Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Inreda och anpassa klassrummetDela
  1. En lärare undrar vad skolan kan göra
    för att anpassa klassrummet-

  2. -efter barnets behov.

  3. Jag arbetar som speciallärare.

  4. Jag skulle vilja ha lite tankar kring
    hur man kan utforma lärmiljöerna-

  5. -så att det blir så bra som möjligt.
    Vi pratar ju ändå om tillgänglighet-

  6. -och att alla ska kunna jobba
    i det sammanhang som de är-

  7. -i stället för att lyfta ut folk
    så att de inte vistas i klassrummet.

  8. Får jag bara säga en sak
    som jag känner att jag brinner för?

  9. Att man slutar tänka på klassrummet
    som det enda stället för alla elever-

  10. -och i stället flyttar fokus till
    att vi har en skola med olika rum.

  11. Hur kan vi på bästa sätt skapa
    olika små eller stora sammanhang-

  12. -i våra gemensamma lokaler?
    Det är det bästa, tycker jag.

  13. När vi pratar fysisk miljö
    så kan man lyfta det lite grann.

  14. Vi börjar med det perceptuella.
    Det ska vara möbler som inte låter.

  15. Det är jätteviktigt. Många skolor
    har tennisbollar på stolsbenen-

  16. -i stället för att från början
    köpa in stolar som inte låter.

  17. -Och belysningen, naturligtvis.
    -Ja. Lysrör är inte bra.

  18. Det är bättre med LED eller liknande,
    om man har möjlighet.

  19. Barn med adhd ser att ljuset blinkar,
    och det blir stressande. 50 Hz.

  20. Det vi kallar "bra LED", alltså det
    som inte är billigast, är det bästa.

  21. Och att det finns möjlighet
    att göra fönster och glaspartier...

  22. -Att skärma av ljuset.
    -Med draperier eller nåt.

  23. Vi jobbar med ljus
    från bara ett håll.

  24. Att kunna lysa upp en vägg
    som inte är parallell med fönstret.

  25. Det tar bort hårda skuggor.
    Det blir oftast en lugnare ljusmiljö.

  26. Vi anpassar det sinnesmässigt-

  27. -så att barn fixar att vara i miljön
    utan att bli överbelastade.

  28. Vi har väldigt bra erfarenhet
    av att akustiksanera klassrum-

  29. -för att elever ska lära sig mer,
    så att det inte blir eko och sånt.

  30. Sen har vi en faktor som jag
    kallar beteendestyrande miljö.

  31. Det pratas också om kognitiv design.

  32. Om du har en korridor som är
    6 m bred, 6 m hög och 100 m lång-

  33. -då springer barn i tioårsåldern.

  34. Men om vi gör ena väggen vågig,
    då springer de inte.

  35. På Dammsdal i Södermanland
    har man en skola för barn med autism.

  36. Man har lite speciella klassrum.
    Ett någorlunda stort rum-

  37. -är uppdelat i en del med ett bord
    som man sitter runt och jobbar-

  38. -och en del som är sofforienterad,
    där man läser.

  39. Varje elev har därutöver
    ett litet eget utrymme.

  40. Utrymmet är gjort så att man
    tittar in mot det gemensamma-

  41. -i stället för rakt in i väggen.
    Det är lite spännande.

  42. Du ska kunna koncentrera dig och inte
    behöva vända dig när nån går förbi.

  43. Traditionellt har vi ju stoppat folk
    som glor rakt in i väggen.

  44. Det här är lite annorlunda. Man
    skärmar av runt eleven på baksidan.

  45. Om du lyfter blicken ser du vad som
    händer, men du ser inte soffgruppen.

  46. Du kan se det gemensamma bordet.
    Att läsa i soffan gör man själv-

  47. -men när vi sitter vid det gemensamma
    bordet så sitter vi där allihop.

  48. Man kan tänka: Hur går siktlinjerna?
    Det är spännande.

  49. Det kostar lite per kvadratmeter att
    göra det perfekt, men det blir bra.

  50. Flexibilitet kring saker
    som flyttbara skärmar...

  51. "Jag behöver lite lugn i dag,
    så vi hämtar en skärm."

  52. Det ska vara flyttbart,
    i första hand.

  53. De andra har ju också nytta av
    att kunna gå undan och jobba.

  54. Vi försöker bygga in flexibilitet.
    Det är jätteviktigt.

  55. Precis. Det som dock blir väsentligt
    när vi pratar om flexibilitet-

  56. -är att ordet "planering"
    blir väldigt, väldigt betydelsefullt.

  57. Vi måste ha en samsyn
    om hur vi ska jobba.

  58. Vi måste också ha en samsyn kring
    vilka elever som har vilka behov.

  59. Och sen måste det planeras noggrant,
    så att man inte hamnar i:

  60. "Nej, det är upptaget.
    Där kan ni inte vara."

  61. Allt sånt leder
    till frustration och kaos.

  62. Noggrann planering
    hänger ihop med flexibilitet.

  63. -Det gör ju det.
    -Det är paradoxalt, men det är så.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Specialpedagogik > Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Elever med särskilda behov, Skolan, Skolmateriel, Undervisning
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Bedömning för och av lärande

Forskningsnytt om formativ bedömning

Åsa Hirsh, forskare i pedagogik, talar här om begreppet formativ bedömning, ett begrepp som används flitigt i svensk och internationell forskning. Hon anser att det behövs en mer kritisk hållning till begreppet. Frågor som är viktiga att ställa är exempelvis: Hur påverkas elevers lärande och välmående av formativa metoder? Hur används formativ bedömning i syfte att analysera och förändra undervisningen? Inspelat på Näringslivets hus i Stockholm den 11 februari 2016. Arrangör: Skolporten.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Språklärare utan språk

Det saknas ett språk för själva undervisningen i språk och många lärare kan själva inte sätta ord på vad det är de gör. Det här är en av orsakerna till att läsförståelsen sjunker bland svenska elever. Det menar Barbro Westlund som doktorerat i just hur svenska skolan undervisar i läsförståelse. Dessutom anser hon att kunskapsmålen är luddiga vilket bidrar till att det blir än svårare att prata om både framgångar och problem. Men lugn: Barbro har en plan och hon är hoppfull. Programledare: Natanael Derwinger.