Titta

Retorikmatchen 2016

Retorikmatchen 2016

Om Retorikmatchen 2016

Sjätteklassare från Kiruna i norr till Höllviken i söder möts i en tävling där elevernas retoriska förmågor sätts på prov. UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till klassen står på spel. Från ett tufft kval med 3000 anmälda går åtta lag vidare och möter varandra i dueller. De tävlande får bland annat agera talskrivare, hålla ett hyllningstal till en frihetskämpe och argumentera för allt från att mobiler ska vara tillåtna i klassrummet till att få höjd veckopeng. De bedöms av en jury bestående av retorikexperterna Elinor Falkman, Jonathan Hörnhagen och Frida Buhre. Programledare: Nassim Al Fakir.

Till första programmet

Retorikmatchen 2016 : Kvartsfinal 1MaterialDela
  1. Efter en spännande slutaudition
    har vi åtta lag kvar-

  2. -som slåss om vinsten
    i årets viktigaste retoriktävling.

  3. Jag heter Nassim Al Fakir.

  4. Välkommen till den första kvarts-
    finalen i "Retorikmatchen 2016".

  5. UR presenterar...

  6. ..."Retorikmatchen".

  7. I dag är det vinna eller försvinna
    som gäller.

  8. Den som har flest poäng går vidare.
    De två lag som tävlar är:

  9. Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  10. -Jag heter Calle.
    -Och jag Sima. Vi tävlar för de här.

  11. Calle är bra på retorik. Han är bra
    på att övertyga och argumentera.

  12. Han går an med patos. Man blir lugn.

  13. Sima är bra på att framföra det hon
    vill. Hennes kroppsspråk är bra.

  14. Man blir intresserad av att höra mer.

  15. Rönninge skola i Salem.

  16. -Jag är Viggo.
    -Och jag Alva. Vi tävlar för de här.

  17. Viggos styrka är att han är stadig
    och står bra på scenen.

  18. Han har bra ögonkontakt
    och pratar tydligt.

  19. Alvas styrkor är att,
    när hon hakar upp sig-

  20. -så tycker hon inte att det är
    pinsamt. Hon bara börjar om meningen.

  21. Hon pratar tydligt
    så att man hör vad hon säger.

  22. Det är mäktigt att se våra två
    första kvartsfinal-lag. Är ni redo?

  23. Kommer ni att vinna?
    Underbart. En stor applåd!

  24. Fortsätt applådera för vår jury.

  25. Tina Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  26. Elinor, välkommen.
    Du var inte med under slutaudition.

  27. Bättre sent än aldrig.
    Jag är här nu.

  28. Då börjar vi med första tävlingen.

  29. "Duellen".

  30. Här ska lagen komma på tre argument-

  31. -utifrån de tre verktyg
    som retoriken har för att övertyga.

  32. Ett argument ska bygga på etos.
    Man ska få förtroende för talaren.

  33. Ett argument ska bygga på logos.
    Det ska vara förnuftigt.

  34. Ett ska bygga på patos,
    som handlar om känsla.

  35. Det lag som vinner duellen
    får 1 poäng.

  36. Vi kommer att bedöma argumenten
    som etos-, logos- och patosargument.

  37. Känns talarna trovärdiga
    och ansvarsfulla? Det är etos.

  38. Är fakta genomtänkta och logiska?
    Det är logos.

  39. Väcker argumenten känslor?
    Då är det patos.

  40. Nu kommer "Duellen",
    som är ny för i år.

  41. Här kommer lagen
    att mötas i tre minidueller:

  42. En etos-, en logos-
    och en patosduell.

  43. Alva och Viggo från Rönninge skola-

  44. -och Sima och Carl-Anton
    från Södermalmsskolan-

  45. -ni har fått förbereda argument-

  46. -som handlar om att man ska tillåta
    mobiltelefoner i klassrummet.

  47. -Är ni redo?
    -Ja.

  48. De har förberett argumenten
    till sina rektorer-

  49. -så jag vänder mig till er.
    Nu är ni rektorer. Känns det bra?

  50. Det är Rönningeskolan
    som ska börja med etosduellen.

  51. Ni börjar när ni hör mig slå
    i gonggongen. Är ni med på det?

  52. Etosduellen börjar nu.

  53. Vi vet vad som är rätt och fel.

  54. Vi kommer inte att fuska, spela
    eller gå in på sociala medier-

  55. -för vi vet
    att vi inte lär oss nånting då.

  56. Elever som får vara med och bestämma
    kommer att hålla reglerna.

  57. Förbud leder till regelbrott.
    Medbestämmande leder till ansvar.

  58. Tack så mycket, Rönninge skola.
    - Över till Södermalmsskolan.

  59. Precis som du sagt själv,
    så strävar skolan mot-

  60. -att vi elever ska lära oss hur fram-
    tidens samhälle kommer att fungera.

  61. Vi vill kunna använda den moderna
    tekniken i våra mobiltelefoner-

  62. -inte tvingas lägga bort dem och höra
    att det är lek eller slöseri med tid.

  63. Tekniken utvecklas.
    Låt skolan göra det också.

  64. Tack så mycket.
    Första duellen är avklarad.

  65. Då är det dags för logosduellen.
    Södermalmsskolan, känner ni er redo?

  66. -Ja.
    -Okej. Logosduellen börjar nu.

  67. Forskning visar att mobilen är
    ett bra kognitivt stöd i skolan.

  68. Mobilen hjälper oss att
    planera, organisera, strukturera-

  69. -dokumentera, översätta, hålla
    uppmärksamheten och koncentrationen-

  70. -minnas, kommunicera, förstå vad
    saker betyder och göra beräkningar.

  71. Den är lättillgänglig
    och snabb att använda.

  72. Tack så mycket.
    - Över till Rönninge skola.

  73. Vet ni om att 97 procent av Sveriges
    befolkning använder mobiler dagligen?

  74. Vem ska lära oss att använda våra
    viktigaste verktyg, om inte skolan?

  75. Du hade aldrig lärt dig skriva
    om det varit förbjudet-

  76. -att använda penna
    när du gick i skolan.

  77. Där är andra duellen klar.

  78. Nu över till den sista duellen,
    patosduellen. Rönninge skola börjar.

  79. Är ni redo? Den startar nu.

  80. Tänk på vår vän,
    med ADHD och dyslexi-

  81. -han som redan tycker att det
    är jobbigt att gå till skolan-

  82. -han som nu har hittat sitt stöd,
    mobilen.

  83. Att ta mobilen från honom är som
    att ta nappen från en gråtande bebis.

  84. Det skulle du aldrig göra.
    Släpp stenåldern. Vi är framtiden.

  85. Tack. - Över till Södermalmsskolan.

  86. Tänk på
    att alla ska få den hjälp de behöver:

  87. Nyanlända, elever med inlärnings-
    svårigheter... Även du och jag.

  88. Mobilen har tekniken. Vi har behoven.
    Släpp bromsen, nu.

  89. Låt oss utveckla vår kreativitet
    när det finns så mycket vi inte vet.

  90. Där är sista duellen klar.

  91. Nu vill vi höra resultatet. Vem tar
    hem segern i tävlingen "Duellen"?

  92. Jonathan, du börjar.

  93. Utifrån etos, då...

  94. Södermalmsskolan,
    ni pratade med rektorns egna ord-

  95. -för att bygga ansvarsfullheten.
    Det var snyggt.

  96. Därför ger jag mitt poäng
    till Södermalmsskolan.

  97. Spännande.
    Södermalmsskolan är i ledning.

  98. Frida, vad säger du?

  99. Jag är en logosrektor och tittar
    extra noga på logosargumentationen.

  100. Där är det viktigt att inte bara visa
    att man har statistik och kunskap-

  101. -utan att man också använder
    den kunskapen på ett logiskt sätt.

  102. Det tyckte jag
    att Rönninge skola gjorde.

  103. Vad spännande.
    Båda lagen har liksom en fördel.

  104. Avgörandet om vem som vinner
    "Duellen" ligger på dig, Elinor.

  105. Ni har tagit er för en svår uppgift
    som ni bägge har löst riktigt bra.

  106. Bägge var inne på att framkalla
    en känsla och ge ett exempel.

  107. Det gjorde ni, bägge två. Men ett av
    lagen lyckades göra det till en bild-

  108. -som är lätt att komma ihåg och lätt
    att berätta för andra. Det var...

  109. Rönninge.

  110. Den första poängen i den första
    kvartsfinalen i "Retorikmatchen"-

  111. -går till Rönninge skola
    och Salems kommun.

  112. Vi går vidare till nästa match.

  113. "Redovisningen".

  114. Här ska de tävlande lagen
    hålla en redovisning om kroppen.

  115. Juryn delar sen ut poäng till det lag
    som gjorde den bästa redovisningen.

  116. Redovisningar kan ofta bli
    lite tråkiga.

  117. Talaren rabblar fakta, men berättar
    inte på ett sätt som gör oss nyfikna.

  118. Redovisningar kan också vara
    underhållande. Det hoppas vi på nu.

  119. Har lagen varit kreativa?
    Gör de oss nyfikna? Vill vi veta mer?

  120. Nu ska Södermalmsskolan
    hålla sin redovisning om svett.

  121. En otroligt svettig bild...

  122. Men innan vi hör den ska vi
    besöka hela klassen i Kristinehamn.

  123. Det är kul att dansa ihop,
    för alla tycker att det är roligt.

  124. Man kan göra lite som man vill.

  125. Det är en kul grej som vi brukar
    göra. Vi tycker att det är roligt.

  126. Innan jag började med retorik
    var jag nervös-

  127. -innan jag skulle prata framför folk.
    Jag var rädd att tappa bort mig.

  128. Jag hade fjärilar i magen, men nu är
    det borta. Jag har gjort det ofta.

  129. Det är fler i klassen
    som har börjat våga prata.

  130. De som förut inte vågade hålla
    en presentation eller så där-

  131. -de har börjat prata.
    Det tycker jag är bra.

  132. Jag tror att vi vinner kvartsfinalen.
    Vi kommer på väldigt bra grejer.

  133. Om vi samarbetar och hjälps åt
    kommer vi att komma långt.

  134. Simas och Carl-Antons redovisning
    handlar om svett.

  135. Varsågoda.

  136. Tji på er. I dag ska vi prata om
    svett. Om man inte svettas, dör man.

  137. -Gör man?
    -Nej, men du svettas varje dag.

  138. -Det är så kroppen kyler ner dig.
    -Fräscht.

  139. -Killar svettas mer än tjejer.
    -Tjejer svettas mer än grisar.

  140. De kan inte svettas, utan måste rulla
    sig i leran för att kyla ner sig.

  141. Det är normalt
    att svettas några deciliter om dagen-

  142. -men stenhårt slitande själar
    kan svettas 8 liter om dagen.

  143. Är du väldigt aktiv och det är varmt,
    så kan du svettas 4,5 liter i timmen.

  144. Vet du att en frisk människas svett
    oftast inte luktar?

  145. Men ibland stinker svett.

  146. När vi svettas
    tar svetten med sig kroppsskräp.

  147. Det skräpet mumsar bakterierna i sig.
    Bakterierna bajsar, och det luktar.

  148. Fräscht.

  149. Bra jobbat, hör ni. Vilket samspel.
    Ni var jätteduktiga med det.

  150. Det ska folk hemma veta-

  151. -att det är inget man gör på en
    kvart. Det har ni väl övat mycket på?

  152. Då ser det lätt ut. Jättebra jobbat.

  153. En annan sak som är viktig-

  154. -är att man får reda på nåt nytt och
    nåt man vill berätta för nån annan.

  155. Det sista, med bakterierna som
    bajsar, hade jag ingen aning om.

  156. Det ska jag berätta för mina barn,
    som lär tycka att det är jätteroligt.

  157. Ni kunde ha haft en ännu tydligare
    avslutning och snurrat ihop säcken.

  158. Då hade man vetat att där var avslut-
    ningen, en sammanfattande slutkläm.

  159. Men jag tyckte
    att det var ett väldigt bra tal.

  160. Tack så mycket, juryn.
    - Och tack, Sima och Carl-Anton.

  161. Nu ska vi få höra Rönninge skola
    hålla sin redovisning - om hår.

  162. Men innan vi får höra den hårresande
    redovisningen ska vi besöka klassen.

  163. Jag vill bo i ett annat land.

  164. Heta stolen går ut på att man sitter
    i en ring. Läraren ställer frågor.

  165. Det är roligt om man lyckas göra
    så att den andra ändrar åsikt.

  166. -Viggo, du bytte plats. Berätta.
    -Jag vill flytta till ett land...

  167. ...där det är kallare på vintrarna,
    men varmt på somrarna, som Frankrike.

  168. Jag hade ett bröllop den här helgen.
    Då behövde jag hålla ett tal.

  169. Jag har lärt mig många knep. Man ska
    inte hålla på och fingra med saker.

  170. Man ska bara stå still
    och prata tydligt.

  171. Det blev lättare
    eftersom jag hade lärt mig retorik.

  172. Sluta med betyg i grundskolan.

  173. När jag pratar inför folk
    blir jag glad.

  174. Jag tycker om
    när folk lyssnar och ställer frågor.

  175. Då blir jag glad
    och vill bara prata ännu mer.

  176. Vi kommer att vinna, för vår klass
    har väldigt bra samarbete.

  177. När vi gör de här uppgifterna
    koncentrerar vi oss väldigt mycket-

  178. -för vi vill verkligen vinna
    "Retorikmatchen".

  179. Alvas och Viggos redovisning
    handlar om hår.

  180. Rapunzel, här jag står.
    Släpp ner ditt långa hår.

  181. -Oj, vad långt hår du har.
    -Ja, jag har låtit det växa länge.

  182. Visste ni
    att håret växer 0,33 mm om dygnet?

  183. Alltså 1 cm på en månad.

  184. Det skulle ta 18 år att få det lika
    långt som kroppen. Det har ingen.

  185. Ett hårstrå växer bara i 2-6 år.
    Sen tappar man det.

  186. Ditt hår kan aldrig bli
    lika långt som sagan säger.

  187. -Men varför har du så krulligt hår?
    -Det är ett skydd.

  188. Krulligt hår skyddar
    mot UV-strålning i varma länder.

  189. Ögonfransar hindrar skräp
    från att komma i ögat-

  190. -och ögonbryn skyddar mot svett.

  191. Dessutom skyddar håret
    mot kyla och värme.

  192. Tänk att det finns
    så många slags hår-

  193. -krulligt, långt, lockigt, rött,
    brunt, kort och svart.

  194. Det är olikheten som gör oss unika.

  195. Kanske just du kan bli den första
    som får hår ner till dina tår.

  196. Det här är ett roligt tal. Ni har
    tagit er an ämnet med kreativitet.

  197. Det är ett bra tal, för ni tar upp
    så mycket olika fakta kring hår.

  198. Ni tar upp hårets olika funktioner,
    som man kanske inte har tänkt på.

  199. Det är helgjutet.
    Ni har en fin disposition i talet.

  200. Man hänger med hela vägen.
    Sen rundar ni av det fint också.

  201. I en redovisning ska man berätta nåt
    nytt, nåt som vi inte har hört förut.

  202. I mitten är ni jättebra och konkreta
    när ni pratar om hårets funktion.

  203. Det är ett skydd. Ögonfransarna
    skyddar mot smuts i ögonen.

  204. Det är det en redovisning är
    till för. Man ska lära sig nåt nytt.

  205. Det tyckte jag var jättebra.

  206. Däremot tyckte jag att ni,
    på slutet, tappade tempo.

  207. Ni var inte riktigt
    i fas med varandra.

  208. Det skulle jag vilja
    att ni tajmar bättre till nästa gång.

  209. Tack så mycket, Alva och Viggo
    från Rönninge skola. Ni kan sätta er.

  210. Vilka redovisningar.
    Nu ska juryn ge poäng.

  211. Vilken skola tar hem "Redovisningen"?
    Ni har två lappar framför er.

  212. Ni ska välja en av lapparna.
    Skolans namn står på dem.

  213. -Jonathan, du börjar.
    -Ja. Första gången för i år.

  214. Du är snabb på att välja.
    Du är beslutsam.

  215. -Elinor.
    -Ja.

  216. -Och, Frida, den sista.
    -Det var svårt den här gången.

  217. Men jag tror att det som väckte
    min nyfikenhet mest får vinna.

  218. Nu har juryn gjort sina val.
    Och vi är jättenyfikna.

  219. Men vi håller det hemligt till efter
    den tredje och sista tävlingen-

  220. -här i den första kvartsfinalen
    i "Retorikmatchen 2016".

  221. "Hyllningstalet".

  222. Här ska lagen hålla ett tal till en
    frihets- eller människorättskämpe.

  223. Lagen har själva fått välja
    målgrupp och plats.

  224. Juryn delar sen ut poäng till det lag
    som höll det bästa hyllningstalet.

  225. Ett hyllningstal
    ska vara en njutning att höra.

  226. Det hjältemodiga som personen
    har gjort ska lyftas fram-

  227. -och det görs bäst med ett
    vackert språk med bilder och känslor.

  228. Det kallar vi patos.

  229. Alva och Viggo från Rönninge skola,
    nu ska ni hålla ert hyllningstal.

  230. Ert tal ska hållas till utbildnings-
    aktivisten Malala Yousafzai.

  231. Hon kämpar för flickors rätt
    att gå i skolan.

  232. Var nånstans är ni
    när ni håller talet?

  233. I Swat-dalen i Pakistan. Vi håller
    det för barn som inte går i skolan.

  234. Då har vi en bild av var vi är
    och för vilka. Då säger jag varsågod.

  235. Tillsammans med er
    vill vi kämpa för våra rättigheter.

  236. Rätten att gå i skolan.

  237. Låt oss följa vår hjälte och krigare.
    Låt oss följa Malala.

  238. Malala skrev och spred sanningen
    om att alla barn, pojkar och flickor-

  239. -här i Swat-dalen och hela världen
    har rätt att gå i skolan.

  240. Hennes ord blev
    ett hot mot talibanerna.

  241. De sköt henne med vapen,
    men Malala sköt tillbaka med ord.

  242. Malala växte med budskapet
    och budskapet växte med Malala.

  243. Låt oss ta upp våra böcker och
    pennor. De är våra starkaste vapen.

  244. -Följ Malala.
    -Följ oss. Förändra med oss.

  245. Ni gör nåt väldigt spännande. Ni
    använder Malala och gör ett kamptal.

  246. Ni använder henne som symbol
    och person för att fortsätta kampen.

  247. Det är ett spännande grepp.

  248. Det är härligt att ni använder
    Malalas signumord genom talet.

  249. Det tycker jag är bra.

  250. Jag håller med.
    Ni har gjort er research.

  251. Ni använder en del
    av hennes retoriska uttryck.

  252. Det kallas för "imitatio".
    Man lånar det som är bra.

  253. Det passar bra här
    eftersom ni hyllar just henne.

  254. Jag är jätteimponerad av
    hur fria ni är från manus.

  255. Ni kommer ihåg allting
    och snubblar inte.

  256. Ni kan det så bra att ni verkligen
    kan betona på rätt ställe.

  257. Det är bra - och svårt.

  258. Tack så mycket, juryn. - Och tack,
    Rönninge skola. Ni kan sätta er.

  259. Nu har det blivit dags för
    Södermalmsskolan. Ni kan komma upp.

  260. Sima och Carl-Anton. Ni ska nu
    också hålla ett hyllningstal.

  261. Det ska ni göra till Nelson Mandela,
    som kämpade mot apartheidsystemet.

  262. Var nånstans är ni
    när ni håller talet?

  263. När han har fått sitt Nobelpris i
    Oslo, så kommer han förbi vår skola.

  264. Vi bjuder på fika
    och håller det här talet.

  265. -Det är till klassen då, helt enkelt.
    -Och han.

  266. Då säger jag varsågod.

  267. "It always seems impossible
    until it's done." Vi hyllar dig.

  268. Du kallades "kaffer",
    vi kallar dig farfar.

  269. Du var Sydafrikas hjälte
    och kämpade för allas rätt.

  270. Du satt inlåst där ingen ville leva
    i 27 år - för frihet och jämlikhet.

  271. När du släpptes skrek många
    efter hämnd. Andra var rädda för den.

  272. Men du sa åt oss
    att vända andra kinden till.

  273. "It always seems impossible until
    it's done." Vi hyllar dig, "mkhulu".

  274. Du kallades feg, vi kallar dig modig.

  275. Du har visat
    att man kan genomföra det man vill-

  276. -och att alla är lika mycket värda.
    Därför fick du Nobels fredspris.

  277. Till och med USA insåg din kamp och
    strök dig från sina terroristlistor.

  278. "It always seems impossible
    until it's done."

  279. Du kallades terrorist,
    vi kallar dig hjälte.

  280. Vi hyllar dig, Nelson Mandela.

  281. -Det verkar alltid vara omöjligt...
    -...tills det är gjort.

  282. Jag vet inte
    om kamerorna kan plocka upp det-

  283. -men jag har fått
    säsongens första retorikrys.

  284. Alla mina hår på armen står upp.

  285. Det var jättebra,
    kanske också en liten klump i halsen.

  286. Jag gillade tempot. Det är svårt med
    balansen mellan långsamt och snabbt.

  287. Jag tycker att ni finner den.

  288. Ni använde ert mantra
    genom hela talet.

  289. "It always seems impossible
    until it's done."

  290. På slutet vänder det, och så
    tar ni den svenska översättningen.

  291. Det var snyggt. Det
    drog tillbaka en i talet hela tiden.

  292. Ni har verkligen gjort research.

  293. Ni tar upp sydafrikanska uttryck
    och använder dem här.

  294. Ni har fakta om vad han har varit
    med om och vad han kämpade för.

  295. Det höjer. Man lyssnar på er
    och man tror på er.

  296. Man får förtroende för det ni säger.
    Det var väldigt starkt.

  297. Sen är det sättet ni levererar
    det på. Jag vill lyfta fram det.

  298. Ni hittar den perfekta balansen
    mellan driv och ett lugnt patos.

  299. Tack så mycket, juryn. - Och tack
    så mycket, Södermalmsskolan.

  300. Det talet avslutar den första kvarts-
    finalen i "Retorikmatchen 2016".

  301. Vilken skola kommer att vinna?

  302. Är det Södermalmsskolan
    eller är det Rönninge skola?

  303. Jonathan, varsågod.

  304. Som du säger, Nassim:
    En måste segra.

  305. Du har valt. Mäktigt.
    - Elinor. Det är hög nivå.

  306. -Jag är lite rörd här.
    -Jag förstår det.

  307. Där har du lagt den sista lappen.
    - Frida, du kanske avgör allting.

  308. Ja, kanske.

  309. Och där är den sista lappen
    lagd i lådan.

  310. Det är dags att redovisa
    vem det är som har vunnit.

  311. Är det Rönninge skola
    eller är det Södermalmsskolan?

  312. Det här är den första kvartsfinalen
    i "Retorikmatchen 2016".

  313. Avgörandets stund är inne. Nu har vi
    båda lagen här framför mig.

  314. Vi har Alva och Viggo
    från Rönninge skola i Salem-

  315. -och vi har Sima och Carl-Anton från
    Södermalmsskolan i Kristinehamn.

  316. Nån av er går vidare i kvartsfinalen
    i "Retorikmatchen 2016".

  317. Totalt ska 7 poäng delas ut.
    Det är först till 4 som gäller.

  318. 1 poäng vet vi redan. Det var
    Rönninge skola som vann "Duellen".

  319. Ni har 1 poäng och leder med 1-0.

  320. Här i boxen har jag
    de resterande poängen från juryn.

  321. -Den första tävlingen var...
    -"Redovisningen".

  322. Den första poängen är från Elinor.
    Den går till...

  323. Jag blir lite nervös.

  324. Södermalmsskolan.

  325. Det står nu alltså 1-1.

  326. Nästa poäng kommer från Jonathan.

  327. Det går till...

  328. ...Rönninge skola.

  329. 2-1 står det just nu
    till Rönninge skola.

  330. Den sista poängen
    för "Redovisningen" är från Frida.

  331. Den går till Södermalmsskolan.

  332. Det är oerhört spännande.
    Det står 2-2-

  333. -när jag går vidare och ska
    dela ut poängen för "Hyllningstalet".

  334. 1 poäng från Frida går till...

  335. ...Södermalmsskolan.

  336. 3-2 till Södermalmsskolan.

  337. Nästa poäng kommer från Elinor.
    Hon ger poäng till...

  338. ...Rönninge skola.

  339. 3-3. Det betyder
    att den sista lappen är avgörande.

  340. Vem kommer att gå vidare?
    På den sista lappen läser jag...

  341. ...Södermalmsskolan!
    Det betyder att vi har en vinnare.

  342. Södermalmsskolan går vidare till
    semifinal. Vi kommer att ses igen.

  343. "Retorikmatchen" är spännande. Men
    en stor applåd till Rönninge skola.

  344. Väl kämpat. Jättebra.

  345. Södermalmsskolan gick vidare.
    Dem träffar vi om några veckor.

  346. Men redan nästa vecka
    kommer kvartsfinal nummer 2.

  347. I "Retorikmatchen" är tala guld.

  348. Textning: Marie Ekenstav
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor i hela Sverige lag tävlar om vem som är bäst i årskurs 6 på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Slutaudition, del 2 av 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10.000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 1

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen ställs Rönninge skola i Salem mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 2

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Utsäljeskolan i Huddinge. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 3

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Laggarbergs skola i Timrå. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Kvartsfinal 4

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och slutgiltiga kvartsfinalen ställs Friluftsskolan Vargen i Kiruna mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna kommer att få duellera med ord och försöka överglänsa varandra i ett hyllningstal. Vilket lag vet mest om etos, logos och patos? Det blir en tuff tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till semifinal.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 1

Avsnitt 7 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Boo Gård skola i Nacka mot Södermalmsskolan i Kristinehamn. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till programledaren Stephan Wilson och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Semifinal 2

Avsnitt 8 av 10

I Retorikmatchens första semifinal ställs Helenelundsskolan i Sollentuna mot Sandeplanskolan i Höllviken. Retorikerna tävlar i att skriva ett tal till skådespelaren Fredde Granberg och får argumentera om att få höjd veckopeng. Det blir en utmanande tävling där enbart de mest vältaliga retorikerna tar sig till final.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

I bronsmatchen ställs Södermalmsskolan i Kristinehamn mot Sandeplanskolan i Höllviken. De tävlande retorikerna ska försöka överglänsa varandra i att rimrappa, agera dörrförsäljare samt peppa en klasskompis att våga berätta om sina känslor. Det blir en tuff match som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2016

Final

Avsnitt 10 av 10

I finalen ställs Boo Gårds skola i Nacka mot Helenelundsskolan i Sollentuna. Vinstpriset består av en guldmikrofon och 10 000 kronor till klasskassan. De tävlande retorikerna kommer att försöka överglänsa varandra i ett visionärt tal och debattera om könssegregerad skolidrott. Det blir en tuff final som enbart de mest vältaliga retorikerna kan vinna.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - teckenspråkstolkat

Mysteriet med den förgiftade tårtan

Vem förgiftade tårtan? Laget Champinjonerna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Retorikmatchen 2016

Slutaudition, del 1 av 2

Tio lag från årskurs 6 från skolor i hela Sverige tävlar om vem som är bäst på att tala och lyssna. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.