Titta

Min skola mitt i kriget

Min skola mitt i kriget

Om Min skola mitt i kriget

Hur påverkar krig och konflikter barns skolgång? Den här serien visar hur olika barns levnadsvillkor kan se ut, till exempel vad det gäller tillgång till utbildning. Dina elever får insyn i hur det kan bli när sociala skyddsnät saknas för barn i olika livssituationer, i skolan och i samhället. Vidare får eleverna tillfälle att reflektera över att alla barn inte kan ta rättigheter i enlighet med barnkonventionen för givna. Den här serien kan användas i både samhällskunskap och geografi. Allt tal är på svenska.

Till första programmet

Min skola mitt i kriget : De bombar vår skolaMaterialDela
  1. Rayan, 13, bodde med sina syskon och
    föräldrar i östra Gaza i Palestina.

  2. En dag blev skolan och hela kvarteret
    beskjutet i granatattacker.

  3. Familjen var tvungen
    att fly från sitt hus.

  4. Rayans skola blev totalförstörd.

  5. Jag är väldigt ledsen över
    att min skola har blivit förstörd-

  6. -och mitt klassrum, och vår skolgård
    där jag lekte med mina vänner.

  7. Det jag gillade mest
    var min arabisklärare.

  8. Han var rolig och trevlig.

  9. Och mina vänner.
    Vi lekte på skolgården.

  10. Vi sprang och hoppade, vi spelade
    fotboll. Nu är allt borta.

  11. Varför förstörde de min skola?
    Varför förstörde de vårt klassrum?

  12. När ska kriget ta slut? Hur ska vi
    studera? Hur ska vi klara oss?

  13. Jag önskar att jag får bo i fred,
    utan krig. Att kriget tar slut.

  14. Om kriget fortsätter
    kommer ingen att leva kvar.

  15. Jag önskar att kriget tar slut så att
    jag kan leva med min familj i fred.

  16. Bomberna faller över syriska städer,
    och kriget har pågått i många år.

  17. Tusentals barn har dödats.

  18. Här bor 250 000 barn
    under svåra förhållanden.

  19. Att ständigt vara rädd gör
    att många mår dåligt.

  20. Barnen i Syrien har mycket svårt
    att gå i skolan.

  21. I norra Syrien tränar skolbarn på
    att ta skydd vid ett flyganfall.

  22. När sirenen ljuder ska barnen snabbt
    ta sig ner till skolans skyddsrum.

  23. En gång när vi var i klassrummet
    hörde vi en explosion.

  24. Fönsterrutorna skakade,
    och barnen skrek.

  25. Lärarna försökte lugna oss,
    och vi gömde oss under bordet.

  26. Lärarna tog oss snabbt
    till skyddsrummet.

  27. Barnen skrek, och jag frågade
    min lärare var min bror var.

  28. Jag kunde inte hitta honom.

  29. Läraren sa att jag inte skulle oroa
    mig, att han var med andra lärare.

  30. Då lugnade jag mig och började leka
    med de andra barnen och lärarna.

  31. Efter en stund var anfallet över.
    Sirenerna slutade, och alla gick hem.

  32. Enligt FN:s barnkonvention-

  33. -har alla barn rätt till liv,
    överlevnad och utveckling.

  34. Det betyder bl.a. att alla barn
    har rätt att gå i skolan.

  35. Men det är svårt att gå i skolan
    mitt i ett krig.

  36. Så var det för Rami, vars hus
    blev bombat under ett flyganfall.

  37. När flygplanen attackerade
    lät det "boom".

  38. Efteråt gick vi ut på balkongen och
    såg att planet hade bombat skolan.

  39. Varför bombade de skolan?

  40. För att vi inte ska få
    nån utbildning och framtid?

  41. Så att vi inte ska kunna bli
    läkare och advokater?

  42. FN:s barnkonvention säger
    att alla barn är lika värda-

  43. -och har samma rättigheter.
    Ingen får diskrimineras.

  44. Barnen har rätt
    till gratis grundskoleutbildning.

  45. Barnens bästa
    ska alltid komma i första rummet.

  46. Textning: Sofia Sundqvist
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

De bombar vår skola

Avsnitt 2 av 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

För barn som lever mitt i ett krig är det livsfarligt att gå till skolan. Här får vi träffa barn från olika länder som delar upplevelser. I östra Gaza i Palestina har många skolor blivit ödelagda. Ryan, 13 år, är mycket ledsen över att hans hem och skola har blivit förstörda. I norra Syrien träffar vi Diala och Rami, 8 och 9 år gamla. De berättar om hur det var när deras skolor bombades. Vi får också vara med när syriska skolbarn får träna på att ta skydd när flyganfallslarmet går. Allt tal i programmet är på svenska.

Ämnen:
Geografi > Asien, Geografi > Folk i andra länder, Samhällskunskap > Barns rättigheter, Samhällskunskap > Politik och statskunskap > Konflikter och konflikthantering
Ämnesord:
Barn och krig, Barns rättigheter, Palestina, Politik, Samhällsvetenskap, Skolan, Statskunskap, Syrien, Undervisning, Utbildning
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Ladda ner

Alla program i Min skola mitt i kriget

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

Flickors rätt till skola

Avsnitt 1 av 4

När talibanerna styrde stora delar av Afghanistan fick flickor inte gå i skolan. Här får vi möta Saleha som är 12 år och har kunnat gå i skolan i ett år. Hennes familj förstår hur viktigt det är för både flickor och pojkar att utbilda sig. Saleha uppmuntrar andra flickor att komma till skolan och drömmer om att själv bli lärare när hon blir stor. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

De bombar vår skola

Avsnitt 2 av 4

För barn som lever mitt i ett krig är det livsfarligt att gå till skolan. Här får vi träffa barn från olika länder som delar upplevelser. I östra Gaza i Palestina har många skolor blivit ödelagda. Ryan, 13 år, är mycket ledsen över att hans hem och skola har blivit förstörda. I norra Syrien träffar vi Diala och Rami, 8 och 9 år gamla. De berättar om hur det var när deras skolor bombades. Vi får också vara med när syriska skolbarn får träna på att ta skydd när flyganfallslarmet går. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

"Jag flydde med mina böcker"

Avsnitt 3 av 4

Vi möter systrarna Grace och Anna från byn Bor i Sydsudan. De berättar om att de tvingades fly när byn attackerades av rebellsoldater. Grace höll hårt i sin bok under flykten. De lyckades ta sig till ett flyktingläger där det inte fanns någon skola eller något för barnen att göra. Grace och Anna talar om hur viktigt det är med utbildning och hur de förlorar värdefulla skolår när det är krig i deras land. "Med utbildning kan jag bli president!", säger Anna. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaMin skola mitt i kriget

Längtan efter skolan

Avsnitt 4 av 4

Fler än 4 miljoner människor har flytt från Syrien sedan konflikten startade 2011. De flesta är kvinnor och barn. Här får vi möta barn i ett flyktingläger i Grekland som berättar om sin flykt i båt över havet och om saknaden och längtan efter de liv de levde i Syrien före kriget. Barnen drömmer om att få gå i skolan igen. Familjerna väntar i ovisshet på att få lämna lägret och resa vidare till en osäker framtid i något annat land. Allt tal i programmet är på svenska.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning

Mer grundskola 4-6 & geografi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Den stora Sverigeresan - eller Geografens testamente - teckenspråkstolkat

Den långa kusten

Följ med Holger Nilsson och ingenjör Mortensen på en rafflande skattjakt genom Sverige för att hitta de sju nycklarna till Mary Diana Graafs mytomspunna laboratorium. För att lösa gåtan följer de Norrlandskusten, från Luleå ner till Kramfors. Utanför Umeå träffar de Madelene som jobbar på ett vattenkraftverk. De åker raggarbil genom Höga kustens hisnande landskap, blir skeppsbrutna på ön Högbonden, där en av Sveriges högst belägna fyrar står, och ser gammal havsbotten som stigit upp på land. I nationalparken Skuleskogen tar de sig högt upp till Slåttdalsskrevan där de firar sig ner i den djupa ravinen. Del 4 av 8.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bomber, flykt och skolböcker

Militären tog över skolan

Elvaåriga Ramadi om hur terrorrörelsen IS gjorde en militärbas av hans skola. Är det tillåtet att attackera skolor i krig? En folkrättsexpert berättar vad det är för regler som gäller i krig. Och så handlar det om att vara flicka i Afghanistan och bli hindrad att gå till skolan av talibaner.