Titta

Leva som man lär

Leva som man lärDela
  1. Jag är människa,
    och därför sysslar jag med två saker:

  2. Självbedrägeri och lögner.

  3. Ja, självklart kan jag besvara en enkät.

  4. Vad jag äter?
    Jag älskar äpplen...grönsaker...

  5. Man, 1,95 m, 100 kilo.
    Ja, jag bor nästan på gymmet.

  6. Okej. Tack.

  7. Hej! Jag heter Olivier, och jag
    gav er precis lite information om mig.

  8. Jag är människa,
    och därför sysslar jag med två saker:

  9. Självbedrägeri och lögner.

  10. Ibland gör jag båda sakerna samtidigt.

  11. Utöver det tycker min mamma
    att jag är jätteduktig på två saker.

  12. Den första är att prata om mig själv.

  13. Den andra är att försöka förstå
    hur människors hjärnor fungerar.

  14. Varför fattar man vissa beslut,
    varför påverkas man av andra-

  15. -och hur påverkar man andra?

  16. Sån här information
    kan vara oerhört användbar.

  17. Den kan användas av företag,
    regeringar och olika organisationer-

  18. -som vill försöka förstå
    varför folk gör som de gör.

  19. Det har varit mitt jobb
    de senaste femton åren.

  20. Turligt nog för mig
    och för andra beteendeforskare-

  21. -så har vi ett perfekt verktyg
    med vilket vi kan förstå människor.

  22. Vi har enkäter. Om vi vill veta nåt
    om nån, så ställer vi bara frågor.

  23. "Vad arbetar du med? Vad äter du?
    Vad gillar du att göra? Var bor du?"

  24. Det fascinerande med enkäter är
    att om man frågar enkätföretagen-

  25. -så erkänner de att informationen
    som enkäterna ger är begränsad.

  26. Informationen blir väldigt vinklad.

  27. Men inom den offentliga
    och den privata sektorn-

  28. -spenderar man årligen
    hundratals miljoner dollar på studier-

  29. -där man använder metoder
    som att fråga folk om deras åsikter.

  30. Några väldigt viktiga strategier
    bygger enbart på denna information.

  31. Det är överraskande, och många
    säger: "Vi har ju inga andra verktyg."

  32. "Vi vet att det är begränsat, men vi
    använder det ändå." Det är intressant.

  33. Enligt mig bör man inte avfärda
    enkäter, intervjuer och fokusgrupper.

  34. De kan ge mycket information.

  35. Men de visar inte
    vad människor tycker-

  36. -eller vad människor
    gör eller tänker köpa.

  37. De ger oss väldigt användbar
    och helt ovärderlig information-

  38. -om vad människor tror att de gör
    och vad människor vill göra.

  39. Det är oerhört värdefullt, både inom
    den offentliga och den privata sektorn.

  40. Men om jag verkligen vill förstå folk,
    så måste jag göra andra saker.

  41. Jag måste kunna se
    vad folk faktiskt gör.

  42. Därför har många metoder-

  43. -som har uppstått de senaste tio åren-

  44. -blivit oerhört värdefulla,
    eftersom de kan visa oss just det.

  45. Med dem kan man
    uppskatta, mäta och kvantifiera-

  46. -glappet mellan
    vad folk säger och vad de gör.

  47. Glappet mellan
    mina avsikter och mina handlingar.

  48. Vi lever i en tid som har fått namnet
    "Den fjärde industriella revolutionen".

  49. En tid när vi kan mäta nästan allt-

  50. -från våra rörelsemönster
    till vårt beteende online.

  51. Det finns en uppsjö av data överallt.

  52. Frågan är inte
    "Har vi tillgång till dessa data?"-

  53. -utan "Hur kan vi använda dem?"

  54. Tack vare framstegen
    inom teknik och analysering-

  55. -kan vi numera förutspå beteendet
    hos människor som handlar online.

  56. Det kallas "micro-targeting",
    och vi kan till och med påverka folk.

  57. För att förstå glappet mellan avsikt
    och handling har jag skapat en metod-

  58. -som kombinerar enkäter och dylikt,
    som visar vad folk tror att de gör-

  59. -med registrering av hjärnaktiviteten,
    som visar vad de faktiskt tittar på.

  60. Vi mäter ansiktsuttryck,
    känslor och hur de rör sig.

  61. Deras hållning, deras handrörelser...

  62. Sen försöker vi se vad som sker.

  63. I en av World Economic Forums
    studier om hållbar konsumtion-

  64. -ville vi ta reda på vilket språk
    som kan förändra folks beteende-

  65. -och få dem
    att köpa mer hållbara produkter-

  66. -och konsumera saker som är
    bättre för deras hälsa och välmående.

  67. Vi ville hitta saker som fick hjärnan
    att utsöndra substansen dopamin-

  68. -som ger oss en känsla av välbehag-

  69. -när man tänker på nåt eller äter nåt.

  70. Det är intressant vad vi kan göra
    när vi mäter folks beteende.

  71. Vi bad folk
    i en mataffär i centrala London-

  72. -att gå och hämta
    produkter från en lista.

  73. Vissa av dem var hållbara, andra inte.

  74. Efteråt intervjuade vi dem och frågade:
    "Varför köpte du det här köttet?"

  75. "Varför köpte du det här vattnet?
    Varför köpte du de här frukterna?"

  76. Och vet ni vad? När man frågor
    människor saker, så svarar de-

  77. -även om de kanske aldrig
    har ställt sig frågan själva.

  78. Folk svarade: "Vi tittade
    på etiketten och kalorierna."

  79. Det fiffiga var att de bar glasögon
    som registrerade var de tittade-

  80. -och det vi såg var
    att nästan alla fina svar de gav oss-

  81. -inte alls stämde med deras beteende.

  82. Om de sa att de tittade på etiketter,
    så tittade de på färger eller nåt annat.

  83. På det här sättet kan vi mäta
    glappet mellan avsikt och handling.

  84. Det vi försöker göra när vi
    vill förändra beteendet kring mat-

  85. -är att förstå vad folk tänker
    och jämföra det med vad folk gör.

  86. Sen använder vi den informationen
    för att förändra människors beteenden.

  87. Men vi vet två saker
    om beteendeförändringar.

  88. Vi vet
    att det inte räcker med att informera.

  89. Vi förändrar inte vårt beteende
    bara för att vi får information.

  90. Den andra saken vi vet
    är att vi måste hitta rätt incitament-

  91. -och det kanske inte är pengar
    eller att man får lära sig en läxa.

  92. Vi måste få det att handla om
    det som utlöser känslor av välbehag.

  93. Så nästa gång ni besvarar en enkät-

  94. -nästa gång ni blir studerade
    eller försöker förstå folks beteende-

  95. -kom då ihåg att det finns
    ett glapp mellan avsikt och handling.

  96. Men jag har goda nyheter: Det är inte
    dåligt, det är bara mänskligt. Tack!

  97. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Leva som man lär

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Olivier Oullier forskar kring gapet mellan beteende och handling. Här resonerar han kring det osannolika faktum att så många viktiga beslut fattas på enkätundersökningar, trots att alla vet att självrapporterade uppgifter är vanskliga. I och med det digitala övertaget idag råder ingen brist på data över hur vi agerar, och därför kan vi också förutse människors konsumtionsvanor. Går det också att förutse vårt matbeteende? Inspelat den 14 juni 2016 på Clarion Sign, Stockholm. Arrangör: Eat Stockholm food forum.

Ämnen:
Psykologi och filosofi > Psykologi
Ämnesord:
Enkäter, Livsmedelskonsumtion, Mänskligt beteende, Psykologi
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Mer allmänbildande & psykologi och filosofi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Mediedagarna 2014

Lyssna på minoriteten

Ledarskapsutvecklaren Myrna Lewis menar att besluten blir bättre om man tar hänsyn till allas röster i en grupp. Att låta alla i en grupp komma till tals är en tillgång snarare än ett problem. Moderator: Martin Sande. Från Mediedagarna i Göteborg (Meg) 2014. Inspelat den 7 mars. Arrangör: Preera.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Jobba, sova, dö

Döden på arbetsplatsen

En plötslig förlust av en arbetskamrat får oss att agera olika. Vi möter brandmannen Mona som förlorade en kollega under en utryckning. Hon berättar om tiden efteråt och varför hon valde att byta jobb efter händelsen. För en del arbetsgrupper är döden en naturlig del av jobbet. Vi träffar barnmorskan Lina som berättar hur det är att förlösa ett barn som dött i magen, och varför just de föräldrarna har en speciell plats i hennes hjärta.