Titta

UR Samtiden - Bokmässan 2016

UR Samtiden - Bokmässan 2016

Om UR Samtiden - Bokmässan 2016

Seminarier och intervjuer från Bokmässan i Göteborg. Inspelat 22-25 september 2016 på Svenska Mässan. Arrangör: Bok & Bibliotek i Norden AB.

Till första programmet

UR Samtiden - Bokmässan 2016 : Från bok till tv-serieDela
  1. Välkomna!
    - Och jättevälkommen till er båda.

  2. Vi ska prata om... Från bok till
    tv-serie är temat för vårt samtal.

  3. Du, Anna Jansson, skriver
    kriminalromaner om Maria Wern.

  4. De utspelar sig på Gotland.
    Det har blivit över femton stycken.

  5. Fredrik T Olsson, din senaste bok
    står här, "Ett vakande öga".

  6. Du skrev också "Slutet på kedjan".
    Båda spänningsromaner.

  7. Men du skriver också manus på Annas
    böcker, vilket förenar oss här i dag.

  8. -Hur många har du skrivit på nu?
    -Oj, det blev svårt!

  9. Jag vet!
    Tio stycken baserade på böckerna...

  10. -...och fyra som du hittat på själv.
    -Du har koll på det! Det gläder mig.

  11. Jag har varit inne
    och fingrat i allihop-

  12. -men i några av dem
    har vi haft andra författare-

  13. -som har skrivit
    hela vägen ner till dialog och sånt.

  14. Ja, det är några stycken,
    så du kan det här universat väl.

  15. Ja, det tycker jag absolut.

  16. Hade du läst Annas böcker
    innan du fick uppdraget?

  17. Nej, inte första gången.
    Det var för tio år sen.

  18. Då fick jag frågan från en producent
    som hade läst "Främmande fågel"-

  19. -och ville göra en miniserie av den.

  20. När vi satte i gång, visste jag inte-

  21. -att det skulle bli
    en serie som skulle växa i tio år.

  22. -Så det var den första?
    -Ja, som jag läste, ja.

  23. Ser du några likheter mellan ditt
    eget författarskap som bokförfattare-

  24. -och Maria Wern-böckerna,
    förutom att båda är spänningsböcker?

  25. Gör jag det...?
    Vilken otroligt bra fråga!

  26. -Anna, ser du några likheter?
    -Ja, tack ska du ha!

  27. Jag har ju läst... Jag tycker att...

  28. Ditt sätt att skriva böcker
    skiljer sig ganska mycket från mitt.

  29. Jag skriver kort och koncist,
    och du blommar i väg på 600 sidor-

  30. -när jag håller mig på 300.

  31. Men det är ju det som är berikande
    när Fredrik skriver manusen-

  32. -att han ser
    andra saker i det jag har skrivit.

  33. Framför allt älskar jag din humor,
    en liten finstämd, mysig humor-

  34. -som berikar det jag har skrivit.

  35. Så det är bra
    att det inte är exakt lika.

  36. Det är nog så att tv-Maria Wern
    möts nånstans mellan dig och mig-

  37. -och vad vi har
    för personliga energier.

  38. Och ändå på nåt vis, det viktigaste,
    den Maria är, där är jag helt trygg-

  39. -för det är tydligt
    att Fredrik förstår det.

  40. Sen kan man tolka
    det som händer på olika sätt.

  41. -Ja.
    -Men grunden är bra.

  42. Jag är ju Annas förläggare
    och jobbar mycket med Maria Wern.

  43. Jag brukar fråga dig, Anna, om det
    finns nåt om Maria du inte vet än.

  44. Det gör det. Det är så jag skriver.
    Jag gör sällan synopsis-

  45. -utan jag låter det bara hända,
    och då blir det mer spännande.

  46. I boken jag skriver nu har jag gjort
    synopsis för att se hur det blir.

  47. Ibland kan jag också plantera nåt-

  48. -som t.ex. att Maria Werns mamma
    hade en borderline-störning.

  49. Det har påverkat Maria. Jag släpper
    inte det förrän flera böcker senare.

  50. Jag låter... Man kan ju undra varför
    barnen aldrig är hos morföräldrarna.

  51. Varför hälsar de aldrig på?

  52. Varför är Maria så stram ibland?
    Varför vaktar hon sin gräns?

  53. Det förstår man när man förstår
    att hennes mamma har varit gränslös.

  54. Det lät vi Maria göra i nåt manus.

  55. Maria fick lämna i väg barnen
    till sina föräldrar, och då...

  56. -Protesterade jag.
    -Ja, där visste du mer än vi.

  57. Det gör ju samarbetet bra.

  58. Det finns en annan skillnad
    mellan filmerna och böckerna.

  59. I böckerna är Maria frånskild,
    men i filmerna är hon änka. Varför?

  60. Vi visste inte
    att vi skulle fortsätta i tio år.

  61. I "Främmande fågel"
    ville vi utsätta Maria...

  62. Vi ville berätta den historien
    och göra henne ännu mer utsatt-

  63. -och problemtyngd i det här fallet-

  64. -som kantas av sjukdomen på ön.

  65. I en bok har du mer tid på dig.
    I tv har du bara en begränsad tid.

  66. Det ställde till problem
    med mina barnböcker-

  67. -därför att Emil Wern
    i min barnboksserie blir ju faderlös.

  68. Ändå har jag... Jag har
    skickat i väg honom till Dubai.

  69. Krister är... Om ni undrar så är
    Maria Werns man IT-tekniker i Dubai.

  70. Men det är inte löst i barnböckerna.
    Pappa kan ju inte bara dyka upp där.

  71. Det är svårt också att låta Krister
    dyka upp i Maria Wern-böckerna nu.

  72. Jag trodde att det var snålhet, att
    ni inte ville arvodera fler skådisar.

  73. Det kanske det var,
    ingen berättade det för mig.

  74. För "Främmande fågel"
    var ju under politikerveckan.

  75. Då hade jag hela regeringen där,
    och de försvann ju direkt-

  76. -men det är klart
    att de inte hade råd med dem.

  77. Du har ställt till det lite där.
    Du skriver om moderna saker:

  78. Cyberterrorism
    och elektroniska attacker.

  79. Maria Wern-böckerna är jordnära
    med Gotland och det vardagssvenska.

  80. Gör det dig till en bättre manus-
    författare av Maria Wern-böckerna-

  81. -att du också själv
    är författare i din egen rätt?

  82. Det kan jag inte säga eftersom jag
    skrev min första bok för två år sen.

  83. Jag skulle vilja säga tvärtom.

  84. Jag har tagit med mig mina manus-
    kunskaper in i mitt bokförfattande.

  85. Även om jag skriver
    om cyber och DNA och så-

  86. -eller även om det
    baserar sig på tekniska problem-

  87. -så är det viktigt
    att berätta om människorna.

  88. På det sättet så är det inte så stor
    skillnad på en Maria Wern-historia...

  89. Vi skriver olika, men vi berättar
    om människor som är med om saker.

  90. Det spännande är att båda böckerna
    handlar om samhällets sårbarhet.

  91. Just din senaste, ja.
    Där finns det en klar koppling.

  92. Vi skriver om det på olika sätt,
    men grundkänslan är kanske densamma.

  93. Men hur var det
    när ni träffades första gången?

  94. Var det bestämt då
    att du skulle skriva manusen?

  95. -Var det en Kristallengala?
    -Så är det nog!

  96. Då satt jag bredvid Fredrik,
    och vi sa: "Vågar vi gå fram?"

  97. "Jag håller dig i handen."
    "Nej, men vi törs inte gå fram."

  98. -Så där satt vi och pratade.
    -Sen vann vi inte, så vi slapp det.

  99. Anna, fick du välja manusförfattare?

  100. Nej, men det här var också
    när min man var svårt sjuk.

  101. Han dog
    precis när det här skulle bli film.

  102. Det var liksom i ett läge...
    Av respekt frågade man mig inte-

  103. -om de här sakerna då,
    när det var så jobbigt.

  104. Skådespelare
    hade jag velat vara med och titta på.

  105. Eva Röse är fantastisk - så Maria -
    och Allan Svensson är så Hartman-

  106. -men som Arvidsson
    har vi Peter Perski.

  107. Han är liten och mörk.

  108. Arvidsson är ju två meter lång,
    rödhårig och den tysta, starka typen.

  109. Ibland får jag läsarfrågor på det.

  110. Men Peter är så fantastisk,
    så jag vill ha kvar honom.

  111. Han är bra, det tycker jag också.
    Ser du Eva Röse framför dig nu själv?

  112. Nej, min Maria, när jag ser henne-

  113. -är ganska mycket mulligare
    än Eva Röse, men de har...

  114. Det här fantastiska leendet...
    Eva Röse kan se ganska vanlig ut-

  115. -och sen spricker hon upp i ett
    härligt leende, och så ser jag Maria.

  116. Ja, Maria Wern är för mig
    väldigt mycket "the girl next door".

  117. En vanlig svensk tjej.

  118. Men du, Fredrik,
    nu ska ju dina böcker bli film.

  119. -Det hoppas vi på. Dithän rullar det.
    -Är det du som ska skriva manus?

  120. Nej, det är det inte, och det...

  121. ...är både läskigt och rätt skönt,
    faktiskt.

  122. Det är väl karma som kommer tillbaka-

  123. -efter alla år som jag
    har gjort manus på andras böcker.

  124. Så man får sitta där
    och vara lite nervös.

  125. Men samtidigt så är det...
    Det är två helt olika produkter.

  126. En bok är en sak, och en film
    eller en tv-serie är nånting annat.

  127. När jag var femton fick vi läsa
    "Garp och hans värld" i skolan-

  128. -och den femtonåriga Fredrik Olsson
    tyckte att det var en fantastisk bok.

  129. Några månader senare
    så fick vi se filmversionen-

  130. -med Robin Williams på engelskan
    för att lära oss att se den otextad-

  131. -och jag blev
    så förbannad på vad de hade gjort.

  132. De hade ju inte förstått boken alls!

  133. Men rätt nyligen förstod jag
    att det måste vara så det går till.

  134. Det där måste vara
    den manusförfattarens...

  135. Boken filtrerad genom den manus-
    författaren. Det måste gå till så.

  136. Men varför tycker så många
    att boken är bättre än filmen?

  137. För i boken gör man sin egen film.
    Du ser dina egna miljöer och så.

  138. Du ser till och med ditt eget tempo
    och din egen stämning.

  139. I filmen får du det serverat,
    så stämmer det inte med boken så...

  140. Så blir du besviken eller irriterad?

  141. I boken kan man ju bre ut sig
    och skriva allt vad personen tänker.

  142. Man får ju mycket mer.

  143. Finns det fördelar med att skriva
    själv? Vissa väljer ju att göra det.

  144. -Det vore spännande.
    -Jag skulle inte... Nej!

  145. Att skriva samma historia två gånger,
    dödstråkigt!

  146. Och jag är glad att jag inte
    är mer involverad i filmarbetet.

  147. Eva Röse berättade
    om arbetet med "Främmande fågel".

  148. Folk har ju frågat
    hur vi fick tag på alla döda fåglar.

  149. Ett gäng hade fått samla döda fåglar
    på stränderna. Så äckligt!

  150. De stoppade ner dem i en frysbox.

  151. Sen havererade den, så det blev
    ett riktigt fågel-äckelpäckel.

  152. Då är jag så glad att jag får sitta
    vid mitt skrivbord och slippa sånt.

  153. -Det slipper du också?
    -Ja, skriver du manus, så.

  154. Då är det det här med upprepningen.
    Jag vill hitta på en ny historia.

  155. Hur tidigt får du se några klipp?
    Är det när filmen är färdig, eller?

  156. Det första som händer är att det
    kommer en bunt frågor från Fredrik.

  157. "Vad kan jag
    ta död på dem med för läkemedel?"

  158. -Såna tekniska saker?
    -Ja, ja. Lite sånt.

  159. Sen kommer det ett utkast,
    ett råmanus, eller vad kallar vi det?

  160. -Ja, en outline.
    -"Outline", heter det.

  161. Jag läser det,
    och om jag reagerar starkt på nåt-

  162. -som det med Marias föräldrar,
    så reagerar jag på det.

  163. Har du veto då? Kan du bestämma nåt?

  164. Det vet inte jag.
    Jag bara protesterar.

  165. Jag tror sällan att nån har veto.
    Det handlar ju om att ge input.

  166. Att göra film är ju ett samarbete,
    så det blir...

  167. En åsikt är alltid lika mycket värd.
    Veto behöver det aldrig bli.

  168. Ibland frågar de hur det känns
    när nån annan tar över historien-

  169. -och då brukar jag säga att det är
    som när barnen flyttar hemifrån.

  170. Man kan ge dem goda råd,
    men man bestämmer inte längre.

  171. Det är så man förlorar sitt veto.

  172. Fredrik, hur går du till väga?
    Läser du boken från början till slut?

  173. Ja, absolut.
    Jag försöker alltid läsa boken.

  174. Ibland är tiden för knapp, men jag
    försöker läsa som om jag bara läste.

  175. -Som en vanlig läsare?
    -Ja, och bara känna själv.

  176. Vad handlar den här boken om
    i min sammanfattade hjärna?

  177. Sen kan man börja
    sätta på post-it-lappar.

  178. "Det här ögonblicket är viktigt."
    "Det här vill jag ha med." Och så.

  179. Det är en process. - Jag har ju läst
    många av dina böcker många gånger.

  180. -Så nu läser jag tillbaka.
    -Ja, men det är ju bara två.

  181. Ja, men du brer ut dig.
    600 sidor, det är tufft.

  182. Man väljer ju bort många scener,
    är det du som bestämmer det?

  183. Ja, det är ju manusförfattaren.

  184. Folk vet ofta inte
    vad en manusförfattare gör.

  185. "Skriver du vad alla ska göra?"
    Ja, det är det jag gör.

  186. Var de är nånstans. "De kommer in
    där, säger det här och går ut där"-

  187. -"och kastar en kaffekopp i golvet."
    Jättebra scen.

  188. Så det bestämmer jag.
    När jag gör det, så växer det fram-

  189. -i enlighet med hur jag
    upplevde storyn i boken.

  190. Man ser
    vad som inte hör till ryggmärgen.

  191. Man har ju
    kortare tid på sig att berätta.

  192. Nu har ni gjort Maria Wern-filmer
    som inte baserar sig på Annas böcker.

  193. -Så då har du fått hitta på själv?
    -Ja, det var läskigt och roligt.

  194. Jag fick ta med mig
    dina karaktärer under armen.

  195. Ja, och finns det nån jag skulle
    ge det förtroendet så är det dig.

  196. -Tack! Det var jättekul.
    -Varför blev det fristående filmer?

  197. Dels så beror det på
    det vi gjorde med Krister.

  198. -Alltså Marias man.
    -Ja, för vad vi har gjort är...

  199. Vi har inte filmat dem i ordning,
    utan vi har valt fram och tillbaka-

  200. -vilket gjorde att vi blev sittande
    med historier som inte synkade in.

  201. Sen har vi också snott element
    från andra böcker i andra historier.

  202. -Vi lade krokben för oss själva.
    -Ni har byggt det här universat.

  203. Ni har bidragit till det också.

  204. -Var det extra nervöst då, Anna?
    -Nej, jag var bara extra granskande.

  205. Jag litar jättemycket på Fredrik
    och på att...

  206. Det viktigaste är att Maria Wern
    är Maria, den person jag vill ha.

  207. Det handlar om tillit.

  208. Skulle du säga att det på nåt sätt
    har gått från filmen till boken-

  209. -så att det
    har påverkat ditt skrivande?

  210. Har du börjat tänka på ekonomin?
    "Den här scenen funkar inte här."

  211. Nej, nej.
    Min lojalitet ligger hos läsarna.

  212. Det jag har skrivit har jag skrivit.
    Det enda jag har gjort annorlunda-

  213. -är att jag har hållit tillbaka
    Krister. Han får inte dyka upp.

  214. Jag har hittat en brandman åt Maria
    som ska dyka upp.

  215. Å andra sidan har hon ju
    en trevlig tv-kärlek just nu.

  216. Jag gillar den romansen också.
    Den ska vara i ett glapp innan där.

  217. Den romansen
    är lite annorlunda än i böckerna.

  218. -Är det du som har hittat på den?
    -Ja, det får man säga.

  219. Den har vuxit fram
    ur nåt slags behov att ge Maria nåt.

  220. Sen visade det ju sig att Maria...

  221. Eva Röse och Erik Johansson, som
    spelar rollen, fungerar så bra ihop.

  222. -Det blev himla bra.
    -Så kemin är svår att släppa.

  223. Jag är beredd att hålla med,
    och då är vi på samma sida-

  224. -för jag brukar också säga till Anna
    att Maria måste få nåt.

  225. Hon kan inte hela tiden vara ensam.
    Det måste komma kärlek i Marias liv.

  226. Ja, ja, men nu har vi
    brandmannen som ska dyka upp.

  227. Problemet är när läsare hör av sig-

  228. -och adderar filmens Marias kärlekar
    med böckernas Marias kärlekar-

  229. -och plussar ihop dem och får det
    till en för stor skara "darlingar".

  230. -Hon är fyrtio. Hon får.
    -Hon får.

  231. Fredrik, kommer du att fortsätta
    med det här växelbruket?

  232. Ja, absolut. Det är
    ett väldigt bra växelbruk för mig-

  233. -där det ena ger nåt till det andra.
    Jag lär mig saker av båda delarna.

  234. Jag märker det tydligt
    när jag läser din bok.

  235. Det är skrivet så för film.

  236. Här har vi en scen, och vi ser allt.
    Det är inte så att folk tänker allt-

  237. -utan vi ser allt de gör,
    och då förstår vi vad de tänker.

  238. Det är nog så att jag tycker om att
    berätta i handling, det är riktigt.

  239. Det kommer säkert
    från mitt filmskrivande.

  240. Vår tid börjar rinna ut. Hur många
    filmer har ni på gång? Blir det fler?

  241. Det kan vi hoppas på.
    - Du kanske vet mer?

  242. Eva Röse
    nedkommer ideligen med nya barn.

  243. Det är väl en faktor.
    Det är ju underbart, förstås.

  244. -Så jag vet inte.
    -Vi hoppas på det.

  245. Det verkar vara
    ett harmoniskt samarbete.

  246. Tack, alla ni som lyssnade!
    - Tack, Anna och Fredrik!

  247. Textning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Från bok till tv-serie

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Vad betyder filmmediet för en författare? Anna Jansson är författare till böckerna om deckaren Maria Wern. Fredrik T Olsson skriver drama baserat på texterna om Maria Wern. Här talar de om hur man gör för att omvandla en boktext till ett tv-drama. Inspelat den 23 september 2016 på Bokmässan i Göteborg. Arrangör: Wahlström & Widstrand och Norstedts.

Ämnen:
Information och media > Massmedia > Radio och tv
Ämnesord:
Filmatisering av litterära verk, Litteraturestetik, Litteraturvetenskap, Massmedia, Tv
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Bokmässan 2016

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Made by Sweden?

Ett panelsamtal om hur svenskt debattklimat och svensk öppenhet sett ut historiskt och vilka möjligheter och hot står vi inför. 1766 infördes offentlighetsprincipen tillsammans med Sveriges första tryckfrihetsförordning. Båda beskrivs ofta som världsunika, men stämmer detta? Medverkande: Hans-Gunnar Axberger, professor i konstitutionell rätt, Mohammad Fazlhashemi professor i islamisk teologi och filosofi, Cecilia Rosengren, docent i idéhistoria, och Folke Tersman, professor i filosofi. Moderatorer: Henrik Berggren, Lotta Gröning och Jonas Nordin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Kungliga biblioteket och Kulturrådet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Att skriva under hot

Panelsamtal om åsikts- och yttrandefrihet. Hur hanterar författare och konstnärer situationen i länder där yttrandefriheten är satt under stark press? Vad kan Sverige göra? Medverkande: Getachew Engida, vice generalsekreterare, Unesco; Housam Al-Mosilli, poet från Syrien; Parvin Ardalan, författare från Iran; Alice Bah Kuhnke (MP), kultur- och demokratiminister. Moderator: Ola Larsmo. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska Unescorådet, Global free speech vid Göteborgs universitet, ICORN och Svenska PEN.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ska det vara så svårt att vara människa?

Seminarium med den brittiske författaren Matt Haig. Han har bland annat skrivit självbiografiska "Skäl att fortsätta leva" och romanen "Människorna". I dem tar han sig an svåra ämnen som sin egen depression och människosläktets sätt att leva utifrån ett utomjordiskt perspektiv. Moderator: Johanna Koljonen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Massolit.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Livet, konsten och kärleken enligt Patti Smith

Samtal mellan artisten och författaren Patti Smith och ärkebiskop emeritus K. G. Hammar om Dag Hammarskjöld. De har ett gemensamt intresse för hans författarskap och samtalar här om det, livet och litteraturen. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Svenska kyrkan och Brombergs förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Så kan du hjälpa din hjärna att bli smartare

Vetenskapsjournalisten Lisa Kirsebom samtalar med Åsa Nilsonne, psykiater och författare, och Anders Hansen, läkare och författare, om den senaste forskningen kring hur träning påverkar hjärnan och hur mindfulness kan bidra till nya upptäckter inom modern neuropsykologi. Forskningen visar till exempel att barn som rör på sig är mycket bättre på matte och svenska, och att äldre som håller igång har större motståndskraft mot demens och alzheimer. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnier Fakta och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Universum - vackrare än någonsin

I takt med att bilden av vårt universums mörka och okända sida sakta börjar klarna får vi också en helt ny kunskap om vår egen existens och mänsklighetens framtid. Astrofysikerna Ulf Danielsson och Christophe Galfard guidar genom svarta hål och bortom döende solar och förklarar fysikens häpnadsväckande nya upptäckter. Universums skönhet har aldrig varit större. Moderator: Karin Bojs, vetenskapsjournalist. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Volante och Fri tanke förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Läslust som bränsle för kunskapssamhället

Att barn och unga känner sig trygga med det skrivna ordet är en förutsättning för att de aktivt ska kunna delta i samhällslivet, men vad behövs för att det ska ske? Ett samtal om hur vi väcker läslust och gör litteraturen tillgänglig för alla. Medverkande: Dilsa Demirbag-Sten, Berättarministeriet, Petter Askergren, artist, och Johan Unenge, författare. Moderator: Daniel Sjölin. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Bonnierförlagen och Berättarministeriet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Varför krigar människan?

Är människan fredlig till sin natur eller är hon alltid benägen att ta till våld om tillfälle ges? Hur kommer det sig i så fall att 90 procent av soldaterna valde att inte avfyra sina vapen under ett av världshistoriens blodigaste slag? Frågor och svar om krigets ursprung och människans primitiva drivkrafter delar forskarvärlden. Björn Hagberg och Martin Widman berättar om sin reportagebok "Att döda en människa" där de diskuterar den historiska och antropologiska forskningens syn på vårt innersta väsen och sökandet efter krigets ursprung. Moderator: Karin Bojs. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

När vi var unga

I Jan Guillous roman "Äkta amerikanska jeans" växer Erik upp i Saltsjöbaden på 1950-talet. Det är en tid när grunden för det svenska folkhemmet och välståndet läggs och en ny ungdomskultur föds. Tre decennier senare växer de två pojkarna i Johan Ripås debutroman "Forever young" upp i ett område inte långt från Saltsjöbaden. Folkhemmet håller successivt på att demonteras och nya ungdomskulturer växer fram. I detta samtal med journalisten Görrel Espelund berättar Guillou och Ripås om hur de förhåller sig till sina uppväxtminnen och gör fiktion av det. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Piratförlaget.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Kulturmannen synas i kavajsömmarna

Panelsamtal om "kulturmannen" och vilken innebörd begreppet kan ha. Åsa Beckman skrev våren 2014 en krönika i Dagens Nyheter som ledde till en intensiv debatt i media. Finns "kulturmannen" fortfarande? Medverkande: Åsa Beckman, kulturjournalist; Lena Andersson, författare; Ebba Witt-Brattström, professor i litteraturvetenskap. Moderator: Rakel Chukri, kulturchef på Sydsvenskan. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Norstedts och Natur & Kultur.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Poetens blick på den arabiska kulturen

Om poeten Adonis diktning i boken "Våld och islam" som behandlar teman som religion, radikalisering, den arabiska våren och intellektuellas engagemang. Medverkande: Adonis, poet; Houria Abdelouahed, översättare och författare; Akho Ioussef, tolk. Moderator: Cecilia Uddén, Mellanösternkorrespondent för SR. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Volantes.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Intellektuellt liv under diktaturen

Nobelpristagaren Herta Müller i samtal med förläggaren Svante Weyler. En rumänsk filosof sa en gång att för ett intellektuellt liv är dåliga omständigheter bra och bra omständigheter dåliga. Men kan man fungera normalt i en så onormal omgivning som en diktatur? Är intellektuellt liv överhuvudtaget möjligt i en diktatur och, om ja, till vilket pris? I tider av förtryck ställs också frågan om de intellektuella har ett ansvar. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Rumänska kulturinstitutet.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Tre decennier med Horace Engdahl

Trettio år har gått sedan Horace Engdahl debuterade som författare och han har sedan dess satt sin tydliga prägel på svenskt kulturliv. I "Den sista grisen" samlar Engdahl aforismer, längre funderingar och plötsliga infall. Det är texter som många gånger är provocerande, men också utlämnande och personliga. Hur ser Horace Engdahls bokslut över de senaste tre decenniernas verksamhet ut? Här samtalar han med litteratur- och konstkritikern Sinziana Ravini. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Ebba Grön i bilder

Lars Sundestrands fanzine Funtime var nystartat när han första gången kom i kontakt med Ebba Grön. En spelning i den lilla lokalen Sprängkullen blev början på en livslång vänskap. Under ett par intensiva år i slutet av 1970- och början av 1980-talet följde Sundestrand Ebba Grön och dokumenterade deras liv och musik. I fotoboken "Station Rågsved" finns en aldrig tidigare berättad historia om den svenska punkvågen och ett band som kom att lämna ett avgörande avtryck i svensk musik för all framtid. Jan Gradvall samtalar här med Lars Sundestrand och Ebba Grön-medlemmen Gurra Ljungstedt. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 23 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangör: Albert Bonniers förlag.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Bokmässan 2016

Mitt fosterland var en äppelkärna

Nobelpristagaren Herta Müller berättar för Maria Schottenius om sin bok "Mitt fosterland var en äppelkärna" som utgörs av ett samtal med den österrikiska redaktören Angelika Klammer. Med en fri associationsteknik formas samtalet i boken till en spännande och annorlunda biografi över författarens liv. Inspelat på Bokmässan i Göteborg den 22 september 2016. Plats: Svenska Mässan. Arrangörer: Rumänska kulturinstitutet och Wahlström & Widstrand.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & information och media

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Släktforskardagarna 2016

Släktforskning i norska källor

Maria Press har under flera år arbetat i norska Arkivverket och vet hur man tar sig fram i norska källor. Här ger hon konkreta exempel på svårigheter som släktforskare kan stöta på i arkiven. Några exempel är indelning, terminologi, namn och stavningar. Inspelat den 21 augusti 2016 på Nolia, Umeå. Arrangör: Södra Västerbottens släktforskare.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnaministeriet dokumentär

E-sportaren Aaron

Kommer 17-årige Aaron Sandgren att vara en av Sveriges största idrottsstjärnor i framtiden? Kanske inte om vuxenvärlden får bestämma. Där har många fortfarande svårt att acceptera att våldsamma datorspel kan ses som idrott. Men det bryr sig inte Aaron om. Han och hans lagkompisar satsar hundraprocentigt på att bli proffs inom Counter-Strike. Aaron går i e-sportklass på Arlandagymnasiet och får spela och träna datorspel på skoltid.