhjältekaraktären Captain Planet, för att barn bättre skulle kunna förstå kretsomloppet och lära sig att återvinna. Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Skola och samhälle
Ämnesord:
Förenta staterna, Skolan, Skolgårdar, Utemiljö
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - EAT 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Nu eller aldrig!

Gunhild A Stordalen är grundare av Eat food forum, som genom en årlig konferens försöker knyta ihop hälsa, mat och hållbarhet. Här talar hon om vikten av att olika städer, företag och yrkeskategorier arbetar tillsammans för att komma till rätta med klimatpåverkan och hälsoproblemen i världen. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Varför vi alla bör bry oss

Johan Rockström från Stockholm Resilience Center är en av grundarna till Eat. Tillsammans med Pavan Sukhdev, vd på GIST Advisory, ger han här en överblick av vad som händer globalt kring mat, klimat och hållbarhet och talar om hur vi ska säkra fortsatt produktion av ekosystemtjänster för mänsklig välfärd och en hållbar framtid. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Lilla landets stora berättelse

Premiärminister Tuilaepa Fatialofa Lupesoliai Sailele Malielegaoi berättar om förhållandena på Samoa, där 94 procent av invånarna är klassade som överviktiga enligt Världshälsoorganisationen (WHO). Den globala uppvärmningen av haven är ett faktum för fiskeindustrin, för Mangroveskogen och för befolkningen i de 260 byarna som traditionellt lever på att skörda bananer och kakaobönor. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Afrika kan försörja sig själv

Kanayo Nwanze representerar FN:s internationella fond för jordbruksutveckling och talar här om situationen i Afrika. Vi vet att hunger och fattigdom är som allra störst bland dem som producerar mat i världen, säger han. Vi vet också att Afrika inte optimerar sin produktion av mat. Varför görs inte de livsnödvändiga investeringar som innebär att Afrika skulle kunna försörja sig själv? Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Olika livsvillkor

År 2050 beräknas vi bli 9 miljarder människor på jorden. Vi hade behövt ändra vårt beteende igår, menar Mary Robinson, Irlands före detta president och en stor kämpe för mänskliga rättigheter. Här berättar hon bland annat hur tillgången till vatten påverkar jämställdheten i världen. Flickors skolnärvaro ökar med 12 procent om vatten finns inom 30 minuters avstånd från hemmet. Om det är längre avstånd hinner inte flickorna till skolan eftersom det ligger på deras ansvar att hämta vatten till familjen. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Lokala beslut blir globala

Tim Lang, professor på City University London, tar oss med till sin hemstad London och berättar hur matkulturen är navet för jobbtillfällen, nyföretagande och utsläpp och hur de styrande i staden hanterar utvecklingen. Mer än hälften av jordens befolkning lever idag i urbana områden. Det är i städerna som den största förändringen måste ske, de lokala besluten och lösningarna på hållbarhet blir enormt viktiga eftersom de påverkar så många. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Näringsrik mat i slummen

900 miljoner människor bor idag i slumområden, och inom den närmaste framtiden förväntas antalet öka till närmare 1,5 miljarder. 70 procent av dessa människor bor i Afrika. Hur kan man äta näringsrik mat utan möjligheter till tillagning och vatten? Här berättar Jamie Morrison från FN om ett framgångsrikt projekt i Bangladesh där man via 500 nya matvagnar lärt upp gatuhandlare att hantera mat för att göra den säkrare och hälsosammare i de urbana slumområdena. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Staden är klimatboven

Naoko Ishii, vd på Global Environment Facility, talar om att vi måste ta tag i finansieringen av klimatutsläppen och minska koldioxidavtrycken i storstäderna som idag står för 70 procent av de globala energiutsläppen. Här presenterar hon tre lösningar på hur vi kan minska våra avtryck. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Nordiska samarbetet

Fyra nordiska stadsansvariga berättar om vilka satsningar de gör för att minska utsläppen i sina städer när det gäller mat i det offentliga köket. Det handlar om allt från utbildning för barnen till att bara köpa in ekologiskt och lokalt. Medverkande: Raymond Johansen, borgmästare Oslo, Dagur Bergþóruson Eggertsson, borgmästare Reykjavik, Boel Godner, kommunalråd Södertälje och Pia Allerslev, barn- och ungdomsborgmästare Köpenhamn. Moderator: Femi Oke. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Matinitiativet

Mark Watts, chef för klimatnätverket C40, berättar om hur städer kan hjälpa matvarukedjor och restauranger att reducera matavfall. Eat och C40 gör gemensam sak och bildar ett matnätverk med världens stora städer för att sporra till ett åtagande genom tävling för att minska klimatutsläppen. Sedan nätverket startade har det fördubblats till 84 medlemmar som representerar över 550 miljoner människor och en fjärdedel av den globala ekonomin. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Jamie Olivers matrevolution

Jamie Oliver har genom kampanjen "Food revolution" blivit aktivist mot socker och snabbmat som serveras i Storbritanniens skolor. Här berättar han om sitt engagemang och svarar på frågor från publiken. Intervjuare: Femi Oke. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Störst bör gå först

Några av världens mest framgångsrika företagsledare samtalar om huruvida det faktiskt går att göra näringsrik mat utan att öka påfrestningarna på miljön och samtidigt tjäna pengar. Går ekvationen ihop? Medverkande: Azita Shariati, vd Sodexo Norden, Stefan Catsicas, vd Nestlé, Michael Grosse, vd utveckling och service på Tetra Pak och Matt Kovac, vd Food industry Asia. Moderator: Zeinab Badawi. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Kriget mot koldioxiden

Det är en pågående revolution och vi håller på att vinna. Vi ska nämligen klimatbanta ekonomin, säger José Maria Figueres, före detta president i Costa Rica och numera representant för The Carbon War Room, en organisation som fokuserar på företagslösningar för en grönare ekonomi. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Norden mot antibiotikan

Norden är en grön zon när det gäller antibiotikainjektioner i djuraveln, och Sverige var ett föregångsland då landet redan 1986 förbjöd detta. Här samtalar Norges folkhälsominister Bent Høie med John Arne Røttingen från norska folkhälsoinstitutet om de norska odlingslaxarna, där antibiotikan minskat med 98 procent i fiskfarmarna. Något som borde vara möjligt också i köttproduktionen. I resten av världen är antibiotikaresistensen ett komplext och globalt problem. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - EAT 2016

Skeptiker - ta er samman!

I kampen mellan människan och naturen kommer människan att förlora, säger Paul Polman, vd på det multinationella fraktföretaget Unilever. 80 procent av alla utvecklings- och hållbarhetsmål kräver företagsengagemang. Han menar att det är en tragedi att vi inte kan påverka världsledarna att sätta matsäkerheten högre upp på agendan. Samtidigt uppmanar han alla skeptiker att ta sig samman eftersom det just är bristen på handlingskraft som gör att vi inte kan lösa den klimatkatastrof vi befinner oss i. Inspelat den 13 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta En bok, en författare

Gymnasiet som marknad

Inom skolvärlden har marknadsföring blivit viktig sedan det beslutades att främja skolval och skolors frihet att utforma sin verksamhet. Lisbeth Lundahl reflekterar i "Gymnasiet som marknad" över den ökade konkurrensen mellan skolorna. Intervjuare: Ulrika Kärnborg.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Skolattacken i Trollhättan

Den 22 oktober 2015 gick 21-åriga Anton till angrepp på personal och elever på grundskolan Kronan i Trollhättan - den skolattack i Sveriges historia som krävt flest dödsoffer. Hur tänker och lever skolans elever efter en sådan händelse? Vi träffar Boshra som berättar om sorgen efter de som dog och om hur det var att hålla sig gömd under ett bord i ett hörn av klassrummet när attentatsmannen mördade. 17-åriga Hanyia bor granne med skolan och har varit elev där. Hon tänker ofta på händelsen och har en idé om hur man kan förebygga att något liknande händer igen.