Titta

Kalkyl - teckenspråkstolkat

Kalkyl - teckenspråkstolkat

Om Kalkyl - teckenspråkstolkat

Matematikpedagogen Sabine Louvet tar hjälp av olika gäster för att lösa roliga och annorlunda matematiska uppdrag. Bland annat ska hon försöka skjuta upp en raket 300 meter upp i luften, sänka ner en vetenskapspedagog i en glastank med vaniljsås och bygga ett torn av skateboardar.

Till första programmet

Kalkyl - teckenspråkstolkat : SkalaMaterialDela
  1. Nördtatueringar är min grej.
    Jag älskar matte och tatueringar.

  2. I dag ska jag få göra en till,
    men hur stor ska den vara?

  3. I dag räknar vi på skala.

  4. Så snygg! Min egen affisch!

  5. Jag ska tatuera de här cirklarna-

  6. -men vi måste förminska dem lite.

  7. Vi måste veta vilken skala det är
    på förminskningen.

  8. Skalan ska också tatueras in.

  9. Skala är ett sätt att berätta
    hur stort eller litet nåt är.

  10. Jag ska tatuera in loggan, och vi ska
    räkna ut tatueringens rätta skala.

  11. Tatueringen ska sitta resten av mitt
    liv, så ingenting får gå fel i dag.

  12. Här är tatueringsstudion.

  13. Till det här experimentet
    behöver jag en logga...

  14. ...min ålder, man måste vara 18 år...

  15. ...och en grym tatuerare.

  16. -Nu är det dags.
    -Vi kan sätta oss här.

  17. Då ska vi se här...

  18. Oj, oj, oj! Den är enorm!

  19. Det är den här delen av loggan
    som jag vill tatuera in.

  20. Men jag vill inte
    att den ska vara så där stor.

  21. Jag vill ta reda på vilken
    skala vi gör den i. Det ska stå med.

  22. Den är strax över 16 cm rakt över.

  23. Jag har tänkt att den ska sitta
    här bak på armen.

  24. -Vi måste hitta en storlek.
    -Hur stor får den vara?

  25. Jag tänker nånting...
    Om vi tänker den bredden...

  26. Jag kan hjälpa dig.

  27. -Är 5,5 rimligt?
    -Absolut.

  28. -Var ska skalan stå?
    -Där under nånstans.

  29. Yes. Det kör vi på.

  30. Ska vi kalkera av bilden,
    så utgår vi från den.

  31. Ja, det blir bra. Det är viktigt
    att det blir den korrekta skalan.

  32. Hallå!

  33. Det här med skala kan vara klurigt.

  34. Skalor finns överallt, som på kartor,
    så vi måste veta hur man gör.

  35. Om det står att skalan är 1:5-

  36. -är 1 cm på bilden
    5 cm i verkligheten.

  37. Formeln för skala ser ut så här:

  38. Skalan är bilden genom verkligheten.

  39. Eller bilden till verkligheten.

  40. Vill vi veta
    vilken skala ormen här har-

  41. -behöver vi veta längden på
    den verkliga och den avbildade ormen.

  42. Jonas, ska vi mäta lite skala?

  43. Då borde vi ha en sköldpadda med
    skal. Nej, vi mäter ormen i stället.

  44. -Vi mäter från huvudet.
    -Då mäter jag dit.

  45. Fäll ut den, du. Ormen kryper upp.

  46. Precis. Oj, det här var ju tjusigt.

  47. Där stannar vi,
    så ska jag ta lite bättre tag.

  48. Sen ska vi se...

  49. -Nej! Den är så läskig!
    -Nej, fortsätt nu. Den är snäll.

  50. -Den är ute efter mig.
    -Nej då.

  51. Vi ska se vad vi får fram.

  52. -140 centimeter.
    -Bra. Jättebra.

  53. Så. Kom nu, lille vän.

  54. Lägg honom om halsen, så känner du
    att han är varm och skön.

  55. Var rädd om ormen nu. Hej då.

  56. Gud, vad läskigt!

  57. Ormen var 140 centimeter lång.
    Hur lång är då den här ormen?

  58. Den är 10 centimeter lång.

  59. Skalan för ormen på bilden
    blir bilden genom verkligheten.

  60. Alltså 10 genom 140.

  61. 10 är vår bild
    och 140 vår riktiga orm.

  62. Om jag förkortar det här bråket
    får jag 1 genom 14.

  63. Vår skala är alltså 1:14.

  64. Om man tippar den åt vänster
    så att täljaren kommer först-

  65. -får vi skalan.

  66. Skalan på ormen är alltså 1:14.

  67. Använder du skala i ditt jobb?

  68. Vi tänker framför allt i procent.

  69. -Procent och skala hänger ihop.
    -Det borde vara lätt att omvandla.

  70. Ja. Skala handlar om att man har
    förminskat eller förstorat nåt.

  71. Beroende på hur det skrivs ser man
    vad som har gjorts.

  72. Man kan också gå över till procent
    ifrån det.

  73. -Känner du dig nöjd?
    -Ja.

  74. Då går vi ut och räknar.

  75. Kan inte du kontrollmäta
    så att vi verkligen har mätt rätt?

  76. -Det stämmer bra.
    -16,5 cm, alltså.

  77. Bra. Då ska vi se. Skalan
    är ju bilden genom verkligheten.

  78. Det är den formel man använder
    när man räknar på skala.

  79. Man kan också skriva det som
    bild till verklighet.

  80. Så står det på kartor: En siffra,
    ett kolon och en annan siffra.

  81. Bilden är ju den bild som jag vill ha
    på min arm, alltså förminskningen.

  82. Den är 5,5 cm.
    Det var det jag önskade.

  83. Verkligheten, alltså den riktiga
    bilden på affischen, var 16,5 cm.

  84. Det skulle betyda att skalan blir
    5,5 till 16,5.

  85. Det ser inte så snyggt ut.
    Jag vill helst ha en etta där.

  86. Om jag förkortar bråket,
    om jag förenklar det med 5,5-

  87. -kommer jag att få 1 där uppe.

  88. -5,5 går 3 gånger i 16,5.
    -Så praktiskt.

  89. Det blir 3 här nere. 5,5 genom 16,5
    är samma sak som 1 genom 3.

  90. Skalan blir alltså 1:3.

  91. Shit! Det ska stå på min arm.
    Fan, vad coolt!

  92. Skala är bild/verklighet
    och kan även skrivas bild:verklighet.

  93. Skalan vi fick är 1:3.
    1 är tatueringen, 3 är affischen.

  94. Verkligheten, affischen, är 3 gånger
    längre än min tatuering, bilden.

  95. Skala 1:3, alltså. Om några minuter
    gäller det. Jag är sjukt peppad.

  96. Tatueringen ska ju sitta här i resten
    av mitt liv. Inget får gå fel.

  97. Vad bör man tänka på
    innan man tatuerar sig?

  98. Man ska vara säker på motivet.

  99. Det är bra om man har funderat
    ett tag på vad man vill ha.

  100. Ska man skriva under här?

  101. Den ska ju sitta där hela livet.
    Man ska vara säker på sin sak.

  102. Man måste vara 18 eftersom
    kroppen fortfarande utvecklas-

  103. -och för att man lika gärna kan vänta
    eftersom den ska sitta för alltid.

  104. Man måste vara helt säker.

  105. -Hur känns det nu?
    -Bra.

  106. Jag känner mig samlad, men jag har
    nån liten fjäril i magen också.

  107. Snart gäller det.

  108. Nu börjar det fladdra i magen.

  109. Ligg åt andra hållet
    så mycket som möjligt.

  110. Så där.

  111. -Känns det bra?
    -Ja, men pirrigt.

  112. -Är du redo?
    -Ja.

  113. Härligt.

  114. -Hur går det?
    -Bra.

  115. -Känns det bra?
    -Ja.

  116. -Börjar du med siffrorna?
    -Ja.

  117. Jag värmer upp lite.

  118. Det är ju inte jätteskönt.

  119. Där satt det en nerv eller nåt.

  120. I den trakten.

  121. Då börjar vi bli klara.

  122. -Vill du titta i spegeln?
    -Ja.

  123. Shit, vad cleant! Den är ju så snygg!

  124. -Är du nöjd?
    -Ja. Den är grymt snygg.

  125. Vad härligt!

  126. Kärleken till matematiken är smärtsam
    ibland, men den är fantastisk.

  127. Glöm inte det här med skala:
    Bilden till verkligheten.

  128. Testa det här. Jämför en bild på
    ert ansikte med ert riktiga ansikte.

  129. Det ni!

  130. Textning: Lisa Albright
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Skala

Avsnitt 5

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

På kartor, byggsatser och ritningar finns ofta skala angiven. Sabine Louvet vill tatuera in en Kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden är alldeles för stor så hon måste förminska den för att den ska få plats. Men hur räknar man ut det? Följ också med till Skansen-akvariet där en stor majsorm blir uppmätt med hjälp av en tumstock.

Ämnen:
Matematik > Geometri > Skala
Ämnesord:
Matematik
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Kalkyl - teckenspråkstolkat

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Omkrets

Avsnitt 1

Med matematikens hjälp räknar Sabine Louvet ut hur långt rep en klättrare behöver för att kunna fira ner sig från Globen i Stockholm. Hon måste räkna rätt, för klättraren får bara med sig exakt den längd rep som Sabine kommer fram till behövs. I det här experimentet är det bra att kunna räkna ut en cirkels omkrets, men Globen är ju inte helt rund utan en avhuggen sfär - hur gör man då för att räkna ut rätt längd på repet? Övriga saker som tas upp: Pi med alla dess decimaler, avrundning samt hur man använder begreppet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Sannolikhet

Avsnitt 2

Hur stor är egentligen sannolikheten att en ko bajsar i en speciell del av hagen? Och hur kan man räkna ut det? Sabine Louvet tar hjälp av Erik och Mackan för att räkna ut sannolikhet. Genom att spela kobingo kan de ge en verklig bild av förhållandet mellan antalet gynnsamma utfall och antalet möjliga utfall. Sabine går också ut på stan och testar sannolikheten för att dra en hjärterdam ur en kortlek.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Volym

Avsnitt 3

Sabine Louvet ska räkna ut hur många liter vaniljsås det behövs för att fylla en stor glastank. I tanken kommer det att sitta en person så det är viktigt att vaniljsåsen inte når över personens haka. Det handlar om volym, basyta och höjd, och hur man räknar ut det i verkligheten. Vi experimenterar också med Arkimedes princip för att räkna ut volymen på en persons huvud.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

SVT-triangeln

Avsnitt 4

Vad kommer först, ett tåg eller en sportbil? Sabine Louvet tävlar mot motorexperten Fredrik Huldt. Båda ska åka från Stockholm till Västerås och måste följa hastighetsbegränsningarna för respektive färdmedel. Vem kommer först och med hur mycket? Och hur räknar man ut det? Vi använder också löparbanan för att visa på förhållandet mellan sträcka, hastighet och tid. En löpare springer 60 m på 10 sek och Sabine visar hur man kan räkna ut hastigheten med hjälp av SVT-triangeln.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Skala

Avsnitt 5

På kartor, byggsatser och ritningar finns ofta skala angiven. Sabine Louvet vill tatuera in en Kalkyl-logga på sin arm. Problemet är att bilden är alldeles för stor så hon måste förminska den för att den ska få plats. Men hur räknar man ut det? Följ också med till Skansen-akvariet där en stor majsorm blir uppmätt med hjälp av en tumstock.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Ekvation

Avsnitt 6

Hur många skateboards behövs för att bygga ett torn som är lika högt som tre personer? Det ska Sabine Louvet räkna ut med hjälp av ett cheerleadinglag, ett obegränsat antal skateboards och en grym skateboardåkare. Vi får också följa med till en chokladfabrik där Sabine förklarar hur ekvationer fungerar med hjälp av praliner.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Pythagoras sats

Avsnitt 7

Långt ner i en gruva i Dalarna finns en mycket brant isvägg. Sabine Louvets uppdrag är att ta reda på exakt hur lång den är. Men kan man räkna ut det utan att snöra på sig spikskorna och klättra upp? Vi följer med ner i mörkret och kylan 80 meter under marken.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Bråk

Avsnitt 8

Hur stark motor behöver man för att skjuta upp en raket 300 meter upp i luften? Och hur kan man räkna ut det? Häng med på raketuppskjutning med astronauten Christer Fuglesang och se om programledaren Sabine Louvet lyckas lösa uppdraget. Du får räkna med bråk!

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Problemlösning

Avsnitt 9

Sabines lagkompisar i roller derby tycker att hon har fått dålig kondition. Med matematikens hjälp tänker Sabine bevisa att hon i själva verket åker längre än de andra. Men det finns många olika sätt att räkna ut det på. Vilket ska hon välja?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Vinklar

Avsnitt 10

Hur räknar du ut en triangels vinkelsumma? Sabine Louvet får i uppdrag att räkna ut och säkerställa rätt vinkel på en ramp som ska användas när en bil ska volta i ett stuntuppdrag. Det är mycket som står på spel när grader, vinklar och triangelns vinkelsumma måste användas för att lösa rampbygget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaKalkyl - teckenspråkstolkat

Programmering

Avsnitt 11

Hur programmerar du ett datorspel? Hur använder du programmeringsspråket Javascript? Vad är en if-sats? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & matematik

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Orka plugga

Problemlösning

Tre grupper arbetar i olika steg för att lösa ett matematiskt problem. Eleverna har själva skapat matteuppgiften. För att lösa problemet använder grupperna olika strategier, bland annat att rita en bild av problemet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Kalkyl - teckenspråkstolkat

Programmering

Hur programmerar du ett datorspel? Hur använder du programmeringsspråket Javascript? Vad är en if-sats? Toni-Prince Tvrtkovic och Amir Halim som utgör duon Språk för alla får i uppdrag att lära sig så mycket som möjligt om programmering för att på femton minuter kunna programmera färdigt Kalkyls egna datorspel. Till sin hjälp har de Kalkyls programledare och matematiska pedagog Sabine Louvet.