Titta

Gymnasieångest

Gymnasieångest

Om Gymnasieångest

Valen är många och kan vara stressande när man ska välja till gymnasiet. Men det finns många olika vägar att gå för att uppnå sin dröm! Programledarna Jacob Nordin och Edvin Forsgren guidar oss och delar med sig av sina personliga erfarenheter kring gymnasie- och yrkesval. Sketcherna från Solskensskolan driver med en skolmiljö som är allt annat än ångestdämpande. Våra coacher Beri Gerwise och Fares Hamed ger tips och pepp till nior som behöver hjälp och råd inför sitt gymnasieval.

Till första programmet

Gymnasieångest : Att välja det jag borde eller det jag villDela
  1. Tjenare! Välkommen hit.

  2. Vi ska snacka om gymnasievalet.
    - Roligt, va?

  3. Det finns många utbildningar
    att välja på, som en buffé.

  4. Jag älskar mat!

  5. Seriöst, vem vill göra ett val
    som känns som det största nånsin?

  6. Sjukt svårt.
    Ska jag välja det här äpplet?

  7. -Eller det här?
    -Väljer jag det jag bör eller vill?

  8. Det finns inget facit,
    men kanske kan vi lugna dig lite.

  9. Vi ska träffa två som har valt olika
    vägar för att bli systemutvecklare.

  10. Nicole får svar
    på sina gymnasiefrågor.

  11. Gå in på vårt Facebook-event
    "Vi som ska välja gymnasiet 2017".

  12. Där kan du prata med likasinnade.
    Nu till en skola där solen aldrig...

  13. -Alltid, tror jag. Solskensskolan.
    -Just det. Alltid skiner.

  14. I dag ska vi prata om
    hur olika länder blev demokratier.

  15. Men varför grotta ner sig
    i gamla val-

  16. -när vi har framtiden framför oss?
    Ta-da!

  17. När det kommer till gymnasievalet
    så är ni diktatorer. Ni bestämmer.

  18. För att hjälpa er på traven
    har jag gjort ett forumspel.

  19. Patrik, läs din första lapp.
    Låt spelet börja.

  20. "Hej! Jag är eleven Kristian."

  21. "Nu blev det gymnasieval. Eftersom
    jag har festat har jag dåliga betyg"-

  22. -"och kommer inte in på bra linjer.
    Jag får därför välja teater"-

  23. -"eller en annan estetisk linje.
    Ta ett steg framåt på blå linjen."

  24. Lotta, vill du läsa din första lapp?

  25. "Hej! Jag är eleven Carola. Jag
    pluggar mycket, skolan är viktig."

  26. "Tack vare mina goda betyg
    kan jag välja och vraka."

  27. "Jag väljer samhälle-natur.
    Ta ett steg framåt på röda linjen."

  28. Nu är det spännande, va?

  29. Ni har gjort era val. Nu återstår det
    bara att se hur era liv blir.

  30. "Jag pluggar hårt och blir läkare.
    Detta är vad jag får."

  31. Jag har lagt upp en "sneak peak"
    på Lottas liv.

  32. -Du lyfter på duken.
    -Okej.

  33. Wow! Pengar och "fame".

  34. -Bild på mig också.
    -Kändis i klassen. Gratulerar.

  35. Patrik,
    hur gick det med din livsskuta?

  36. "Jag fortsätter att festa. I trean
    gör jag av misstag en tjej gravid."

  37. "Aja-baja. Så här blir mitt liv."

  38. Får jag lyfta?

  39. Ölburkar.

  40. Tomma. På en tisdag förmiddag.

  41. -A-kassa för dig, Patrik.
    -Sopa!

  42. Verkligen.

  43. Tack för att ni var med
    i det här forumspelet.

  44. Det är inte alla
    som kommer att lyckas i livet.

  45. Nästa vecka pratar vi om
    hur Polen tog sig ur Sovjet 1989.

  46. Det genom lite Twister-spel.

  47. Många vill få det att verka som
    att de har koll på vad de vill bli.

  48. Man måste bli nåt stort och coolt.
    Det räcker inte att vara en bra vän.

  49. Men få vet nog
    vad de vill hålla på med i framtiden.

  50. -Men jag tror också...
    -Titta!

  51. Najs. Om du är osäker, gör så här:

  52. Ta råd av andra, men lyssna främst på
    dig själv. Du vet vad som blir bäst.

  53. Dags att kolla på vloggen,
    som ni har skickat in.

  54. Nicole har frågor till våra coacher
    Fares Hamed och Beri Gerwise.

  55. Jag är Beri. Vi besvarar era frågor
    kring gymnasievalet. Nicoles fråga:

  56. Jag heter Nicole.
    Jag går i nian på Söderby Friskola.

  57. Jag skulle beskriva mig själv
    som sprallig och entusiastisk.

  58. Mitt liv är stressigt.
    Det är mycket som händer hela tiden.

  59. I skolan, men även hemma.

  60. Jag har skilda föräldrar.
    Bor enbart hos min mamma.

  61. Har ingen kontakt med min pappa.
    Det tar mycket tid att fundera-

  62. -på vad som har gått fel,
    och samtidigt plugga för bra betyg.

  63. Det är ju viktigt. Det blir stressigt
    när det snurrar i huvudet-

  64. -samtidigt som man försöker
    göra det bästa man kan.

  65. Jag har valt gymnasium
    Drottning Blanka och Vård och omsorg.

  66. Min fråga är: Hur vet man att man
    har valt rätt gymnasium och linje?

  67. Det är svårt att veta, det finns
    så många yrken. Är det rätt yrke?

  68. -Ja... Tufft alltså.
    -Verkligen.

  69. Gymnasieåren är gjorda för att du
    ska veta vad linjen kommer ge dig.

  70. Vad du kan jobba inom.

  71. Om hon vid slutet av de här åren vill
    göra nåt annat, så är det helt okej.

  72. Ingenting stoppar ju dig
    från att göra nåt helt annat.

  73. Det är bland de största säkerheterna.
    Man kan gå in i det-

  74. -men ändå välja nåt helt annat
    om det inte är nåt för mig.

  75. -Hur ofta känns nåt 100 % rätt?
    -Verkligen.

  76. Typ aldrig.
    Det handlar om att ge det tid.

  77. Ja! För att ens fatta
    vad man gillar och inte gillar-

  78. -är det skitviktigt
    att utvärdera medan man pluggar.

  79. Och känna av.
    "Är det här rätt eller fel?"

  80. Vissa saker är mer rätt för en.

  81. Därför är det skitviktigt att inte
    gå på automatik, utan att känna av.

  82. -Med alla nya ämnen och så.
    -Hemmasituationen relaterar jag till.

  83. Jag hade väldigt mycket i bakhuvudet
    mina tre år i gymnasiet.

  84. Min lösning var att jag var ärlig mot
    mina lärare. Jag sa hur det låg till.

  85. "Det här händer just nu med mig.
    Jag mår så här."

  86. "Jag skulle behöva extra hjälp
    med det här."

  87. Man ser ju bara ens handlingar som
    lärare. Man vet inte vad som händer.

  88. Mina lärare är förstående.
    "Vad kan jag göra?"

  89. Det är det bästa.

  90. Nicole, man får aldrig veta om man
    har valt rätt. Ge det en ärlig chans.

  91. Om du vill byta mitt i eller efter
    kan du göra det. Berätta om stressen.

  92. Med ärlighet kommer man längst.
    Det är viktigt att folk förstår dig.

  93. Delad börda är lättare börda.

  94. Grymma coacher!
    Tänk om jag hade fått råd av dem.

  95. Till mig sa alla:
    "Gå natur, då blir man nåt."

  96. Studievägledaren avrådde mig från
    att gå musik. Det gjorde jag ändå.

  97. Gymnasiet spelar stor roll.
    Man borde gå det.

  98. Man lär sig mycket, oavsett program.

  99. Det hade inte spelat så stor roll
    om jag valt nåt annat.

  100. Vägen hit hade varit annorlunda.

  101. Här står vi. YouTube-stjärnor
    som hoppar mellan betong och skog.

  102. Det gick ju bra för dig också, Jacob.

  103. YouTube-stjärna?
    Har du det i ditt cv?

  104. Kanske.

  105. Vi ska träffa Joatin och Victoria,
    som valt olika vägar-

  106. -för att bli systemutvecklare.

  107. -Det här är min dröm.
    -Det här är min väg.

  108. Jag är en person som vill kunna allt
    direkt och vara bäst.

  109. Annars blir jag frustrerad.

  110. Det driver mig att bli bättre
    och klara av det jag tar på mig.

  111. Jag har alltid haft intresse
    för teknik, hur saker fungerar.

  112. Vid 13-årsåldern
    blev det hur dataprogram fungerar.

  113. Jag lärde mig att programmera.
    På den vägen har det varit.

  114. Jag sitter med ett hobbyprojekt.

  115. Jag försöker få en robot att röra sig
    och prata. Jag animerar den just nu.

  116. Du fick det rätt. Fan vad bra.

  117. I början var det svårt. Det var
    envisheten som tog mig nånvart.

  118. När man lyckades lösa nåt gav det en
    bra känsla. Att lyckas få ihop nåt.

  119. Sen gick man vidare till nästa
    program. Det kändes roligt efteråt.

  120. Det var svårt när jag skulle välja
    i nian. Jag hade olika intressen.

  121. Det var allt från idrott till frisör
    till teknik.

  122. Jag stod och hade många vägar
    som jag ville gå.

  123. Jag var ganska stressad inför valet.

  124. Till slut valde jag ett program
    som baserades på teknik-

  125. -med influenser av ekonomi och språk.

  126. Jag visste inte vad jag ville göra.
    Det var bredden jag ville åt.

  127. När jag skulle välja gymnasium,
    tänkte jag inte på systemutveckling.

  128. Skulle jag välja nåt
    yrkes- eller högskoleförberedande?

  129. Jag var duktig på matte
    och gillade ekonomi.

  130. Därför valde jag linjen ekonomi.
    Jag trodde det var rätt för mig.

  131. Efter gymnasiet arbetade jag
    på ett företag med logistik och it.

  132. När jag jobbade med it-systemen,
    så insåg jag snabbt-

  133. -hur komplexa och stora de var.

  134. Jag kunde inte lösa allting själv,
    utan fick ta hjälp av andra.

  135. Det var frustrerande
    att inte kunna gå vidare.

  136. Det triggade mig mycket
    till att jag ville utbilda mig.

  137. Jag kom på att jag ville bli system-
    vetare. Jag började plugga i Lund.

  138. Där insåg jag snabbt
    att jag hade intresse-

  139. -för det praktiska
    i form av programmering.

  140. Där hittade jag rätt ganska snabbt.
    Jag kände att det var min grej.

  141. Medan jag läste ekonomi kom jag på
    att jag ville bli systemvetare.

  142. Det var så lite kvar på gymnasiet,
    så jag stannade kvar på min linje.

  143. Efter gymnasiet kändes det bra att
    ha jobb, men jag ville ju byta ämne.

  144. På min arbetsplats fick folk reda
    på att jag hade det här intresset.

  145. Ordet spred sig, och jag fick kontakt
    med den arbetsplats jag är på i dag.

  146. Jag fick drömjobbet.

  147. Det här är min väg.

  148. Det här är min väg.

  149. Våra bästa tips
    inför gymnasievalet är:

  150. Lyssna på dig själv,
    och inte vad andra tycker. Och:

  151. Singla slant!
    Det låter dumt, men är inte det.

  152. Om det står mellan två val,
    singlar du slant. Du får ena valet.

  153. Om det känns dåligt, har du en känsla
    av att det är det andra du vill.

  154. -Eller hur?
    -Jag är så taggad nu.

  155. Just det!

  156. Kan du inte få nog av allt pepp?
    Gå in på vårt Facebook-event-

  157. -och skriv av dig. Hej då.

  158. Är lektionen slut nu?
    Jag tar med mig de här.

  159. -Det är skolans, fattar du väl.
    -Den här är personifierad.

  160. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Att välja det jag borde eller det jag vill

Avsnitt 2 av 3

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Möt Victoria och Joatin som arbetar som systemutvecklare, men valde helt olika vägar för att nå dit. Hur vet man att man valt rätt gymnasium och rätt program? Coacherna Beri Gerwise och Fares Hamed svarar. I Solskensskolan får eleverna prova på forumspel om sin egen framtid.

Ämnen:
Samhällskunskap > Arbetsmarknad och arbetsliv > Utbildnings- och yrkesval
Ämnesord:
Gymnasieskolan, Skolan, Undervisning, Utbildning, Utbildningsval, Val av gymnasieutbildning, Yrkesval
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Gymnasieångest

Säsong 1
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Damians bästa misstag och två sätt att bli veterinär

Avsnitt 1

Coacherna hjälper Kim Altenburg från Luleå med hans tvivel och frågor inför gymnasiet och framtiden. Den svenska världsartisten Damian Ardestani berättar om hur misstag och krokiga vägar ledde honom helt rätt. Dessutom får du träffa Vilma Alderheim och Sara Vidzem som båda drömmer om att bli veterinärer men som har hittat två helt olika vägar för att ta sig dit.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Daniels bästa knock och vägen till drömjobbet

Avsnitt 2

Helena från Örnsköldsvik är skoltrött och får hjälp av coacherna. Daniel Everborn berättar om hur en knockout fick honom att ta av sig boxningshandskarna och ta på sig dansskorna. Dessutom möter du Ludmilla Seldén och Nizar Keblawi som båda brinner för fotografering men som hittat två olika sätt att jobba med sin passion. Som vanligt får du hänga med in i klassrummet på Skolskensskolan där det just idag väntar en blodig redovisning.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om panikångest, Youtube-kanaler och dans

Avsnitt 3

Videobloggaren Therese Lindgren är med och berättar om hur hennes panikångest gjorde att hon hittade sig själv och en ny karriär. Minas Tesfagaber från Luleå frågar coacherna hur han ska orka med både träning och plugg. Du får också träffa Bader Alemam och Rebecca Livaniou som på två helt olika sätt kämpar för en plats på Sveriges dansscener. Dessutom gör vi ett besök på Solskensskolan där kuratorn har ett förtroligt samtal med en ångerfull elev.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Samihs bästa misstag och två vägar till att starta eget

Avsnitt 4

Samih El-Borchali berättar om sin väg från missförstådd och bråkig högstadieelev till universitetsstuderande. Josephine får pepp och hjälp av coacherna. I ett skruvat klassrum på Solskensskolan ringer Matte-Janne upp skolkande elever. Dessutom är Maja Persson och Björn Morin med och berättar om vilka vägar de har gått för att att starta eget.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Om Felicias krokiga väg och apputveckling

Avsnitt 5

Programledaren William Spetz snackar om hur det är att vara en överanalyserande person, att livet var lättare när man gick på fritids och att det är okej att inte veta vad man vill bli. Entreprenören Felicia Margineanu berättar om hur mobbning ledde till att hon blev en framgångsrik fotograf. Maja Sjödahl och Henrik Willstedt berättar om två olika vägar in i apputvecklingsbranschen och Sami Hotait bollar sina jobb- och gymnasiefrågor med coacherna.

Produktionsår:
2015
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Säsong 2
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

När ska du bestämma dig?

Avsnitt 1 av 3

Vi träffar Nordens största beautybloggare Linda Hallberg och Fazli Krasniqi som båda arbetar som makeup-artister, men som tagit helt olika vägar dit. I Solskenskolan går Clara till kuratorn för att prata om sin oro över att betygen inte ska räcka till för att komma in på det program hon vill. Skoltrötte blivande gymnasisten Mattias Galashowski frågar om det är mer plugg på gymnasiet än i grundskolan? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar och ger råd.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Att välja det jag borde eller det jag vill

Avsnitt 2 av 3

Möt Victoria och Joatin som arbetar som systemutvecklare, men valde helt olika vägar för att nå dit. Hur vet man att man valt rätt gymnasium och rätt program? Coacherna Beri Gerwise och Fares Hamed svarar. I Solskensskolan får eleverna prova på forumspel om sin egen framtid.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaGymnasieångest

Du kan alltid ändra dig sen!

Avsnitt 3 av 3

Vi träffar Lena Sundqvist och Mahmoud Bitar. Båda arbetar som programledare men har tagit helt olika vägar dit. Begränsar gymnasievalet chanserna att få ett visst jobb? Coacherna rapparen Beri Gerwise och Fares Hamed från Changers Hub svarar. Och i Solskensskolan har dagen kommit till den stora valdagen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning

Mer grundskola 7-9 & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta 100 frågor om sex

Vad betyder transperson och cisperson?

Vierge Hård är projektledare på RFSL Ungdom och svarar på frågan: "Vad betyder transperson och vad betyder cisperson?"

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Romane gindora

Te ansoristo jek raklasa vai chejasa?

"Jag gillar en tjej som inte är romsk, jag är jättekär i henne. Men mina föräldrar säger att jag ska gifta mig innanför den romska gruppen. Ska jag lyssna på mina känslor eller på mina föräldrar?" Panelen diskuterar kärlek och tankar kring hur det skulle vara om man inte gifter sig med en rom.