Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Kvartsfinal 2MaterialDela
  1. UR presenterar: "Retorikmatchen."

  2. Vi har laddat upp för den andra
    kvartsfinalen i Retorikmatchen 2016.

  3. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Vi har två taggade lag-

  4. -som gör upp om semifinalplatsen.

  5. Det är vinna eller försvinna.
    Laget med mest poäng vinner.

  6. De två lagen är...

  7. Vi heter Isabell och Gabriel
    och tävlar för det här gänget!

  8. Gabriels styrkor är
    att han pratar tydligt-

  9. -och att hans kroppsspråk
    passar med det han säger.

  10. Det som gör Isabell bra på retorik-

  11. -är att hon vill förmedla känslorna
    till målgruppen.

  12. Hon talar tydligt och lägger in
    sitt kroppsspråk i en naturlig form.

  13. Vi heter Vilgot och Aliya
    och tävlar för det här gänget.

  14. Vilgots styrkor är
    att han är väldigt självsäker-

  15. -både på scen och utanför.
    Och så har han bra kroppsspråk.

  16. Aliya är duktig på att memorera tal.

  17. Hon är självsäker och säker på...

  18. Allt.

  19. Hon är bra på det.

  20. Härligt. Isabell och Gabriel
    från Boo Gårds skola.

  21. Vilgot och Aliya från Utsäljeskolan.

  22. -Vilka vinner?
    -Vi!

  23. Underbart. En stor applåd
    till våra lag och vår jury.

  24. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  25. -Är ni redo?
    -Ja.

  26. -Underbart. Är lagen redo?
    -Ja!

  27. Då kör vi den första matchen.

  28. Duellen.

  29. Lagen ska komma på tre argument-

  30. -utifrån retorikens
    tre grundläggande verktyg.

  31. Ett argument ska bygga på etos -
    förtroende för talaren.

  32. Ett ska bygga på logos - förnuft.

  33. Ett ska bygga på patos - känsla.

  34. Laget som vinner får ett poäng.

  35. Vi i juryn bedömer argumenten
    som etos-, logos- och patosargument.

  36. Känns talarna trovärdiga?
    Det är etos.

  37. Presenteras logisk fakta?
    Det är logos.

  38. Väcker argumenten känslor?
    Det är patos.

  39. Boo Gårds skola i Nacka
    och Utsäljeskolan i Huddinge.

  40. Ni har förberett argument för att
    godis ska vara tillåtet på lektioner.

  41. -Är ni redo?
    -Ja.

  42. De har förberett argumenten till sina
    rektorer, så ni får spela rektorer.

  43. En etosrektor, en logosrektor
    och en patosrektor.

  44. Boo Gårds skola får börja
    när jag slår i gonggongen.

  45. Etosduellen börjar nu.

  46. Om godis vore tillåtet under
    lektionstid skulle närvaron öka-

  47. -vilket skulle förbättra
    våra studieresultat.

  48. Dessutom är godis billigt,
    enkelt att ta med och extremt gott.

  49. Tack så mycket.
    Över till Utsäljeskolan.

  50. Godis gör hål i tänderna,
    men har ni hört talas om tandborstar?

  51. Nötallergier har vi redan tänkt på.
    Skolan anpassar sig efter allergier.

  52. Tack, båda lagen.

  53. Över till logosduellen.
    Utsäljeskolan börjar.

  54. Den startar nu.

  55. Forskning visar att doft och smak
    är kopplat till minnet.

  56. Om du äter godis under lektionen
    så minns du mer.

  57. Godis gör oss även motiverade.

  58. Tack. Över till Boo Gårds skola.
    Varsågod.

  59. I Storbritannien äter de flesta barn
    choklad till mellanmål.

  60. Enligt Pisa-undersökningen
    är skolresultaten där-

  61. -betydligt högre än här.

  62. Tack så mycket.

  63. Vi går över till den sista duellen.
    Boo Gårds skola börjar.

  64. Patosduellen börjar nu.

  65. Vi är barn och vet
    hur lång och jobbig en skoldag är.

  66. Vi vet hur långsamt
    minuterna släpar sig fram.

  67. Energin tar slut. Man blir tröttare
    och tröttare och somnar nästan.

  68. Det ska inte behöva hända.

  69. Tack. Över till Utsäljeskolan.

  70. -Ska jag köra?
    -Ja.

  71. Godis för oss är som kaffe för dig.

  72. Du vill väl att vi är motiverade,
    som en hund med en boll?

  73. Snälla, rektorn, låt oss äta godis.
    Sug på den karamellen.

  74. Tack. Vad roligt!

  75. Då har vi hört duellerna,
    men vem vinner?

  76. Jag vill veta vad ni tycker.

  77. Frida, du börjar.

  78. Det är fantastiskt
    att se det här argumentet.

  79. Ni angriper det
    från etos, logos och patos-

  80. -och hittar olika vinklar
    och olika sätt att argumentera.

  81. Det är fint.

  82. Jag tyckte att en skola
    lyckades lite bättre-

  83. -med att dra logiska slutsatser
    av sina påståenden.

  84. -Det var Utsäljeskolan.
    -Fördel till Utsäljeskolan.

  85. Elinor.

  86. Som patosrektor har jag lyssnat
    efter argument som får mig att känna.

  87. Jag tyckte att en skola lyckades
    bättre med att framkalla en bild-

  88. -som gjorde att jag kände igen mig.

  89. -Det var Boo Gårds skola.
    -Okej.

  90. Jonathan, du avgör.
    Den som får ett poäng får duellen.

  91. Jag är etosrektorn
    och tittar på vilka av talarna-

  92. -som visade mest
    på deras personliga trovärdighet.

  93. Den skola
    som visade tydligast etos-argument-

  94. -var Utsäljeskolan.

  95. Vi har en vinnare i första tävlingen.
    Utsäljeskolan tar med sig en poäng.

  96. Vi går vidare.

  97. Redovisningen.

  98. Lagen ska hålla en redovisning
    om kroppen.

  99. Jurymedlemmarna delar ut var sitt
    poäng till den bästa redovisningen.

  100. Redovisningar kan bli lite tråkiga.

  101. Talaren rabblar fakta
    men glömmer att göra oss nyfikna.

  102. De kan också vara underhållande,
    och det hoppas vi på nu.

  103. Har lagen varit kreativa?
    Gör de oss nyfikna?

  104. Utsäljeskolan ska hålla
    sin redovisning om leverfläckar.

  105. Det finns ju ganska mycket
    att prata om.

  106. Men först hälsar vi på
    Aliyas och Vilgots klass i Huddinge.

  107. Det roligaste med att prata
    inför folk är att de lyssnar-

  108. -och kommer med åsikter.

  109. Man ser vad de och jag tycker är bra,
    och så får man en diskussion.

  110. Det man är mest rädd för
    är att säga fel.

  111. Då känner man i hela kroppen:
    "Nu gjorde jag fel."

  112. Sen måste man komma tillbaka
    till talet och återhämta sig.

  113. Det måste vi öva på.

  114. Ett tips är att inte tänka på
    att man har gjort fel.

  115. Nej, då får man bara köra vidare
    och ljuga på.

  116. Ja, det var bra.

  117. Kära klasskamrater.
    Titta på era armar.

  118. -Ser ni någon nevus?
    -"Vadå?", säger ni.

  119. -Nevus betyder "leverfläck" på latin.
    -Det finns myter om dem.

  120. En är att en leverfläck på örat
    ger tur-

  121. -eller att någon med en på fingret
    är osjälvständig.

  122. Men oroa er inte. Det är bara skrock.
    Vi är alla lika unika.

  123. Det handlar om dig, mig och oss.
    Vi är lika som bär.

  124. Nästan alla har leverfläckar,
    och ni ska få lära er mer.

  125. Pigment ger oss hår-, hud-
    och ögonfärg.

  126. I huden kan pigment samlas.
    Går du ute i solen-

  127. -så uppstår leverfläckar
    där ni har mycket pigment.

  128. Var stolt över era leverfläckar.
    De är som pricken över i:et.

  129. En sak jag vill lyfta fram
    är hur ni använder stilfigurer.

  130. Stilfigurer kan låta snyggt,
    kanske någon allitteration.

  131. Det hör inte alltid ihop med talet-

  132. -men ni avslutar med
    "De är som pricken över i:et".

  133. Leverfläckar ser ju ut som prickar.
    Det är smart och roligt.

  134. Förra året pratade jag
    om redovisningsfällan.

  135. Det är när man berättar jättemycket
    om sitt ämne-

  136. -men inte riktigt pinpointar varför.

  137. Varför är det viktigt
    att veta saker om leverfläckar?

  138. Man kan tänka på att hudcancer
    kan synas via leverfläckar.

  139. Den typen av varför-svar
    saknade jag lite i talet.

  140. Tack, juryn och Utsäljeskolan.
    Ni kan gå och sätta er.

  141. Nu är det dags
    för Boo Gårds skolas redovisning-

  142. -som handlar om öronvax.

  143. Men innan vi får smaka på den...
    Innan vi hör den redovisningen-

  144. -ska vi hälsa på Isabells
    och Gabriels klass i Nacka.

  145. Det är en person på varje sida
    av pingisbordet.

  146. Man ska så snabbt som möjligt
    säga vem som är på andra sidan.

  147. Gabriel!

  148. Vi har arbetat som ett team.

  149. Några har skrivit talet,
    och andra har övat.

  150. Innan vi började med retorik i fyran
    var jag väldigt osäker.

  151. Jag var rädd att göra bort mig
    och bli skrattad åt.

  152. Nu känner jag mig tryggare
    och tryggare.

  153. Jag vågar stå framför klassen,
    även om de kommer att skratta.

  154. Jag känner att de skrattar med mig.

  155. Brunt, gult och kladdigt.

  156. Ni tycker nog att öronvax
    är en äcklig, kladdig sörja.

  157. Men tänk er
    att den är små, mjuka skyddsänglar-

  158. -som bor i vartenda öra.

  159. De skyddar oss mot smuts, fukt,
    bakterier och infektioner.

  160. Tänk dig att du saknar
    den här skyddande ängeln.

  161. Då skulle du ligga hemma
    med ont i öronen och feber-

  162. -medan alla dina kompisar
    umgås i skolan.

  163. -Hemskt.
    -Men vad är öronvax?

  164. Jag kan berätta. Det är så mycket mer
    än en gulbrun gegga.

  165. Det är en blandning av vätskor
    som bildas av körtlar i hörselgången.

  166. Det finns vått och torrt öronvax.
    Det visste ni inte, va?

  167. -Brunt, gult och kladdigt?
    -Nej! Magiskt, viktigt och oändligt.

  168. Jättebra!
    Ni förmedlar jättemycket information-

  169. -och levererar den med fantastiskt
    actio, alltså hur ni håller talet-

  170. -med röst, rörelser och pauser.
    Det är jättebra.

  171. En annan sak jag vill berömma
    är att ni använder en eufemism.

  172. Det låter avancerat men betyder
    "förskönande omskrivning".

  173. De flesta tycker
    att öronvax är lite äckligt.

  174. Ni pratar om det som en skyddsängel.

  175. Det är supervanligt i litteraturen-

  176. -och nästan jämt
    när man ska få något att låta finare.

  177. Det är ganska svårt. Snyggt.

  178. Tack för det här roliga talet.

  179. Ni har gjort ett bra inventio, alltså
    när man kommer på vad man ska säga.

  180. Ni tar upp olika saker
    som öronvax fungerar som.

  181. Om jag ska vara lite kritisk...

  182. Jag förstår att det är lockande att
    göra talkörer som ni gör i slutet.

  183. Det fungerar när det är
    patosladdade tal med mycket känslor.

  184. En redovisning är lite mer vardaglig.
    Där kan man hoppa över det.

  185. Tack, juryn och Boo Gårds skola.
    Ni kan sätta er.

  186. Nu vänder jag mig till juryn.

  187. Ni har två lappar var
    med skolornas namn.

  188. Ni får välja en röst var.
    Ni behöver inte vara ense.

  189. Lägg lapparna i lådan.

  190. -Jonathan, du börjar.
    -Ja.

  191. Det var ett snabbt val.

  192. Elinor. Ni är bestämda i dag.
    Jag gillar det.

  193. -Frida.
    -Jag vet också.

  194. Då har vi valt,
    men vi håller lådan hemlig.

  195. Vi tar reda på hur ni har röstat
    i slutet.

  196. Nu går vi in i den sista tävlingen.

  197. Hyllningstalet.

  198. Lagen ska hålla hyllningstal till
    en frihets- eller människorättskämpe.

  199. Lagen väljer målgrupp och plats.

  200. Juryn har var sitt poäng att dela ut
    till det bästa laget.

  201. Hyllningstal ska vara härliga att
    lyssna på och lyfta fram hjältemodet.

  202. Det görs bäst med ett vackert språk
    och mycket känslor - patos.

  203. Isabell och Gabriel på Boo Gårds
    skola ska hålla ett hyllningstal.

  204. Det ska ni göra till den indiska
    frihetskämpen Mahatma Gandhi.

  205. Han kämpade mot kolonialismen
    och för Indiens självständighet.

  206. Ni är förberedda.
    Var håller ni talet?

  207. Talet hålls på en minnesstund
    innan Nobels fredspris delas ut.

  208. Vem lyssnar?

  209. Nobelpristagare, kungafamiljer
    och högt uppsatta personer.

  210. Då har vi en bild av var vi är.
    Varsågod.

  211. Mahatma Gandhi. Vi hyllar dig för
    att du kämpade för fred och rättvisa.

  212. Tack för att du aldrig förlorade tron
    på det goda i människor.

  213. Ickevåld var din princip,
    och retorik ditt enda vapen-

  214. -för att skapa förståelse.

  215. Vi vet att du fick lida.
    Du fängslades och hungerstrejkade.

  216. Men du gav aldrig upp kampen
    mot orättvisorna i Indien.

  217. Du förbättrade livet
    för de kastlösa i ditt land.

  218. När ditt folk tappade modet
    var du där och skänkte dem hopp.

  219. Din tröstande röst
    ekade över Indiens tågstationer:

  220. "Där det finns kärlek finns det liv."

  221. Tänk om fler ledare var som du,
    som talade i stället för att kriga.

  222. Som lät vänskapens armar öppnas-

  223. -och skapade en värld utan vapen
    och full av kärlek.

  224. "Det finns ingen väg till fred
    - fred är vägen."

  225. Vilket språk ni behärskar
    och använder.

  226. Ni använder ert tilltal.

  227. Ni pratar om "vi" och "du",
    och lyfter det till andra ledare.

  228. Det är så mycket starkare
    än att säga:

  229. "Mahatma Gandhi var...
    Det går att lära av honom."

  230. Ni skapar mycket mer närvaro
    på det här sättet.

  231. Väldigt snyggt.

  232. Jag har en favoritmening
    i det här talet.

  233. "Din tröstande röst
    ekade över Indiens tågstationer:"

  234. "'Där det finns kärlek
    finns det liv.'" Det är jättefint.

  235. -Det kommer vi att komma ihåg.
    -Jag håller med mina jurykollegor.

  236. Ni har en röd tråd om motsättningen
    mellan att tala och våld-

  237. -och att han var retoriker.

  238. Det gör ni väldigt fint.

  239. Ibland kan det vara något negativt.
    "Det är bara tomt prat."

  240. Ni visar att med ord
    kan man förändra historien.

  241. Det är stort.

  242. Tack, Gabriel och Isabell.
    Ni kan gå och sätta er.

  243. Det är dags för Vilgot och Aliya
    från Utsäljeskolan i Huddinge.

  244. Ni ska prata
    om frihetskämpen Harriet Tubman-

  245. -som kämpade mot slaveriet
    och för svartas rätt.

  246. -Var är vi?
    -I klassrummet inför allas föräldrar.

  247. Bra, då har vi en bild av var vi är.
    Varsågod.

  248. Kära föräldrar. Personen ni ska
    få höra om är en sann hjälte.

  249. En sann frihetskämpe och förebild
    vid namn Harriet Tubman.

  250. Hon hade hjärta för att hjälpa,
    hjärna för att fly-

  251. -och ögon för rättvisa. Som 6-åring
    såldes hon till en ny slavdrivare.

  252. Trots det växte hon upp
    till en stark kvinna.

  253. För det första
    befriade hon mer än tusen slavar.

  254. För det andra
    kämpade hon för sina rättigheter.

  255. För det tredje var hon första kvinna
    i USA att leda en militäroperation-

  256. -där mer än hundra slavar befriades.

  257. Därför är hon värd att hamna på
    20-dollarsedeln, vilket hon gör 2020.

  258. Det är viktigt med förebilder
    för att hjälpa de hjälplösa.

  259. En sådan förebild är Harriet Tubman.

  260. Ni fångar kanske inte
    hela Harriet Tubman-

  261. -lika väl som Boo Gårds skola
    fångar Gandhi-

  262. -men ni har en svårare person
    som inte är lika allmänt känd.

  263. Det var ett spännande tal om någon
    som jag inte kände till så väl.

  264. Ni har gjort bra research. Det här
    med 20-dollarsedeln var spännande.

  265. Det var något jag inte visste,
    och det är bra att ha sådant i tal.

  266. Folk älskar att sprida sådant.

  267. Även i ett hyllningstal får det gärna
    vara något sådant som man minns.

  268. Tack, juryn och Utsäljeskolan.
    Ni kan gå och sätta er.

  269. Jag vänder mig till juryn.
    Det är dags att rösta.

  270. Är det Utsäljeskolan
    eller Boo Gårds skola-

  271. -som får era röster?

  272. Jonathan, du börjar
    och lägger en av lapparna i lådan.

  273. -Elinor.
    -De här frihetskämparna är roliga.

  274. Det är kul att lära sig något nytt.

  275. Härligt. Du väljer snabbt.

  276. -Frida.
    -Det är svårt den här gången.

  277. -Jag gör så här.
    -Det var den sista rösten.

  278. Vem vinner den här kvartsfinalen
    i Retorikmatchen 2016?

  279. Utsäljeskolan eller Boo Gårds skola?

  280. Avgörandets stund är inne.
    Vi har lagen framför oss.

  281. Aliya och Vilgot från Huddinge.
    Isabell och Gabriel från Nacka.

  282. Sju poäng ska delas ut,
    och ett poäng vet vi redan.

  283. Utsäljeskolan vann duellen
    och har redan ett poäng.

  284. Ni leder med 1-0.

  285. Resten av poängen
    är i lådan framför mig.

  286. Vi börjar med redovisningen,
    som tävlingen hette.

  287. Jonathan röstade för...

  288. Boo Gårds skola.

  289. Just nu står det 1-1.

  290. Elinors röst gick till...

  291. Boo Gårds skola.

  292. 2-1 till Boo Gårds skola i Nacka
    mot Utsäljeskolan i Huddinge.

  293. Den sista rösten från Frida,
    i tävlingen redovisningen-

  294. -går till...

  295. Utsäljeskolan.

  296. Det är oerhört spännande.
    Ni har svårt att stå stilla, va?

  297. Det står lika. Den sista tävlingen
    var hyllningstalet.

  298. Vi har en röst från Jonathan
    som går till...

  299. Boo Gårds skola.

  300. Det står 3-2 till Boo Gårds skola
    mot Utsäljeskolan.

  301. Om det står "Boo Gårds skola"
    på nästa lapp så har ni vunnit.

  302. Eller hur?

  303. Boo Gårds skola. Vi har en vinnare!

  304. Kvartsfinal två
    gick till Boo Gårds skola-

  305. -som går vidare till semifinal
    i Retorikmatchen 2016.

  306. Vi applåderar även för Utsäljeskolan.
    Väl kämpat!

  307. Ni var jätteduktiga.
    Det var jättelika.

  308. Vi har en ny vinnare
    i Retorikmatchen 2016.

  309. Vidare till semifinal är Boo Gårds
    skola. Vi möts om några veckor.

  310. Nästa vecka ses vi i kvartsfinal tre.
    En stor applåd för lagen.

  311. Glöm inte bort
    att i "Retorikmatchen" är tala guld.

  312. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Showtime!

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. När hans falska identitet avslöjas sätts han i arrest. Matilda har fått för sig att Douglass är artist. Cecily befriar Douglass ur hans cell men Matildas pappa, herr Dodd, kommer rusande med en pistol och siktar på Douglass. Då kommer Matilda. Hon tror att föreställningen hon väntat på hela resan äntligen börjat. Showtime! Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.