Titta

UR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

UR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Om UR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Föreläsningar och samtal om hur yttrandefriheten värnas i ett alltmer globaliserat samhälle. Var går yttrandefrihetens gränser i den tilltagande digitaliseringen? Hur motverkar vi den inskränkning av friheterna som sker också i demokratiska stater? Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Till första programmet

UR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred : Alice Bah Kuhnke om yttrandefrihetDela
  1. För en tid sen var jag i Serbien.

  2. Och jag var... En av huvudpunkterna
    med mitt besök var-

  3. -att jag skulle gå i Prideparaden.

  4. Det är nånting som vi politiker-

  5. -som kämpar för demokrati och
    yttrandefrihet försöker samlas kring-

  6. -och framför allt åka
    till de länder i Europa och världen-

  7. -där människorna som kämpar för sina
    rättigheter behöver stöd från andra-

  8. -för att praktisera och konkretisera
    sina mänskliga rättigheter.

  9. Jag var där med politiker från
    många olika partier från hela Europa.

  10. I samband med besöket
    passade jag som alltid på-

  11. -att träffa journalister-

  12. -och civilsamhällesaktörer
    från en rad olika NGOs.

  13. Jag minns en journalist jag träffade
    som arbetade som chefredaktör-

  14. -för en webbaserad nyhetsutgåva.

  15. Just dagarna innan vårt möte-

  16. -hade han ännu en gång blivit utsatt
    för hot och hat-

  17. -och också blivit fysiskt misshandlad
    av okända män.

  18. Han beskrev för mig
    och gav uttryck för-

  19. -att han fram till dess
    ändå alltid känt sig stark-

  20. -alltid trott på sin sak och varit
    övertygad om att det varit värt det-

  21. -men just nu var han osäker.

  22. När jag frågade honom vad som gjorde
    att han fortsatte trots allt-

  23. -trots hoten, trots att hans familj
    behövde bo på annan ort, då sa han:

  24. "Jag vet inte just nu. Just nu
    är jag osäker på om det är värt det."

  25. "Jag kanske inte orkar fortsätta."

  26. Det var EN journalist
    som vittnade om detta.

  27. Jag skulle önska, under de här två
    åren som jag har varit minister-

  28. -att det här var ett undantag, men
    jag har träffat alldeles för många-

  29. -alldeles för många människor-

  30. -inte minst journalister, som har
    till uppdrag att granska politiker-

  31. -bevaka, fördjupa, förklara-

  32. -som berättar att de är osäkra på
    om det faktiskt är värt det.

  33. Det där gör mig och många av oss
    väldigt, väldigt oroliga.

  34. Vad händer den dagen
    de som har till uppgift-

  35. -de som ofta drivs av ett kall
    att just putta oss framåt-

  36. -eller få oss att stanna upp,
    granska makthavare...

  37. Vad händer när de inte orkar
    bära sitt uppdrag längre?

  38. Var står vi då? Vad har vi då kvar?

  39. Jag önskar också att jag kunde säga-

  40. -att det här endast förekommer
    i andra länder långt bort härifrån.

  41. Att jag aldrig har mött journalister
    i Sverige som vittnar om samma sak.

  42. Men under de här två åren, återigen-

  43. -har jag träffat
    alltför många svenska journalister-

  44. -inte minst
    många kvinnliga svenska journalister-

  45. -som också ger uttryck
    för ett oerhört pressat arbetsklimat.

  46. De ifrågasätter också
    vad det är värt.

  47. "Orkar jag fortsätta,
    med allt vad det innebär?"

  48. Det betyder att situationen är en
    situation som vi måste ta på allvar.

  49. Inte minst som politiker, statsråd
    och en del av Sveriges regering-

  50. -kräver detta politisk handling för
    att värna det demokratiska samtalet-

  51. -det offentliga samtalet
    - för att värna hela vår demokrati.

  52. På pressfrihetsindexet-

  53. -så har Sveriges fall dämpats något.

  54. Tyvärr inte för att situationen
    har blivit bättre i Sverige-

  55. -utan för att den har blivit
    väldigt mycket sämre i andra länder.

  56. Det är bara en indikator på
    att vi behöver förändra situationen.

  57. För drygt ett år sen
    inledde jag därför en process-

  58. -för att arbeta fram
    en systematisk handlingsplan.

  59. Vi vet ju en hel del om hur
    det är ställt med förutsättningar-

  60. -för att driva demokratiska samtal
    i vårt land.

  61. Vi har ett antal studier,
    bland annat BRÅ-studier.

  62. Så vi vet att det finns ett antal
    grupper som jobbar med vår demokrati-

  63. -som är särskilt utsatta
    för hot och hat.

  64. Det finns krafter
    som försöker tysta dessa grupper.

  65. De grupperna är konstnärer,
    framför allt författare-

  66. -det är journalister och det är
    politiker, inte minst lokalpolitiker.

  67. Under det här dryga året har vi
    samlat in de studier som redan finns-

  68. -men som alltför ofta varit solitärer
    och inte analyserats i en helhet-

  69. -för att kunna sätta in
    rätt åtgärder.

  70. Vi har också haft processer för att
    identifiera skillnader inom grupper.

  71. När vi tittar på journalistgruppen
    ser vi också-

  72. -att frilansarna är extra utsatta.

  73. Journalister som inte arbetar
    på stora mediehus-

  74. -där det finns ett gediget säkerhets-
    arbete, kartläggning och rutiner-

  75. -är oerhört utsatta.

  76. Arbetet ska leda fram
    till en systematisk handlingsplan-

  77. -där staten har identifierat tydliga
    steg som vi måste ta och beta av-

  78. -för att ta ett steg i rätt riktning,
    värna det demokratiska samtalet-

  79. -och värna just dessa grupper
    som arbetar med-

  80. -att granska, bevaka,
    fördjupa och utveckla.

  81. Om några veckor
    tar jag också emot medieutredningen.

  82. Det är också ett verktyg för att
    främja möjligheten till uttryck-

  83. -och skapa bättre förutsättningar
    för yttrandefrihet och demokrati.

  84. Vi behöver ju fria och oberoende
    medier i hela vårt land.

  85. För nån månad sen blev jag intervjuad
    av Sveriges Radio Jämtland.

  86. De beskrev en pågående situation.

  87. I avsaknaden av en lokaltidning
    och lokal journalistik-

  88. -så var de enda
    i ett område i Jämtland-

  89. -som bevakade det dagliga skeendet
    på några små orter-

  90. -en högerextrem nyhetssajt.

  91. De bevakade verkligheten, men
    med sitt perspektiv och sina ögon.

  92. Det hade skett en hel del...

  93. En hel del falska uppgifter
    hade spridits och fått konsekvenser.

  94. Den där verkligheten är en verklighet
    som vi står inför just precis nu.

  95. I avsaknad av journalistik,
    ansvariga utgivare och publicism-

  96. -riskerar vi att förstärka de
    informationsbubblor som vi lever i-

  97. -och där vi hela tiden får
    våra föreställningar bekräftade-

  98. -och inte utmanade.

  99. Avslutningsvis
    på detta korta anförande-

  100. -vill jag ändå dela med mig av
    vad jag finner hopp i.

  101. Jag har genom livet...
    Mycket av min fostran har jag-

  102. -från det civila samhället,
    föreningsliv.

  103. Jag växte upp i en liten by
    mitt i skogen i Småland-

  104. -där man bara kunde engagera sig-

  105. -i kyrkorna, scouterna
    och idrottsklubben.

  106. Det gjorde att jag tidigt blev
    beroende av att organisera mig-

  107. -förena mig med andra
    och bli starka tillsammans.

  108. Jag var på mitt första scoutläger
    när jag var åtta år.

  109. Sen åkte jag ut i världen.

  110. Jag fick en kick av att man kunde
    förändra saker tillsammans.

  111. Sen kom jag längre och längre ut. När
    jag var femton kom jag till Litauen-

  112. -och mötte en motståndsrörelse
    som kämpade för frihet och demokrati.

  113. Jag kom in i Rättvis Handel-rörelsen
    och kom ut i världen och till Haiti.

  114. Jag fick kämpa för människors
    rättighet att organisera sig.

  115. Och jag kom till Nordkorea
    för sexton år sen.

  116. Även där... Det här brukar jag
    påminna mig om när jag känner...

  117. När jag i möten med utsatta människor
    behöver samla kraft och hopp-

  118. -för att kunna se vad jag kan göra-

  119. -då påminner jag mig om
    vad som hände i Nordkorea.

  120. Överallt där vi gick
    med våra "guider"-

  121. -som följde vartenda steg vi tog
    och tände upp stan just där vi var-

  122. -mötte vi människor
    som inte mötte min blick.

  123. Fastän jag var en halvmeter längre än
    de och svart tittade de inte på mig.

  124. Nåt barn gjorde det nån gång, men
    de flesta ville inte möta min blick.

  125. Men om jag kom...
    Jag sa till min pojkvän:

  126. "Underhåll våra guider. Prata mycket
    med dem om sport eller fotboll"-

  127. -"så att jag kommer tjugo meter
    framför er." Vet ni vad som hände då?

  128. Jag gick bland hundratals människor
    i Pyongyang.

  129. När jag kom tillräckligt långt bort
    från "guiderna", vakterna-

  130. -då strök människor förbi mig
    väldigt nära, framför allt kvinnor.

  131. Det hände hela tiden när jag kom
    långt bort. Då viskade de nyfiket.

  132. De är några
    av de mest förtryckta människorna.

  133. När de gick förbi viskade de
    "Are you American?" med nyfikenhet.

  134. I början försökte jag säga snabbt:
    "No, I'm from Sweden."

  135. Men sen tänkte jag att jag skulle
    säga "yes", le och se härlig ut.

  136. Så till slut började jag säga "yes".

  137. Då såg jag glädjen. De bara...
    "Good, welcome!" sa de.

  138. Så det blev min lilla grej.

  139. Jag gick långt ifrån vakterna
    och sa "yes", och de sa "welcome".

  140. Det kan låta som en tramsig historia-

  141. -men det bevisar att förtryckarna
    aldrig kan ta människors nyfikenhet.

  142. Den finns där,
    det är en kraft som kan väckas.

  143. Det finns mycket hopp,
    och det måste vi bygga på.

  144. När vi åker runt i världen där folk
    inte får ge uttryck för sina tankar-

  145. -ska vi komma ihåg
    att fröet finns där.

  146. Tillsammans kan vi väcka det
    och ge det bättre förutsättningar.

  147. Tack så mycket.

  148. Textning: Lena Edh
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Alice Bah Kuhnke om yttrandefrihet

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) berättar om sitt arbete för att främja fria medier och demokrati och hur hon träffar alla från prideaktivister i Serbien till lokaljournalister i Jämtland och nordkoreaner. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Ämnen:
Samhällskunskap > Demokratiska fri- och rättigheter
Ämnesord:
Politik, Samhällsvetenskap, Statskunskap, Yttrandefrihet, Åsiktsfrihet
Utbildningsnivå:
Högskola

Alla program i UR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Alice Bah Kuhnke om yttrandefrihet

Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) berättar om sitt arbete för att främja fria medier och demokrati och hur hon träffar alla från prideaktivister i Serbien till lokaljournalister i Jämtland och nordkoreaner. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Journalist mellan ideal och självcensur

Gunnar Nygren, professor vid Södertörns högskola, talar om hur pressfriheten ser ut idag med fler medieformer än någonsin. Sverige var ett av de första länderna i världen med sin tryckfrihetsförordning 1766, men mycket har förändrats sedan dess. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Pressfriheten i världen idag

Varje dag misshandlas och torteras människor i världen för att de försökt använda sin yttrandefrihet. Här berättar Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser, hur organisationen arbetar för att uppmärksamma journalisters utsatta situation både i världen och i Sverige. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Yttrandefrihet i Kongo-Kinshasa

Doktor Denis Mukwege, mottagare av Nobels fredspris 2018, är chefsläkare vid Panzisjukhuset i Kongo-Kinshasa och världskänd för sitt arbete för våldtagna kvinnor. Här håller han ett brandtal för dem som står upp för orättvisorna i hans land. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Vad gör EU när yttrandefriheten begränsas?

En paneldiskussion om yttrandefrihet. EU-parlamentarikerna Anna-Maria Corazza Bildt (M) och Cecilia Wikström (L) berättar om hur de arbetar i EU med Polen, Ungern och Turkiet. Denis Mukwege är besviken på hur lite som görs i hans hemland Kongo-Kinshasa. Medverkar gör även Jonathan Lundqvist, ordförande för Reportrar utan gränser. Moderator: Khazar Fatemi. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Zapiro och Sydafrika

Satirtecknaren Jonathan Shapiro har tecknat fruktansvärda händelser från Sydafrika på ett rått och rättframt sätt ända sedan apartheid-tiden. Här berättar han om sitt arbete och hur han motarbetats genom stämningar och hot både förr och nu. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Varför är det fria ordet ett hot?

Vi har en situation nu i Sverige där många journalister lever under hot, säger Ola Larsmo från svenska PEN-organisationen i detta panelsamtal om hur det fria ordet mår idag. Övriga medverkande: Henrik Olinder, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och Gunnar Nygren, professor Södertörns högskola. Moderator: Elisabeth Löfgren. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Access
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Syrien i pixlar

Sahar Burhan berättar om satirens roll under den arabiska våren. Hon var en av de första som ritade Syriens president Bashar al-Assad som karikatyr, men är framförallt känd för sina pixlade konstverk av syriska nyhetsbilder. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Yttrandefrihet för demokrati och fred

Utmaningar för den som talar klarspråk

En professor i filosofi och tre ansvariga från internationella hjälporganisationer diskuterar begreppet klarspråk och berättar hur de jobbar för att skapa mer yttrandefrihet runt om i världen. Medverkande: Hans Ruin, fil dr i teoretisk filosofi, Maureen Hoppers, Axfoundation, Ole von Uexkuell, Right Livelihood Foundation, och Stina Berge, Yennnega progress. Moderator: Marika Griehsel. Inspelat den 14 oktober 2016 på Södertörns högskola. Arrangörer: Yennenga Progress, Arbetets museum i Norrköping, Södertörns högskola och EU:s informationskontor i Sverige.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Högskola
Beskrivning
Visa fler

Mer högskola & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Nobelföreläsningar 2015

Angus Deaton, ekonomi

Nationalekonomen Angus Deaton har fått Nobelpriset i ekonomi 2015 för sin analys av konsumtion, välfärd och fattigdom. Här går han igenom delar av sin analys och förklarar varför våra konsumtionsval påverkar hela samhället och hur man på bästa sätt kan mäta och analysera välfärd och fattigdom. Inspelat den 8 december 2015 på Stockholms universitet. Arrangör: Kungliga Vetenskapsakademien.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Bildningsbyrån - ekonomi

Ricardo - stilbildaren

Adam Smiths ”Nationernas välstånd” fick 1799 börsmäklaren David Ricardo att byta bana. Ricardo är känd för sin teori om komparativa fördelar och för att ha fört in modelltänkandet i nationalekonomin. Men idag precis som då bygger många modeller på felaktiga antaganden.