Lyssna

NPF-podden

NPF-podden

Om NPF-podden

För alla som är intresserade av frågor som rör barn med neuropsykiatriska diagnoser. Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på frågor och ger handledning om hur man kan hjälpa barn med särskilda behov.

Till första programmet

NPF-podden : Vägrar att gå till förskolanDela
  1. En mamma frågar
    hur hon ska hantera sitt barn-

  2. -som vägrar att gå till förskolan.

  3. Det inte gick längre. Hon fick såna
    utbrott när vi skulle lämna hemmet.

  4. Vi kom inte hemifrån.

  5. Har det hänt nåt i förskolan? Har den
    utvecklats från augusti till oktober?

  6. De har gjort en del förändringar,
    som inte har varit så lyckade.

  7. Till exempel
    har de haft en ambition-

  8. -att hon inte ska sitta så mycket
    med sin Ipad.

  9. Då har man plockat bort den helt.

  10. Beskriv vad som har funkat för henne
    på förskolan. Vad har funkat bra?

  11. Hon har haft bra strategier själv.

  12. Hon har hittat ett skåp, där hon har
    suttit och stängt om sig med paddan.

  13. Leker hon med andra barn, ute
    eller inne, eller är det Ipaden...?

  14. Hon är inte ett barn som leker
    med andra barn, egentligen.

  15. De har gjort förändringar,
    och vi har haft möten-

  16. -och vi har försökt att på olika sätt
    locka henne till förskolan-

  17. -men hon går över huvud taget inte
    åt det håll som förskolan ligger.

  18. Vad gör hon hemma? Gör hon nåt annat
    än att vara sysselsatt med Ipaden?

  19. I perioder är det ju mycket Ipad-

  20. -och den går ofta samtidigt
    som hon gör nånting annat.

  21. Hon kan bygga med duplo
    eller arrangera dockor-

  22. -men Ipaden är nästan alltid i gång.

  23. Vi försöker stänga av den eller
    flytta på den, men det märker hon ju.

  24. Man tar väl bort den av en anledning.

  25. Hon kanske inte kan delta i nåt annat
    för att hon är sysselsatt med Ipaden.

  26. Man måste försöka leta efter nåt
    som skulle kunna vara-

  27. -åtminstone i närheten av intressant,
    men som inte är Ipaden.

  28. Om hon har fått en trygghet i Ipaden
    tar man inte bara bort en aktivitet.

  29. Man tar ifrån henne "nallen" också.

  30. Ja, absolut.
    Den är som en snuttefilt, så klart.

  31. Till en helt annan fråga: Hur blir
    det med skola? För det är väl snart?

  32. Ja, det är enligt åldern
    förskoleklass till hösten.

  33. I en liten grupp skulle hon kunna ha
    ett socialt sammanhang-

  34. -men sätter du henne i en vanlig
    klass kommer hon inte att gå in där.

  35. Då blir hon sittande utanför.

  36. Då bränner man henne redan
    i förskoleklass eller första klass.

  37. Lägg mycket krut på-

  38. -att försöka prata med ansvariga
    för skolan och förskoleklassen-

  39. -så att man verkligen kartlägger
    pedagogiskt vad hon behöver.

  40. Hur skulle en fungerande dag
    i en förskoleklass se ut?

  41. Det kan ni tillsammans med personal
    redan nu ägna er åt.

  42. Om vi skulle lägga jättemycket kraft
    på att få tillbaka henne i förskolan-

  43. -är den slut när hon är färdig
    med den. Det verkar ju lite korkat.

  44. Det är bättre
    att lägga krutet på att tänka framåt.

  45. Du kan börja fundera på vad du tror
    är nödvändigt, och skriva ner det.

  46. När ni vet vilken skolform det blir,
    har du en lista på viktiga faktorer.

  47. Om det skulle vara möjligt för er
    att med ljus och lykta leta efter-

  48. -vad som kan vara intressant att göra
    förutom Ipaden-

  49. -så är det guld värt
    för skolan också.

  50. Om ni har hittat saker som funkar.
    Då tänker jag i fem minuter...

  51. Det måste inte vara
    längre pass än så.

  52. Att man hittar saker som man får upp
    nåt intresse och engagemang i-

  53. -som inte bara är Ipad.

  54. Att beskriva de aktiviteter hon kan
    göra när Ipaden spelar bredvid också.

  55. Hur är det med utomhus?
    Alltså att gunga, eller...?

  56. Finns det nåt intresse
    för utevistelse?

  57. Om det regnar är hon glad i att hoppa
    i vattenpölar, använda paraply-

  58. -gräva, kladda och så där.
    Snö funkar alltid också.

  59. Min tanke var den-

  60. -att om man bara kan gå utomhus
    där förskolan är-

  61. -så kan du vara tydlig med att visa
    henne att ni bara ska plaska i pölar-

  62. -och inte gå innanför dörren,
    och att ni verkligen håller det.

  63. Ni ska bara gå till gungan eller
    sandlådan, och sen ska ni gå hem.

  64. Ännu bättre vore att så fort ni får
    reda på vilken skola hon ska gå på-

  65. -så går ni dit
    och gör såna saker på skolan.

  66. Och vänjer henne vid den miljön.

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Ämnen:
Pedagogiska frågor > Förskolepedagogik, Pedagogiska frågor > Sociala relationer, Samhällskunskap > Individer och gemenskaper > Identitet och livsstil > Personer med funktionsnedsättning
Ämnesord:
Barn med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, Barnpsykologi, Förskolan, Förskolebarn, Personer med funktionsnedsättning, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Ungdomspsykologi, Utvecklingspsykologi
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning

Alla program i NPF-podden

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Starka känsloutbrott

Avsnitt 1

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förskollärare och en orolig mamma får svar på frågan om hur de kan hjälpa en 7-årig pojke med starka känsloutbrott.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Lillasyster härmar storasysterns adhd

Avsnitt 2

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en nioårig flicka med diagnosen adhd får svar på hur hon kan göra för att hennes yngsta dotter ska sluta härma sin storasysters beteende.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Bara sitta och spela dataspel

Avsnitt 3

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnares frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En mamma till en 14-årig pojke med Aspergers syndrom frågar om hur hon ska få sin son att gå till skolan. Han vill hellre spela dataspel och hans mamma är orolig för att han ska bli en hemmasittare.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Inreda och anpassa klassrummet

Avsnitt 4

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En speciallärare undrar hur hon kan inreda klassrummet för att passa barn med NPF? Finns det några enkla knep?

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Få slut på syskonbråk

Avsnitt 5

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. En förälder ringer in och undrar hur man får slut på syskonbråken hemma.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vad göra med en skolarbetsvägrare?

Avsnitt 6

Psykologen Bo Hejlskov Elvén och logopeden Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor om neuropsykiatriska diagnoser. Vad gör man med en elev som är elak mot personal på skolan och vägrar göra skolarbetet? En lärare hör av sig och behöver hjälp med nya idéer.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hjälp, vi ska flytta!

Avsnitt 7

Hur kan man förbereda sitt barn på en stor förändring som en flytt eller ett skollov? Det undrar en pappa till en sjuårig pojke med diagnosen adhd. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Belöna eller bestraffa?

Avsnitt 8

Hur ska föräldrar tänka kring belöningar och bestraffningar? Det undrar en mamma som vill att hennes dotter ska komma till skolan i tid. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Vägrar att gå till förskolan

Avsnitt 9

En 6-årig flicka får panik av att vara på förskolan och vägrar att gå dit. Hur kan man hjälpa henne att komma över den negativa inställningen till förskolan? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur ska jag orka med tre barn?

Avsnitt 10

Hur ska man räcka till som ensamstående förälder till tre barn med diagnoser? Det undrar en mamma som upplever att tiden och energin inte är tillräcklig. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo svarar på lyssnarnas frågor.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sommarlovsrutiner

Avsnitt 11

En pappa hörde av sig till oss. Hans tonåring vill bara spela dator, mest bråk blir det vid läggdags och nu bävar pappan för hur det ska bli på sommarlovet. Går det att påverka hans speltider på lovet?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Tics

Avsnitt 12

En 6-årig pojke har kraftiga tics och hans mamma undrar om det går att träna bort. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger tips och råd kring barn med neuropsykiatriska diagnoser.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Utbrott för minsta lilla grej

Avsnitt 13

En 7-åring som skriker i panik när kläderna sitter fel eller något inte blir precis som hon har tänkt. Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo samtalar med en mamma som undrar hur hon kan få sin dotter att sluta skrika och bli mer flexibel.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Hur blir alla en del av klassen?

Avsnitt 14

Hur ska skolan göra för att elever som behöver sitta ensamma med sitt skolarbete ändå blir en del av klassen och den sociala gemenskapen? Vilka krav kan man ställa i sociala sammanhang? Det pratar logoped Ulrika Aspeflo och psykolog Bo Hejlskov Elvén om.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
LyssnaNPF-podden

Sluta med blöja

Avsnitt 15

Hur får man ett barn att sluta med blöja och gå på toaletten istället? Psykolog Bo Hejlskov Elvén och logoped Ulrika Aspeflo ger råd till en mamma som är orolig för att hennes femårige son fortfarande använder blöja.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Lärarfortbildning
Beskrivning
Visa fler

Mer lärarfortbildning & pedagogiska frågor

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Campus Stockholm

Populära seminarier på export

Seminariets moderator Alexandra Pascalidou berättar personligt om vad en lärare kan betyda för en ung människas framtida vägval. Grundaren av seminarierna, Saku Tuominen, fyller på med sina tankar om vilka verktyg dagens lärare kan behöva för att lyckas i sin undervisning. Inspelat den 21 oktober 2015 på Göta Lejon i Stockholm. Arrangör: Scool Oy.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Didaktorn

Hela skolans angelägenhet

Professor Nihad Bunar, som är knuten till barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet, har länge forskat kring nyanländas skolgång. Enligt honom är nyckeln till en fungerande skolgång och integration att nyanlända börjar ses som en angelägenhet för hela skolan och att rektorer slutar bolla över ansvaret för dem till andra. När det äntligen finns nya riktlinjer och råd, färskt kartläggningsmaterial och tydliga policypaket så är det också dags att också börja ta tag i situationen, menar Nihad Bunar.

Fråga oss