Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Livets början och slutDela
  1. När jag läste din bok...

  2. Vem som helst
    som läser de här två parallellt-

  3. -kommer att notera
    flera beröringspunkter.

  4. Man skulle kunna tro att det är nåt
    planerat bakom, men det är en slump.

  5. Jag gjorde samma reflektion
    när jag läste din bok.

  6. "Den här historien känner jag igen.
    Är det så en fysiker ser på det?"

  7. "En kemist beskriver det på
    det viset." Det var så flera gånger.

  8. Själva temat för båda våra böcker
    är slump och tillfällighet.

  9. Det är inte bara när man
    skriver om det, utan det handlar-

  10. -om slump och tillfälligheter.

  11. Och...man kan ta historien
    verkligen från början.

  12. Hela vårt universum handlar mycket
    om slump och tillfälligheter.

  13. Inte minst
    hur naturlagarna är uppbyggda-

  14. -vilka partiklar och krafter
    som finns.

  15. Man kan ju tycka och tro att det
    kanske finns nån matematisk princip-

  16. -som bestämmer
    att det måste se ut så här.

  17. Men ju mer man har funderat och mätt-

  18. -har man kommit fram till att
    mycket är slump och tillfälligheter.

  19. Och hela universums skapelse
    kan i grund och botten vara-

  20. -en ganska vardaglig händelse. Det
    hade kunnat bli på ett annat sätt.

  21. Du börjar med att diskutera
    hela universum, och i min bok-

  22. -har jag lite snabbt
    hastat över universum.

  23. -Men du hastar över livets uppkomst.
    -Ja, det gick lite fort.

  24. Där kompletterar vi varann rätt väl.
    Ska vi börja med universums uppkomst?

  25. Ja, och sen har vi några miljarder år
    fram tills att jorden skapas.

  26. Det började med en stor smäll i alla
    fall. Det har man känt till länge.

  27. Redan på 30-talet
    började man få det klart för sig.

  28. Smällen innebar
    att universum från början-

  29. -var ett ogenomträngligt plasma.

  30. Det var ganska tråkigt på många sätt.
    Efter några hundra tusen år-

  31. -skingrades plasmat
    och universum blev genomskinligt.

  32. Man kan se så långt tillbaka som 13,8
    miljarder år. Sen blev det mörkt-

  33. -under hundratals miljoner år.

  34. Sen kom de första galaxerna
    med stjärnor.

  35. Generationer av stjärnor
    lyste och försvann.

  36. Och för 4 miljarder år sen var det
    ett litet gas- och stoftmoln igen.

  37. En liten galax i utkanten, en förort
    till den jättelika Virgohopen.

  38. Avsides i den galaxen
    bildades en stjärna-

  39. -vilken var solen,
    för drygt 4 miljarder år sen.

  40. När den här solen bildades, blev det
    en hel del annat smått och gott över.

  41. En hel del skräp, sten, gas och annat
    blev planeter så småningom.

  42. En av dem råkade ligga på precis
    rätt avstånd från sin stjärna-

  43. -för att det vatten som fanns där
    skulle kunna...

  44. Den hade väl lagom mycket magnetism,
    så att den inte sveptes i väg-

  45. -av solvindar och vattnet blev kvar?

  46. Ja, och dessutom en rätt stor måne,
    praktiskt placerad-

  47. -som kunde hålla ordning
    på planetens axel-

  48. -så att det inte blev alltför svårt
    att vistas där.

  49. Nånstans där börjar kemin
    bli mer och mer avancerad.

  50. Från början fanns ingen kemi, det
    fanns bara väte. Det krävdes ju...

  51. Det var en fantastiskt tråkig tid
    i en massa miljarder år.

  52. Allt det vi kallar kemi
    är slaggprodukter från döda stjärnor.

  53. Javisst, vi är gjorda av stjärnstoft.

  54. Det är bara de två allra enklaste
    grundämnena, väte och helium-

  55. -ja, lite litium också, som skapades
    i Big Bang. Resten har blivit till-

  56. -i jättestjärnors bukar, som
    sen har spytt ut det över galaxen-

  57. -och nya stjärnor har bildats.
    Allt kol och syre-

  58. -det mesta av det vi består av,
    kommer från de här stjärnorna.

  59. Det är otroligt få av grundämnena.

  60. Men vi har tur att det finns mycket
    här. Det finns kol, syre, kväve-

  61. -och några ämnen, som vi behöver
    för att bygga upp livets molekyler.

  62. -Men hur gick det till?
    -Det är en lurig fråga.

  63. Nånstans här blev det
    en övergång från vanlig kemi-

  64. -till det vi kallar liv.

  65. Det finns inte ens en definition på
    vad liv är.

  66. -Inget som alla håller med om.
    -Nej, var gränsen går.

  67. Inte bara det, utan vad är liv?
    Vi kan känna igen liv-

  68. -men det finns
    ingen riktigt bra definition.

  69. Den jag tycker är bäst är
    att liv utvecklas.

  70. Nånstans fick vi det här
    att det sker en evolution-

  71. -som är en fullständig grund
    för allt liv.

  72. Hade det inte funnits en evolution,
    hade inte livet funnits i dag.

  73. Dagens jord
    ser ju helt annorlunda ut.

  74. Det var en stökig process.
    Det var inte lugnt i solsystemet.

  75. Det for runt mängder
    av små och stora kroppar.

  76. Månen skapades ju i en kollision.
    En planet av Mars storlek-

  77. -krockade med Jorden, och rester
    slungades ut, som bildade månen.

  78. Vad säger du? Blev Jorden ett enda
    hav av magma efter den här smällen?

  79. Ja, från början.
    Sen hände det här gång på gång.

  80. Bara inte när månen bildades,
    utan vid flera andra tillfällen.

  81. Det är möjligt att liv uppstod
    för att förintas och uppstå igen.

  82. Jag tror inte att livets uppkomst
    egentligen var speciellt unik.

  83. Det hände ett antal gånger,
    och förstördes sen.

  84. Men sen har vi haft tur.
    Inga himlakroppar har krossat oss.

  85. Det handlar mycket om tur.
    Livet är kanske inte så svårt ändå.

  86. Det verkade bildas ganska snabbt-

  87. -men sen hände inte särskilt mycket
    på rätt lång tid.

  88. -Man kallar det den tråkiga perioden.
    -Det gick flera miljarder år.

  89. Och de här små krypen, inte ens små
    kryp, utan mikroskopiska bakterier-

  90. -kröp runt i gyttjan eller haven,
    och gjorde det bakterier gör-

  91. -utan att det var så spännande.

  92. En viktig grej är
    att det fanns två typer.

  93. Det fanns bakterier och arkéer.
    De ger oss ledtrådar till-

  94. -hur livet skapades.
    De har olika ursprung.

  95. Men de hade också olika förmåga.
    På nåt sätt flöt de ihop-

  96. -vid några tillfällen. Det är
    mitokondrier som finns i våra celler.

  97. De kan använda syre,
    och helt plötsligt fick de energi.

  98. Så mycket energi att de kunde börja
    gå mot kolonier och flercellighet.

  99. Vi ska inte glömma att
    en annan kombination blev växtceller-

  100. -med kloroplaster,
    som kan skapa syre från solen.

  101. Det hade kunnat bli katastrof
    för 2 miljarder år sen.

  102. Nästan allt liv dog ut när syret kom.
    De tålde inte syre.

  103. Atmosfären förändrades inte bara
    på det sättet.

  104. Det blev också kolossalt kallt,
    en stor istid.

  105. Man hade en kraftig växthuseffekt
    under de tidigare åren.

  106. Dessutom var solen 20-30 % svagare
    under den här tiden.

  107. Och de tidiga himlarna
    var förmodligen rosa. Det var metan-

  108. -och stark växthusgas som dominerade.

  109. Men när de syrealstrande organismerna
    kom, störtdök temperaturen.

  110. Det hade kunnat ta slut då,
    men turligt nog återhämtade det sig.

  111. Sen satte det fart ordentligt.
    Syrgashalterna på jorden har svängt.

  112. De var uppe i 35 % som mest.

  113. Då var ju insekterna
    stora som hundar, så att...

  114. En av de riktigt stora istiderna
    kom för 500-700 miljarder år sen.

  115. Då var jorden en enda stor... Inte
    en snöboll, utan mer en slaskboll.

  116. Det var slaskigt kring ekvatorn.

  117. Några organismer kunde titta upp
    i solljuset och använda fotosyntesen.

  118. Men efter det
    tog livet riktig fart av olika skäl.

  119. Den största förändringen var att
    det plötsligt fanns mycket energi-

  120. -när man kunde använda syrgas.
    Det var det största.

  121. Flercelliga organismer måste använda
    syrgas. Bakterier klarar sig utan.

  122. Men flercelliga organismer fick
    ett riktigt stort språng i energin.

  123. De kan hantera
    flercelliga organismer.

  124. Sen framöver händer ju nya typer
    av farligheter också.

  125. Istiderna, de extrema
    klimatförändringarna, var nåt-

  126. -som var väldigt farligt
    för livets fortlevnad på Jorden.

  127. Sen var det andra ruskigheter också.

  128. För 250 miljoner år sen
    var det jättelika vulkaner-

  129. -som spydde ut hemskheter
    i atmosfären.

  130. Regn av syra och andra otäckheter,
    och en extrem växthuseffekt-

  131. -som man kallar "Den stora döden".

  132. En stor del av allt liv dog ut,
    och det blev fasligt hett en tid.

  133. -Det har svängt åt alla håll.
    -Det här med vulkaner...

  134. I 1800-talets början
    var det ett gigantiskt vulkanutbrott-

  135. -som förändrade klimatet
    på hela Jorden. Vi klarade det-

  136. -men det hade kunnat vara
    ännu större.

  137. Det kommer att hända igen. Det är
    ett exempel på turen vi har haft.

  138. Det finns ingen garanti
    att det håller i sig.

  139. Bara för att man har haft tur,
    behöver den inte fortsätta.

  140. Sen har vi evolutionen.
    Varje gång några har dött ut-

  141. -har nån annan tagit nischen
    som har bildats.

  142. Dinosaurierna dog ut,
    och däggdjuren fick plats i stället.

  143. Det sker en utveckling. Plötsligt
    passar de bättre i den nya miljön.

  144. Det blir nya möjligheter.
    När katastrofen inträffar-

  145. -öppnas chanser för andra organismer-

  146. -som inte har varit så framträdande
    innan. Efter dinosauriernas utdöende-

  147. -efter det här stora nedslaget,
    som utrotade dinosaurierna-

  148. -och sparade en annan del av livet,
    fick däggdjuren en chans.

  149. Det var ju också en del
    intressanta saker som hände därefter.

  150. En form av katastrof. Några miljoner
    år efter dinosauriernas utdöende-

  151. -skedde en form av klimatkatastrof.

  152. Av nåt skäl kom stora mängder-

  153. -koldioxid eller metan
    ut i atmosfären.

  154. På mycket kort tid steg temperaturen
    med många, många grader.

  155. Delar av Jorden
    blev rimligtvis obeboelig.

  156. Det där tumlade också om hela livet
    på Jorden. Det gjorde att djur-

  157. -som kor, katter och apor
    fick nya möjligheter.

  158. Sen har utvecklingen fortsatt.

  159. Därefter har världen blivit
    allt kallare på många sätt.

  160. Men sen kommer ju både du och jag...
    Vi börjar närma oss nutid.

  161. "Är vi på väg
    mot nya katastrofer nu?"

  162. Det kan man ju fundera på och befara.

  163. Det är också mycket det
    som min bok handlar om.

  164. Man kan lära sig av ursprunget,
    hur historien har sett ut bakåt.

  165. Och ur det dra lärdomar om framtiden.
    Inte minst om man tittar på-

  166. -hur det har sett ut under
    de senaste hundratusentals åren-

  167. -kan man lära sig mycket.
    Vi lever i en speciell tid.

  168. Klimatet har sen den heta perioden-

  169. -blivit kallare och kallare.
    Det har delvis handlat om hur...

  170. ...Himalaya har lyfts upp
    ur berggrunden.

  171. Det har börjat vittra
    på de höga bergen-

  172. -och koldioxidhalten har under flera
    miljoner år sett faktiskt minskat.

  173. Vi har gått in i en kall period
    med omväxlande istider.

  174. Det är en dramatisk period. Inte
    minst havsytan har varierat kraftigt.

  175. Är vi inne i människans tidsålder?
    Kan vi själva påverka miljön?

  176. Det har varit en istid
    de senaste hundratusen åren-

  177. -och för 10 000 år sen tog den slut,
    och det blev varmare igen.

  178. Vi har kanske varit på väg
    mot en ny istid-

  179. -men redan för 7 000-8 000 år sen
    började vi påverka atmosfären.

  180. Det kan vara så att vi har skapat
    den här långa, varma perioden.

  181. Men nu börjar vi åstadkomma
    lite väl stora förändringar.

  182. Det är just det som är
    det stora hotet vi ser framför oss.

  183. Jag skrev den här boken för att
    jag vill ta reda på hur illa det är.

  184. Precis, och som fysiker har du
    förståelse för det här och kan...

  185. I grund och botten handlar det
    om fysik, om ganska enkel fysik.

  186. Man kan säga
    att nåt är på väg att hända.

  187. Och nåt som kommer att förändra våra
    livsvillkor på ett avgörande sätt.

  188. Du tittar på
    hur jordklotet förändras-

  189. -jag tittar på hur livet förändras.

  190. Där händer också spännande
    men oroande saker just nu.

  191. För några år sen kom en teknik,
    som heter CRISPR Cas9.

  192. Med den tekniken kan vi nu
    med precision och enkelhet-

  193. -gå in och ändra vår arvsmassa.

  194. Nu kan vi själva börja
    påverka evolutionen och våra gener-

  195. -och levande organismer.

  196. Jag är teknikoptimist. Den typen
    av teknik och mycket annat-

  197. -kommer nog att göra det möjligt
    att göra vad som helst.

  198. I framtiden kan vi kanske åka till
    stjärnorna och bebo andra planeter.

  199. Problemet är nu att vi kanske
    inte får möjlighet att komma dit-

  200. -om vi inte hanterar världen rätt
    under...

  201. Det handlar om
    de kommande decennierna.

  202. Alla vi som sitter här
    har ett ansvar för att göra det.

  203. Annars kommer inte den
    hägrande framtiden att vara relevant.

  204. Jag är pessimistisk
    kring människans egen förmåga.

  205. Jag tror inte att de flesta
    är beredda att släppa sin livsstil.

  206. Vi har i och för sig teknik. Det är
    kanske den som måste bli vägen ut.

  207. Där är jag mer tveksam. Tekniken kan
    kanske hjälpa oss om några decennier.

  208. Men frågan är vad som händer innan
    dess. Vad som egentligen behövs...

  209. Budskapet i min bok är delvis-

  210. -att det är en fascinerande historia-

  211. -och kunskapen och insikten om
    att världen är fantastisk.

  212. Vi bor på det här
    ömkligt lilla klotet.

  213. Och insikten om att...
    Om man ser verkligheten i ögat-

  214. -känner allvaret,
    och inte bara kastar bort det-

  215. -kan kanske vetskapen om att världen
    är på riktigt, föra oss vidare.

  216. Ja, vi har onekligen ett
    gigantiskt ansvar inför framtiden.

  217. Vi måste på alla sätt förklara
    situationen och vad vi måste göra.

  218. Det handlar också om att man
    inte ska vara rädd för förändring.

  219. Försakelser av olika saker
    behöver inte nödvändigtvis innebära-

  220. -att man blir mindre lycklig.

  221. Det finns möjlighet
    att leva på ett djupare plan.

  222. Det är nåt som jag också
    tycker saknas i klimatdebatten.

  223. En rädsla för att... Man får
    inte bli belagd med att försöka-

  224. -fara med klimatångest
    eller andra saker.

  225. För min del handlar det
    om ett allvar-

  226. -buret av intellektuell nyfikenhet,
    hederlighet och öppenhet för-

  227. -hur världen verkligen är.

  228. Och fascination för livet
    och vad livet är, och vad vi är.

  229. Den nyfikenheten kan bära långt.
    Att man lär sig om världen-

  230. -att man förstår sin plats
    och inte blir betryckt-

  231. -utan snarare ser det
    som en tillgång att vara delaktig-

  232. -i ett kosmos av de här
    proportionerna och möjligheterna.

  233. Och samtidigt vara medveten
    om de hot och risker som finns.

  234. Då klarar det sig
    kanske så småningom.

  235. -Absolut. Jag tror att vi är färdiga.
    -Det kanske är så. Tack.

  236. Textning: Karolina Gustafsson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Livets början och slut

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

De två forskarna och professorerna Ulf Danielsson och Ulf Ellervik talar om vad livet består av och hur det kan ha uppstått i jordens tidigaste barndom. Vi får en orientering i hur livet har påverkat och förändrat jorden. Det handlar om en mycket sårbar planet där tillfälligheter och tur har spelat en avgörande roll. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Fri tanke förlag.

Ämnen:
Biologi
Ämnesord:
Biologi, Livet (biologi), Livets uppkomst, Naturvetenskap, Utvecklingslära
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & biologi

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Att leka Stålmannen 24 timmar om dygnet

Astronauten Samantha Christoforetti berättar om sin senaste rymdresa där hon utfört vetenskapliga experiment för att ta reda på hur kroppen fungerar. Samtidigt som Christoforetti tog tester på blod och mänskliga vävnader svävade hon som Stålmannen 24 timmar om dygnet. Inspelat den 21 september 2015 i Konserthuset, Stockholm. Arrangör: KTH.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

Krigarprinsessorna

17-åriga Vera och 18-åriga Jenny har båda haft en jobbig uppväxt. Deras delade erfarenheter ledde dem till ett mycket speciellt stall i Västmanland. I stallet har de fått hjälp och stöd. Genom att rida och ta hand om hästarna började Vera och Jenny att ta kontrollen över sina liv. Hör historien om hur ett stall med hästar kunde hjälpa två människor att lägga ett smärtsamt förflutet bakom sig.