Titta

Hantera att ha fel

Hantera att ha felDela
  1. Vi är beroende av varandra
    för vår överlevnad.

  2. Grupper kan bli som ekokammare-

  3. -som definierar, tvingar
    och korrumperar oss.

  4. Har nån här inne begått ett misstag?

  5. De flesta...
    Finnarna där borta är felfria.

  6. Hur känns det då när man har fel?

  7. Hur känns det att vara svensk
    och ha fel?

  8. Man försöker göra det rätta,
    men man gör fel.

  9. Hur känns det?
    Det är ingen retorisk fråga.

  10. Pinsamt. Frustrerande.

  11. Förvånad och glad? Okej...

  12. Du är från tårtfirman, eller hur?

  13. Jag menar inte små misstag-

  14. -som att man gör fel färg
    på bakverken.

  15. Jag menar jättelika misstag,
    såna som Blackberrys ledning gör.

  16. På Deepwater Horizon-nivå.
    När man verkligen klantar sig.

  17. -Gå upp i rök.
    -Va? Gå upp i rök!

  18. Jag skulle säga att ni har fel.
    Ni har precis haft fel.

  19. Ni pratar om insikten
    om att ni har haft fel.

  20. Problemet var att ni hade fel,
    och hur känns det att ha fel?

  21. Precis som att ha rätt.

  22. Man sitter inte och säger:
    "Jag har helt fel, vi kör på!"

  23. Att ha fel är nåt helt annat
    än att inse att man har haft fel.

  24. Jag ska berätta en historia.

  25. Den är inte fullt så lång.

  26. För längesen i en fjärran karriär-

  27. -jobbade jag
    med militära utbildningssystem.

  28. Vi ville få piloter och soldater
    att ta bra beslut-

  29. -i extremt stressade
    och osäkra situationer.

  30. Vi simulerade uppdrag,
    träffades på konferenser som den här-

  31. -och utbytte berättelser om vad
    som fungerade bra i strid och inte.

  32. På en konferens
    var det en presentation för civila.

  33. Tänk er Oculus Rift, men det kostar
    tiotals miljoner dollar och det är 1992.

  34. Det höll precis på att bli billigt nog-

  35. -för att civila myndigheter
    skulle ha råd med tekniken.

  36. En särskild delstatsmyndighet hade
    ett stort problem med sina unga män.

  37. Män mellan 18 och 25 år
    dog förbluffande ofta i bilolyckor.

  38. Att ge dem körkort
    motsvarade en dödsdom.

  39. När man gjorde 5-X-Varför-
    undersökningar upptäckte man-

  40. -att skälet
    var bristande simultanförmåga.

  41. När man
    är uppmärksamheten splittrad.

  42. Man tänker på vart man ska, att hålla
    sig på vägen, hastighet och trafiken.

  43. Unga män blir fixerade vid en sak-

  44. -och ignorerar alla andra intryck.

  45. Myndigheterna tog fram nåt
    som låter skrämmande på engelska:

  46. "Behandlingen".

  47. Tanken är att mannen
    får genomgå "behandlingen"-

  48. -och blir en bra bilförare.
    Det skulle de lansera.

  49. De anlitade en utomstående firma
    för att utvärdera om det var effektivt.

  50. Jag vet inte om ni gjort användar-
    tester med livskritiska system.

  51. Vem har nånsin gjort
    perfekt forskning?

  52. Varje gång man tittar på nåt
    känns det så tendentiöst-

  53. -och det finns andra förklaringar.

  54. Det kan mycket väl vara värdelöst
    i fråga om metodologi.

  55. Men det var inte det här.
    Det var vetenskapsporr!

  56. De tänkte på allt!

  57. Tänk er Tammys presentation i dag,
    känslan i den-

  58. -och att känna så
    om nåns forskningsprocess.

  59. Det är fulländad konst. De har tänkt
    på allt. "Fantastiskt", tänker man.

  60. I slutet av studien hade de bevisat att
    behandlingen inte bara var ineffektiv-

  61. -utan faktiskt gjorde männen
    till sämre bilförare.

  62. Risken för olyckor ökade.
    De fick tunnelseende.

  63. Vi häpnade,
    men metodologin var övertygande.

  64. Sen kom slutklämmen. Presentationen
    blev en renande upplevelse för dem.

  65. När de lade fram sina resultat
    kritiserade kunden metodologin-

  66. -och ignorerade studien.

  67. Med Pascals ord:

  68. När man inte kunde göra
    det riktiga starkt-

  69. -valde myndigheten i stället
    att göra det starka riktigt.

  70. De rekonfigurerade verkligheten.

  71. Detta är en dynamik
    som vi lever med på vår planet.

  72. När det uppstår en konflikt-

  73. -mellan direkta bevis,
    data, empirisk kunskap-

  74. -och ren och skär makt,
    då vinner makten varenda gång.

  75. FÖRHÅLLANDET MELLAN
    MAKT OCH RATIONALITET

  76. Vi har känt till detta i århundraden.

  77. Kant säger att makt oundvikligen
    ödelägger det fria förnuftet.

  78. Vi hade en kort period av optimism
    under upplysningstiden.

  79. Då upptäckte vi många coola saker,
    vilket de mäktiga tyckte var grymt.

  80. Så kunskap blev makt.

  81. Men en mer realistisk fras
    kommer från den här herren:

  82. "Makt definierar
    vad som får betraktas som kunskap."

  83. Det handlar om skillnaden
    mellan att faktiskt se verkligheten-

  84. -och vilka omständigheterna
    som föreligger-

  85. -och att definiera verkligheten
    för andra människor.

  86. Beslut baserade på
    förnuft är nytt i människans utveckling.

  87. Oftast har beslut tagits
    för att nån med makt sa:

  88. "Gör det där. För jag är kungen.
    För att Gud gjorde mig till kung."

  89. Er kung gjorde samma sak:
    "Nej, alla de där kanonerna blir bra."

  90. Sverige uppfann nog konceptet
    med skeppet Vasa.

  91. Alla långa stabila förhållanden
    har varit maktförhållanden.

  92. Men det löste vi väl 2001?

  93. Nu har vi ju agila företag.

  94. Jag kan gå.

  95. Vi har små partier
    och fungerande programvara.

  96. Vi samarbetar med kunderna.
    Vi blåser dem inte.

  97. Jag jobbade med ett agilt projekt
    i Storbritannien.

  98. En ny utformning för en webbplats,
    för flera miljoner pund.

  99. Vi tog in användare för att testa den,
    och de hatade den - jättemycket.

  100. Så vi skaffade fler användare.

  101. Och de hatade den också.

  102. Då sa vd:n till mig:

  103. "Kan du ordna användare som förstår
    hur smart den här designen är?"

  104. "De här är värdelösa."

  105. Så mycket var det agila värt.
    Uppfattar ni referensen?

  106. Vi vill alla att våra ledare
    ska agera rationellt, eller hur?

  107. Alla dessa konsulter, forskare,
    designer och coacher-

  108. -för att vi vill att de som har makt
    ska agera rationellt.

  109. Men vi inser inte
    att rationellt agerande-

  110. -inte ger och upprätthåller makt.
    Det är ett lågstatusbeteende.

  111. Skratt är ett lågstatusbeteende,
    liksom att förklara sig.

  112. Tänk på det. Ju högre upp man
    befinner sig i en organisation-

  113. -desto färre skäl måste man ge
    för det som man gör.

  114. I början av karriären måste man alltid
    rättfärdiga alla sina beslut.

  115. Högre upp slipper man.
    Om kunden har makten säger kunden:

  116. "Nej, gör så här, för jag har makten."

  117. Jag insåg att när man introducerar
    lean- och agila metoder i företag-

  118. -har man en del chefer som gillar
    tanken på rationalitet.

  119. Det är som att täcka dem med bananer
    och kasta in dem i en gorillabur.

  120. Alla de andra cheferna,
    som skapar sin egen verklighet-

  121. -kommer slita dem i stycken
    i en politisk strid.

  122. De förstår inte
    att makten suddar ut linjen-

  123. -mellan rationalitet,
    att ha skäl till sitt agerande-

  124. -och rationalisering, att bestämma nåt
    och sen lägga fram skälen.

  125. Det samma gäller agila metoder.

  126. Jag har tittat på "Det agila manifestet"
    och tycker att det ser ut så här.

  127. När jag tittar på det
    händer detta i mitt huvud.

  128. Det är skrivet så att man
    nästan är tvungen att instämma.

  129. Jag har ett alternativ:
    Att ständigt ha fel-manifestet.

  130. Det kvittar vem man visar det för.

  131. Det är väl ingen som hatar
    att samarbeta med kunder-

  132. -eller tidig och kontinuerlig leverans.

  133. Vem skulle säga emot det?
    Det är rimligt.

  134. Det har blivit så stort eftersom
    det låter som sånt vi borde göra.

  135. Det har blivit en rationalisering:
    "Varför gör du det här?"

  136. "Tidig kontinuerlig leverans...
    Samarbete..."

  137. Jag vet inte om Enterprise Agile
    har slagit igenom i Sverige.

  138. Jag kom på vad det betyder. Först kom
    agila metoder, vilket funkade bra-

  139. -eftersom vi alla är vulcaner.
    Sen invaderade romulanerna.

  140. Enterprise Agile återställer det
    som vi förlorade i vattenfallsmetoden.

  141. Ni vet väl vad vattenfallsmetoden är?
    Vad den är till för?

  142. Vad är den till för?

  143. Den är väldigt effektiv.

  144. Det är en mekanism
    för att skjuta ifrån sig skuld.

  145. "Jag säger vad jag vill ha.
    Allt därefter är nån annans fel."

  146. Så funkar Enterprise Agile.

  147. "Jag ansvarar visst
    för mina egna beslut. Det var inte bra."

  148. "Hur kan jag göra det säkrare?"

  149. Här har vi misslyckats
    med att behålla vårt jämnmod.

  150. Det är ett misslyckande.

  151. Vi är känslomässigt fästa vid saker-

  152. -bland annat vid att ha rätt.

  153. Vi vill kunna förutsäga vad som
    händer, att nåt ska generera värde-

  154. -och vad kunderna kommer att gilla.
    Och det är viktigt för oss att ha rätt.

  155. Här finns två grundläggande problem.

  156. Det ena finns inom oss själva och
    det andra är systemet som vi lever i.

  157. Låt oss tänka på oss själva.

  158. Vi tror inte att vi gör misstag.

  159. Vi tror att andra gör misstag.

  160. När vi har åsikter
    tenderar vi att se dem som sanning.

  161. Om ens åsikt är stark nog för att man
    ska agera ser man den som sanning.

  162. "Detta är bästa praxis."

  163. Om man ser sina åsikter som sanning
    och nån säger emot en-

  164. -då har de oftast fel.

  165. Och om de har fel,
    då finns det ett antal möjligheter.

  166. Nummer ett är: "Du är okunnig."
    Du måste vara korkad.

  167. Det är den enda möjliga förklaringen.

  168. Men om jag har jobbat med dig ett tag
    och ser vad du kan-

  169. -så tyder det på att du inte är korkad.

  170. Det är obekvämt.

  171. Du måste vara ond.

  172. Du gör det avsiktligt,
    din sadistiske jävel.

  173. Jag vet inte vad du sysslar med,
    men nåt är det.

  174. Det intressanta är
    att om vi tänker så här om andra-

  175. -då missar vi
    att vi har en övertygelse om-

  176. -att den som har fel
    är okunnig, korkad eller ond.

  177. Vill nån här inne se sig som okunnig,
    korkade eller ond?

  178. Inte det? Om ni inte vill det kommer ni
    att undvika att lägga märke till det.

  179. Ni blir blinda för era egna fel,
    för där finns obehagliga känslor.

  180. Man vill inte se sina misstag
    och att andra ska se dem.

  181. Det togs upp när jag klev upp,
    att svenskar inte vill se dumma ut.

  182. Det känns obehagligt, och era känslor
    säger till er att inte titta på det.

  183. Ni vill inte må dåligt.

  184. Men att hantera fel
    innebär att hantera känslor.

  185. Det krävs för att ta bra beslut.
    Vi måste hantera känslan av att ha fel-

  186. -särskilt i komplexa system-

  187. -där misstag inte är ett problem,
    utan en garanti.

  188. Vad kan man då göra?

  189. Eller vad kan jag föreslå
    på fyra minuter?

  190. Först: skilja på att vara emotionellt
    intelligent, i kontakt med sina känslor-

  191. -från att vara "känslosam".
    Vi måste återerövra begreppet känslor.

  192. Det är en grundläggande del
    av att vara människa.

  193. När jag arbetar med människor
    vill jag ha hela människan där.

  194. Jag vill inte anlita bara
    din prefrontala kortex.

  195. Jag vill ha din amygdala,
    hela ditt beslutsfattandesystem.

  196. Jag vill ha varenda del av dig.

  197. Vi upplever verkligheten
    genom sinnena och känslorna-

  198. -innan vi processar den. Varför skulle
    jag då vilja ha bara en liten del?

  199. Och nej,
    det är inget skäl att ta mer betalt.

  200. Är misstag är vägspärrar?

  201. Jag håller med Jeff. Det är inget
    att jubla över. Se dem bara som de är.

  202. De är bara ett tillfälle att lära sig.

  203. När man lovordar vissa saker
    måste andra bestraffas.

  204. En sak funkar, en annan inte.
    Jämnmod är att inte reagera.

  205. Eller är misstag milstolpar för lärande?

  206. Människor är sociala djur.
    Vi behöver varandra för att överleva.

  207. Och grupperna vi tillhör
    kan bli ekokammare-

  208. -som definierar, tvingar
    och korrumperar oss.

  209. Det finns heliga kor.

  210. Vid konferenser kan man ibland
    bara förstärka varandras övertygelser-

  211. -och förhindra innovation.

  212. Vi måste leta efter grupper
    som utgör en motvikt för oss.

  213. Som hindrar oss från
    att bli för dogmatiska-

  214. -och alltför fanatiska.

  215. Att skapa tryggheten att ha fel
    är allas ansvar.

  216. Om vi skapar trygghet-

  217. -då skapar vi också utrymme
    för att förstå verkligheten.

  218. Mentalt utrymme.

  219. Man behöver inte minnas
    vilken verklighet man definierar.

  220. Denna närvaro i stunden
    leder till jämnmod.

  221. Och jämnmod gör det möjligt
    att navigera sig igenom komplexiteten.

  222. Man kan inte kontrollera den,
    man måste navigera sig igenom den.

  223. Skeppet Vasa försökte kontrollera det.

  224. Vi fick förvisso ett fint museum.

  225. Jämnmod möjliggör
    medkänsla eller empati.

  226. Om vi kan hantera våra känslor
    kan vi hantera andras känslor.

  227. Så att vi kan hjälpa dem
    utan att bli överväldigade-

  228. -av hur djupa deras problem är.

  229. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Hantera att ha fel

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Hur känns det att ha fel? Det frågar sig ledarskapsexperten Simon Bennett. Han lär ut hur du ska förhålla dig till misstag och makt i grupper. Makten definieras av vilken information som kan anses vara kunskap. Bennett menar att vi måste tillåta oss att vara hela människor med alla känsloregister även som professionella. Inspelat den 15 april 2016 på Münchenbryggeriet, Stockholm. Arrangör: Inuse.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Ledarskap, Psykologi, Samhällsvetenskap, Sociala relationer, Socialpsykologi, Sociologi
Utbildningsnivå:
Högskola

Mer högskola & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Tillit från cell till samhälle

Att lära ut tillit

Hur kan man använda tillit i undervisning? Julia Romanowska har en konstnärlig master i musik och pedagogik och intervjuas av Eva Bojner Horwitz som är hälsoforskare. De samtalar om huruvida tillit är en känsla eller om det är något annat och om hur musik påverkar tillit. Inspelat den 3 november 2015 på Karolinska institutet i Solna. Arrangör: Stiftelsen Ekskäret och Centrum för social hållbarhet vid Karolinska institutet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - rasism

Rasismens orsaker

Bildningsbyrån tar oss med på en resa till London, där vi tittar närmare på kolonialismens historia och det mänskliga psyket. Vi försöker ta reda på varför rasism i olika former uppstår. En del forskare menar att vi kan finna förklaringar i psykologiska mekanismer medan andra menar att det är viktigt att utforska orsakerna på ett politiskt plan.