Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Semifinal 1MaterialDela
  1. I "Retorikmatchen" tävlar
    sjätteklassare i konsten att tala.

  2. Två lag ska göra upp om en finalplats
    i årets viktigaste retoriktävling.

  3. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkomna till den första semifinalen!

  4. UR presenterar:

  5. "Retorikmatchen".

  6. Mäktigt.
    Det är semifinal, och här står ni.

  7. Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan-

  8. -och Isabell och Gabriel
    från Boo Gårds skola.

  9. -Vem tar en finalplats?
    -Vi!

  10. Ni är laddade.
    En applåd för våra lag!

  11. Fortsätt applådera för vår jury.

  12. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  13. Det här är en stor dag. Är ni redo?

  14. -Ja.
    -Lagen och juryn är redo.

  15. Vi kör i gång första matchen!

  16. Argumentattacken.

  17. Nu gäller det att övertyga
    en förälder om att få som man vill.

  18. Det lag som juryn tycker har
    de bästa argumenten vinner två poäng.

  19. För att övertyga någon gäller det
    att vara trovärdig och påhittig-

  20. -men också att förstå
    den andres situation och använda det.

  21. Det lag som gör det bäst vinner.

  22. Lagen är redo.
    Först ut är Carl-Anton och Sima.

  23. Här sitter Sara och läser tidningen.

  24. Det är er mamma som sitter där.

  25. Ni ska övertyga henne om att ni
    ska få högre veckopeng. Är ni redo?

  26. -Ja.
    -Dra era tre argument.

  27. Mamma, vi behöver snacka.
    Vi vill ha höjd veckopeng.

  28. -Jaha.
    -Du säger att allt blir dyrare.

  29. Det blir det för oss också.

  30. Du säger att vi ska ta mer ansvar,
    så ge oss chansen.

  31. Ge oss högre veckopeng.

  32. När de andra går på bio får jag
    gå hem ensam, för jag har inte råd.

  33. Snälla, ge oss högre veckopeng.

  34. Mina snälla, fina barn.

  35. När ni argumenterar så bra
    kan jag inte säga nej.

  36. Det är klart
    att ni ska få höjd veckopeng.

  37. Tack. Härligt.

  38. Carl-Anton och Sima
    från Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  39. Välkommen upp,
    Boo Gårds skola i Nacka.

  40. Gabriel och Isabell, nu ska ni dra
    era tre argument för högre veckopeng.

  41. Varsågoda.

  42. -Hej, mamma. Vi vill prata om en sak.
    -Hej, älsklingar. Vad vill ni?

  43. -Vi vill ha höjd veckopeng.
    -Nej, men...

  44. Jaha. Varför det?

  45. 20 kronor i veckan
    är alldeles för lågt.

  46. Barn i vår ålder
    får i snitt 60 kronor i veckan.

  47. Vi får bara tjugo. Det är för lite.

  48. Får vi högre veckopeng så hjälper vi
    till mer hemma och gör läxorna i tid.

  49. Vi kan gå ut med soporna,
    städa våra rum och diska.

  50. På fredagarna
    köper våra kompisar glass.

  51. Vi kan aldrig följa med,
    för vi har inte råd.

  52. Ibland ljuger vi för att vi skäms.

  53. Vill du att vi ska känna oss utanför
    och inte ha några vänner?

  54. Verkligen inte. Det är klart
    att ni ska få höjd veckopeng.

  55. Hur har jag tänkt? Tjugo spänn.

  56. Tack. Bra jobbat.

  57. Tack, Sara. Vilken mamma du är.

  58. -En stor applåd för Sara.
    -Tack! Lycka till med alla argument!

  59. Jag vänder mig till juryn.
    Vad tycker ni, rent retoriskt?

  60. -Frida.
    -Det var svårt.

  61. Två lite olika lag,
    med lite olika känsla i argumenten.

  62. Min röst går till dem som hade bäst
    tajming i förhållande till sin mamma.

  63. Min röst går till Södermalmsskolan.

  64. -Elinor.
    -Båda nådde ut till mammas hjärta.

  65. "Vill du att vi ska vara ensamma?"

  66. En av skolorna lyckades bättre
    med att hitta ett sätt att förhandla.

  67. -Det är Boo Gårds skola.
    -Spännande. Ni tycker olika.

  68. Då avgör Jonathan.

  69. Den skola som visade
    en god förståelse för sin målgrupp-

  70. -och kunde använda utbytet
    i sin argumentation får min poäng.

  71. Det är Boo Gårds skola.

  72. Boo Gårds skola tar med sig två poäng
    in i nästa tävling.

  73. Talskrivarna.

  74. Lagen ska skriva tal
    åt Stephan Wilson-

  75. -från "Lilla sportspegeln"
    och "Stephan på glid".

  76. Han har vunnit pris som
    årets programledare på en tv-gala.

  77. Alla i juryn och Stephan
    har var sitt poäng att dela ut.

  78. Det finns många utmaningar här.
    Lagen skriver talen åt någon annan.

  79. De har både gäster på galan
    och tv-tittare att ta hänsyn till-

  80. -och det blir tråkigt
    att bara rabbla en massa tack.

  81. Det är gala och fest.
    Vi vill ha tal som berör.

  82. Till talskrivarna välkomnar vi
    vår gäst Stephan Wilson.

  83. -Hej, publiken och Nassim!
    -Du skulle ha kommit in så här.

  84. -Det blev som det blev.
    -Vasaloppet.

  85. Kul att du är här! I det här momentet
    har du ju vunnit ett stort pris.

  86. Det händer inte varje dag.

  87. -Hur känns det?
    -Min fru retade mig.

  88. "Du har ju aldrig vunnit något."

  89. -Nu har jag äntligen fått göra det.
    -Dessutom skrev två skolor ditt tal.

  90. -Härligt. Tack på förhand.
    -Vi ska starta.

  91. Sätt dig och bara njut.

  92. Boo Gårds skola, välkommen upp.
    Isabell och Gabriel är först ut.

  93. -Är ni redo?
    -Ja.

  94. Varsågoda.

  95. Jag är stum, mållös
    och så sjukt lycklig.

  96. Inga ord i världen kan beskriva
    den stolthet och tacksamhet-

  97. -jag känner över att stå här i dag.

  98. Jag minns de hårda slagen i magen och
    de taskiga kommentarerna som barn.

  99. Jag trodde inte
    att jag klarade något.

  100. Men nu står jag här - rätt schyst.

  101. Jag har världens bästa jobb.

  102. Mitt mål har varit
    att ta svart bälte i hälsa-

  103. -men svart bälte i att vara
    programledare är ännu coolare.

  104. Min underbara fru,
    mina fantastiska barn.

  105. Ni ger mitt liv mening. Tack.

  106. Till mina tittare: Den fina kontakten
    med er har tagit mig hit.

  107. Tack.

  108. Tack, Boo Gårds skola.

  109. Stephan, det var skrivet till dig.

  110. Det var så vackert. Jag har svårt
    att hålla tårarna tillbaka.

  111. Det är som en varm våg
    som sköljer genom mig.

  112. Tack. Vilket fantastiskt tal.

  113. -Juryn.
    -Stephan var ju väldigt nöjd.

  114. Ni har verkligen lyckats, mycket
    för att ni levererar talet så fint.

  115. Ni har ett lugn i framförandet
    som bygger jättemycket kraft.

  116. Ni hade kunnat göra det
    ännu mer unikt-

  117. -genom att bädda in fler saker
    som Stephan har gjort-

  118. -så att man får känslan
    av att aldrig ha hört det förut.

  119. Det var bra att ni hade med att
    det inte alltid har varit så roligt.

  120. Ibland kan det verka
    som om man alltid har varit lyckad.

  121. Ni har med
    att det inte alltid varit så bra.

  122. Slagen i magen och
    taskiga kommentarer fick vara med.

  123. Jag håller med - det var starkt.
    Jag önskade lite mer av Stephan.

  124. Ännu mer detaljer från hans liv
    eller anekdoter.

  125. En rolig sak var det med svart bälte
    i hälsa och att vara programledare.

  126. Det är roligt och personligt
    och känns i hjärtat.

  127. Tack, juryn och Boo Gårds skola.
    Ni kan gå och sätta er.

  128. Då välkomnar vi
    Södermalmsskolan från Kristinehamn.

  129. Det är dags för er att hålla ert tal.
    Är ni redo?

  130. -Ja.
    -Varsågoda.

  131. Tjena, tjaba, hallå! Nu står jag här
    - en man i mina bästa år.

  132. Jag tog täten i ett par hundra meter
    i Göteborgsvarvet.

  133. -Jag vann!
    -Inte.

  134. Jag var Kristallen-nominerad
    två gånger.

  135. -Jag vann!
    -Inte.

  136. Jag var på skidglid och behövde
    nästan tolv timmar för att nå Mora.

  137. -Och jag vann!
    -Inte där heller.

  138. Nu har jag äntligen
    dragit en vinst i livets lotteri.

  139. Tack till alla som har stöttat mig,
    SVT och min fantastiska familj.

  140. Glöm aldrig att du är konstnären
    som målar din egen framtid.

  141. Vi tar efterfesten
    i samma busskur som bröllopsfotona.

  142. Leverpastejmackor med majonnäs
    till alla.

  143. Tack, Sima och Carl-Anton.
    - Stephan.

  144. Det var ju nästan läskigt.
    Har ni stalkat mig i flera år?

  145. Det var som om ni visste mer om mig
    än vad jag gör.

  146. Helt otroligt. Nästan lite läskigt.

  147. Tack. Vad säger juryn?

  148. Vi satt och fnittrade, både Stephan
    och vi. Det var jättebra.

  149. N lyckades med något jättesvårt:
    tajming.

  150. Ni har en retorisk figur.
    "Jag vann" tre gånger är en anafor.

  151. Ni pausar, och "Inte".
    Jättebra samspel.

  152. Vilken komiker som helst avundas er.
    Det där är oerhört svårt att få till.

  153. Vi kan tipsa Melodifestivalen
    om att ni kan vara mellanakt.

  154. Jag håller med. Det är roligt, och ni
    har många detaljer från Stephans liv.

  155. Jag vill ändå säga något om slutet.

  156. Jag tycker att ni tappar lite
    av det ni gör i början.

  157. Ni säger det här med efterfesten
    i busskuren.

  158. Stephan förstår, men kanske inte
    de som inte vet historien bakom.

  159. Det blir internt och inte för alla.

  160. Det måste ni ta in,
    vilket ni gör i hela första delen.

  161. Jag håller med mina jurykollegor.

  162. Början var lite svag.
    Annars var det otroligt bra.

  163. Vi fick verkligen det här unika talet
    som bara Stephan skulle kunna hålla.

  164. Tack, Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  165. Nu ska juryn göra sitt val.

  166. Ni har två lappar
    och behöver inte vara ense.

  167. Ni ska välja en skola
    och lägga lappen i boxen.

  168. -Jonathan börjar.
    -Ja.

  169. Du valde direkt.
    Det var tydligen inga svårigheter.

  170. -Elinor.
    -Ja.

  171. Om jag blir världsstjärna
    så vet jag vilka jag ska anlita.

  172. -Frida.
    -Två väldigt olika tal igen.

  173. -Två olika retoriska värden.
    -Där gör du ditt val.

  174. Vi vill ju veta hur ni har tänkt,
    men vi väntar till slutet.

  175. Stephan. Du röstar
    genom att lära dig ett av talen.

  176. Du ska hålla det tal
    som du tyckte var bäst.

  177. Det är så häftigt.
    Jag går ut och laddar.

  178. Roligt att vara här.
    Vi ses om en stund.

  179. Hur Stephan och juryn röstar
    tar vi reda på i slutet.

  180. Det är dags för den sista tävlingen.

  181. Känslostormen.

  182. Deltagarna går in i rollen
    som en känsla.

  183. De ska förklara varför just
    deras känsla är så viktig.

  184. Juryn delar ut var sitt poäng
    till det lag som lyckas bäst.

  185. Vi lägger vikt vid hur väl
    lagen lyckas med personifieringen.

  186. Ger de känslan en egen röst?

  187. Förstår vi varför känslan är viktig
    och vad som händer om den inte finns?

  188. Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan är först ut.

  189. Det här är en ny tävling, och ni har
    skrivit ett tal som känslan glädje.

  190. -Är ni beredda?
    -Ja.

  191. Varsågoda.

  192. -Jag är glädje, fröjd och lust.
    -Är ett fniss tecken på glädje?

  193. Utan mig kan ni inte njuta
    av småttingarnas smittande skratt.

  194. Ni pratar om att skratta ihjäl sig,
    men ni lever längre om ni skrattar.

  195. Jag är glädje, som när du vågar hoppa
    från högsta höjden i badet.

  196. -Är ett leende ett tecken på glädje?
    -Utan mig... Nej.

  197. Utan mig kan ni inte
    njuta av en mumsig messmörsmacka.

  198. Enligt glädjeforskare
    kan just din glädje sprida sig.

  199. Jag är glädje,
    som när den första snön faller.

  200. Är en kram ett tecken på glädje?

  201. Utan mig kan ni inte njuta
    av farmors fina famn.

  202. För varje minut du är arg
    förlorar du 60 sekunder av glädje.

  203. -Du växer med glädjen.
    -Och glädjen växer med dig.

  204. Tack så jättemycket.
    Vilket väldigt fint tal.

  205. Jag vill lyfta fram era
    konkreta bilder för när man är glad-

  206. -som när man vågar hoppa från högsta
    höjden - jag kommer själv ihåg det-

  207. -och när snön faller.

  208. Det finns en stark igenkänning som
    gör att man kan känna det i magen.

  209. Ni visar att ni kan stilfigurer.

  210. Vi har allitterationer
    och en stilfigur i slutet.

  211. Ni byggde dispositionen
    på retoriska frågor.

  212. En konsekvens av alla stilfigurer
    är att talet kan bli lite stolpigt.

  213. Det blir nästan som en dikt,
    vilket är okej givet den här formen.

  214. Med tydligare början, mitt och slut
    och en rödare tråd-

  215. -hade jag gillat det ännu mer.
    Men jag tyckte om det väldigt mycket.

  216. Jag håller med. Det var jättebra.

  217. En av uppgifterna var att beskriva
    vad som händer utan känslan.

  218. Det gjorde ni bra i slutet.

  219. "För varje minut du är arg
    förlorar du 60 sekunder av glädje."

  220. Det fick mig att tänka på att jag ska
    sluta vara sur. Jag ska vara gladare.

  221. Tack, Sima och Carl-Anton.
    Ni kan sätta er.

  222. Vi välkomnar Boo Gårds skola.
    Gabriel och Isabell.

  223. Ni har skrivit ett känslotal
    där ni är känslan kärlek.

  224. -Är ni redo?
    -Ja.

  225. Varsågoda.

  226. Jag är kärlek.
    Jag är mer än bara en känsla.

  227. Jag håller världen samman.
    Jag är grunden till ett lyckligt liv.

  228. Jag finns överallt. I ditt hjärta,
    i din själ och runtomkring dig.

  229. När du hör min varma röst
    blir du lugn och trygg.

  230. I dina svåraste stunder lyfter jag
    upp dig och skänker dig tro.

  231. Jag är kärlek. Utan mig skulle jorden
    vara en mörk och kall plats.

  232. Utan mig föds utanförskap,
    besvikelse, hat och smärta.

  233. Utan mig
    skulle livet vara meningslöst.

  234. I krig har jag fått soldater
    att släppa sina vapen-

  235. -och öppna sina hjärtan.

  236. Jag är pirret i magen när du blir
    kär. Jag ger dig passion och närhet.

  237. Minns du när du såg den du älskar
    i ögonen senast?

  238. Det var mig du såg.

  239. -Fred börjar med mig.
    -Jag är kärlek.

  240. Wow! Vilken fantastisk leverans.
    Jag fick retorik-rys.

  241. Ni är otroligt modiga-

  242. -som vågar leverera det här talet
    så långsamt som ni gör.

  243. Det håller genom hela,
    så att vi får landa i det ni säger.

  244. Jag är förtjust i er disposition.
    "Jag är kärlek" får återkomma.

  245. Det känns verkligen.
    Det här var otroligt bra.

  246. Er retoriska fråga, den här...
    Vad är det ni säger?

  247. "Minns du när du såg in i ögonen?"

  248. Ni väntar, och man får upp bilden.
    Sen säger ni: "Det var jag."

  249. Där får ni ut maximal retorisk
    effekt. Det var riktigt snyggt.

  250. Jag håller med
    om att det var ett fint tal.

  251. Jag gillar särskilt att ni har bilden
    av när kärlek inte finns-

  252. -men också kraften som kärlek har
    att avsluta våld-

  253. -som att få soldater
    att lägga ner vapnen.

  254. Det är mer än en känsla.
    Den har förändringskraft.

  255. Det är väldigt fint. Tack så mycket.

  256. Verkligen. Tack, Boo Gårds skola.
    Ni kan gå och sätta er.

  257. Ja, juryn.
    Nu har ni avgörandet i era händer.

  258. Ni har två lappar var framför er,
    och ni ska välja en.

  259. Ni behöver inte vara ense.
    Jonathan börjar.

  260. -Det här var rätt coolt.
    -Otroligt mäktigt att få lyssna på.

  261. Det är en stor ära.

  262. Det märks att vi har Sveriges
    bästa retoriker i den här tävlingen.

  263. Man märker att det är semifinal,
    så det var inte lätt.

  264. Du har gjort ett val.
    - Elinor.

  265. Jag håller med. Det var bra
    retoriska poänger i båda talen.

  266. De var väldigt tänkvärda
    och drabbande.

  267. Jag ska bli gladare
    och mer kärleksfull.

  268. -Det här var inte lätt.
    -Du har gjort ett val.

  269. -Frida.
    -Det är inte självklart här heller.

  270. Det var två tal som handlade om patos
    och innehöll mycket känslor-

  271. -men jag har gjort ett val.
    Det blir...så här.

  272. Vad mäktigt!
    Man känner känslan i studion.

  273. Nu vill vi veta
    vem som tar den första finalplatsen-

  274. -i "Retorikmatchen 2016".
    Vi ska ta reda på det.

  275. Utslagningen.

  276. Avgörandets stund är inne.
    Vem tar den första finalplatsen?

  277. Båda lagen står här.

  278. Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan-

  279. -och Boo Gårds skola
    - Gabriel och Isabell.

  280. Totalt ska nio poäng delas ut -
    det är först till fem som gäller.

  281. Vi vet redan två poäng.

  282. Det var Boo Gårds skola
    som vann argumentattacken.

  283. Redan nu leder Boo Gårds skola
    med 2-0.

  284. Juryns röster ligger här i asken-

  285. -men innan vi tar reda på
    hur de har röstat-

  286. -ska vi se
    vem som får Stephan Wilsons poäng.

  287. Välkommen in, Stephan!

  288. Du ska ge ditt poäng
    till någon av de två skolorna.

  289. Det gör du
    genom att läsa upp det tacktalet.

  290. -Hur har du tänkt?
    -Det var nästan omöjligt att välja.

  291. Båda lagen är vinnare i mina ögon,
    men man måste ju ändå välja.

  292. -Jag har en vinnare.
    -Då vill vi höra.

  293. -Är publiken redo?
    -Ja!

  294. -Är juryn redo? Är de tävlande redo?
    -Ja!

  295. Jag ska sluta fjanta mig.

  296. Tjena, tjaba, hallå. Nu står jag här
    - en man i mina bästa år.

  297. Jag tog täten i ett par hundra meter
    i Göteborgsvarvet.

  298. Och jag vann! Inte.

  299. Jag har varit nominerad
    till tv-Kristallen två gånger.

  300. Och jag vann! Inte.

  301. Nu har jag äntligen dragit en vinst
    i livets lotteri.

  302. Jag vill tacka
    alla som har stöttat mig-

  303. -men framför allt min
    fantastiska familj. Jag älskar er.

  304. Glöm aldrig att du är konstnären
    som målar din egen framtid.

  305. Hörni, vi tar efterfesten i
    samma busskur som våra bröllopsfoton.

  306. Det blir leverpastejmackor
    med majonnäs till alla.

  307. Vad sägs om det? Tack så mycket!

  308. Vad mäktigt! Tack så mycket, Stephan.

  309. Hej då, allihopa!
    Det var roligt att vara här.

  310. Mäktigt. Stephan Wilsons poäng
    gick alltså Södermalmsskolan.

  311. Det betyder att ställningen just nu
    är 2-1 till Boo Gårds skola.

  312. Vi öppnar asken med juryns röster.
    Här har vi dem.

  313. Först till fem poäng.

  314. Här läser jag på Jonathans lapp
    för talskrivarna...

  315. "Södermalmsskolan".

  316. Vi har alltså 2-2
    i den första semifinalen.

  317. På Elinors lapp
    läser jag "Södermalmsskolan".

  318. Just nu leder Södermalmsskolan.

  319. På sista lappen för talskrivarna,
    som kommer från Frida, står det...

  320. "Södermalmsskolan".
    Vad spännande det är.

  321. Helt plötsligt leder Södermalmsskolan
    med fyra poäng mot två.

  322. Det är först till fem som gäller.

  323. Läser jag "Södermalmsskolan" på nästa
    lapp så går ni vidare till final.

  324. Sista matchen var känslostormen,
    och på Jonathans lapp läser jag:

  325. "Boo Gårds skola".

  326. Vad spännande det är!
    Det här är helt otroligt.

  327. På nästa lapp, från Elinor, står det:

  328. "Boo gårds skola"!

  329. Vilken semifinal!
    Det står alltså 4-4.

  330. Avgörandet är på sista lappen.

  331. På Fridas lapp, som är den avgörande,
    läser jag:

  332. "Boo gårds skola"!
    Vi har en vinnare i semifinalen.

  333. Första finalplatsen går
    till Boo Gårds skola. En stor applåd!

  334. Applådera även för Södermalmsskolan-

  335. -som vi träffar i en bronsmatch.
    Det är inte heller dåligt.

  336. Tack, och väl kämpat. Vilket drama!

  337. Vi har vår första finalplats klar.
    Boo Gårds skola tar den platsen.

  338. Vi ses nästa vecka, och glöm inte:
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  339. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Landet bortom brunnen

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Landet bortom brunnen" av Douglas Foley. Den handlar om Alva och hennes lillebror. Tre mobbare hotar att göra Alvas lillebror illa. Hennes mamma är död och pappan har gift om sig för snabbt och snart ska hon få ett nytt syskon. Alva är så förtvivlad att hon nästan inte vill leva. Hon och hennes lillebror faller ner i en brunn och hamnar i en okänd värld där Alva tvingas möta sin skräck.