Titta

Sprich los!

Sprich los!

Om Sprich los!

De två tonåringarna Lily och Iliya har nyligen börjat lära sig tyska. Vi följer dem när de löser olika utmaningar för att träna på språket i vardagssituationer. Av programledaren André Gatzke får de lära sig viktiga ord och verb för att kunna utföra utmaningarna. Det kan handla om att lära sig finna en ny plats, använda olika frågeord, prepositioner eller tips om vad man kan säga när man handlar och ska betala.

Till första programmet

Sprich los! : HabenMaterialDela
  1. Hjärtligt välkommen till "Sprich los!"

  2. Du...talar...tyska.

  3. Men hur bra talar du tyska?

  4. Du talar tyska...
    med tyskarna i Tyskland... - Goddag.

  5. ...med Iliya.

  6. -Iliya, vad har du där?
    -Jag har en...

  7. -Jag vet inte. Vad heter det?
    -Du har en dynggrep.

  8. -Jag har en dynggrep.
    -Precis.

  9. Haben - "ha" - är ett mycket viktigt ord.
    Jag använder det väldigt ofta.

  10. Kolla här.

  11. "Jag har", "du har",
    "han har/hon har/den har/det har"...

  12. "Vi har", "ni har", "de har".

  13. Nu är det du.

  14. "Jag har", "du har"-

  15. -"han har/hon har/den har/det har"

  16. -"vi har", "ni har", "de har".

  17. Jag har en hatt.

  18. Du har...en hatt.

  19. Han... Han...har en hatt.

  20. Hon har en hatt.

  21. Den har en hatt.

  22. Och nu "vi". Vi har hattar.

  23. Så...

  24. Ni...har hattar.

  25. De har...hattar.

  26. Av "jag har" blir det en fråga...

  27. ...om jag byter plats på de två orden...

  28. ...sätter "vad" framför...

  29. Och så har vi en fråga:

  30. Vad har jag?

  31. Iliya, din uppgift i dag:

  32. Vad har folk här på bondgården?

  33. Förstår du?

  34. -Nja...
    -Jag ska förklara.

  35. Vad har jag?

  36. Jag har en tupp.

  37. -Du har en tupp.
    -Precis.

  38. Nu är det din tur.
    Hitta svaret på frågan "Vad har du?"

  39. "Vad har du?"

  40. -Hej!
    -Jag har en fråga. Min fråga är:

  41. -Vad har du?
    -Jag har en häftig bil.

  42. -Ja. Får jag se den?
    -Gärna. Vi kan titta.

  43. Det där är min bil.

  44. Din nästa fråga: "Vad har han?"

  45. "Vad har han?"

  46. Vad har han?

  47. Han har en traktor.

  48. -Vad har hon?
    -Vad har hon?

  49. Precis!

  50. Titta. Där, kanske. Eller?

  51. -Kon, hon har öron.
    -Kon, hon har öron.

  52. -Vad har ni?
    -Jag har en kringla i min påse.

  53. -Och vad har du?
    -En glass.

  54. -Vad har du?
    -Jag har en keps på mig.

  55. Jag har...en mössa på mig.

  56. -Okej. Tack. - Och du?
    -Jag är törstig.

  57. Vad har ni?

  58. En make.

  59. -Vad har ni?
    -Ett barn.

  60. -Och vad har ni?
    -Vi har ett barn tillsammans.

  61. -Vad har du?
    -Vad då "vad har jag?"

  62. Vad har jag? - Jag har glasögon.

  63. Din fråga: "Vad har den?"

  64. Vad har den?

  65. Hej. Vad har den?

  66. Den har ett ägg.

  67. Den har ett ägg.

  68. -Superbra gjort. Nu har vi rast.
    -Ja.

  69. Nu är jag också hungrig.

  70. -Vad är det?
    -Jag är hungrig.

  71. Jag är törstig.

  72. Tack.

  73. -Nu är jag inte törstig längre.
    -Men jag är fortfarande hungrig.

  74. Tack!

  75. -Med "haben" kan känslor uttryckas.
    -Precis. Jag har roligt.

  76. -Varför?
    -För att jag åker skateboard. Vill du?

  77. Nej tack.
    Jag är rädd för att åka skateboard.

  78. Åh... Jag måste sticka. Jag har inte tid.

  79. -Har du inte tid?
    -Jag har inte tid.

  80. -Inte jag heller. Jag har inte heller tid.
    -Hej då!

  81. Din fråga: "Vad har vi?"

  82. "Vad har vi?"

  83. Vi har skorna.

  84. -"Vad har ni?"
    -"Vad har ni?"

  85. Precis.

  86. -Hej!
    -Hej!

  87. -Vad har ni?
    -Vi har kaffekoppar.

  88. Ni har kaffekoppar.

  89. -"Vad har de?"
    -"Vad har de?"

  90. De har hästar.

  91. Iliya, du har klarat det. Grattis!

  92. -Nu har vi ledigt.
    -Precis, nu har vi ledigt.

  93. Det var "Sprich los".
    Ha det så bra. Vi ses.

  94. -Hej då!
    -Hej då!

  95. -Vad har jag?
    -Du har en hatt.

  96. -En tupp.
    -Tupp?

  97. En tupp.

  98. Översättning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

  99. -Herregud.
    -Iliya...

  100. Din nästa uppgift: Vad har hon?

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Haben

Avsnitt 4 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

André och Iliya tar en titt på verbet "haben" (att ha) och hur man böjer det. Iliya får till uppgift att utforska en bondgård för att lära sig ord som är användbara där. Med hjälp av ordet "was" och olika former av "haben" kan han ställa många bra frågor. På det viset lär han sig att kor har öron, att det är roligt att ha en traktor, och att André ibland har en paus.

Ämnen:
Moderna språk > Tyska > Realia och kultur
Ämnesord:
Språkvetenskap, Tyska som främmandespråk, Tyska språket, Verb
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Sprich los!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Der, die, das

Avsnitt 1 av 8

André Gatzke pratar med Lily om ett av de mera utmanande kapitlen i det tyska språket: de bestämda artiklarna der, die, och das. Det visar sig snabbt att det inte finns någon genväg eller knep som man kan använda sig av. Man får helt enkelt lära sig utantill vilka ord som hör ihop med vilken artikel! Lily sätter igång med dagens utmaning. Och som tur är får hon hjälp av befolkningen i Münster.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Sein

Avsnitt 2 av 8

Hur pratar man om olika yrken på tyska? Och hur beskriver man människor med hjälp av verbet sein (att vara)? André väljer Köln-Bonns flygplats för att lära Iliya om ett av de viktigaste orden i tyskan. Till att börja med lär han Iliya hur man böjer "sein" i presens.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Zahlen

Avsnitt 3 av 8

André visar hur de tyska orden för siffror är uppbyggda. Han har förberett ett quiz vid floden Rhens strandkant och skickar iväg Lily på en skattjakt där siffror spelar en stor roll. Vi lär oss om siffrorna från 1 till 100, och får flera vanliga exempel på hur de kan användas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Haben

Avsnitt 4 av 8

André och Iliya tar en titt på verbet "haben" (att ha) och hur man böjer det. Iliya får till uppgift att utforska en bondgård för att lära sig ord som är användbara där. Med hjälp av ordet "was" och olika former av "haben" kan han ställa många bra frågor. På det viset lär han sig att kor har öron, att det är roligt att ha en traktor, och att André ibland har en paus.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Fragewörter

Avsnitt 5 av 8

Iliya och André hyr en trampbåt vid sjön Aasee i Münster. De pratar om frågeord och vilka frågor som är viktigast om man vill lära känna nya människor. Iliya utmanas att fråga tre andra tonåringar om hobbyer, syskon och favoritdjur. Han får sedan välja en hobby att prova på. André förklarar när man ska använda "Sie" och när man ska använda "du".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Präpositionen

Avsnitt 6 av 8

Vi lär oss om prepositioner som används med dativ. André och Iliya besöker en karneval i Köln. Där förklarar André ord som "hinter" (bakom), "vor" (framför) och "neben" (bredvid) för Iliya. Det blir också en tävling - kurragömma med prepositioner!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Einkaufen

Avsnitt 7 av 8

Hur bra har Lily blivit på tyska? Lily får en inköpslista och besöker en marknad i Münster för att handla på egen hand. André lär henne några användbara fraser innan hon ger sig av. Efteråt får Lily och André en matlagningslektion. De får lära sig hur man gör "Frikadellen" (köttbullar). André lär också ut de bästa tyska hälsningsfraserna, och när man ska använda dem.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Finde den Weg

Avsnitt 8 av 8

Vi är i Kölns centrum. Lily får en bild av André och dagens utmaning blir att ta reda på var den tagits. André förbereder Lily genom att lära ut de viktigaste fraserna för att fråga efter vägen. Därefter ger sig Lily av mot Kölns katedral som syns på bilden. Så klart måste hon fråga efter vägen!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Alors parle !

Les chiffres

Räkna till 100. Anton får i uppdrag att hitta hem till Bianca. För att lyckas med det måste han använda siffrorna 0-100. Anton får ringa hennes telefonnummer, förstå hennes adress och sedan fråga på stan efter telefonnumret till en taxi. Fördjupning om varför tiotalen 70, 80 och 90 heter som de gör.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Histoires fantastiques

Au sommet

Amandine satsar på att bli först i klättringsklubben att bemästra "den omöjliga väggen". En dröm som kan leda till döden…