Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Semifinal 2MaterialDela
  1. I "Retorikmatchen" tävlar sjätte-
    klassare i att tala och lyssna.

  2. Två lag tävlar om en finalplats
    i årets viktigaste retoriktävling.

  3. Jag heter Nassim Al Fakir. Välkommen
    till semifinal i "Retorikmatchen"!

  4. UR presenterar: "Retorikmatchen"!

  5. Härligt att se er här igen!

  6. Dag och Elin
    från Helenelundsskolan i Sollentuna.

  7. Meja och Viggo
    från Sandeplanskolan i Höllviken.

  8. -Vilket lag går till final?
    -Vi!

  9. En stor applåd till våra två lag!

  10. Applådera för vår jury. Frida Buhre,
    Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen.

  11. Nu kör vi i gång första matchen.

  12. Argumentattacken. I Argumentattacken
    ska man övertyga en förälder om-

  13. -att få som man vill. Laget med de
    bästa argumenten vinner två poäng.

  14. För att övertyga nån gäller det
    att vara trovärdig och påhittig-

  15. -men också att man kan förstå
    den andras situation och använda det.

  16. Det lag som gör det här bäst vinner.

  17. Vi ska börja med Dag och Elin
    från Helenelundsskolan i Sollentuna.

  18. Er mamma sitter här i fåtöljen.

  19. Ni ska övertyga henne att ni
    inte ska behöva hjälpa till hemma.

  20. Är ni med på det här?
    Dra era tre argument nu.

  21. -Mamma, vi måste prata.
    -Okej.

  22. Tänk dig själv. Du är tolv år och
    kommer hem från skolan helt slutkörd.

  23. -Du vill bara vila.
    -Vill du då städa, diska och tvätta?

  24. Ska vi inte minnas vår barndom
    med glädje?

  25. Att fördela sysslor rättvist är svårt
    och kan leda till onödiga konflikter.

  26. Vi är många syskon,
    och vi vill värna om vår relation.

  27. Vi tror att vår relation blir bättre
    av att vi lämnas utanför sysslorna.

  28. Tiden. Hur ska vi hinna med allt om
    det enda vi gör är att diska, damma-

  29. -tvätta och städa? Vi stressar redan
    över skolan, och det är bevisat-

  30. -att vi måste sporta och umgås
    med vänner för att må riktigt bra.

  31. Ni slipper hjälpa till. Ni övertygade
    mig. Jag står inte emot era argument.

  32. Tack så mycket! Bra jobbat!

  33. Välkommen upp, Sandeplanskolan!
    Viggo och Meja.

  34. Er mamma sitter och läser tidningen.

  35. Övertyga henne att ni
    inte behöver hjälpa till hemma.

  36. Varsågoda, dra era tre argument nu.

  37. Mamma, vi vill inte hjälpa till
    så här mycket hemma.

  38. Jag önskar att jag hade mer tid.
    Min tur att städa, diska-

  39. -laga mat, handla och ta hand om barn
    kommer. Varför måste jag göra det nu?

  40. Om du var min kompis som vill umgås,
    skulle du inte ge upp när jag säger:

  41. "Nej, jag måste hjälpa till hemma."

  42. Ska jag hjälpa till hemma i stället
    för att utveckla min hjärnkapacitet-

  43. -få fler vänner och förbättra hälsan?

  44. Snälla mamma, låt oss vara barn,
    för det blir vi aldrig igen.

  45. Jag köper det! Ni behöver inte
    hjälpa till än på ett tag.

  46. Tack så mycket, Sandeplanskolan!

  47. Tack så mycket, Sara - allas mamma!

  48. -Som har en hel del att stå i nu.
    -Ja, verkligen. Tack så mycket!

  49. Nu ska vi ta reda på vilket lag
    som slipper hjälpa till hemma.

  50. Det var två ganska olika debattyper.

  51. En handlade om samma argument.

  52. "Vi vill ha mer tid åt skola,
    kompisar och aktiviteter."

  53. De andra hade lite större variation-

  54. -men det lag som ändå tryckte in
    mest kraft i det som var viktigt-

  55. -aktivitet, kompisar och skola...
    Det var ändå Sandeplan.

  56. En liten fördel för Sandeplan.

  57. Jag tyckte att talen var lite lika.

  58. Jag hade önskat en mindre formell ton
    eftersom de pratade med sin mamma-

  59. -men ett lag hade en lite mer
    förhandlande, mjukare framtoning-

  60. -vilket passar i den här situationen.
    Det var stor variation i argumenten.

  61. -Min röst går till Helenelundsskolan.
    -Okej.

  62. Vem som får slippa städa hemma
    hänger på dig nu, Elinor.

  63. Jag tyckte att ett av lagen
    vädjade bäst till mammans hjärta-

  64. -genom framtoningen. Det som vi
    på retorikspråk kallar "actio".

  65. Det var Helenelundsskolan.

  66. Vi har ett vinnande lag
    i den första matchen.

  67. Helenelundsskolan från Sollentuna
    slipper städa, och de får två poäng.

  68. Nu går vi in i match nummer två.

  69. Talskrivarna. Här ska lagen agera
    talskrivare åt Fredde Granberg-

  70. -från "Ronny och Ragge"
    och "Barna Hedenhös".

  71. Han ska ta emot priset som årets
    skådespelare på en tv-sänd gala.

  72. Alla i juryn och Fredde får dela ut
    var sin poäng till det bästa laget.

  73. Det finns många utmaningar.
    Lagen skriver talen åt nån annan.

  74. De har både gästerna och tittarna
    att ta hänsyn till.

  75. De får dessutom inte bli tråkiga.

  76. Det är gala och fest,
    och vi vill ha tal som berör.

  77. Nu ska vi tävla i Talskrivarna.
    En stor applåd till Fredde Granberg!

  78. -Tjena! Hej!
    -Välkommen!

  79. Tjena! Hur är läget? Är det bra?

  80. Hej, hej!

  81. Välkommen! Vi tycker ju att du är
    väldigt bra, men det här är unikt.

  82. Du har vunnit ett pris.
    Det är därför som du är här.

  83. Har du varit med om att nån
    har skrivit ett tal till dig?

  84. Nej, jag har knappt skrivit
    ett tal till mig själv-

  85. -så jag är spänd över
    hur jag låter i era munnar.

  86. Ja, hur de har tänkt kring dig.

  87. -Mäktigt! En hel klass.
    -Det blir mycket oseriöst.

  88. Vi får se. Men du ska nu bara njuta
    och ta till dig av det som händer.

  89. Jag välkomnar de första tävlande
    i Talskrivarna, Sandeplanskolan.

  90. Välkomna upp, Viggo och Meja.

  91. Varsågod.

  92. -Drömmer jag?
    -Årets skådespelare.

  93. Att få ta emot detta underbara pris
    framför en så fantastisk publik...

  94. -...är som en dröm som är på riktigt.
    -Jag har spelat Ragge och Ben.

  95. Men karriären har inte alltid varit
    som en raggarbilscruise.

  96. 1997 fick jag ett cancerbesked.

  97. Det kändes som när stjärnan
    i Hedenhös-julen slocknade-

  98. -men med hjälp av familj och vänner
    tändes stjärnan igen.

  99. I dag lyser den starkare än nånsin.

  100. Utan min familj, min publik
    och min proffsiga produktion-

  101. -skulle jag ha känt mig som Ragge
    utan Ronny och en komiker utan skämt-

  102. -men tack vare er känner jag mig
    som en stor viking i Midgård.

  103. Drömmar kan slå in,
    så alla ni där ute: fortsätt drömma.

  104. Tack, Sandeplanskolan!

  105. -En spontan reaktion på det här?
    -Det är jättebra. Skitbra. Kul.

  106. Allt stämde också. Ni hade hittat
    allting, både topparna och dalarna.

  107. Skitbra! Eller jättebra, menar jag...

  108. Juryn, vad säger ni om det här?

  109. Fredde Granberg verkar vara nöjd,
    så ni har lyckats med uppgiften.

  110. Rent retoriskt är det snyggt
    att ni kommer in med väldig kraft-

  111. -parerat med lugn
    när det blir allvarsamt.

  112. Det är modigt och bra
    att ta med både ljus och mörker.

  113. Ni har en tydlig avslutning.

  114. Många vet inte hur de ska avsluta
    talet. Det blir: "Tack, tack..."

  115. Ni gjorde det distinkt och snyggt.

  116. Min favoritpassage är jämförelserna.

  117. Ronny utan Ragge,
    och komiker utan skämt.

  118. Jag hoppas att ni hörde att ni fick
    fniss härifrån och från publiken.

  119. Du ska få höra ett till tal.
    Sen får du välja ett.

  120. Tack så mycket, Sandeplanskolan!

  121. Välkommen, Helenelundsskolan! Dag och
    Elin, ni har också skrivit ett tal.

  122. Känner ni er redo?
    Då säger jag bara: varsågod.

  123. Tjena, alla raggers! Tack så mycket!

  124. Jag vill tacka Peter Settman
    för hans samarbete och vänskap.

  125. Jag hade inte stått här i dag
    utan dig, Ronny och Fårrden.

  126. Ronny, min lilla Wunderbaum, vi hade
    en tanke: att inget är omöjligt.

  127. Jag inser i dag-

  128. -att detta har hjälpt mig på många
    fler sätt än vad jag kunde tänka mig.

  129. Det sägs att i djupaste smärta
    föds sann konst.

  130. Smärtan i mitt liv
    öppnade en annan värld-

  131. -där min kreativitet fick flöda.

  132. Tack, min familj, som hjälpte mig.

  133. I sann Movember-anda
    låter jag min mustasch växa.

  134. Alla män och kvinnor borde göra det.

  135. Ge aldrig upp. Ingenting är omöjligt!

  136. Vilket tal! Tack, Helenelundsskolan.

  137. Också skitbra...jättebra. Förlåt.

  138. Vad ska man säga? Ni hade också med
    både det mörka och det ljusa. Bra.

  139. Om uppdragsgivaren är nöjd
    ska man vara nöjd.

  140. Vi har nöjet att bedöma retoriken.
    Er leverans var jättebra.

  141. Trygg, lugn, saklig och med
    mycket energi. Det var jättebra.

  142. Jag hade dock önskat mer av
    några fler delar ur Freddes karriär.

  143. Den är ju lång och gedigen, så nåt
    mer hade varit trevligt att få med.

  144. Jag vill också berömma ert actio,
    ert framförande.

  145. Det blir gripande
    i det mörkare partiet.

  146. Det är väldigt poetiskt skrivet där.

  147. "Ur den djupaste smärta föds
    sann konst. Tack till min familj."

  148. Det är lite abstrakt, poetiskt
    och finstämt där. Superfint!

  149. När man kan nå många människor...

  150. Att ni vågar uppmärksamma
    mustaschkampen i avslutningen-

  151. -tycker jag är hedervärt.

  152. Utöver det håller jag med
    mina jurymedlemmar.

  153. Tack, Helenelundsskolan!
    Dag och Elin, ni kan sätta er.

  154. Nu har ni två lappar framför er
    med skolornas namn på.

  155. Jonathan, Elinor och Frida
    har en röst var.

  156. -Jonathan?
    -Det är svårt att välja. Absolut.

  157. Men det är ju en tävling.

  158. Det är skönt att framtidens yrkes-
    kategori talskrivare är tryggad.

  159. -Det finns många bra talskrivare nu.
    -Härligt.

  160. -Det är svårt att välja i dag.
    -Men nu har ni i juryn gjort ert val.

  161. Fredde, du ska också göra ett val,
    men du ska tänka till lite-

  162. -och lära dig ett av talen som du sen
    håller. På så sätt ger du din poäng.

  163. -Känns det enkelt?
    -Nej.

  164. -Gå ut, så syns vi om en liten stund.
    -Jag kanske läser båda.

  165. Vi vill ju veta
    hur juryn har tänkt och röstat.

  166. Det får vi se i slutet av programmet,
    och nu kommer den sista tävlingen.

  167. Känslostormen.

  168. Deltagarna
    går in i rollen som en känsla.

  169. Sen ska de förklara varför känslan är
    så viktig och varför den finns.

  170. Juryn har var sin poäng att dela ut
    till det lag som lyckas bäst.

  171. Vi lägger vikt vid hur väl lagen
    lyckas med personifieringen.

  172. Ger de känslan en egen röst?

  173. Förstår vi varför den är viktig
    och vad som händer utan den?

  174. Dag och Elin, sista matchen. Ni ska
    hålla ett tal där ni är känslan mod.

  175. Varsågod!

  176. Jag är mod - drivkraften som får dig
    att våga, att utmana dig själv-

  177. -att tro på dig själv och stå upp för
    dig själv och andra som saknar mig.

  178. Jag gav mig själv
    till stora, små, starka och svaga-

  179. -för att de skulle våga se sig själva
    i spegeln och säga: "Jag duger!"

  180. Jag såg till
    att Malala Yousafzai, Mandela-

  181. -och King kunde utföra stordåd
    och stå upp för sina värderingar-

  182. -så att andra kunde få
    ett bättre, större, fantastiskt liv.

  183. Jag är mod!

  184. Jag är ständig och segrande.
    Utan mig kan du inte segra.

  185. Utan mig tar du dig inte upp för
    höga berg eller genom djupa dalar.

  186. Utan mig kan du inte älska andra.

  187. Ingen rädsla, inget jag. Inget jag,
    ingen utveckling. Jag behövs.

  188. Jag är mod! Kom ihåg: Det är inte
    den modigaste som har få rädslor-

  189. -utan den som trotsar dem.

  190. Tack så mycket, Dag och Elin!
    Vilket starkt tal ni framför här.

  191. Ni gör ett starkt framträdande.

  192. Ni är väldigt lugna och trygga
    med mycket pondus-

  193. -vilket är bra
    i det här sammanhanget.

  194. Igen är ni poetiska i sättet som ni
    formulerar er på - ett fint sätt.

  195. Vi efterfrågade ju personifiering
    i det här tävlingsmomentet.

  196. Ni ska vara känslan,
    inte prata utifrån.

  197. "Mod är bra för det här..."
    Ni skulle verkligen vara känslan.

  198. När ni säger "jag gav mig till stora,
    små, starka och svaga" så gör ni det.

  199. "Jag gav mig
    till Yousafzai, Mandela..."

  200. Det är en stark bild att ni sprider
    ut er själv bland modiga människor.

  201. Tack!

  202. Ni och klassen har varit modiga
    när ni skrev talet-

  203. -för ni har verkligen tagit i. Jag
    har gottat mig åt ett favoritstycke-

  204. -för som retoriker har jag hittat
    tre retoriska figurer.

  205. "Utan mig, utan mig, utan mig..."
    En anafor.

  206. Sen har vi metaforen
    med "höga berg och djupa dalar".

  207. Den sista är min favorit.

  208. En anadiplosis: "Ingen rädsla, inget
    jag. Inget jag, ingen utveckling."

  209. Man börjar och slutar på samma sätt.
    Det är avancerat att få in så många.

  210. Tack så mycket,
    Dag och Elin från Helenelundsskolan!

  211. Vi välkomnar upp Sandeplanskolan.
    Viggo och Meja.

  212. Ni har förberett det sista talet
    i den andra semifinalen.

  213. Ni är tryggheten. Känner ni er redo?
    Då säger jag: varsågod.

  214. Jag är trygghet. Jag får dig att möta
    människor med ett leende på läpparna.

  215. Känslan som får dig att sova gott
    en mörk, kall natt.

  216. Jag är som en stor varm famn.

  217. Jag är känslan som du aldrig kan få
    för mycket av. Jag är trygghet.

  218. Ni människor
    håller på att utrota mig-

  219. -som om jag vore meningslös
    och oviktig. Ni människor krigar-

  220. -mobbar, slåss, förstör,
    förgör och fördärvar.

  221. Utan mig blir jorden en osäker plats.
    Sluta att jaga och förstöra mig.

  222. Många saknar och har aldrig haft mig,
    men vill inget hellre än att få mig.

  223. Därför måste alla ni som har mig
    vid er sida sprida mig vidare-

  224. -till alla människor som saknar mig.

  225. Jag är trygghet. Jag har en önskan-

  226. -att alla ska lära känna mig,
    ta emot mig och sprida mig vidare.

  227. Jag finns här för er och räcker till
    alla som en oändlig källa av omtanke.

  228. Jag är känslan som gör att du kan
    känna andra känslor. Ta hand om mig-

  229. -som jag tar hand om er.
    Jag är trygghet.

  230. Det känns träffande när ni lägger på
    en samtidsanda i ert andra stycke-

  231. -när ni pratar om att människan
    förgör tryggheten när vi bråkar.

  232. Det känns passande för samtiden-

  233. -så det var riktigt snyggt,
    liksom var ni placerade det.

  234. Efter en stark, stämningssättande
    början kommer det lite mer mörka.

  235. Jag tycker att konstrasterna
    i det här talet är den stora styrkan.

  236. Ni har den fina känslan
    av vad trygghet kan innebära-

  237. -vad som händer utan trygghet
    och vad det betyder mer personligt-

  238. -för enskilda individer. Det blir
    nästan en politisk dimension av det.

  239. Ni säger: "Människor jagar mig
    och håller på att utrota mig"-

  240. -"och förstöra och fördärva mig."

  241. "Sluta jaga och förstöra mig."
    Ni uppmanar oss.

  242. Vi kan inte bara passivt tänka
    "trygghet och mod är bra känslor"-

  243. -och sen gå vidare,
    utan vi måste göra nåt med talet.

  244. Tack så mycket, Sandeplanskolan!
    Meja och Viggo, ni kan sätta er.

  245. Det sista talet i andra semifinalen.

  246. Vad tycker ni, juryn?
    Ni har avgörandet i era händer.

  247. -Jonathan?
    -Ett passande tema: känslostorm.

  248. Du bara...

  249. Där har du gjort ditt val. Perfekt.

  250. -Du kan ha den avgörande lappen.
    -Du säger alltid det. Det är svårt.

  251. Det är oerhört bra tal och lag. Det
    märks att vi är långt i tävlingen.

  252. Och där är sista lappen lagd.

  253. Vilket lag tar finalplatsen?

  254. Sandeplanskolan från Höllviken eller
    Helenelundsskolan från Sollentuna?

  255. Utslagningen.

  256. Avgörandets stund är inne. Det är den
    sista finalplatsen som står på spel.

  257. Blir det Sandeplanskolan
    eller Helenelundsskolan-

  258. -som tar finalplatsen
    i "Retorikmatchen"?

  259. Nio poäng ska delas ut. Först till
    fem gäller. Två poäng vet vi redan.

  260. Det var ju Helenelundsskolan
    som vann argumentduellen-

  261. -så det står redan 2-0.
    Ni får en applåd för det.

  262. Vi ska nu se hur juryn har röstat-

  263. -men innan vi gör det
    ska vi ta in Fredde Granberg.

  264. Du ska också dela ut ett poäng.
    Du har fått ett tal skrivet till dig.

  265. Ja, jag vet. Jättebra tal. Skitbra.
    Det var ju grymt svårt att välja.

  266. Jag tvingas välja. Jag skulle helst
    ha plockat från båda.

  267. Nu är vi spända vilket lag du ger
    en poäng, så varsågod och håll talet.

  268. Drömmer jag? Årets skådespelare!

  269. Att ta emot detta underbara pris-

  270. -framför en fantastisk publik och ni
    enastående tv-tittare är som en dröm-

  271. -en dröm som är på riktigt.

  272. Det har varit en ära att spela Ragge,
    Ben och andra fantastiska roller-

  273. -men karriären har inte alltid varit
    som en raggarbilscruise.

  274. 1997 fick jag ett cancerbesked-

  275. -och det kändes precis som när
    stjärnan i Hedenhös-julen slocknade.

  276. Men med hjälp av familj, vänner
    och alla ni där ute-

  277. -så tändes stjärnan igen, och i dag
    lyser den starkare än nånsin.

  278. Utan min familj, min publik, alla
    tittare och min proffsiga produktion-

  279. -skulle jag ha känt mig som Ragge
    utan Ronny, Hedenhösarna utan jul-

  280. -som en komiker utan skämt.

  281. Tack vare er står jag här i dag-

  282. -och känner mig
    som en stor, stark viking i Midgård!

  283. Drömmar kan slå in-

  284. -så alla ni där ute: fortsätt drömma.
    Tack!

  285. Fredde Granberg,
    tack så mycket för att du kom hit!

  286. Tack! Tack ska du ha.

  287. Mäktigt! Mäktigt framfört, dessutom.

  288. Freddes poäng
    gick till Sandeplanskolan.

  289. Det står 2-1 till Helenelundsskolan
    mot Sandeplanskolan.

  290. Nu läser jag på Jonathans lapp-

  291. -för tävlingen Talskrivarna.

  292. Ett poäng går till...

  293. ...Sandeplanskolan!

  294. Det står 2-2 i denna sista semifinal.

  295. På Elinors lapp läser jag...

  296. ...Helenelundsskolan!

  297. Det står 3-2 till Helenelundsskolan,
    och på Fridas lapp läser jag...

  298. ...Helenelundsskolan!

  299. Det är ju först till fem som gäller-

  300. -så om jag läser "Helenelundsskolan"
    på en lapp till går ni till final.

  301. Jag läser rösterna för Känslostormen-

  302. -och på Jonathans lapp läser jag...

  303. ...Sandeplanskolan!

  304. Spännande! Helenelundsskolan har nu
    fyra poäng. Sandeplanskolan har tre.

  305. På Elinors lapp läser jag...

  306. ...Sandeplanskolan! Det står lika.
    Den sista lappen är den avgörande.

  307. På nästa lapp står det skolnamn som
    går till final i "Retorikmatchen".

  308. Helenelundsskolan!

  309. Det betyder att vidare till final är
    Helenelundsskolan.

  310. Grattis, Dag och Elin!
    Ni har gått vidare till final.

  311. -Känns det bra?
    -Ja.

  312. Applådera för Sandeplanskolan
    som går till en bronsmatch.

  313. I nästa veckas bronsmatch möter
    Sandeplanskolan Södermalmsskolan-

  314. -från Kristinehamn. Tack och hej då!

  315. Men glöm inte bort:
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  316. Textning: Staffan Åhman
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med det länsade lönnfacket

Vem länsade lönnfacket? Laget Virvelvindarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Kung Markatta och Vålnaden

Den odödliga apan Kung Markatta kan utföra stordåd. Tillsammans med den grislika Nasse reser han västerut som beskyddare till en ung munk på jakt efter Buddhas heliga skrifter. Det blir en farofylld färd och sällskapet får hjälpa Vålnaden att återfå sitt liv och sitt rike. Berättelsen finns med i Färden till Västern från 1500-talet, en av Kinas mest lästa böcker. Denna i Asien välkända historia återfinns i många berättelser i dagens populärkultur.