Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Kvartsfinal 4MaterialDela
  1. UR presenterar...

  2. ..."Retorikmatchen"!

  3. Vi är framme vid sista kvartsfinalen.

  4. Sista semifinalplatsen står på spel.

  5. Vi har två laddade lag i studion
    från Kiruna och från Höllviken.

  6. Vinna eller förvinna gäller.

  7. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkomna till "Retorikmatchen 2016"!

  8. -De två lagen är:
    -Sandeplanskolan i Höllviken.

  9. Vi heter Meja och Viggo,
    och vi tävlar för det här gänget.

  10. Viggos styrka är att han tar plats
    och vågar ta ut svängarna.

  11. Han kryper inte in i ett skal.

  12. Mejas styrka är att förmedla
    känslor och patos. Hon kan övertyga.

  13. -Och Friluftsskolan Vargen i Kiruna.
    -Vi heter Stina och Isak.

  14. Stinas styrkor är att hon är tydlig-

  15. -och kommer upp sig bra
    om hon säger fel. Hon vågar mycket.

  16. Isak styrka är att han är lugn.

  17. Han är påläst och pluggar mycket.

  18. Välkomna, Stina och Isak från Kiruna-

  19. -och Meja och Viggo från Höllviken.

  20. -Mår ni bra? Vilka vinner i dag?
    -Vi!

  21. Det är bra. - Ge lagen en applåd!

  22. En applåd för juryn: Frida Buhre,
    Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen.

  23. -Mår ni bra?
    -Ja.

  24. Ni är fokuserade. Det ska ni vara.

  25. Publiken är med? Då kör vi i gång!

  26. Här ska lagen komma på tre argument-

  27. -utifrån retorikens tre grundläggande
    verktyg för att övertyga.

  28. Ett argument ska bygga på etos.
    Man måste få förtroende.

  29. Ett ska bygga på logos - förnuft.
    Och ett ska bygga på patos - känsla.

  30. De som vinner duellen får ett poäng.

  31. Juryn bedömer hur argumenten fungerar
    som etos-, logos- och patosargument.

  32. Känns talarna trovärdiga
    och ansvarsfulla? Det är etos.

  33. Är deras fakta logisk? Det är logos.

  34. Väcker argumenten känslor - patos?

  35. Isak och Stina från Kiruna
    och Viggo och Meja från Höllviken.

  36. Ni har förberett ett par argument som
    handlar om att införa läxfri skola.

  37. De har förberett argumenten till
    rektorerna, så ni får vara rektorer.

  38. Det är Isak och Stina som börjar.

  39. När jag slår på gong-gongen
    är det dags att starta.

  40. Etosduellen börjar nu.

  41. Vi vet att föräldrar, lärare och
    rektor vill att vi ska lära oss mer.

  42. Om ni är oroliga att vi inte lär oss-

  43. -är vårt förslag tio minuter
    mer lektionstid varje dag.

  44. Det är din och skolans skyldighet att
    ge den hjälp vi behöver på skoltid-

  45. -att förstå det föräldrarna inte kan.

  46. Tack så mycket. - Över till
    Sandeplanskolan. Varsågod.

  47. -Vårt liv...
    -...vår tid. Vår åsikt.

  48. Läxorna blir bara mer och fler.

  49. Vi är beredda att ta ansvar
    genom förlängd skoldag i stället.

  50. Första duellen är klar.

  51. Vi ska gå över till logosduellen,
    och Sandeplanskolan börjar.

  52. Är ni redo? Logosduellen börjar nu.

  53. Läxor är en stor konflikt i hemmet-

  54. -och förbättrar inte elevernas betyg.

  55. Det finns flera läxfria skolor
    i Sverige som har höjt sina betyg-

  56. -jämfört med när de hade läxor.

  57. Tack så mycket. - Över till Vargen.

  58. En rapport från 2008 av John Hattie-

  59. -visar inte att fler läxor
    ökar barnens studieresultat.

  60. John Hattie forskar i utbildnings-
    vetenskap på University of Melbourne.

  61. Tack! Logosduellen är avklarad.

  62. Över till patosduellen,
    och det är Vargen som börjar.

  63. Den patosduellen börjar nu.

  64. Tänk er att ni gått en dag
    i skolan med olika lärare och ämnen-

  65. -raster och luncher som är jobbiga.

  66. När du kommer hem och ska slappa
    vet du att arbetet inte är över.

  67. Skulle du vilja jobba över varje dag?

  68. Tack så mycket. Över till Sandeplan.

  69. Tänk dig att komma hem efter en tuff
    arbetsdag med arbete kvar att göra.

  70. Dessutom kan ingen hjälpa dig.

  71. Du ser dina barn gråta över läxorna
    och du har inte tid att hjälpa till.

  72. Det är så många barn har det.

  73. -Vi är Sveriges framtid.
    -Och vi vill må bra.

  74. Det var den sista duellen.

  75. Etosargumentationen var snarlik.

  76. Det som stod ut
    och det som jag baserar min röst på-

  77. -var att det var en av er som
    hade stor pondus och karisma i detta-

  78. -och som visar en stor bild
    och förmedlar etos.

  79. Därmed ger jag mitt poäng till...

  80. ...Sandeplan.

  81. -Och patos?
    -Jag vill bli knockad av känslor.

  82. En av skolorna drabbade mig
    lite extra och jag är säker på-

  83. -att jag i min yrkesroll
    inte vill jobba övertid varje dag.

  84. Min röst går till Vargen.

  85. Och vad säger logos-rektor Frida?

  86. Jag tyckte att det var roligt att se
    olika typer av logosargumentation.

  87. Ett lag hade varit lite mer kreativa
    och kommit på fler varianter.

  88. Också en jämförelse fick komma med
    och det är övertygande.

  89. Min röst går till Sandeplanskolan.

  90. Det betyder att ett poäng går till
    Sandeplanskolan som leder med 1-0...

  91. ...när vi går över till tävling två.

  92. Lagen ska ha redovisning om kroppen.

  93. Jurymedlemmarna har varsitt poäng att
    dela ut till den bästa redovisningen.

  94. Redovisningar kan ofta bli tråkiga.

  95. Talaren glömmer att berätta
    på ett sätt som gör oss nyfikna.

  96. Men de kan också vara underhållande.

  97. Har lagen varit kreativa?
    Gör de oss nyfikna? Vill vi veta mer?

  98. Det har blivit dags för Sandeplan
    att hålla sin redovisning om snor.

  99. Usch... Vilken äcklig bild!

  100. Innan vi får höra deras redovisning
    ska vi hälsa på klassen i Höllviken.

  101. Det roligaste är att få stå på scenen
    och leva ut och ta för sig-

  102. -och få alla att lyssna på en.

  103. Jag får hålla med.

  104. Du äger scenen. Ditt tal, din tid.
    Man får göra som man vill.

  105. Klassen har utvecklats. Förut var det
    blygt mellan tjejer och killar.

  106. Man vågade knappt prata med dem.

  107. Nu hänger killar och tjejer mer.

  108. Vi hänger mer utanför skolan.

  109. -Klassen har blivit social.
    -Vi pratar mer.

  110. -Vi vinner för att vi är skåningar.
    -Vi tar plats, vad folk än tycker.

  111. Mejas och Viggos redovisning
    handlar om snor.

  112. Varsågoda.

  113. -Grönt, gult...
    -Genomskinligt.

  114. -Det är äckligt och kletigt.
    -Men snoret är kroppens bästa vän.

  115. -Som ett paraply i ösregn.
    -Det bildas i slemhinnor och bihålor.

  116. Snoret fungerar som en salva och
    fångar upp damm, pollen och virus.

  117. Utan snor känns näsan som en öken-

  118. -och all smuts åker ner i lungorna.

  119. Utan snor vore du oftare sjuk.

  120. Snor består av lika mycket vatten
    som en slanggurka, alltså 95 procent.

  121. Resten är proteiner,
    kolhydrater och salt.

  122. Tänk dig ett litermått. Så mycket
    snor producerar du på ett dygn.

  123. -Vart tar det vägen?
    -Det mesta rinner ner i din mage.

  124. -Tur att du inte märker det.
    -Grönt, gult, genomskinligt.

  125. Din slemmiga beskyddare.

  126. -Snor, som i din näsa bor.
    -Som en kunglig bror.

  127. Ett väldigt roligt, informativt tal.

  128. Jag vill berömma språket. Det har
    roliga stilfigurer och liknelser.

  129. Ni säger att snoret
    fungerar som en salva för näsan-

  130. -och utan det vore det som en öken.

  131. Jag får nästan en känsla i näsan.

  132. Det är precis det man vill komma åt.

  133. Kanske blir det lite för mycket med
    rimmet, för det har inte etablerats.

  134. Ni säger
    att snoret är som en kunglig bror.

  135. Det är roligt, men ni har inte
    sagt nåt om det innan.

  136. I retoriken pratar vi om "inventio",
    vilket material ni har funnit.

  137. Vi får veta varför vi har snor, vad
    det består av och hur mycket vi har-

  138. -utan att det blir tråkigt, vilket
    är den svåra uppgiften. Bra retorik.

  139. Ni har mycket fakta, och man lär sig
    utan att man märker det. Jättebra.

  140. Tack så mycket, juryn.
    - Och tack så mycket, Viggo och Meja.

  141. Det har blivit dags att välkomna
    Stina och Isak från Vargen-

  142. -som ska hålla föredrag om naglar.

  143. Men innan vi får höra det ska vi
    hälsa på deras klass i Kiruna.

  144. Vi är på läger
    och ska göra en dimövning.

  145. Dimövning är bra, för man lär sig
    hitta bättre och lita på varandra-

  146. -och man lär sig hur man ska gå.

  147. Att vara på läger med klassen är
    speciellt för man får vara i naturen.

  148. Man är med kompisar. Det är mysigt.

  149. -Buske.
    -Buske.

  150. Jag tror att vi kommer att vinna
    för att vi är annorlunda.

  151. Vi är från Sveriges nordligaste stad-

  152. -och eftersom vi är en friluftsskola
    åker vi på läger och samarbetar.

  153. Vi lär känna varandra bra.

  154. Redovisningen handlar om naglar.

  155. Har ni tänkt på varför vi har naglar?
    Det är för att skydda fingertoppen.

  156. De kan vara hårda som sten, långa som
    träd och lena som mormors strumpor.

  157. -De är bra. Ett: Man kan klia sig.
    -Två: Man kan försvara sig själv.

  158. Och tre: Man kan måla dem.

  159. Vi kan måla konstverk med nagellack-

  160. -men deras gifter kan skada naglarna.

  161. En nagel består av keratin, precis
    som vårt hår, fjädrar eller klor.

  162. De växer en centimeter på 100 dagar.

  163. En 78-årig man från Indien
    har världens längsta naglar.

  164. Hans naglar är över nio meter långa.

  165. Naglarna kan visa hur du mår.

  166. Gula naglar beror på leversjukdomar.
    Randiga på dålig matsmältning.

  167. -Så ta en titt på dina naglar.
    -Hur mår du egentligen?

  168. Bra jobbat, Stina och Isak
    från Friluftsskolan Vargen.

  169. Mot slutet säger du: "Gula naglar
    beror på leversjukdomar"-

  170. -"och randiga på dålig matsmältning."

  171. Jag vill ha in ett ord till:
    "KAN bero på".

  172. Gula naglar kan bero på
    missfärgningar eller att man röker-

  173. -så för att inte alla ska springa hem
    och säga att de har en leversjukdom-

  174. -kanske man ska lägga in "kan".

  175. Greppet ni tar att man ska kolla på
    sina naglar efter er information-

  176. -om att utseendet
    kan betyda en massa saker...

  177. Det är lite retorisk magi. I slutet
    kommer alla att titta på sina naglar.

  178. De kommer att jämföra och det
    är kopplat till redovisningen.

  179. Det var snyggt.

  180. Ni känns ganska balanserade när ni
    säger att man kan måla små konstverk-

  181. -men också att det finns gifter och
    att man måste vara lite försiktig.

  182. Det tycker jag var bra. Tack.

  183. Tack så mycket, Stina och Isak.
    Ni kan gå och sätta er.

  184. Över till juryn.
    Nu ska ni avgöra vad ni tycker.

  185. Ni ska rösta. Jonathan börjar.

  186. Jag har ofta varit säker,
    men nu tyckte jag att det var jämnt.

  187. -Du har gjort ditt val. - Elinor?
    -Det var inte självklart i dag.

  188. -Men du har gjort ditt val. - Frida?
    -Jag vet exakt.

  189. Nu vill vi veta vad de har röstat-

  190. -men vi håller det hemligt fram till
    den sista matchen. Den börjar nu.

  191. De tävlande ska hålla ett
    hyllningstal till en frihetskämpe.

  192. Lagen har själva fått välja målgrupp.

  193. Juryn har varsitt poäng att dela ut
    till de som höll det bästa talet.

  194. Ett hyllningstal ska vara en njutning
    och hjältemodet ska lyftas fram.

  195. Det görs bäst med ett vackert språk
    och mycket känslor, alltså patos.

  196. Isak och Stina från Kiruna,
    ni ska hålla ert hyllningstal nu.

  197. Ni ska hylla Harvey Milk, som kämpade
    för homosexuellas rättigheter i USA.

  198. -Var nånstans är ni?
    -På Kiruna Pride.

  199. -Och vilka lyssnar?
    -En folkmassa.

  200. Då har vi en bild. Varsågoda.

  201. Vi är här för att hylla vår hjälte,
    Harvey Milk-

  202. -kämpe för homosexuellas rättigheter.

  203. Du öppnade en dörr för dem
    som inte vågade vara sig själva.

  204. Du förlorade ditt liv 1978.
    Du dog för dina åsikters skull.

  205. Du blev känd som den förste
    politikern i USA som var homosexuell.

  206. Du sa att folk skulle komma ut.

  207. -Hopp om en bättre värld.
    -Hopp om ett bättre i morgon.

  208. Tänk er att bli hatad och mördad
    för att ni gillar nån av samma kön.

  209. Vad hade ni valt att göra? De flesta
    hade varit tysta. Men inte du.

  210. -I vår värld finns mycket hat.
    -Hat mot såna som du. Du stod upp.

  211. -Därför är du vår hjälte.
    -Alltid saknad, aldrig glömd.

  212. Väldigt fint samspel. Ni använder
    varandra på ett väldigt bra sätt.

  213. Ni fångar mycket av Harvey Milk.

  214. Man ska alltid tänka på vissa ordval
    när man skriver-

  215. -och då är det farligt
    att säga "hat mot sådana som du".

  216. Då skapar ni en distans
    till homosexuella människor-

  217. -för det enda som skiljer
    är den sexuella läggningen.

  218. Det är lite synd.

  219. Publiktilltalet är lite klurigt.

  220. Det är en stor massa och ni ska hålla
    ett agitationstal för många.

  221. Förutom det är det ett starkt tal
    och ert actio är välavvägt.

  222. Ni talar långsamt och mörkt,
    för det är allvarligt.

  223. Det är passande och hör till dekorum.

  224. Det är när man
    håller sig till det som är passande.

  225. Hat och kärlek
    är ett klassiskt motståndspar-

  226. -men det är en röd tråd
    som funkar bra här.

  227. Tack så mycket, juryn, och tack till
    Stina och Isak från Vargen i Kiruna.

  228. Det är dags att applådera in
    Viggo och Meja. Välkomna upp.

  229. Ni ska nu hålla ert hyllningstal-

  230. -till Raoul Wallenberg
    som kämpade mot antisemitism-

  231. -och räddade tiotusentals judar.

  232. -Var är ni?
    -I Kungsträdgården i Stockholm.

  233. -Vilket tillfälle?
    -Minnesdagen för Raoul Wallenberg.

  234. -Vilka lyssnar?
    -En blandad publik.

  235. Varsågoda.

  236. -Modig som ett lejon.
    -Listig som en räv.

  237. -Klok som en uggla.
    -Hjärta av guld.

  238. Raoul valde inte den lätta vägen,
    utan den rätta.

  239. Tänk dig att hamna i nazisternas klor
    att skickas till koncentrationsläger-

  240. -där du går en säker död till mötes.

  241. Dessa klor lyckades Raoul bända upp.

  242. Med sin stora omtanke lyckades Raoul
    rädda livet på tiotusentals judar.

  243. Han utsatte sig för fara när han
    gav judar svenskt skyddspass.

  244. Detta hjältedåd är unikt.
    Det glänser som en diamant i skyn.

  245. Den svenske diplomaten med
    sitt stora civilkurage, sin tolerans-

  246. -sitt mod mot främlingsfientlighet
    inger hopp för oss som än är kvar.

  247. Även om vi inte kan se manteln
    på hans axlar, är han en sann hjälte.

  248. Tack för det fina och starka talet.

  249. Jag vill lyfta fram nåt
    som nästan är som sagoberättande.

  250. Det är nånting i rytmen
    som är väldigt medryckande.

  251. Det är klassisk, agitatorisk stil.

  252. "Den svenske diplomaten", "det stora
    civilkuraget"... Man rycks med.

  253. Jag håller med om sagokänslan.

  254. Det är för att många av era metaforer
    och liknelser kan hittas i sagor.

  255. Jag har en favorit. Ofta hamnar man
    ju "i klorna" på häxan, kanske.

  256. Sen ska man bända upp klorna.
    Det blir bildligt och det bär patos.

  257. Bilderna är det vi kommer ihåg.

  258. Det som är otroligt snyggt är att ni
    har funnit en bra, lågmäld stil.

  259. Ni har ett högt språk
    med många stilfigurer-

  260. -och den balansen gör talet
    väldigt bra. Väldigt läckert.

  261. Tack så mycket, juryn. - Tack,
    Viggo och Meja från Sandeplanskolan.

  262. Juryn... Avgörandet är i era händer.

  263. Vilket lag röstar ni på? Är det
    friluftsskolan Vargen från Kiruna...

  264. ...eller Sandeplan från Höllviken?

  265. -Jonathan, du börjar.
    -Jag börjar. Då kör vi.

  266. Du har bestämt dig för en vinnare?

  267. Jag tycker att det har varit jämnt-

  268. -med olika kvaliteter
    men jag måste ju välja.

  269. -Frida?
    -Vi har haft starka tal i dag.

  270. Med starka bilder och budskap.
    Men en skola lyckades lite bättre.

  271. Vilket lag är det som vinner-

  272. -och tar den sista semifinalplatsen?
    Det ska vi ta reda på nu.

  273. Avgörandets stund är inne.
    Vem tar den sista semifinalplatsen-

  274. -i "Retorikmatchen 2016"?

  275. Viggo och Meja från Sandeplanskolan
    eller Isak och Stina från Vargen?

  276. Totalt är det sju poäng som ska
    delas ut. Först till fyra gäller.

  277. Ett poäng vet vi faktiskt redan.

  278. Det var ju Sandeplans skola som vann
    duellen och leder med ett poäng.

  279. Men resten av juryns poäng
    är ju här i boxen, så...

  280. Vi ska börja med juryns röster
    för redovisningen.

  281. På Fridas lapp läser jag...

  282. Friluftsskolan Vargen.

  283. Det står nu 1-1
    i den sista kvartsfinalen.

  284. På Elinors lapp står det...

  285. ...Sandeplans skola.

  286. 2-1 till Sandeplans skola.

  287. Och på Jonathans lapp läser jag...

  288. ...Sandeplans skola.
    3-1 till Sandeplans skola.

  289. Står det Sandeplans skola på nästa så
    går ni vidare direkt till semifinal.

  290. Nu ska jag läsa upp poängen
    från juryn för hyllningstalen.

  291. På Elinors lapp läser jag...

  292. ...Friluftsskolan Vargen.
    3-2 till Sandeplan. Enormt spännande!

  293. På Jonathans lapp läser jag...

  294. ...Sandeplans skola.
    Vi har en vinnare.

  295. Den sista semifinalplatsen
    går till Sandeplans skola.

  296. Ett stort jubel!

  297. Men vi jublar även för
    Friluftsskolan Vargen från Kiruna.

  298. Stina och Isak, tack så mycket.

  299. Vi syns nästa vecka när det är dags
    för första semifinalen.

  300. Glöm inte - tala är guld.

  301. Textning: Gabriella Eseland
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Retorikmatchen 2016

Final

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.