Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : BronsmatchMaterialDela
  1. I dag är det bronset vi tävlar om
    i Sveriges viktigaste retoriktävling.

  2. Det handlar om konsten att tala
    och viljan att lyssna.

  3. Det är det retorik handlar om.

  4. Under hela hösten har lag från
    hela Sverige tävlat i att hålla tal.

  5. Det står mellan
    Södermalmsskolan i Kristinehamn-

  6. -och Sandeplanskolan i Höllviken.

  7. Äran står på spel, men också 5 000
    kronor som går till hela klassen.

  8. Jag heter Nassim Al Fakir. Välkommen
    till bronsmatchen i "Retorikmatchen"!

  9. UR presenterar...

  10. ..."Retorikmatchen"!

  11. Hjärtligt välkomna till bronsmatchen.

  12. -Sima och Carl-Anton, är ni redo?
    -Ja.

  13. -Viggo och Meja, är ni redo?
    -Ja.

  14. Vilket lag kommer att vinna?
    En stor applåd till våra två lag...

  15. ...och vår jury: Frida Buhre, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  16. Bronsmatchklädda i dag,
    och också redo, så klart.

  17. Då kör vi i gång första matchen.

  18. Här ska de tävlande komma på ett ord
    som rimmar på ordet Nassem säger.

  19. I "rimrappen" testas deltagarnas
    ordförråd och förmåga att lyssna.

  20. Juryn ska hålla koll på vilket lag
    som får flesta rätt rimmade ord.

  21. Det laget vinner matchen
    och får en poäng.

  22. -Sandeplanskolan, är ni redo?
    -Ja.

  23. -Jag säger bok, ni säger...
    -Klok.

  24. -Jag säger dag, ni säger...
    -Lag.

  25. -Jag säger trolla, ni säger...
    -Bolla.

  26. -Jag säger gata, ni säger...
    -Gala.

  27. -Jag säger ord, ni säger...
    -Bord.

  28. -Jag säger etta, ni säger...
    -Lätta.

  29. -Jag säger klyka, ni säger...
    -Stryka.

  30. -Jag säger över, ni säger...
    -Löver.

  31. Grymt jobbat!

  32. Härligt! Juryn, vad säger ni om det?

  33. Vi fick det
    till sex rätt rimmade ord.

  34. Ni hade inte rätt på "gala",
    där ni sa "gata". Det rimmar inte.

  35. Och "löver" på slutet är inget ord.

  36. Men bra jobbat! Sex rätt!

  37. Tack, Meja och Viggo
    från Sandeplanskolan.

  38. Välkommen upp,
    Södermalmsskolan i Kristinehamn!

  39. -Är ni redo att rimma?
    -Ja.

  40. Gör er redo, här kommer det:

  41. -Jag säger plast, ni säger...
    -Knast.

  42. -Jag säger öva, ni säger...
    -Döva.

  43. -Jag säger nagel, ni säger...
    -Hagel.

  44. -Jag säger fat, ni säger...
    -Lat.

  45. Jag säger ren, ni säger...

  46. -Jag säger skogen, ni säger...
    -Mogen.

  47. -Jag säger munk, ni säger...
    -Klunk.

  48. -Jag säger tåg, ni säger...
    -Låg.

  49. Grymt jobbat!

  50. Nervigt! Vad säger juryn?

  51. Ja, Södermalmsskolan,
    ni svarade ju på alla ord-

  52. -förutom "ren". Där sa ni ingenting.

  53. Frågan är: det första ordet ni sa.
    Ni sa "knast".

  54. Vad betyder då "knast"?
    Är det ett ord eller inte?

  55. På kvistar finns det knölar,
    och det heter "knast".

  56. Så ni fick sju poäng.

  57. Första poängen går
    till Södermalmsskolan i Kristinehamn-

  58. -i denna bronsmatch.
    Nu går vi in i match nummer två.

  59. Lagen har projekt
    de behöver pengar till.

  60. För att få in pengar
    ska laget agera dörrförsäljare.

  61. Vid dörrförsäljning är etos viktigt.

  62. Personen som öppnar måste få
    förtroende för den som knackar på-

  63. -förstå vad pengarna går till
    och varför grejen som säljs är bra.

  64. Vi i juryn
    har ett poäng var att dela ut-

  65. -till den
    vi tycker är den bästa säljaren.

  66. Nu ska vi tävla i "säljaren".

  67. Carl-Anton och Sima ska knacka på
    dörren. Vi får hoppas att nån öppnar.

  68. -Ni ska sälja nåt. Vad ska ni sälja?
    -Vi ska sälja kakor.

  69. -Är det nåt ni har sålt förut?
    -Ja.

  70. -Gick det bra?
    -Ja, jättebra.

  71. Vi får se om det går lika bra nu.
    Knacka på när ni är redo.

  72. Kommer!

  73. -Hej!
    -Fikasugen?

  74. -Mycket att göra?
    -Hinner inte baka?

  75. Vi är 6B från Södermalmsskolan.
    Vi har bakat kakor åt dig.

  76. Våra kakor är bakade utan laktos,
    gluten och ägg-

  77. -men är gjorda med kärlek
    och ekologiska råvaror.

  78. Prova Simas smaskiga sockerkaka!

  79. Pengarna går rakt in i vår klasskassa
    där vi samlar till vår klassresa.

  80. Prova Angies amorösa apelsinhjärtan!

  81. Vi vill avsluta våra sex år ihop
    med en riktigt rolig resa.

  82. -Och kakor är ju aldrig fel.
    -Prova Calles krämiga kladdkaka!

  83. -Köp dig en kaka...
    -...så slipper du baka!

  84. Wow!
    Det är klart ni ska åka på skolresa!

  85. Jag ska hämta plånboken.
    Jag köper tre askar.

  86. Sima och Carl-Anton
    - jättebra jobbat!

  87. Vad roligt det var, och mysigt.

  88. Jag är
    speciellt förtjust i er början.

  89. Det knackar på, och så börjar ni på
    en gång och säger: "Hej, fikasugen?".

  90. Och vem är inte det jämt?
    "Mycket att göra? Hinner inte baka?"

  91. Otroligt bra att koppla till det den
    ni ringer på hos troligen ska svara.

  92. Jag vill också ge beröm för
    ert actio, alltså ert kroppsspråk.

  93. När ni pratar om vad ni erbjuder
    sträcker ni fram den: "Ta den här."

  94. Det är jättesnyggt. Bra jobbat.

  95. Jag håller med Elinor. Vilken fin
    målgruppsanalys ni har gjort.

  96. Många vuxna känner igen sig
    i att vara fikasugen-

  97. -men också stressad, så man inte
    hinner med det här ni nu erbjuder.

  98. Ni har lösningen, och säger:
    "Vi har bakat kakor åt dig."

  99. Vem vill inte få kakor bakade åt sig?
    Man blir glad när man hör det.

  100. Kanske att det är lite många slut.

  101. Det blev lite oklart
    när talet tog slut.

  102. Ni har klatschiga formuleringar, men
    det blir lite många där på slutet.

  103. "Kakor är aldrig fel",
    "Prova Calles krämiga kladdkaka"-

  104. -"Köp din kaka, så slipper du baka."

  105. De var bra,
    men man hade kunnat arrangera om dem-

  106. -så man förstod
    vad sista meningen var.

  107. Jag håller med Frida. Ni hade
    kunnat ha en tydligare avslutning.

  108. Vi pratade om början, mitten,
    avslutning. Det eftersöker jag också.

  109. Bra stilfigurer! Ni allittererar
    - börjar på samma bokstav-

  110. -när ni pratar om era kakor
    som "Simas smaskiga sockerkaka"-

  111. -och "Angies amorösa apelsinhjärtan".

  112. Ni tar allitterationen och ert etos,
    och smäller ihop dem-

  113. -så att det blir personligt också. De
    andra får vara med.

  114. Det är väldigt snyggt, för vi pratade
    mycket om etos i den här uppgiften.

  115. Stort tack, Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan!

  116. Välkommen, Viggo och Meja från Sande-
    planskolan. Ni ska göra samma sak.

  117. Ni ska sälja nåt. Hoppas att Sara
    fortfarande är hemma och vill köpa.

  118. -Vad ska ni sälja?
    -Rättvisemärkt kaffe och te.

  119. -Har ni sålt det förr?
    -Nej.

  120. -Har ni gjort nåt liknande förut?
    -Nej.

  121. Stort "lycka till"!
    Knacka på när ni är redo. Varsågod.

  122. Ett ögonblick!

  123. -Hej.
    -Hejsan. Vi heter Viggo och Meja.

  124. Vi kommer från Sandeplanskolan,
    och vi vill göra skillnad. Vill du?

  125. Är du sugen på en varm, god,
    uppiggande kopp kaffe eller te?

  126. Då har vi det rätta för just dig!

  127. Vi säljer rättvisemärkt kaffe och te.

  128. För endast hundra kronor kan du
    förändra nåns liv, och bli en hjälte.

  129. För varje paket går 66 kronor till
    ActionAid som köper skolor till barn.

  130. Barnen är vår framtid, men ändå är
    det över 58 miljoner barn i världen-

  131. -som inte får en utbildning.

  132. Ta vara på denna möjlighet
    att göra gott, för att få gott.

  133. ActionAid har ett 90-konto,
    så pengarna hamnar hos rätt person.

  134. Resten av pengarna
    går till klasskassan.

  135. För att kunna fördjupa NO-kunskaperna
    vill vi åka till Experimentariet.

  136. Vi hoppas att du vill bli en hjälte,
    och stötta världen med oss.

  137. Att bli en hjälte är verkligen
    min grej, och jag är så kaffesugen.

  138. Självklart. Jag hämtar plånboken.
    Jag ska köpa några paket av er.

  139. Tack,
    Sandeplanskolans Viggo och Meja.

  140. Det är snyggt att ni säger vart ni
    ska och vad ni vill göra av pengarna.

  141. Det gjorde ni bättre
    än föregående skola.

  142. Ni använder också ert logos väl.

  143. Ni har researchat alla miljoner
    som inte får gå i skola.

  144. Snyggt att ni använder det
    i en antites:

  145. Ni säger: "Barnen är vår framtid",
    som är lite uttjatat-

  146. -men det blir snyggt när ni säger
    "men", och lägger på statistiken.

  147. Ni har gjort en sak i det här talet
    som jag tycker är otroligt slugt.

  148. När man köper kakor av er-

  149. -går det inte bara till EN god
    gärning, er klassresa, utan till TVÅ.

  150. Ni skänker ju också pengar
    till ActionAid. Det är smart.

  151. När man köper
    gör man två goda gärningar i en.

  152. Det är otroligt välformulerat.
    Jättebra!

  153. Jag håller med. Det är slugt.

  154. Man får med mycket värden som
    går utöver att man bara köper kaffe.

  155. Det blir lite för formellt i språket
    för att vara en dialog.

  156. Ni säger: "För ENDAST hundra kronor".

  157. När man pratar säger man oftast:
    "För BARA hundra kronor"-

  158. -så det ligger nära skriftspråket
    på sina ställen.

  159. Ni har fina bilder, och är konkreta.

  160. Ni säger: "Är du sugen på en varm,
    god, uppiggande kopp kaffe eller te?"

  161. Det kan man känna igen sig i. Bra
    målgruppsanalys, när det rör vuxna.

  162. Det är bra att ni är så konkreta
    i det här talet. Tack så mycket.

  163. Tack så mycket,
    juryn och Sandeplanskolan.

  164. Där hade vi "säljaren". Nu är det
    upp till er, juryn. Vad tyckte ni?

  165. Ni har asken framför er,
    lappar med skolornas namn på-

  166. -och ni ska välja en av lapparna.

  167. Vem får en poäng av er? Sandeplan-
    skolan eller Södermalmsskolan?

  168. Jonathan, du börjar.

  169. Nu när vi kommit till bronsmatch
    är alla tal bra.

  170. Nu är frågan "vilket är det
    ännu bättre?". Och det var det där.

  171. Elinor? Där har du gjort ditt val.

  172. Och Frida?

  173. Väldigt starka framträdanden.
    Två faktiskt väldigt olika.

  174. Desto svårare. Där gör du ditt val.

  175. Man vill bara öppna boxen
    och ta reda på vem ni har valt-

  176. -men vi håller de hemligt fram
    till sista tävlingen, som börjar nu.

  177. I "kärlekspeppen"
    ska deltagarna peppa sin kompis-

  178. -att våga berätta om sina känslor
    för den som hen är kär i.

  179. Det här är ett peptalk.
    Då handlar det om att motivera.

  180. Det gäller att skapa självförtroende
    och väcka hopp-

  181. -hos den som ska bekänna sin kärlek.

  182. Vi i juryn får dela ut var sitt poäng
    till det lag som vi tycker var bäst.

  183. Alla behöver vi kärlekspepp ibland.

  184. Det finns många, där ute och här,
    som inte vågar säga att de är kära.

  185. Det är ändring på det nu!
    Därför har vi dig här, Tindra.

  186. Du är reserv i Sandeplanskolan
    och redo att hoppa in om nåt händer.

  187. -Är du kär i nån?
    -Kanske. Ja... Kanske.

  188. Du behöver lite kärlekspepp, kanske,
    så du vågar säga det? Perfekt!

  189. Slå dig ner i soffan,
    och gör dig beredd.

  190. Viggo och Meja, nu ska ni
    kärlekspeppa Tindra så mycket ni kan.

  191. Är ni redo?
    Sätt er ner, och gör er redo.

  192. Jag säger: kör när ni är redo.

  193. -Du har ett hjärta av guld.
    -Det enda du tänker på nu är Kim.

  194. Lätta ditt hjärta,
    och berätta vad du känner.

  195. Det kan kännas läskigt - som att åka
    "Fritt fall" för första gången.

  196. Vi kommer alltid att stå där
    och ta emot dig, vad som än händer.

  197. Vad är det värsta som kan hända?
    Himlen trillar inte ner i ditt huvud.

  198. Du har ett orosmoln, men precis som
    din rädsla kommer det att försvinna.

  199. Låt inte din osäkerhet stoppa dig.
    Låt kärleken får en chans.

  200. Kärlek är den skönaste, bästa
    och underbaraste känsla som finns-

  201. -som första dagen på sommarlovet.

  202. Du fixar det här, det har vi sett.

  203. Du hoppade från tian, och sa: "Klarar
    jag det här, klarar jag allt."

  204. Du har chansen att hoppa igen,
    den här gången för kärleken-

  205. -och det härliga pirret i magen.

  206. Du är fin precis som du är,
    vilket beslut du än tar.

  207. -Vi är alltid dina vänner...
    -...och alltid där för dig.

  208. Åh! Det var jättejättefint!

  209. Vilken kärlekspepp ni har gjort,
    ni och klassen.

  210. Retorik är konsten att tala
    och viljan att lyssna.

  211. Jag vill berömma Tindra. Vilken vilja
    att lyssna! Du tog in det de sa.

  212. Vilket actio i det också!

  213. Det är ett väldigt fint tal
    ni har skrivit ihop.

  214. Jag har varit lite hård mot er.
    Ni är duktiga talare-

  215. -och jag har petat i ert språk och
    tyckt att det har varit för formellt-

  216. -men här har ni hittat balansen.

  217. Det är roligt att se utvecklingen.
    Det är ju bronsmatch.

  218. Ni har balans mellan vilka ni är
    och språket ni använder-

  219. -och ni har twistat till det
    så det är roligt, kreativt och bra-

  220. -men det är verkligen så
    att det ligger hos er. Superfint.

  221. Jag misstänker att er klass
    är väldigt bra på att peppa varann.

  222. Det kändes så när man såg
    det här talet som klassen gjort.

  223. Många av de styrkor som gjort att
    ni tagit er ända till en bronsmatch-

  224. -fick vi se i det här talet. Det var
    ert bästa tal under hela tävlingen-

  225. -av flera skäl.
    Ni förstår rädslan som ni pratar om.

  226. Ni säger att ni förstår rädslan men
    att ni finns här och fångar er vän-

  227. -oavsett vad som händer. Skickligt!

  228. Ni har många, väldigt avancerade-

  229. -beteendevetenskapliga tekniker,
    som Elinor kan berätta mer om.

  230. Jag fick retorik-rys.

  231. När min päls ställer sig upp
    på armarna är det riktigt bra.

  232. Det bästa
    var nåt jag ibland gör med mig själv.

  233. "Vad är det värsta som kan hända?"
    "Du har klarat det förr!"

  234. Så brukar jag säga till mig själv.
    Det är ett bra sätt att peppa.

  235. Nånstans mellan där ni är och när
    man blir vuxen, tappar man det där.

  236. Vuxna är inte så bra på att peppa
    varann. Jag hoppas de lär sig av er.

  237. Jag vill ha er i bakfickan
    och ta fram er när jag behöver pepp.

  238. Jag vill att ni ger mig det
    när det är jobbigt. Jättebra jobbat!

  239. Tack så mycket juryn och Viggo, Meja
    och Tindra från Sandeplanskolan.

  240. Välkommen, Södermalmsskolan: Sima,
    Carl-Anton och reserven Angelina!

  241. Du har varit redo hela säsongen
    att hoppa in om nåt händer.

  242. -Nu kommer frågan: är du kär?
    -Nej.

  243. -Jag ser nåt i ögonen. Döljer du nåt?
    -Nej.

  244. Ni har förberett en kärlekspepp.
    Sätt dig i soffan.

  245. Sima och Carl-Anton, ni ska nu
    peppa Angelina så mycket som möjligt.

  246. Slå er ner och gör er redo,
    och jag säger: varsågod.

  247. Vi vet hur det är att inte våga.

  248. Det är som att du vill dyka i det
    glittrande vattnet, men inte vågar.

  249. När du har gjort det,
    känns det lika härligt-

  250. -som efter
    den värsta berg-och-dalbanan.

  251. Du vet att du vill berätta.

  252. Han kanske är lika rädd
    att ta det första steget, som du.

  253. Det är dags för dig att våga berätta.

  254. Du är rädd för svaret, men hellre
    ett "nej" än att aldrig få veta.

  255. -Ett "nej" är inte ett "aldrig".
    -Du kan berätta.

  256. Du är en av de modigaste vi känner.

  257. -Ta chansen!
    -Du kommer att ångra dig annars.

  258. Många letar ett helt liv efter sin
    drömprins. Du har redan hittat honom.

  259. Låt honom få rida i väg
    på sin vita springare...

  260. ...med sin underbara,
    efterlängtade drömprinsessa.

  261. -Du vet att du vill, kan...
    -...och vågar berätta.

  262. Jag tycker att ni börjar väldigt bra.
    "Vi vet hur det känns att inte våga."

  263. Så ni har en bra
    och välutbyggd start, överlag.

  264. Ni är inne på många viktiga teman,
    som även Sandeplan lyfte.

  265. Ni har en lika bra analys.

  266. Så, en bra start. Vi kommer att få
    höra mer om stilfigurerna ni använde.

  267. I mitten av talet blir det-

  268. -att ni har lite för lite ord
    per argument, nästan.

  269. Då landar det inte riktigt.
    Men de argument ni använder är bra.

  270. Ni har haft en bra brainstorm
    inför det här talet.

  271. Jag vill lyfta fram en stilfigur-

  272. -som eftersom ni pratade länge
    kanske inte kom fram för publiken.

  273. Ni sa: "Du vet att du VILL berätta",
    och sen: "Du vet att du KAN berätta"-

  274. -och sist:
    "Du vet att du vill, kan och vågar".

  275. Det är en typisk, retorisk stilfigur
    med tretal och stegring. Jättesnyggt!

  276. Ni fick in det så att det lät
    naturligt, och det är ganska svårt.

  277. Jag håller med. Det är så himla bra
    att ni har byggt talet på det sättet.

  278. Det är en av de bästa dispositionerna
    vi har sett i "Retorikmatchen" i år.

  279. Och vilken god lyssnare du är!

  280. Det är fint att se vad som händer med
    retoriken när man kommer nära inpå.

  281. Det kanske är nån man är kompis med.
    Det blir mer personligt.

  282. Man märker det också, hos er.

  283. Jag tycker om bilderna i början.
    De är fina.

  284. Man ska dyka i det glittrande vattnet
    och det är en berg-och-dalbana-

  285. -men jag är tveksam
    till drömprinsen på slutet.

  286. Vi brukar vara förtjusta
    i sago-metaforer-

  287. -men här blir det lite för formellt
    eftersom ni är så nära varann.

  288. Det är lite gammaldags också, med en
    prins, en prinsessa och en springare.

  289. Där hade ni kunnat vara
    mer påhittiga.

  290. Annars var det
    ett fint och rörande tal.

  291. Tack så mycket juryn, och
    Södermalmsskolan från Kristinehamn!

  292. Sima, Carl-Anton och Angelina.
    Ni kan gå och sätta er.

  293. Ja, juryn.
    Nu är det upp till er - avgörandet.

  294. De sista poängen ska delas ut
    i denna bronsmatch 2016.

  295. Ni har lappar med skolornas namn på.
    Välj en och lägg den i boxen.

  296. Jonathan, du börjar.
    Oj, vad säker du var!

  297. Jag tänkte snacka lite
    om kärlek med dig, men jag hann inte.

  298. -Elinor, är du kär?
    -Ja, jag är kär.

  299. -Det är härligt med kärleken.
    -Ja, och med pepp.

  300. Kan vi lägga deltagarna här i,
    så kan vi ha med oss dem i en låda?

  301. Oerhört fina tal!
    Jag är så kärlekspeppad!

  302. -Är du lite rörd?
    -Ja, faktiskt.

  303. Där lade du den sista poängen.
    Det kanske är den avgörande.

  304. Vem vinner bronset, Sandeplan- eller
    Södermalmsskolan? Det får vi se nu.

  305. Avgörandets stund är här! Här är Sima
    och Carl-Anton från Södermalmsskolan-

  306. -och Viggo och Meja från
    Sandeplanskolan. Nu ska det avgöras.

  307. Vem vinner
    bronsmatchen i "Retorikmatchen" 2016?

  308. Sju poäng ska delas ut.
    Försten till fyra vinner.

  309. Ett poäng vet vi redan.
    Södermalmsskolan vann "rimrappen".

  310. Det står just nu 1-0 till
    Södermalmsskolan mot Sandeplanskolan.

  311. Jag ska läsa upp juryns röster,
    medlem för medlem.

  312. Jag kommer att läsa upp
    Jonathans lappar först.

  313. Jonathan gav...

  314. ...för "kärlekspeppen",
    ett poäng till...

  315. ...Sandeplanskolan.

  316. 1-1, står det nu.

  317. Jonathan gav
    ett poäng för "säljaren" till...

  318. ...Södermalmsskolan!

  319. Det står 2-1 till Södermalm.

  320. På Elinors lappar läser jag:

  321. Ett poäng för "kärlekspeppen" till...

  322. ...Sandeplanskolan!

  323. Just nu står det 2-2.

  324. Elinor gav ett poäng för "säljaren"
    till...

  325. ...Södermalmsskolan!

  326. Det står 3-2 till Södermalm.
    Det är ju först till fyra som gäller.

  327. Om jag läser "Södermalmsskolan"
    på nästa lapp-

  328. -så har ni vunnit
    "Retorikmatchens" bronsmatch.

  329. På Fridas lappar läser jag:

  330. För "kärlekspeppen"...

  331. ...Sandeplanskolan!

  332. Det betyder att det står 3-3.

  333. Därför avgör den sista lappen,
    som är från Frida.

  334. För "kärlekspeppen"
    gav hon ett poäng till...

  335. ...Södermalmsskolan! Vi har en brons-
    medaljör i "Retorikmatchen" 2016!

  336. En applåd till Södermalmsskolans-

  337. -Sima, Carl-Anton
    och reserven Angelina!

  338. Stort, stort grattis!

  339. Applådera även fjärdeplatsen!
    Väl kämpat, Sandeplanskolan!

  340. Juryn är välkommen upp
    för att krama våra deltagare.

  341. Vi har alltså en bronsmedaljör
    i "Retorikmatchen" 2016:

  342. Södermalmsskolan i Kristinehamn!

  343. Sima och Carl-Anton har kämpat
    riktigt, riktigt bra! Grattis!

  344. Nästa vecka är det final!

  345. I "Retorikmatchen" är tala guld!

  346. Går du i femman och vill tävla
    i "Retorikmatchen" nästa år?

  347. Anmäl er på ur.se/retorikmatchen2017.

  348. Textning: Frida Jorlin
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Frederick talaren

Året är 1845. Frihetskämpen Frederick Douglass reser under falskt namn från USA till Irland för att söka asyl. Ombord på skeppet finns flickan Matilda och hennes pappa, herr Dodd, som är slavägare. Ombord finns också Solomon, som arbetar med de andra svarta arbetarna under däck. Solomon får syn på "herr Johnson" och känner igen Douglass. Sångerskan Cecily har också upptäckt vem han är. Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.