Titta

Barnen som överlevde Förintelsen

Barnen som överlevde Förintelsen

Om Barnen som överlevde Förintelsen

Hur var det att växa upp i ett Europa som var influerat av nazismen? Här får vi möta olika barns upplevelser av flyktförsök, motstånd och koncentrationsläger under andra världskriget.

Till första programmet

Barnen som överlevde Förintelsen : Heinz SkyteDela
  1. Jag minns dagen då nazisterna
    kom till makten. Jag var snart tretton-

  2. -och tittade ner från fönstret.

  3. Nazisterna firade alltid
    sina framgångar med fackeltåg.

  4. Nazisterna tågade förbi
    och sjöng blodtörstiga sånger.

  5. Nürnberglagarna
    som antogs hösten 1935-

  6. -gjorde diskriminering mot judar lagligt.
    Vi fick inte längre gå på bio och teater-

  7. -och tillhöra klubbar.

  8. Att inte få vara med sina kamrater
    som barn är ett hårt slag.

  9. Man känner sig underlägsen
    och ifrågasätter sin existens.

  10. Vi var tre judiska pojkar kvar i klassen.

  11. Ledaren för Hitler-Jugend sa:
    "Vi vill inte ha er i skolan."

  12. Jag slutade vid sexton. Jag hade
    antagligen gått på universitetet-

  13. -men universiteten
    tog inte längre emot judar.

  14. Vid arton åkte jag till Hamburg
    för att lära mig engelska.

  15. På kvällarna samlades vi
    och hörde på nyheterna.

  16. Vi visste att nåt skulle hända.
    I Nürnberg blev mina föräldrar gripna.

  17. De fick stå på ett torg mitt i staden
    i två timmar.

  18. Man skymfade och spottade på dem.
    Synagogan sattes i brand.

  19. Kvinnor, gamla och barn skickade hem.

  20. När min mor kom hem fyra på morgonen
    ringde hon dit där jag bodde.

  21. Hon sa "Far har rest bort", vilket
    var kod för att han hade blivit gripen.

  22. "Klä på dig och ta en promenad."

  23. Så det gjorde jag. Jag satt på
    parkbänkar och gick till varuhusen.

  24. Jag försökte göra mig liten
    och inte sticka ut.

  25. Jag såg röken
    från synagogorna överallt.

  26. Grupper av judar
    släpades genom gatorna.

  27. Fönster krossades.

  28. Tyskarna hittade på termen
    "Kristallnacht"-

  29. -på grund av allt krossat glas.

  30. Till slut gick jag hem.

  31. Hyresvärdinnan sa
    att Gestapo hade varit där.

  32. Det var tur att jag var ute, annars hade
    jag skickats till ett koncentrationsläger.

  33. Min far skickades till koncentrations-
    lägret Dachau utanför München.

  34. Han var där i fem, sex veckor. De
    flesta släpptes strax innan julen -38.

  35. Sen kom han hem
    och var totalt förändrad.

  36. Då blev det uppenbart att det inte
    fanns nån framtid för oss i Tyskland.

  37. Inget land ville ta emot oss.

  38. Min bror Frank var i Leeds. Han
    lyckades skaffa mig en lärlingstjänst-

  39. -så jag flyttade dit.

  40. Vi skaffade visum åt våra föräldrar,
    och de kom dit.

  41. Fyra dagar senare bröt kriget ut.

  42. Dagen då kriget bröt ut bad en polisman
    oss att inställa oss på polisstationen.

  43. Vi var utlänningar från en fientlig nation.
    Våra kameror och kikare beslagtogs.

  44. De sågs som spionutrustning.

  45. Churchill hade precis
    blivit premiärminister-

  46. -och blev tillfrågad vad man
    skulle göra med utlänningarna.

  47. Och Churchill svarade: "Grip allihop."

  48. Så vi blev inspärrade,
    min far, min bror och jag.

  49. Det var förolämpande, för vi var mer
    emot nazisterna än vad britterna var.

  50. Vi tvingades därifrån för att vi var judar
    och spärrades in här som tyskar.

  51. Översättning: Richard Schicke
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Ämnen:
Historia > Efter ca 1900 > Andra världskriget
Ämnesord:
1939-1945 (andra världskriget), Andra världskriget, Förintelsen, Förintelsens överlevande, Historia, Judarnas historia, Judeförföljelser, Nazism
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Alla program i Barnen som överlevde Förintelsen

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Ruth Rogoff

Avsnitt 1 av 6

Ruth Rogoff berättar om hur hennes familj flydde från Tyskland till London just innan andra världskriget bröt ut. När familjen steg ur tåget på stationen i London meddelade de engelska myndigheterna att krig hade brutit ut. Ruth understryker i sin historia vikten av att prata med barn om nazismen och hur historien måste föras vidare på ett konstruktivt sätt.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Martin Kapel

Avsnitt 2 av 6

Martin Kapels familj blev under andra världskriget deporterad och tillsammans tog de sig till Krakow. Martin skickades därefter med en så kallad kindertransport från Polen till England. Resten av familjen dödades innan de hade möjlighet att följa efter till London. Martin minns flygräderna mot England och pratar om hur det tyska folket kom att anamma nazismen på så kort tid.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Trude Silman

Avsnitt 3 av 6

Trude Silman berättar att få i hennes skolklass överlevde andra världskriget. Trude skiljdes från sina föräldrar när de skickade henne till London för att undkomma Förintelsen. I London bodde Trude hos ett tjugotal olika familjer. Sina egna föräldrar återsåg hon aldrig. Att Trudes pappa dödades under kriget vet man, men vad som hände med Trudes mamma är ännu okänt. Trude berättar om sin längtan efter sin familj och att hon aldrig kommer att sluta leta efter sin mamma.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Heinz Skyte

Avsnitt 4 av 6

Heinz Skyte har tidiga minnen av nazisternas förtryck. Skyte fick plötsligt inte längre umgås med sina skolkamrater eller gå på universitetet. Stora nazistprocessioner drog genom städerna och synagogor sattes i brand. Heinz familj flydde från nazisterna till England där de misstänktes för att vara tyska spioner, trots att de var judar. I sin historia berättar Heinz om överlevnadsinstinkt, tacksamhet och hur svårt det är att stå emot grupptryck.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Arek Hersch

Avsnitt 5 av 6

Arek Hersch har starka minnen av nazismen. Hersch minns tågtransporten till Auschwitz och hur Mengele valde vilka som skulle få leva och vilka som skulle dö i koncentrationslägrets gaskammare. Arek lyckades bli en av dem som skulle komma att överleva. Av hela släkten Hersch som bestod av 21 personer överlevde bara Arek och hans syster. I sin historia berättar Arek om hur det är att förlora sin familj och att det som hände under andra världskriget och nazismen aldrig får upprepas.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaBarnen som överlevde Förintelsen

Suzanne Rappaport-Ripton

Avsnitt 6 av 6

Suzanne Rappaport-Ripton minns sin barndom i Paris i början av andra världskriget. Suzannes familj togs till fånga och soldaterna skulle även ha tagit Suzanne om inte en granne med list hade räddat hennes liv. Suzanne menar att alla historier om övergrepp, inte bara Förintelsen utan det som har hänt i Syrien och Jugoslavien, måste återberättas. Hon menar att enbart genom att återberätta historien kan vi förhindra att den upprepas.

Produktionsår:
2014
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & historia

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Romernas historia 1900-tal

En bostad åt alla?

Romer har funnits i Sverige sedan 1500-talet men de har inte alltid haft samma rättigheter som svenska medborgare. Under lång tid fick romer inte tillgång till bostäder. Istället tvingades de att flytta runt, eller bo i tält och husvagnar. Allan Demeter och Maria Dimetri berättar om hur det var att växa upp som rom i Sverige. Allan tillbringade barndomen i ett tältläger och Maria var åtta år innan hon fick tak över huvudet.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Samernas tid - sydsamiska

Stölden av Sápmi

Sápmis 1900-tal är omtumlande. I Sovjetunionen förs en hård assimileringspolitik gentemot östsamerna och Stalins terror skördar många liv. I väst börjar den storskaliga utvinningen av Sápmis naturtillgångar. Skogen, malmen och vattenkraften gör Sverige till en rik nation. Exploatörerna rättfärdigar sina handlingar med hjälp av rasforskningen. Fram till sent på 1900-talet placeras samiska barn på internatskolor där deras samiska identitet och språk utarmas. Samerna mobiliserar sig under de sista årtiondena före millennieskiftet och det leder till att de första sametingen bildas.