Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Kvartsfinal 3MaterialDela
  1. UR presenterar "Retorikmatchen"!

  2. Vi är framme vid kvartsfinal nummer
    tre här i "Retorikmatchen 2016".

  3. Lagen måste vinna
    för att inte försvinna.

  4. Två lag står redo att slåss om
    den tredje platsen i semifinalerna.

  5. Jag heter Nassim Al Fakir,
    och det här är "Retorikmatchen 2016"!

  6. De två lag som tävlar i dag är:

  7. Laggarbergs skola i Timrå
    och Trude och Alfred.

  8. Trude är uttrycksfull, hon lär sig
    tala snabbt och är engagerad.

  9. Hon har bra tempo i talet.

  10. Alfreds styrkor är
    att han artikulerar bra-

  11. -kroppsspråket använder han jättebra
    och uttrycker sig.

  12. Helenelundsskolan i Sollentuna
    och Elin och Dag.

  13. Elin är bra på att förmedla känslor
    och har stark röst.

  14. Dag pratar i ett bra tempo-

  15. -och han ser väldigt trygg ut
    när han står på scen.

  16. Välkomna! Vad härligt att se er här.
    Dag och Elin från Helenelundsskolan-

  17. -och Trude och Alfred från
    Laggarbergs skola. Vilket lag vinner?

  18. -Vi!
    -Bra inställning. - En stor applåd!

  19. Fortsätt applådera för juryn.

  20. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  21. -Välkomna! Känner ni er laddade?
    -Ja.

  22. Vi startar med match nummer ett.

  23. Här ska lagen komma på tre argument-

  24. -utifrån retorikens tre grundläggande
    verktyg för att övertyga.

  25. Ett argument ska bygga på etos
    - förtroende för talaren.

  26. Ett argument ska bygga på logos
    - förnuft.

  27. Och ett ska bygga på patos - känsla.

  28. Det lag som vinner Duellen
    får ett poäng.

  29. Vi bedömer hur bra argumenten funkar
    som etos-, logos- och patosargument.

  30. Känns talarna trovärdiga
    och ansvarsfulla? Det är etos.

  31. Presenteras genomtänkta fakta?
    Det är logos.

  32. Väcker argumenten känslor?
    Då är det patos.

  33. Dag och Elin
    från Helenelundsskolan i Sollentuna-

  34. -och Trude och Alfred
    från Laggarbergs skola i Timrå.

  35. Ni har förberett tre argument
    för att skolan ska börja klockan tio.

  36. Och juryn, de har förberett
    de här argumenten till sina rektorer.

  37. Nu är ni rektorer. En etos-,
    en logos- och en patosrektor.

  38. Helenelundsskolan, när jag slår
    i gonggongen får ni börja.

  39. Första duellen är ju etos,
    så etosduellen startar nu.

  40. Vi värnar om lärarna och vill inte
    att de ska jobba för sent på kvällen-

  41. -så de kan ha sina
    två planeringstimmar på morgonen-

  42. -och sluta samtidigt som oss
    på eftermiddagen.

  43. Tack så mycket, Helenelund.
    - Över till Laggarbergs skola.

  44. Utvilade elever orkar mer!

  45. Var tredje elev har svårt i skolan-

  46. -för vi elever är tvungna
    att kliva upp för tidigt.

  47. Vi vill börja klockan tio. Då måste
    vi sluta senare, men det är det värt.

  48. Över till logosduellen.
    Laggarbergs skola börjar.

  49. Är ni redo? Logosduellen börjar nu!

  50. Forskning visar att det är skadligt
    att tvinga upp oss för tidigt.

  51. Om man skjuter fram skoltiderna
    till nio, blir det skillnad.

  52. Tänk hur bra det skulle bli
    om vi fick börja klockan tio.

  53. Prestationen blir bättre, närvaron
    ökar och depressionerna minskar.

  54. Tack så mycket, Timrå.
    - Över till Sollentuna, varsågod.

  55. En mängd forskare
    har dragit samma slutsats:

  56. Tonåringar får inte bara
    sämre inlärningsförmåga-

  57. -utan det kan också vara skadligt
    för vår hälsa att börja så tidigt.

  58. Där är logosduellen avklarad.
    Vi ska nu gå in i patosduellen.

  59. Helenelundsskolan börjar,
    och den börjar nu!

  60. Klockan är sex en mörk vintermorgon,
    och regnet piskar mot fönstret.

  61. När klockan ringer vill du bara ha
    de där extra två timmarnas sömn.

  62. Tänk dig stressen att hinna packa
    gympapåse och skolväska, äta frukost-

  63. -borsta tänderna, plugga till provet
    och gå till skolan.

  64. Tack så mycket, Helenelundsskolan.
    - Över till Laggarbergs skola.

  65. Här har du din stora chans att sätta
    Laggarbergs skola på kartan.

  66. Du blir ihågkommen som pionjären
    som revolutionerade skolvärlden.

  67. Vi blir evigt tacksamma för att du
    förändrade oss, skolan och samtiden.

  68. Tack så mycket.
    Sista miniduellen är avklarad.

  69. Jag lämnar över ordet till Elinor.

  70. Ja. Jag har ju lyssnat efter bilder-

  71. -som ofta är bärare av känslorna.

  72. Det är ingen hemlighet att jag tyckte
    att en av er lyckades bättre.

  73. Ni beskrev nämligen en bild
    som väldigt många känner igen sig i.

  74. -Helenelundsskolan.
    -Helenelundsskolan har en fördel nu.

  75. Frida, över till dig.

  76. I logosargumentation
    måste man vara logisk-

  77. -och visa på alla led
    i sin argumentation.

  78. Jag hade likartade argument
    att bedöma-

  79. -men Laggarbergs var
    aningen tydligare.

  80. Vad mäktigt! Det blir Jonathan
    som avgör vem som vinner Duellen.

  81. Det lag som hade
    ett tydligare etosargument-

  82. -och därmed får min röst, det var...

  83. ...Helenelundsskolan.

  84. Ett poäng går till Helenelundsskolan-

  85. -i första matchen i tredje kvarts-
    finalen. Vi går till nästa match.

  86. Här ska lagen hålla en redovisning
    om kroppen.

  87. Juryn delar ut varsitt poäng till
    det lag som gjorde bäst redovisning.

  88. Redovisningar kan ofta bli
    lite tråkiga.

  89. Talaren rabblar fakta men glömmer
    att berätta så att vi blir nyfikna.

  90. Men redovisningar
    kan vara underhållande.

  91. Har lagen varit kreativa,
    gör de oss nyfikna, vill vi veta mer?

  92. Det är dags för Laggarbergs skola
    att hålla sin redovisning om tårar.

  93. Ledsna eller glada får vi se.

  94. Men före redovisningen ska vi hälsa
    på Trude och Alfreds klass i Timrå.

  95. Tidigare i klassen
    vågade de inte uttrycka sig själva.

  96. Det var inte mycket prat, mest tyst.

  97. Men nu vågar folk prata mer.

  98. De vågar uttrycka sig och prata inför
    andra, så det har förändrats mycket.

  99. Jag vill bli arkeolog,
    och då har jag nytta av retorik-

  100. -när man ska ha presskonferenser
    och prata om det man har hittat.

  101. I kvartsfinalen går det nog bra,
    men man vet aldrig vad de tycker.

  102. Det är taskigt att slå ut de andra-

  103. -men nån måste åka ut
    och nån måste komma vidare.

  104. Jag tror att det kommer att gå bra.

  105. Trude och Alfreds redovisning
    handlar om tårar.

  106. Det sägs att när man är ledsen
    kommer första tåren från vänster öga.

  107. -Så kan det väl inte vara?
    -Nej.

  108. Det finns tre typer av tårar.
    En av dem fuktar ögonen.

  109. Nyfödda barn gråter inte med riktiga
    tårar. Tårkanalerna klarar inte det.

  110. -Men min kusin - vilka krokodiltårar!
    -Jaha, grät han stora tårar?

  111. Nej, han låtsades vara ledsen
    för att få uppmärksamhet.

  112. Tårar ser olika ut
    beroende på varför man gråter.

  113. -Tårar kan väl inte se olika ut?
    -Jo, men det syns bara i mikroskop.

  114. Mina föräldrar säger att gråt är bra.

  115. Det stämmer. Tårarna rensar kroppen
    från ämnen som bildas vid stress.

  116. Kvinnors tårar är effektiva vatten-
    kraftverk. Nej, jag skojade bara.

  117. -Så gråt mer.
    -Men inte över spilld mjölk.

  118. Tack så mycket, Trude och Alfred. Jag
    tänkte på skämtet ni drar i slutet-

  119. -om att kvinnor är de mest effektiva
    vattenkraftverken i världen.

  120. Jag förstår vad ni vill skämta om-

  121. -men delvis känns det som om ni gör
    tårarna till nånting lite negativt-

  122. -om ni säger att det är kvinnligt.

  123. Och det är lite omodernt
    att dra ett sånt skämt.

  124. Jag vill fokusera på logos,
    att saker och ting hänger ihop.

  125. I början missar ni lite där. Ni säger
    att det finns tre typer av tårar-

  126. -men man får aldrig höra vilka de här
    tre typerna var. Då blir man nyfiken.

  127. Var det glada och ledsna tårar eller
    var det en ordvits med kaffetår?

  128. Det hade varit roligt att veta det.

  129. Men i mitten av talet
    är det bra logos.

  130. Ni tar upp
    att nyfödda inte gråter med tårar-

  131. -för att tårkanalerna
    inte klarar det.

  132. Ni tar upp missförståndet med
    krokodiltårar. Det var roliga fakta.

  133. Tack för det.

  134. Det mest spännande med talet var
    tårarna som hade olika former-

  135. -beroende på varför man gråter.
    Det har jag aldrig hört.

  136. Det blev jag nyfiken på att höra mer
    om. Är de hjärtan när man är kär?

  137. -Det var jättespännande.
    -Tack, juryn.

  138. Och tack, Laggarbergs skola, Trude
    och Alfred. Ni kan gå och sätta er.

  139. Det är dags för Helenelundsskolan att
    hålla sitt tal som handlar om saliv.

  140. Ingen reaktion på bilden.

  141. Men innan vi får höra redovisningen
    ska vi hälsa på klassen i Sollentuna.

  142. Innan när jag höll tal var jag nervös
    men vi har tränat så mycket.

  143. Nu är jag bara lite nervös,
    och då är det lättare att hålla tal.

  144. De flesta beskriver bättre-

  145. -talar bättre, har mindre slarvigt
    språk och tydligare tal.

  146. Ett favoritknep innan jag ska hålla
    tal är att jag andas lugnt.

  147. Jag tänker att det kommer att gå bra
    och så repeterar jag lite i huvudet.

  148. Jag brukar tänka på nåt roligt,
    för då känner jag mig mer trygg.

  149. Dag och Elins redovisning
    handlar om saliv.

  150. Du blir rånad av en man
    som vill ha dina pengar.

  151. I hans ilska
    sprutar saliven på din kind.

  152. Polisen tar DNA från saliven
    och hittar honom.

  153. Lite vatten, enzymer, slem och salter
    kan alltså fånga brottslingar.

  154. Saliv är fascinerande. En ko
    producerar 60 liter saliv per dag-

  155. -och under vår livstid kan vi fylla
    två hela pooler med vår saliv.

  156. Hur skulle det kännas att simma
    i saliv? Döm inte slemmet för hårt.

  157. Saliv hjälper oss att smälta maten-

  158. -skyddar tänderna samt hindrar
    att bakterier kommer in i kroppen.

  159. Saliv är livsviktigt för kroppen.
    Utan saliv ramlar vi ihop och dör.

  160. Så även om rånaren är missnöjd över
    att DNA kan utvinnas ur saliv-

  161. -är han nog glad över
    att saliv finns.

  162. Tack så mycket,
    Dag och Elin från Helenelundsskolan.

  163. "Anslag" brukar man kalla det
    som är i början av ett tal.

  164. Det är otroligt viktigt, för det ska
    göra så att publiken vill lyssna.

  165. Och det lyckas ni verkligen med.
    Vilken historia!

  166. På några meningar blir man rånad
    av en man som vill ha mina pengar-

  167. -och saliven sprutar.

  168. Sen tar polisen DNA och hittar honom
    med lite vatten, enzymer och slem.

  169. Det berättar ni med några få meningar
    och man vill verkligen lyssna mer.

  170. Jag vill berömma er
    för bilderna i början-

  171. -och i de mer faktamässiga
    beskrivningarna-

  172. -med en ko som producerar
    60 liter om dagen-

  173. -och en människa som kan fylla
    två pooler med saliv.

  174. Det är roliga och äckliga bilder,
    men man hajar till när man lyssnar.

  175. Och rånaren får komma tillbaka
    i slutet av talet.

  176. Det är en klassisk cirkeldisposition,
    när början och slutet hänger ihop.

  177. Det tyckte jag var snyggt, bra gjort.

  178. Tack så mycket, Dag och Elin
    från Helenelundsskolan i Sollentuna.

  179. Ni kan gå och sätta er.
    - Nu ska ni i juryn dela ut poäng.

  180. Ni har två lappar framför er med
    skolornas namn. - Jonathan börjar.

  181. Oj, vad snabbt det gick!
    Jag hann inte ens reagera. - Elinor.

  182. Jag får lära mig så mycket nytt här.

  183. I mitt huvud gråter jag hjärttårar
    och kan simma i min egen saliv.

  184. -Vad rolig du är!
    -Jag gillar det här.

  185. Ja, det är väldigt roligt.
    Fina och roliga tal.

  186. -Men det blir så här.
    -Sista poängen lade du ner.

  187. Vi är nyfikna på hur juryn har röstat
    men vi får se resultatet i slutet.

  188. Det är dags
    för den sista tävlingen nu.

  189. Lagen ska hålla ett hyllningstal till
    en frihets- eller människorättskämpe.

  190. Lagen har valt målgrupp och plats.

  191. Juryn delar ut varsitt poäng till
    det lag som höll bäst hyllningstal.

  192. Ett hyllningstal ska vara
    en njutning att lyssna på.

  193. Det som personen har gjort
    ska lyftas fram.

  194. Det görs bäst med ett vackert språk
    med mycket känslor.

  195. Det som kallas patos.

  196. Dag och Elin från Helenelundsskolan,
    ni ska hålla ert hyllningstal-

  197. -till den brittiska människorätts-
    kämpen Emmeline Pankhurst.

  198. Hon var ledare i suffragettrörelsen
    och kämpade för kvinnors rösträtt.

  199. Var och när håller ni talet?

  200. -Vi håller talet på kvinnodagen...
    -...för våra klasskompisar.

  201. I klassrummet? Okej, då har vi
    en bild av var vi är. Varsågoda!

  202. -Tänk att du är bunden till hemmet.
    -Du får inte lämna spisen.

  203. -Du är nästan bara en hushållerska.
    -Tänk då att nån står upp för dig.

  204. Nån som hjälper dig bort
    från din instängda värld.

  205. Det är Emmeline Pankhurst. Hon lade
    grunden till dagens jämlikhetskamp-

  206. -och skapade tron
    att kvinnor är mer än städerskor.

  207. Tack för att du visade att tjejer är
    starka och värda att lyssna på.

  208. Tack för att tjejer och killar har
    samma möjligheter i dag.

  209. Trots fängelsestraffet
    jobbade Emmeline hårt-

  210. -för att kvinnor skulle lägga damm-
    vippan på hyllan, för kvinnors röst.

  211. Emmeline hjälpte till
    att införa kvinnlig rösträtt.

  212. Du är en hjälte
    för kvinnor, män och vår framtid.

  213. Världen kan inte bli perfekt, men
    Emmeline Pankhurst gjorde den bättre.

  214. Tack, Helenelundsskolan. Ni
    fortsätter att jobba bra med bilder.

  215. Anslaget när ni säger "tänk dig"...
    Det är ett direkt tilltal.

  216. "Du är bunden till hemmet.
    Du är nästan bara en hushållerska."

  217. Det är väldigt konkret, och det
    sätter tonen för det ni ska prata om.

  218. Det är jättebra.

  219. Ni har jättefin
    disposition och struktur.

  220. Tydliga avsnitt följer på varandra.

  221. Tydlig början, mitt och avslut.
    Det tyckte jag var väldigt bra.

  222. Nåt som jag ändå saknade lite grann
    var-

  223. -att jag gärna hade fått en lika
    konkret positiv motbild till det här.

  224. Ni säger att tjejer och killar har
    samma möjligheter i dag-

  225. -men det stämmer inte. Det är inte
    helt samma för killar och tjejer.

  226. Men man hade kunnat lyfta upp
    positiva exempel-

  227. -som att kvinnor kan vara politiker,
    läkare, jurister eller vad som helst.

  228. Allt det som hon gjorde möjligt.
    Man hade kunnat balansera det.

  229. Tack så mycket, Dag och Elin.
    Ni kan gå och sätta er.

  230. Det är dags för Trude och Alfred.
    Välkomna upp!

  231. Från Timrå, Laggarbergs skola.

  232. Ni ska hålla ert hyllningstal
    till Katarina Taikon-

  233. -som kämpade för romers rättigheter
    i Sverige. Var håller ni talet?

  234. Vi är på en inspirationsdag
    för mänskliga rättigheter.

  235. -Vilka lyssnar?
    -SO-lärare.

  236. Då har vi en bra bild. Varsågoda!

  237. Har ni hört talas om Sveriges
    Martin Luther King? Katarina Taikon.

  238. En gång en bespottad rom
    - nu en älskad barnboksförfattare-

  239. -som kämpade för allas lika värde.

  240. Vi ska berätta
    vad Katarina gjorde för romerna-

  241. -för att ni ska kunna föra
    hennes budskap vidare.

  242. I början av 60-talet inledde Katarina
    sin kamp för romernas rättigheter.

  243. Hon och många fler mindes inte en dag
    utan förnedring eller hat.

  244. Orden hon fick höra
    satte sig som ärr i själen.

  245. Det ska ingen behöva uppleva nånsin.

  246. Katarina förbättrade livet för många.
    Hon slet för att hjälpa romerna.

  247. Hon kämpade
    för att tömma romernas tältläger.

  248. -Hon kämpade för rätten att bo i hus.
    -Och för romernas rätt till skolgång.

  249. Katarina Taikon var vår stora
    frihetskämpe som stred för romerna.

  250. Vårt ansvar är att se till att
    hennes kamp aldrig blir bortglömd.

  251. Trude och Alfred, tack så jättemycket
    för ert fina tal om Katarina Taikon.

  252. En sak som är väldigt stark är-

  253. -att ni lyfter ner större frågor,
    som vi är lite ovana vid i Sverige.

  254. Ni säger att hon är vår Martin Luther
    King, och det är en fin jämförelse.

  255. Man fattar vilken roll hon spelat.

  256. Sen lyfter ni hennes starka gärning
    genom hela talet.

  257. Det bästa är att ni har en uppmaning:
    Vi ska se till att hon aldrig glöms.

  258. Jag hade velat ha en båge till i dag.
    Det är ju fortfarande aktuellt i dag.

  259. Romer anses fortfarande vara
    andra klassens medborgare.

  260. Inresta romers barn
    får fortfarande inte gå i skolan.

  261. I varje svensk stad ser vi problemet,
    så det här är fortfarande aktuellt.

  262. Det är fint att ni är tydliga med
    ert anslag: "Varför håller vi talet?"

  263. Man ska ju ha en anledning till att
    tala - vi ska föra budskapet vidare.

  264. Det är snyggt att ni är tydliga
    med det. Det är verkligen bra. Tack!

  265. Tack så mycket, Trude och Alfred från
    Laggarbergs skola. Ni kan sätta er.

  266. Det där var sista talet för i dag,
    för denna kvartsfinal nummer tre.

  267. Och Jonathan, du börjar.

  268. Två starka tal, verkligen.
    Mycket kul att få lyssna på dem.

  269. Där har du valt.
    - Två stabila lag, eller hur?

  270. Talen hade väldigt bra kvaliteter
    på olika sätt.

  271. Mycket bra innehåll.

  272. -Du väljer en.
    -Ja, jag måste ju!

  273. Det här är svårt, Frida. Men där
    lägger du den sista rösten för i dag.

  274. Kanske avgör den rösten
    vem som vinner kvartsfinal tre-

  275. -och går vidare till en semifinal.

  276. Vem som vinner får vi reda på nu.

  277. Avgörandets stund är inne.
    Jag har båda lagen framför mig.

  278. Helenelundsskolan, Elin och Dag.

  279. Trude och Alfred
    från Laggarbergs skola.

  280. Nån av er går vidare till semifinal.
    Försten till fyra poäng vinner.

  281. Ett poäng har vi redan delat ut.

  282. Helenelundsskolan vann Duellen,
    så Helenelundsskolan leder med 1-0.

  283. Men jag har juryns resterande röster
    här i lådan.

  284. Jag ska börja med att redovisa
    juryns röster för Hyllningstalet.

  285. Och på Jonathans lapp står det...

  286. ...Laggarbergs skola.

  287. Nu står det 1-1 mellan Helenelunds-
    skolan och Laggarbergs skola.

  288. På Elinors lapp står det...

  289. ...Helenelundsskolan.

  290. 2-1 till Helenelund.

  291. Och på Fridas lapp står det...

  292. ...Laggarbergs skola.

  293. Just nu står det 2-2
    mellan Timrå och Sollentuna.

  294. Nu kommer jag att redovisa
    juryns röster för Redovisningen.

  295. Och på Jonathans lapp står det...

  296. ...Helenelundsskolan.

  297. Det står 3-2 till Helenelundsskolan.

  298. Om det står Helenelundsskolan
    på nästa lapp, går ni till semifinal.

  299. Men ingenting är avgjort ännu.

  300. Och på Fridas lapp läser jag...

  301. ...Helenelundsskolan.
    Det betyder att vi har en vinnare!

  302. Direkt vidare till semifinal är
    Helenelundsskolan från Sollentuna.

  303. Dag och Elin, stort grattis!

  304. En till applåd till Laggarbergs skola
    från Timrå. - Välkomna upp, juryn.

  305. Vi syns nästa vecka
    i kvartsfinal fyra.

  306. Glöm inte att i "Retorikmatchen"
    är tala guld. Hej då!

  307. Textning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den stulna guldtackan

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Bennys hemliga rapporter

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Bennys hemliga rapporter" av Per Lange, Johan Bergström och Henrik Ahnborg. Den handlar om Valentina och hennes hus som är skadat i grunden. För att huset ska kunna repareras så att hon inte måste flytta långt bort behövs en halv miljon kronor. För att rädda sin vän försöker hennes kompisgäng skramla ihop pengarna som behövs på ett sommarlov.