Titta

UR Samtiden - Social Innovation Summit

UR Samtiden - Social Innovation Summit

Om UR Samtiden - Social Innovation Summit

Föreläsningar och diskussioner från Social Innovation Summit. Inspelat den 25-26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Till första programmet

UR Samtiden - Social Innovation Summit : Studentbostad och äldreboende i ettDela
  1. Historierna de äldre berättade
    förändrades, och särskilt skvallret.

  2. De älskar att skvallra om studenterna.

  3. Jag arbetar inom äldrevården i Holland.

  4. "Äldrevård" låter grått,
    det låter lite tråkigt och dammigt-

  5. -så för att komma i stämning, titta här.

  6. PATRICK OCH HARRY
    ÄR INGA TYPISKA GRANNAR

  7. PATRICK ÄR EN 27-ÅRIG STUDENT,
    HARRY ÄR EN 89-ÅRIG PENSIONÄR

  8. Harry är en skämtare. Vi har klickat.

  9. DE BOR PÅ HUMANITAS BOENDE
    I DEVENTER I NEDERLÄNDERNA

  10. STUDENTER FÅR BO GRATIS HÄR-

  11. -PÅ DET VILLKORET
    ATT DE UMGÅS MED DE ÄLDRE

  12. PATRICK BODDE MED SIN MOR
    INNAN HAN FLYTTADE IN HÄR

  13. Först tänkte jag bara hjälpa till lite-

  14. -men sen blev relationerna
    djupare än jag förväntade mig.

  15. Vi har - och jag hoppas
    att det är ömsesidigt - blivit vänner.

  16. Harry är bra med damerna här.
    Han flirtar och får dem att skratta.

  17. Han vet hur man ska behandla dem.

  18. NU BOR FEM STUDENTER
    PÅ HUMANITAS

  19. Ju längre man bor här,
    desto närmare kommer man döden.

  20. För ett par veckor sen
    gick en kvinna i min korridor bort-

  21. -så döden är nära,
    men det är en del av livet.

  22. UMGÄNGET ÄR VÄRDEFULLT

  23. Vi har alltid haft
    bra kontakt med Patrick-

  24. -så han är en del av boendet,
    och vi försöker hjälpa varandra.

  25. -Eller hur?
    -Ja, absolut.

  26. Det här var en Facebook-video, som
    på en vecka sågs 45 miljoner gånger.

  27. Så är det här viktigt? Jag tror det.

  28. Jag ska ta hela historien. Det var
    en gång... Historier brukar ju börja så.

  29. Det var en gång ett äldreboende
    i Deventer i Nederländerna-

  30. -som inhyste 160 äldre.

  31. De äldre satt och diskuterade
    sina läkarbesök-

  32. -de pratade
    om sina dåliga knän som gjorde ont-

  33. -och de funderade över om barnen
    skulle besöka dem den här veckan.

  34. De var hela och rena
    och mätta och trygga-

  35. -men de var uttråkade och ensamma.

  36. De umgicks bara
    med de andra på boendet.

  37. Men 2012 så granskade man
    det nederländska sjukvårdssystemet-

  38. -eftersom gruppen av äldre
    skulle växa de kommande åren-

  39. -och vi hade skapat ett system som
    vi inte hade råd med. Det var för dyrt.

  40. Men det var faktiskt goda nyheter-

  41. -för på grund av det
    blev vi tvungna att tänka om-

  42. -och vi började ställa frågor igen.

  43. Frågor som: Vilken bransch är vi i?

  44. Vad vill vi egentligen uppnå?

  45. Och hur uppnår vi det
    utan att det blir för dyrt?

  46. Jag bestämde
    att vi var i glädjebranschen.

  47. De äldre ska få ett leende om dagen
    i stället för ett piller om dagen.

  48. De ska känna glädje
    såväl som trygghet.

  49. De ska få nya berättelser,
    nya upplevelser-

  50. -nåt att berätta om
    när deras barn är på besök.

  51. Det var min dröm.

  52. Vi kan inte lösa-

  53. -alla problem som kommer med åldern,
    vi kan inte laga alla dåliga knän-

  54. -men det vi kan göra
    är att gjuta nytt liv i de äldre.

  55. Och hur gjorde vi det? Vi bjöd in sex...

  56. I videon står det fem,
    men vi bjöd in sex studenter-

  57. -att bo gratis med de äldre.

  58. De behöver inte betala hyra-

  59. -men de måste vara goda grannar.

  60. Hur man är en god granne
    är nåt man känner instinktivt.

  61. Vi har ingen beskrivning-

  62. -det är bara
    att killarna tittar på fotboll ihop-

  63. -och tjejerna målar
    damernas naglar rosa och lila.

  64. Men när styrelsen hörde talas om
    min idé, trodde de att jag blivit galen.

  65. "Du är helt tokig!"

  66. För dem representerade studenter
    sex, droger och rock'n'roll.

  67. Hur skulle studenter kunna bo
    med de sårbara äldre i vårt boende?

  68. Det är det märkliga med det här
    och hur vi i Holland ser på äldrevården.

  69. Äldre
    ses som personer i behov av skydd-

  70. -i stället för personer som har varit
    vuxna och fattat egna beslut länge.

  71. När vi diskuterar äldrevård,
    så handlar det alltid om trygghet.

  72. "Akta, de är skröpliga."
    Ja, ibland är deras hälsa skröplig-

  73. -men det betyder inte att de
    inte gillar glädje, skratt och lycka.

  74. Till slut gick styrelsen med på det,
    men bara för en student på prov.

  75. Om det inte skulle fungera-

  76. -så kunde vi avbryta projektet
    och fortsätta precis som vanligt.

  77. Så vår första student kom dit
    och fick flytta in på Humanitas-

  78. -och nästan direkt såg vi en förändring.

  79. Unga människor kom dit,
    hans vänner kom på besök.

  80. Han kom hem
    mitt i natten eller på morgonen.

  81. De äldre sa: "Du är uppe tidigt!"
    Han svarade: "Nej, jag är uppe sent."

  82. Historierna de äldre berättade
    förändrades, och särskilt skvallret.

  83. De älskar att skvallra om studenterna.

  84. "Har han flickvän än?
    Är det samma som förra veckan?"

  85. "Har hon sovit över än eller inte?"

  86. Jag kanske kan få fram nästa bild?

  87. Då... Det här är bilden...

  88. Den togs nyligen av tidskriften Time-

  89. -som beskrev det
    som det häftigaste boendet.

  90. De bor ihop. Vi har nu sex studenter-

  91. -som bor med de äldre.

  92. De umgås, idrottar, lagar mat
    och tittar på fotboll tillsammans.

  93. Det gagnar de äldre.

  94. Det gagnar studenterna, som lär sig
    att bry sig om och umgås med äldre.

  95. De lär sig att döden är en del av livet.

  96. De blir fina vuxna, fina människor.

  97. De äldre är stolta över studenterna.

  98. Ibland ser de dem som sina barnbarn-

  99. -ibland som husdjur
    man kan kela med.

  100. Ungdomen är närvarande,
    och det ger de äldre nåt att prata om.

  101. De äldre lär sig nya spel, som ölpingis.

  102. Man har en pingisboll
    och muggar med öl på ett bord-

  103. -och så ska man kasta bollen
    i muggarna och dricka ur dem.

  104. De äldre går
    på studenternas pyjamaspartyn-

  105. -och får en massa nya upplevelser.

  106. Det finns mycket mer att säga.
    Det har positiv effekt på personalen.

  107. Studenterna är inte personal,
    de är en del av levnadsmiljön.

  108. Vi styr dem inte,
    så allt som händer är naturligt.

  109. Tack vare den goda atmosfären
    och allt som händer varje dag-

  110. -kan organisationen även få
    en god ekonomisk situation-

  111. -vilket är så viktigt
    i Holland nu för tiden.

  112. Jag hinner inte berätta mer nu.

  113. Det här är inte
    för bra för att vara sant.

  114. Det fungerar, och jag hoppas att
    det kan fungera i Sverige och överallt.

  115. Vi ska ha en workshop senare,
    där jag hoppas få se många av er-

  116. -för jag tror...

  117. Jag vill inte härma Catherine,
    men det hon sa var imponerade.

  118. Om man ser hur det fungerar-

  119. -och hur det gynnar alla
    att bo och leva med varandra...

  120. Studenterna älskar
    att få de äldre att le-

  121. -och de äldre roas av studenterna
    och av att sitta och berätta historier.

  122. Det är verkligen värt att pröva,
    så jag hoppas att ni försöker.

  123. Det är hållbart, och alla kan göra det-

  124. -men överskrid gränserna, gör det
    på ert eget sätt och satsa. Succé!

  125. Tack så mycket!

  126. Översättning: Malin Kärnebro
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Bädda in ditt klipp:

Bädda in programmet

Du som arbetar som lärare får bädda in program från UR om programmet ska användas för utbildning. Godkänn användarvillkoren för att fortsätta din inbäddning.

tillbaka

Bädda in programmet

tillbaka

Studentbostad och äldreboende i ett

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Gea Sijpkes, vd på holländska Humanitas, talar om företagets regeneration-boende där ett äldreboende på 160 lägenheter delas av pensionärer och studenter. Studenterna bor gratis mot att de umgås med de äldre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Ämnen:
Samhällskunskap
Ämnesord:
Bostäder, Samhällsvetenskap, Sociala frågor, Studentbostäder, Äldreboende
Utbildningsnivå:
Allmänbildande

Alla program i UR Samtiden - Social Innovation Summit

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Omöjlig är en åsikt

Vad händer när man vägrar placeras i ett fack eller få en viss etikett? Caroline Casey berättar om hur hon utifrån sin egen historia har utvecklat en metod för att förändra människors syn på funktionsnedsättningar. Metoden används nu av hundratals organisationer världen över med stor framgång. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Resa med särskilda behov

Som fullt funktionell kan det vara svårt att se de behov som finns bland dem som inte är det. Därför grundade Sebastien Archambeaud Handiscover - en bokningssajt där människor med fysiska funktionsnedsättningar kan hitta boende på egen hand. Att inte behöva förlita sig på andra är en vital del för en individs självständighet och därmed inkludering i samhället. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Studentbostad och äldreboende i ett

Gea Sijpkes, vd på holländska Humanitas, talar om företagets regeneration-boende där ett äldreboende på 160 lägenheter delas av pensionärer och studenter. Studenterna bor gratis mot att de umgås med de äldre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Tillgänglig handel för alla

Många personer med kognitiva funktionsnedsättningar upplever stora problem när de handlar mat och gör andra inköp. Vad behövs för att skapa bättre förutsättningar? Medverkande i panelsamtalet: Elin Sandström, projektledare Med rätt att handla, Monica Rydén, handläggare Myndigheten för delaktighet, Kerstin Angvik, vice ordförande Demensförbundet, Malin Ekman Aldén, vikarierande generaldirektör Myndigheten för delaktighet, och Jenny Rehnman, Myndigheten för delaktighet. Moderator: Oskar Jonsson. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Hur jag blev en social investerare

Johan H Andresen är ägare och styrelseordförande för den norska investeringskoncernen Ferd. Här berättar han om sin resa till att bli en social investerare, om varför social innovation och socialt entreprenörskap är viktigt och hur han genom detta vill förändra världen till det bättre. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Öppna dörren

Amelie Silfverstolpe från Axfoundation berättar om satsningen Öppna dörren, som är ett verktyg där människor med olika bakgrund ska kunna mötas för att stärka integrationen. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Mellanrumsarbete

Lena Wetterskog Sjöstedt, stadsområdesdirektör på Malmö stad, berättar om arbetet för att få en mer jämlik hälsa i Malmö och hur staden arbetat innovativt över gränser och sektorer för bättre integration. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Hur en lokal idé blir global

Hur kan en lokalt förankrad idé koppla upp sig mot befintligt strukturkapital och snabbt hitta möjligheter till uppskalning? En paneldiskussion om hur man utforskar de möjligheter som finns och hur man kan hjälpa entreprenörer som står bakom de smarta lösningarna. Medverkande: Anna Edwall, Vinnova, Hugo Ortiz Dubon, We link Sweden, Niss Jonas Carlsson, Språkkraft, Jonas Klevhag, affärsrådgivare, Johan Rindevall, Stadsmissionen, och Carin Daal, Region Skåne. Moderator: Anna Branten. Inspelat den 25 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Sluta prata, börja göra

Genom sitt intresse för design, digital teknik, politik och innovation kopplar Lisa Lindström samman radikalt nytänkande med traditionell industri, med syftet att sluta prata om innovation och i stället börja göra. Här berättar Dobermans vd om sitt arbete med att utveckla nya metoder för att jobba med våra samhällsutmaningar. Medverkar gör även Anna Söderberg, projektledare Ronneby kommun. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Social innovation om 10 år

Louise Pulford, vd för ett av världens största nätverk för social innovation, Social Innovation Exchange, talar om sociala innovationer i framtiden. Hur ser social innovation ut om tio år? Vilken sorts stöd och infrastruktur behövs för nya samhällsinnovationer? Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Kan vem som helst bli social entreprenör?

Kan man lära sig att bli en social entreprenör? Vilka egenskaper behövs och vilka metoder är bäst? Alastair Wilson är vd på School for social entrepreneurs. Här berättar han utifrån sin långa erfarenhet om framgångsrika metoder för utbildning. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Politik och social innovation

Framväxten av innovations- och policylabb är en global trend där tanken är att förstärka kopplingen mellan praktik och politik. Beatrice Andrews, politisk rådgivare, berättar här om erfarenheterna från Storbritanniens policylabb. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Social innovation för tillväxt och jobb

Leonardo Quattrucci är policyrådgivare till ledningen av EU-kommissionens tankesmedja och specialiserar sig på framtidens arbetsmarknad och institutionell innovation. Här talar han om vikten av social innovation för att skapa tillväxt och jobb i Europa. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Det finska experimentet med medborgarlön

Kommer jobben att räcka till alla i framtiden? Hur kommer livet och arbetslivet att se ut? Är medborgarlön en av lösningarna? Henna Keränen berättar om sina erfarenheter från "the basic income experiment" som testas just nu i Finland. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Sociala innovationer och välfärd

En av våra stora samhällsutmaningar är en åldrande befolkning och hur det påverkar vårt välfärdssystem. Här diskuterar Jens Magnusson, välfärdsekonom på SEB, hur kan social innovation och socialt entreprenörskap kan användas för att lösa denna utmaning och få människor etablerade på arbetsmarknaden. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaUR Samtiden - Social Innovation Summit

Social innovation i uppsatta mål

En paneldiskussion om arbetet med social hållbarhet. De globala målen liksom arbetet inom ramen för Agenda 2030 ska balansera de tre dimensionerna av hållbar utveckling: den ekonomiska, den sociala och den miljömässiga. Men den sociala dimensionen upplevs ibland som mer osynlig än miljömålen. Medverkande: Johan Hassel, vd Global utmaning, Caroline Wigren-Kristofersson, docent i entreprenörskap, Pär Larshans, hållbarhetschef Ragn-Sells, och Lars Bryntesson, departementsråd på Finansdepartementet. Moderator: Lena Friblick. Inspelat den 26 oktober 2016 på Slagthuset, Malmö. Arrangör: Malmö högskola.

Produktionsår:
2016
Utbildningsnivå:
Allmänbildande
Beskrivning
Visa fler

Mer allmänbildande & samhällskunskap

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta UR Samtiden - Kosmopolitism, modernism och judendom

Björn Wiman möter Zygmunt Bauman

Intervju med sociologen Zygmunt Bauman om bland annat Europas framtid, sin beundran för påven Franciskus, Facebook och om att man måste prata med människor som inte tycker som man själv. Intervjuare: Björn Wiman. Inspelat den 15 maj 2016 på Berns i Stockholm. Arrangör: Föreningen för judisk kultur i Sverige.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Jobba, sova, dö

Utanför

Efter att Johan gick in i väggen gjorde han en lista på vad som var viktigt i livet. Arbete kom väldigt långt ner och han strävar inte efter ett vanligt lönearbete. Elisabet blev sjuk av stressen över att inte ha något arbete. Efter tio år har hon nu fått en coach, struktur och bättre självförtroende. Hör deras berättelser om att stå utanför arbetsmarknaden.