Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Skotten i KöpenhamnDela
  1. Vi går rakt på sak. Vad är det
    som driver en erfaren journalist-

  2. -att skriva en bok
    som heter "Skotten i Köpenhamn"?

  3. Bokformatet tillåter en
    att berätta mer, tränga djupare-

  4. -och titta från många olika håll
    på samma sak.

  5. Därigenom når man djupare.

  6. Skotten i Köpenhamn
    skedde den 14 februari förra året.

  7. Lars Vilks-kommitténs
    yttrandefrihetsseminarium-

  8. -attackerades och en person mördades.

  9. Senare på natten
    mördades en person till.

  10. Målet var Lars Vilks.
    Det var tredje gången som-

  11. -islamister har försökt mörda Vilks.

  12. En annan gång var
    här i Göteborg 2011.

  13. Sen var det också så att...

  14. Jag började fundera
    på extremism och på Lars Vilks öde.

  15. Jag såg
    en Facebook-diskussion i mitt flöde-

  16. -där folk
    hade sett Vilks i Malmö konsthall-

  17. -och ifrågasatte om han
    hade rätt att röra sig bland folk.

  18. Han hade livvakter med sig.

  19. Då kände jag att man kan berätta
    om mycket genom Lars Vilks.

  20. Skotten i Köpenhamn väckte nåt i dig-

  21. -utöver hur nära terrorn har kommit.

  22. Är du...

  23. Det finns en uppfattning om att vi
    i Sverige inte riktigt har förstått-

  24. -den extremism som vi möter.

  25. Nej, jag tycker inte det.
    Jag tycker att...

  26. 300 unga svenskar har anslutit sig
    till IS och andra organisationer.

  27. Bara för att deras offer
    finns i Irak, Syrien och Köpenhamn-

  28. -tycks det inte angå oss,
    men det gör det.

  29. Människorna som vill döda Vilks-

  30. -hotar ju även personer i sin vardag-

  31. -framför allt demokratiskt sinnade
    muslimer i Sverige.

  32. Eskilstuna och Örebro är
    drabbade av islamistisk extremism.

  33. Om jag säger i Radio Örebro
    att jag är orolig för IS-

  34. -och för att ungdomar
    ansluter sig till IS-

  35. -går det an, för jag är inte muslim.

  36. Men muslimer som pratar i radio
    om sin oro för radikalisering-

  37. -utsätts för hot
    mot sig själva och sina barn.

  38. Sånt har
    vi journalister undervärderat.

  39. När du fick idén till boken
    tog du kontakt med Lars Vilks.

  40. Ja, jag mejlade honom
    och frågade om jag fick följa honom.

  41. Hans liv är extremt kringskuret,
    så det är svårt.

  42. Ingen vet var han bor,
    förutom livvakterna.

  43. Livvakterna är ett dussintal poliser-

  44. -som jobbar heltid med
    att bevaka honom.

  45. Men han gick med på att träffas.
    Vi hade ett bisarrt första möte.

  46. Jag åkte till en parkeringsplats och
    skickades sen till ett annat ställe.

  47. Till slut kom jag fram till ett
    polishus där jag fick träffa Vilks.

  48. Då insåg jag
    att det här kunde bli en bra bok.

  49. Med Lars Vilks och hans öde-

  50. -blir
    den islamistiska extremismen synlig.

  51. Men även bland Vilks fans,
    de som omfamnar honom-

  52. -finns många extremister
    som hetsar mot muslimer.

  53. -Nationalister?
    -Ja.

  54. Den antimuslimska rörelsen,
    Sverigedemokrater, Trump.

  55. De omfamnar Vilks
    för att få slå mot muslimer.

  56. -Hade du träffat Vilks tidigare?
    -Ja.

  57. Jag bor i Malmö
    och han har varit verksam i Skåne.

  58. Förutom rondellhundsverket
    är han känd för Nimis-

  59. -som är ett torn som han har
    spikat ihop av vrakgods och plankor.

  60. Det påbörjades 1980.

  61. Sen dess har han legat i en lång
    rättsprocess med Länsstyrelsen.

  62. Första gången jag träffade honom
    var i samband med den processen.

  63. Det var runt år 2000.

  64. Hans konstnärskap
    har utspelat sig i medierna.

  65. Hur skilde han sig nu
    mot den man du hade träffat tidigare?

  66. Efter det som hände i Köpenhamn
    kom den stora förändringen.

  67. Jag träffade honom
    efter hotet från al-Qaida 2007.

  68. Då var han gamängaktig och skämtade.
    Nästan allt han sa var skämt.

  69. Han sa: "Jag ska skaffa mig
    en liten hund som skydd."

  70. "Muslimer tycker att det är ett så
    smutsigt djur, så det är skydd nog."

  71. Skämten hade ofta
    en antimuslimsk prägel.

  72. Men när jag träffade honom
    förra sommaren hade människor dött.

  73. Då var hans attityd mycket mörkare.
    Det kom inga skämt.

  74. Han sa:
    "När människor dör blir det allvar."

  75. Du skriver att Vilks är radioaktiv.
    Vad menar du med det?

  76. Han utstrålar
    nåt som människor vill undvika.

  77. Folk är rädda för terrorn.
    Om jag äter lunch med honom...

  78. Det är en omständlig apparat.

  79. Man får inte stanna på restaurangen
    för länge, och vakterna kollar allt

  80. Folk vill inte sitta bredvid honom.

  81. Man tror att... Han är ju jagad
    och folk vill döda honom.

  82. Sen handlar det också om
    att han uppfattas som "brun".

  83. Han uppfattas ha allierat sig
    med antimuslimska rörelser.

  84. Det är vår kultur, konstvärlden
    och den politiska världen-

  85. -som gör att man tar avstånd.

  86. Många säger:
    "Principiellt är det så här, men..."

  87. Man uttrycker
    stark skepsis mot honom.

  88. Varför lierar han sig med
    en typ av grupper-

  89. -som är extremistiska?
    Han har ju gjort såna framträdanden.

  90. Han har såna kontakter.
    Hur ser du på det?

  91. Jag skriver mycket om det i boken och
    mina tankar har kretsat kring det.

  92. Jag har skrivit en bok om
    Sverigedemokraterna och upplevt hot.

  93. Jag har funderat mycket på
    hans obekymrade förhållningssätt.

  94. Själv säger han:
    "Jag går dit hunden leder mig."

  95. Han tycker att konst...

  96. Han har skrivit "Myndigheterna
    som konstnärligt material".

  97. Det är inte tornen i naturreservatet
    som är konstverket-

  98. -utan det är myndighetsinlagorna.

  99. Nu skulle han kunna skriva om
    politiken som konstnärligt material.

  100. Han tycker att det är intressant
    att klä skott-

  101. -för rasisterna som omfamnar honom
    och bjuder in honom.

  102. Men han skulle även komma
    om Ung vänster skulle bjuda in honom.

  103. Han gör inte den värderingen. När
    folk säger att han borde ta avstånd-

  104. -blir han lite förbannad.
    Det ingår inte i konstnärens uppdrag.

  105. Han tycker inte att konstnärer
    ska rösta. Han gjorde det sist 1967.

  106. -Då röstade han på Vänsterpartiet.
    -Han skapar olika effekter.

  107. Sen ser han hur reaktionerna blir-

  108. -och då växer konstverket
    med den samhälleliga inverkan.

  109. Misstankarna har ett värde i sig,
    tycker han. Han vill klä skott.

  110. Han kan bli arg över att kallas
    rasist, för att det är absurt-

  111. -men han ser det ändå som en fördel.

  112. På hans gravsten ska det stå:
    "Allt är en fördel."

  113. Att han tänker så om sin gravsten
    är ett tecken på-

  114. -att han lever sin konst.
    Han har en extrem konstnärlig vision-

  115. -som han går in i kaklet med.

  116. Den visionen krockar med-

  117. -föreställningar om
    vad en konstnär ska göra och inte.

  118. Benny Fredriksson i boken är upprörd
    över att Vilks inte tar avstånd.

  119. -Kulturhusets VD.
    -Ja.

  120. Du har följt Vilks i Sverige
    och även i Norge och Danmark.

  121. Där är reaktionen en annan.
    Hur ser de på Vilks i Danmark?

  122. De flesta skulle nog säga
    att Vilks är en idiot-

  123. -men de betonar det principiella
    försvaret för honom.

  124. Yttrandefrihetsdiskussionen
    har kommit längre där.

  125. Man är bättre på att se principen
    även om man ogillar personen.

  126. Men sen finns det
    folk i Danmark som älskar honom-

  127. -för att man uppfattar att...

  128. ...han visar på muslimers extremism.

  129. Det handlar om antimuslimska
    rörelser, som Dansk folkeparti-folk.

  130. Det finns en dansk Vilks-kommitté,
    men ingen svensk.

  131. Det var Vilks-kommitténs seminarium
    som attackerades.

  132. Men även om det finns
    en del rasister i det sällskapet-

  133. -och figurer som är skadliga
    och hetsar mot muslimer-

  134. -så finns det även
    hedervärda yttrandefrihetsförsvarare.

  135. Hon som talade precis före attacken-

  136. -var aktivistgruppen Femens ledare,
    Inna Shevchenko.

  137. Det finns en otäck ljudupptagning
    från seminariet.

  138. Hon pratar om yttrandefrihet
    och "men"-människor.

  139. Att folk pratar om yttrandefrihet,
    men kommer med invändningar.

  140. Hon säger: "Why do we still say
    'but', when..." Sen kommer smällarna.

  141. Jag uppfattar inte Inna Shevchenko
    eller Femen som rasistiska.

  142. Det är viktigt att förstå
    att de kan finnas i samma sällskap.

  143. En del vill slå mot muslimer,
    men andra har inte de syftena.

  144. En sak som är tydlig i boken...
    Det är inte en biografi över Vilks.

  145. Genom att ta rygg på Vilks får man
    syn på olika rörelser och sammanhang.

  146. Nåt som är intressant är...

  147. Vilks har skrivit förordet till
    Mikael Jalvings bok om Sverige.

  148. Förlaget har
    samma moderförlag som Nya tider-

  149. -som är otroligt omtalat.

  150. Hur ser du på en sån utveckling?
    Hur förklarar man det?

  151. Jag upptäckte det
    sent i bokskrivandet.

  152. Mikael Jalving är
    en antimuslimsk debattör.

  153. Han tycker att muslimer förstör
    samhället och han vill emigrera-

  154. -för att Danmark
    förstörs av invandring.

  155. Han hetsar mot
    och misstänkliggör muslimer.

  156. Han skrev boken "Absolut Sverige:
    en resa i tystnadens land".

  157. Den gavs ut
    på ett vanligt förlag i Danmark.

  158. Men i Sverige
    hittade han inget förlag.

  159. Till slut var det Alterna Media,
    ett högerextremt förlag-

  160. -som gav ut och översatte den.

  161. Vilks skrev förordet,
    och för mig stack det ut.

  162. Det var
    ett steg utanför konstnärsrollen.

  163. När jag upptäckte att han
    hade skrivit det här förordet...

  164. Vilks hetsar inte. Han tycker
    att kritiken mot Sverige är kul.

  165. Men boken vill använda Sverige
    som en symbol för ett land-

  166. -där man enligt Jalving inte
    pratar om problemen med muslimer.

  167. Vilks gillar att nån sticker hål på
    den präktiga ballongen.

  168. Men det är ändå en sorts reklam
    för en djupt problematisk bok.

  169. När jag såg det frågade jag Vilks
    hur han hade tänkt.

  170. Han sa att Jalving
    hade ställt upp för honom.

  171. Vilks har fått lite mer stöd
    med åren, även i Sverige-

  172. -men ett tag var det inte så.

  173. Det skrevs debattartiklar om
    att man borde dra in Vilks stöd-

  174. -och låta al-Qaida storma hans hus.

  175. Då stöttade Jalving Vilks.

  176. Så det var en väntjänst, tyckte han.

  177. Sen tycker han att det här är debatt,
    även om man kan ifrågasätta det.

  178. Det är ett tillskott till debatten.

  179. Hur reagerar du
    när du ser honom gå så djupt in i...

  180. Han går så nära en rörelse-

  181. -som av många
    har klassats som kryptonazistisk.

  182. Han visste nog inte
    att den skulle ges ut av Alterna.

  183. Så tänker jag om den saken.

  184. Men mitt sinne
    stannar varje dag kring-

  185. -hur obekymrat
    han lierar sig med farliga krafter.

  186. Men han anser bara
    att han går dit hunden leder honom.

  187. Jag har ju skrivit mycket om
    hur farliga de här rörelserna är.

  188. Ord spelar roll -
    det är en viktig poäng med min bok.

  189. När Kent Ekeroth eller Donald Trump
    eller Marine Le Pen-

  190. -misstänkliggör muslimer får det
    effekt i vanliga muslimers liv.

  191. Så är det bara.

  192. Vi skulle kunna prata
    i en timme till.

  193. Ju mer man läser Niklas bok
    och tittar på samhället-

  194. -desto mer ser man hur boken
    och omvärlden pratar med varandra.

  195. Den här boken definierar 2016.

  196. Om tio år kommer vi att säga:
    "Så här var mentaliteten."

  197. Min sista fråga är:
    Oavsett vad man tycker om Vilks...

  198. Folk tycker många olika saker
    och har starka känslor för honom.

  199. Du landar ändå i en fråga
    som handlar om-

  200. -vilka rättigheter man har
    att gestalta sin värld-

  201. -och uttrycka kritik mot förtryck.

  202. I slutet spelar en konstnär
    en central roll. Berätta.

  203. Det var en iransk-svensk konstnär
    som jag träffade av en slump.

  204. Hon var
    på en av Vilks få föreläsningar.

  205. Hennes unga konstnärskompisar
    var kritiska mot Vilks-

  206. -men hon beundrade honom.
    Hon växte upp i religiöst förtryck.

  207. I Iran tvingades hon att dölja
    sitt hår och andra värre saker.

  208. Sen återkom jag till henne
    och hälsade på henne.

  209. Hon har en intressant historia och
    vill också måla profeten Muhammed.

  210. För henne är Sverige
    det stora frihetsprojektet.

  211. Hon kom hit för att vara den hon är.

  212. Hon tycker att det är obegripligt
    att inte kunna göra det.

  213. Hon är
    en väldigt viktig person i boken.

  214. Nu får vi avsluta.

  215. -Tack, Niklas.
    -Tack för att ni kom.

  216. Textning: Helena Lagerholm
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Skotten i Köpenhamn

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I bokens format går det att tränga djupare ner i en historia, säger författaren och journalisten Niklas Orrenius i detta samtal med förläggaren Daniel Sandström. Genom att ta rygg på konstnären Lars Vilks vill Orrenius berätta om yttrandefrihetens gränser. Vilks är konstnären som 2015 överlevde en terrorattack i Köpenhamn då två andra liv skördades. Trots den här händelsen fortsätter Lars Vilks sin gärning, bevakad av livvakter dygnet runt. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter
Ämnesord:
Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Vilks, Lars, 1946-, Yttrandefrihet
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Lappskattelanden och deras innehavare

Gudrun Norstedt berättar om den historiska indelningen av den svenska lappmarken, de så kallade lappskattelanden. Marken tillhörde ursprungligen samer som utnyttjade fiskevatten, renbetesmarker och andra resurser med ensamrätt men betalade skatt för detta. Succesivt övertogs landet av bönder under 1700- och 1800-talen. I skattelängder och andra källor kan man följa landens innehavare från 1600-talet och framåt. Inspelat den 20 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Mifforadio

Mål i livet

Har du några mål i livet? Hur ser de i så fall ut? Mysig morgonshow om de stora livsfrågorna. Vi äter frukost och pratar med lyssnare som ringer in. Skön musik spelas.