Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : FinalMaterialDela
  1. I dag har vi nått vårt mål.
    Vi tävlar om guldmikrofonen-

  2. -i Sveriges viktigaste
    retoriktävling.

  3. Våra deltagare har fått lära sig knep
    för att våga tala och vilja lyssna.

  4. Det här är demokrati.
    Att göra sin röst hörd-

  5. -och varje röst är värd
    att lyssna på. I dag avgörs det.

  6. Jag heter Nassim Al Fakir. Vi ska se
    vem som vinner "Retorikmatchen" 2016!

  7. UR presenterar: "Retorikmatchen"!

  8. I dag slåss våra lag om guldet,
    och låt mig presentera våra finallag.

  9. Gabriel och Isabell
    från Boo Gårds skola i Nacka!

  10. "Retorikmatchen"
    har gjort att många vågar mycket mer.

  11. -Självförtroendet har fått en boost.
    -Att vinna vore en skön känsla.

  12. Vi har övat på retorik
    i nästan ett och ett halvt år.

  13. De möter Dag och Elin
    från Helenelundsskolan i Sollentuna!

  14. Att vara i finalen känns jättekul.

  15. Att vi har kommit så här långt
    är jätteroligt.

  16. Jag tror att vi kan vinna.

  17. Jag ser framför mig
    att vi får guldmikrofonen.

  18. Äntligen är det final
    i "Retorikmatchen" 2016!

  19. Gabriel och Isabell. Dag och Elin.

  20. Ni är inte ensamma här i dag.
    Era klasser är med er i publiken.

  21. Applådera för juryn! Frida Buhre,
    Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen!

  22. Underbart med final!

  23. Har det hänt nåt som sticker ut
    under den här säsongen?

  24. Jag har fått följa lagen
    hela säsongen-

  25. -och att se utvecklingen
    med självförtroendet-

  26. -och att de har hittat rätt i språket
    och argumenten är så fint att se.

  27. -Vad säger du, Elinor?
    -Jag älskade Känslostormen.

  28. De har lärt sig att man inte fattar
    beslut på fakta, utan på känsla.

  29. Jonathan, vad tar du med dig?

  30. John F. Kennedy sa: "Enda skälet
    att tala är att förändra världen."

  31. Vi hörde tio starka förändringstal
    där de här deltagarna berättade-

  32. -vad de ville förändra i närmiljön.
    Fantastiskt kul!

  33. Än är vi inte klara. Är ni redo?
    Då kör vi i gång första matchen!

  34. Debatten.

  35. Lagen ska debattera en skolpolitisk
    fråga: könsuppdelad skolidrott.

  36. Den som håller i dagens debatt är
    Marianne Rundström-

  37. -som har lett mängder av debatter.

  38. Vi kommer att titta på om lagen
    har starka argument på sin sida-

  39. -men också ifall de bemöter
    motståndarlagets argument-

  40. -och om det görs
    med flexibilitet och kreativitet.

  41. Knyter de an till motståndarlagets
    argument utan att tappa sin fokus?

  42. Nu ska vi tävla i Debatten, så vi
    välkomnar in Marianne Rundström!

  43. -Tack så mycket! Kul att vara här.
    -Du gör mycket morgon-tv.

  44. Ja, och mycket debatter.
    Det har vi också på morgon-tv.

  45. Har du hållit debatt
    för så här unga debattörer?

  46. Nej, det är nog mer oförutsägbart.

  47. Med de vuxna kan jag nästan skriva
    både frågor och svar i förväg.

  48. -Gör dig redo.
    -Tack så mycket.

  49. Ni ska ju tävla i Debatten och prata
    för och emot könsuppdelad skolidrott.

  50. Vi lottade vem som är för och emot.
    Dag och Elin är emot.

  51. Isabell och Gabriel är för.

  52. Marianne,
    jag lämnar över ordet till dig.

  53. Välkomna till dagens debatt.

  54. Det är final,
    så det är extra spännande.

  55. Det ska handla om könsuppdelad idrott
    i skolan. Helenelundsskolan börjar.

  56. -Jag springer som en tjej.
    -Jag springer som en kille.

  57. -Varför ska vi inte göra det ihop?
    -Varför vill ni dela upp oss?

  58. Är det för att killar är
    starkare och bättre på idrott?

  59. Det finns starka tjejer
    och svaga pojkar.

  60. Vi har rätt att delta
    på samma villkor.

  61. Vi har rätt att inte bli
    diskriminerade för vårt kön.

  62. Dela inte upp efter könstillhörighet.

  63. Hur gör vi då med dem
    som inte har nån könstillhörighet?

  64. Om tjejer och killar inte är trygga
    eller inte vill göra bort sig-

  65. -så löser vi inte problemet
    genom att sära på oss.

  66. Lösningen är
    att stärka självkänslan tillsammans.

  67. Skolan ska vara för alla
    och inte göra skillnad på elever.

  68. Lösningen måste vara att göra ämnet
    tillgängligt för alla oavsett kön.

  69. Tack!

  70. Boo Gårds skola, det är dags
    för ert inledande anförande.

  71. Oro, otrygghet och rädsla
    är de känslor som föds-

  72. -när tjejer och killar har idrott.

  73. Barn är ungefär lika starka i tio år-

  74. -men sen blir många killar starkare.

  75. Jag och mina kompisar känner oss ofta
    dåliga när vi jämför oss med killar.

  76. Ska vi behöva ha det så?
    Ska jag behöva ha det så?

  77. Idrott är det enda ämnet som killar
    har högre betyg i än tjejer.

  78. Vid könsuppdelad idrott
    får tjejerna högre betyg.

  79. Könsuppdelad idrott borde vara
    en självklarhet i våra skolor.

  80. Vi har hört de inledande anförandena
    från båda skolorna.

  81. Och då i en debatt
    är det frågan om replikskiftena.

  82. Det finns alltså bevis på att flickor
    får högre betyg med uppdelad idrott.

  83. Läraren ska få alla
    att nå så långt som möjligt.

  84. Det finns en problematik
    i idrottsämnet.

  85. Men problematiken löser vi inte genom
    att dela på oss, blunda för det-

  86. -och sopa oss under mattan.
    Det måste finnas en annan väg.

  87. En väg där vi möts i undervisning
    för alla på lika villkor.

  88. Tack! - Då ska vi höra replikskiftet
    från Boo Gårds skola.

  89. Vi har femton andra ämnen i skolan,
    raster och friluftsdagar tillsammans.

  90. Tjejer och killar. Vi lär oss att
    behandla varandra som medmänniskor.

  91. Tycker ni att tjejer ska få lägre
    betyg för att de jämförs med killar-

  92. -utan att ges förutsättningar
    att visa vad de kan?

  93. Ett problem är att många tjejer
    uteblir från idrotten-

  94. -på grund av kultur eller religion.

  95. De får inte ta av sig slöjan inför
    pojkarna. Resultatet kan bli ett F.

  96. Det kallar inte jag jämlikhet. Visst
    har vi religionsfrihet i Sverige?

  97. Tack! - Då är det dags
    för ert andra replikskifte.

  98. Religionsfrihet är väldigt viktigt-

  99. -men Sveriges öppenhet, tolerans
    och jämlikhet måste vi ta hand om.

  100. Vi ska jobba mot gamla könsnormer
    och skapa en trygg miljö för alla.

  101. Könsuppdelad idrott motarbetar
    det jobb som skolorna ska göra.

  102. Tack!
    - En sista replik, Boo Gårds skola.

  103. Ni tycker att det är viktigt att
    blanda tjejer och killar på idrotten-

  104. -men har ni nånsin kritiserat
    damfotboll och herrfotboll-

  105. -eller damhockey och herrhockey?

  106. Idrotten på fritiden är uppdelad,
    och det ska den vara i skolan också.

  107. Vi har hört inledningsanförandena
    och replikskiftena-

  108. -och nu ska vi höra slutanförandena.

  109. Dag och Elin från Helenelundsskolan
    börjar som vanligt.

  110. Varför ska Sverige
    ha könsuppdelad idrott?

  111. För självkänslans skull? Då måste vi
    jobba med den - tillsammans.

  112. För att vi är olika fysiskt? Det är
    vi, men inte endast utifrån vårt kön.

  113. Vi kan vara tillsammans,
    ha roligt och utvecklas tillsammans.

  114. -Jag springer som en tjej.
    -Jag springer som en kille.

  115. Vi tänker göra det - tillsammans.

  116. Det är dags för ert slutanförande,
    Isabell och Gabriel.

  117. Ni pratar om jämställdhet. Vi också.

  118. Att ge alla oavsett kön förutsättning
    att lyckas är jämställdhet.

  119. Med könsuppdelad idrott kan vi tjejer
    nå högre betyg. Det är jämställdhet.

  120. Vi får bättre självförtroende
    när vi inte jämförs med killarna.

  121. Jag skulle våga ge mer och inte känna
    mig orolig. Det är jämställdhet.

  122. Vi kan inte acceptera
    att tusentals flickor uteblir-

  123. -från idrottslektionerna varje vecka.
    Idrotten på fritiden är uppdelad.

  124. Könsuppdelad idrott
    borde vara en självklarhet i skolor.

  125. -Där satte vi punkt.
    -Tack, lagen och Marianne!

  126. Sätt dig vid juryn.
    Vad säger du om den här debatten?

  127. Jag kan inte vänta på att de ska bli
    vuxna så att vi får såna debattörer.

  128. -Verkligen slipade!
    -Det är ju final.

  129. Ni ska bedöma det här rent retoriskt.
    Vad tycker ni?

  130. Helenelundsskolan med Dag och Elin...

  131. Ert inledningsanförande har inte så
    många argument, utan ni sätter tonen.

  132. Ni har scenariot med föreställningen
    om att killar och tjejer är olika.

  133. Ni säger att lösningen inte är att
    dela upp. Det är ert huvudargument.

  134. Det gör ni snyggt, tycker jag.

  135. Boo Gårds skola,
    ni har en annan stil.

  136. Ni radar upp era viktigaste argument.

  137. Man tänker att det var så mycket på
    er sida. Det är också övertygande.

  138. Debatten kretsar kring två saker.

  139. Skolan ska fostra individerna
    för ett integrerat samhälle.

  140. Å andra sidan har vi individens
    kunskaper i de olika ämnena.

  141. Boo Gård försöker prata om
    att flera uteblir-

  142. -att betyg försämras och att det här
    är problem som måste tas tag i.

  143. På andra sidan har vi de tuffa
    styrdokumenten som skolan har.

  144. Det backas upp med ett tungt argument
    om att allt annat som görs i skolan-

  145. -fostrar jämställdhet också.

  146. Det var en skillnad i de två lägren.

  147. Det sista som ni säger, som ska knyta
    ihop allt, har lite olika stilar.

  148. Boo Gård, ni sammanfattar argumenten
    och knyter ihop dem. "Det här sa vi."

  149. Helenelundsskolan, ni pratar om
    en vision. "Vad är viktigt för oss?"

  150. Två helt olika stilar
    som är väldigt snygga.

  151. Juryn och Marianne,
    ni ska ge era röster.

  152. Vem vann debatten? Helenelundsskolan
    eller Boo Gårds skola?

  153. Ni har boxen framför er och två
    lappar med skolornas namn. Välj en.

  154. -Jonathan, du börjar.
    -Det finns en liten fördel som avgör.

  155. För min del.

  156. -Vad säger du?
    -Det är supersvårt.

  157. Men ni måste välja. Så är det.

  158. Det gäller att äga en fråga
    i en debatt.

  159. Det är väldigt svårt, men ett lag
    gjorde det aningen bättre.

  160. -Marianne, du ska också ge en poäng.
    -Åh, vad svårt det är!

  161. -Men du måste välja en.
    -Ja, jag ska. Jag lovar.

  162. -Det kunde nästan ha varit den andra.
    -Det känns lite kul att det är så.

  163. Tack, Marianne, för att du höll
    den här debatten. Det var roligt.

  164. Man vill som vanligt veta
    hur ni har röstat-

  165. -men vi väntar till det sista
    tävlingsmomentet som börjar nu.

  166. Vi har en dröm.

  167. Jag har en dröm...

  168. ...om att mina fyra små barn
    en dag får leva i ett land-

  169. -där de inte döms efter sin hudfärg,
    utan efter sin karaktär. Jag har en dröm!

  170. Lagen har fått i uppgift att
    uppdatera Martin Luther Kings tal.

  171. Han hade en dröm, och hur ser final-
    lagens drömmar för vår framtid ut?

  172. Vi kommer att lyssna efter om lagen
    har konkreta exempel på visionerna-

  173. -så att det inte bara blir en rad
    fina ord. Gör de det som King gjorde?

  174. -Isabell och Gabriel, hur känns det?
    -Bra.

  175. -Vad har ni valt att hålla för tal?
    -Vi ska prata om världsfred.

  176. -Vilka lyssnar, och var är ni?
    -Vi är i FN:s största samlingssal.

  177. Där är det fredsmänniskor från hela
    världen, ungefär 2 000 människor.

  178. Då har vi en jättebra bild av var vi
    är nånstans. Då säger jag varsågod.

  179. Vi har en dröm om en värld
    där alla är lika mycket värda-

  180. -där du inte döms
    för hudfärg, åsikter eller religion.

  181. En värld tom på hat,
    men full av kärlek.

  182. Varje dag
    pågår ett meningslöst krig nånstans.

  183. Varje dag lider en människa i onödan.

  184. Mannen som blir slagen
    för sin hudfärg.

  185. Den lilla flickan som blir skjuten
    för sin religion.

  186. De senaste fem åren
    har 500 000 människor dött i kriget-

  187. -bara i Syrien. 500 000!

  188. Det är lika många som får plats i den
    här stora samlingssalen - 300 gånger.

  189. Vi har en dröm om att hatets
    kalla dimma ska lätta från vår jord-

  190. -och ge plats åt kärlekens varma
    vindar där alla känner sig säkra-

  191. -från den sönderbombade staden i
    Syrien till den fattiga byn i Afrika.

  192. Vi har en dröm om en snäll värld
    där vi lever tillsammans-

  193. -där vi är vänner i stället för
    fiender, där fred är en självklarhet-

  194. -och vapen och krig inte existerar.

  195. Tillsammans
    kan vi få slut på lidandet.

  196. Tillsammans
    kan vi få drömmen att bli sann.

  197. Fantastiskt bra, Boo Gårds skola.

  198. Hela publiken och vi i juryn
    höll nästan andan-

  199. -för att inte missa ett enda ord.

  200. Mina favoritdelar av det här talet
    är era antiteser - motsatserna.

  201. "En värld tom på hat,
    men full av kärlek."

  202. Och det allra finaste, tycker jag:

  203. "Hatets kalla dimma ska lätta och
    ge plats åt kärlekens varma vindar."

  204. Fantastiskt bra!

  205. Vi har eftersökt konkreta bilder som
    får oss att känna det ni pratar om.

  206. Ni pratar om meningslösheten-

  207. -och den gamle mannen
    som blir slagen för sin hudfärg-

  208. -och flickan
    som blir skjuten för sin religion-

  209. -som ni kopplar till Syrien.
    Ni gör nåt av siffran.

  210. Ni har inte bara bra research-

  211. -utan ni säger att det är 300 gånger
    så många som sitter i salen.

  212. -Det var väldigt snyggt.
    -Slutet blir så oerhört kraftfullt.

  213. Ni sa: "Vi vill ha en snäll värld."

  214. Ordet "snäll" är smått genialiskt.

  215. Ni kunde säga "en fantastisk värld"-

  216. -men ert ord är nästan lite naivt.

  217. Eftersom resten av talet är så starkt
    sticker det ut: "en snäll värld".

  218. Superbra!

  219. Tack så mycket, juryn!

  220. Tack, Gabriel och Isabell från
    Boo Gårds skola! Ni kan sätta er.

  221. Vi välkomnar Dag och Elin
    från Helenelundsskolan.

  222. Ni ska hålla "Vi har en dröm"-talet.

  223. -Vad har ni valt att hålla tal om?
    -Alla barns rätt till utbildning.

  224. -Var är ni, och vilka lyssnar?
    -Sveriges riksdag och alla politiker.

  225. Känner ni er redo att hålla det sista
    talet? Då säger jag varsågod.

  226. Vi har en dröm om att varje barn
    ska ha samma rätt till utbildning.

  227. Vi har en dröm om en kamp för alla
    barns möjlighet till ett bättre liv.

  228. En väg ur fattigdom och en möjlighet
    att påverka sin egen framtid.

  229. Världen skrev under barnkonventionen-

  230. -och har i 27 år lovat att kämpa
    för varje barns rätt till utbildning.

  231. 27 år senare går 58 miljoner barn
    fortfarande inte i skolan.

  232. 27 år senare får barn fortfarande
    inte den utbildning som de behöver.

  233. Tänk om du inte kunde läsa.
    Tänk om du inte kunde räkna.

  234. Tänk om du inte kunde ta en karta
    och peka var du befann dig.

  235. Hur skulle du känna dig?
    Vilken framtid skulle du ha?

  236. Sluta aldrig kämpa
    för varje barns utbildning.

  237. Sluta aldrig kämpa
    för alla barns utbildning.

  238. Kampen för alla barns rätt till en
    plats i klassrummet är inte över...

  239. ...förrän den dag då drömmen slår in.

  240. Dag och Elin, Helenelundsskolan...

  241. Ni pratade om barnkonventionen och
    att det var 27 år sen världen enades.

  242. Det var samma drag som King använde-

  243. -men ni placerar FN i stället för
    amerikanska staten. Bra research.

  244. Ni pratar om alla som trots detta
    inte får en utbildning i dag.

  245. Väldigt snyggt. Jag gillade också
    den jättetydliga bilden när ni säger:

  246. "Tänk om du inte kunde placera var du
    är på en karta." Det blev konkret.

  247. Att läsa, skriva och räkna
    har man hört, men ni gav en bild.

  248. Vi ville ha de konkreta bilderna,
    och där hade ni er bild. Snyggt!

  249. Det är min favoritdel av talet.

  250. Ni vänder er direkt till målgruppen.

  251. "Tänk om du
    inte kunde läsa eller räkna."

  252. Det går inte
    att ducka för missilerna-

  253. -så jag hoppas att många politiker
    tittar på "Retorikmatchen".

  254. -Det är jättebra.
    -Ja, jag håller med. Det är jättebra.

  255. Jag vill lyfta upp en sak i slutet.

  256. Ni säger: "Varje barn
    har rätt till utbildning."

  257. Men sen säger ni "alla barns rätt
    till en plats i klassrummet".

  258. Ni gör den konkreta bilden
    med ett fysiskt rum-

  259. -och där ska rättigheterna finnas.
    Det blir ett starkt slut på talet.

  260. -Tack för det.
    -Tack så mycket, juryn.

  261. Tack så mycket,
    Dag och Elin från Helenelundsskolan.

  262. Det var det sista talet denna säsong-

  263. -och det är dags för juryns sista
    röster, så lägg era sista röster.

  264. -Jonathan, du börjar.
    -Två tal. Väldigt starka.

  265. Det var ett tal som man blev lite mer
    trollbunden av, men det var jämnt.

  266. Jag känner att hela studion kokar.

  267. Det märks att det är final nu.
    Det är så oerhört hög nivå.

  268. -Nu kommer den sista.
    -Jag har nästan svårt att andas nu.

  269. Det var den sista rösten.
    Det betyder att det är dags...

  270. Nu ska vi ta reda på vem det är
    som vinner "Retorikmatchen" 2016.

  271. Är det Helenelundsskolan
    eller Boo Gårds skola?

  272. Utslagningen.

  273. Båda lagen står nu framför mig.

  274. Isabell och Gabriel, Boo Gårds skola.
    Dag och Elin, Helenelundsskolan.

  275. Nån av er kommer att ta hem denna
    guldmikrofon och 10 000 kronor.

  276. Totalt ska sju poäng delas ut. Först
    till fyra gäller. Här är resultatet.

  277. Vem vinner "Retorikmatchen" 2016?

  278. På den första lappen läser jag...
    Det är Jonathans poäng för Debatten.

  279. Jag läser...Boo Gårds skola.

  280. 1-0 till Boo Gårds skola.

  281. På den andra lappen, som också är för
    Debatten från Elinor, läser jag...

  282. ...Helenelundsskolan.

  283. 1-1 i finalen, "Retorikmatchen" 2016.

  284. På Fridas lapp läser jag...

  285. ...Helenelundsskolan.

  286. 2-1 till Helenelund.

  287. Och Marianne, vår gäst...
    På hennes lapp läser jag...

  288. ...Boo Gårds skola.
    Det står nu två lika.

  289. Inget är avgjort när vi går in
    i "Vi har en dröm"-rösterna.

  290. På Jonathans lapp läser jag...

  291. ...Boo Gårds skola.

  292. 3-2 till Boo Gård.

  293. Först till fyra är det som gäller.

  294. Om jag läser "Boo Gårds skola" på
    nästa lapp så har ni vunnit finalen.

  295. Inget är avgjort ännu.

  296. På Elinors lapp för
    "Vi har en dröm"-talet läser jag...

  297. Boo Gårds skola!

  298. Det betyder att vi har en vinnare
    i "Retorikmatchen" 2016!

  299. Isabell och Gabriel, kom och ta emot
    guldmikrofonen. Välkomna fram här.

  300. Höj den mot skyarna. - Här kommer det
    även blommor till alla lagen.

  301. Vi har en vinnare i "Retorikmatchen".

  302. Boo Gårds skola i Nacka.

  303. Isabell och Gabriel, stort grattis!

  304. Finalen är klar.
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  305. Går du i femman eller är lärare och
    vill att klassen ska tävla nästa år?

  306. Anmäl er på ur.se/retorikmatchen2017.

  307. Svensktextning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Final

Avsnitt 10 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Dimman

Frihetskämpen och den förrymda slaven Frederick Douglass har avslöjats och satts i arrest ombord. Matilda känner att något är fel, till och med hennes docka Mirabell kan känna det. Vad är det för skrämmande dimma som väller in över skeppet? Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.