Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : Slutaudition, del 1MaterialDela
  1. Välkommen
    till Retorikmatchens green room.

  2. Snart är det fullt av deltagare
    från hela landet.

  3. Av de tusentals deltagare som har
    sökt har vi nu bara tio lag kvar-

  4. -som ska göra upp
    om de åtta slutspelsplatserna.

  5. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkommen till slutaudition-

  6. -i Retorikmatchen 2017.

  7. UR Presenterar Retorikmatchen.

  8. -Är du nervös?
    -Jag är nog mer taggad.

  9. Fram. Bak.

  10. Jag sätter mig mellan er.

  11. -Hur känns det att träffa juryn?
    -Inte lika roligt som att träffa dig.

  12. När vi åkte från skolan kom många
    och önskade lyckade till...

  13. -...och visade att de brydde sig.
    -Det stärker.

  14. Det bubblar av spänning och förväntan
    och det är dags att komma igång.

  15. Här Retorikmatchens jury.

  16. Jag heter Frida Buhre. Jag forskar
    i retorik vid Uppsala universitet.

  17. I dag hoppas jag på förändringstal-

  18. -där de brinner för sin sak,
    för det handlar om politik.

  19. Jag heter Elinor Falkman.
    Jag är retorikkonsult-

  20. -och älskar retorik-rys. Det är när
    det är så bra att jag får ståpäls.

  21. Jag heter Jonathan Hörnhagen.

  22. Jag vill se deltagare med glimten i
    ögat och förmågan att skapa spänning.

  23. I dag kommer tio lag att slåss
    om de åtta slutspelsplatserna.

  24. På spel står
    UR:s retorikpris guldmikrofonen-

  25. -och 10 000 kr till klassen.

  26. Ett efter ett går lagen in till juryn
    och håller det tal de har skrivit-

  27. -om nåt de vill förändra
    i sin närmiljö.

  28. Vi ska få höra förändringstal. Att få
    nån att förändra nåt är en utmaning.

  29. Visar deltagarna sitt etos
    och är de förtroendeingivande?

  30. Visar de på logos?
    Hänger deras argument ihop?

  31. Och visar de patos?
    Brinner de för sin förändring?

  32. Når de fram till målgruppens hjärta?

  33. Nu, Liv och Ivar,
    får ni lägga undan det här.

  34. Ni är från Internationella engelska
    skolan i Lund. Det är dags.

  35. Ni är säsongens första lag.
    Hur känns det?

  36. Pirrigt och läskigt. Men roligt.

  37. -Känner ni er peppade? Är ni redo?
    -Ja.

  38. Det är dags för er
    att ta riktning mot juryn.

  39. -Stort lycka till.
    -Tack.

  40. Från Lund och Internationella
    engelska skolan kommer Ivar och Liv.

  41. Liv pratar tydligt.
    Hon artikulerar bra.

  42. Hon får sin vilja igenom
    och kommer på många idéer.

  43. Hon är bra på retorik,
    och hon är jättesnäll.

  44. Ivar pratar tydligt och har
    en lugnande effekt på alla oss.

  45. Han är bra på
    att få fram budskapet till publiken.

  46. Det är roligt att lyssna på honom.
    Han är alltid på glatt humör.

  47. Liv och Ivar vill att deras skolgård
    ska bli roligare att vara på.

  48. Talet håller de för skolans rektor.

  49. Hej, Ivar och Liv från Inter-
    nationella engelska skolan i Lund.

  50. Vi är juryn. Jag heter Jonathan.

  51. -Jag heter Elinor.
    -Jag heter Frida.

  52. Vi ser fram emot att få höra ert tal.
    Det är bara att köra.

  53. Tack.

  54. Vi behöver en skolgård som inspirerar
    till rörelse, lek och gemenskap.

  55. Vi är över 700 elever-

  56. -men vår skolgård har bara en gunga,
    en fotbollsplan och en basketkorg.

  57. Det lockar oss inte ut.

  58. I dag lider betydligt fler barn av
    övervikt och fetma än för 30 år sen.

  59. Stillasittande kan vara lika farligt
    som att röka.

  60. Och inte vill ni väl
    att barn ska röka?

  61. Vi tycker ju om att röra på oss och
    behöver det för att orka hålla fokus.

  62. För vem känner inte igen sig
    i känslan av rastlöshet-

  63. -och svårigheten att hålla sig vaken
    utan utelek på rasterna?

  64. Lärarens prat blir ett bakgrundsbrus,
    bokstäverna flyter samman-

  65. -och det är omöjligt
    att inte låta tankarna flyga iväg.

  66. I den bästa av världar hade vi haft
    en arena för bollsporter...

  67. -...en hinderbana och ett bollplank.
    -Där vi möts och rör på oss.

  68. För en nutid och en framtid
    som får oss att må bra.

  69. Bravo.

  70. Ni kom av er på slutet, men det
    blev bra ändå. Det var fint ändå.

  71. Ni har jobbat mycket med sånt vi
    på retorikspråk kallar evidentia-

  72. -där man har tydliga bilder-

  73. -som gör att man kan tänka sig
    att man nästan är där i klassrummet.

  74. Ni sitter där och bokstäverna flyter
    ihop och man börjar tänka på annat.

  75. Det är en bra bild av hur det känns
    när man inte har lekt på rasten.

  76. -Det tyckte jag var fint.
    -Tack.

  77. Ni har gjort ett bra jobb.
    En utmaning när man skriver tal-

  78. -är att först skriva det
    men sen tala det.

  79. Vi har skriftspråk och talspråk.
    Det är en utmaning.

  80. På ett par ställen
    har ni skriftspråk.

  81. Ni säger "stillasittande kan vara
    farligt". Det säger man inte.

  82. Man säger "att sitta stilla
    kan vara farligt."

  83. Det får man jobba med
    när man skriver tal.

  84. Vad är det man säger egentligen?
    Vad säger man? Vad skriver man?

  85. -Det är en utmaning.
    -Okej.

  86. Ni använder en fin stilfigur
    där ni leker med associationer.

  87. "Stillasittande kan vara
    lika farligt som att röka."

  88. "Ni vill väl inte att barn ska röka?"

  89. Sokrates brukade använda såna figurer
    när han debatterade. Det var snyggt.

  90. Tack.

  91. Jag tror det kommer att gå bra.
    Det var roligt.

  92. Men om vi åker ut
    så har vi ändå kommit hela vägen hit.

  93. Ja. Det är tio kvar.

  94. Hej, Sabina och Khouder
    från Vittra Västra hamnen i Malmö.

  95. Ni ska hålla tal nu. Känns det bra?
    - Är du nervös?

  96. Alla har fått i uppgift
    att hålla ett förändringstal.

  97. Ni har vill ha ämnet
    "ett tryggare Malmö". Varför det?

  98. Det händer väldigt mycket i Malmö.

  99. All...

  100. Man kan inte gå ut
    och vara med sina vänner.

  101. Det enda man hör om är
    skottlossningar och man blir rädd.

  102. -Ja...
    -Jag förstår.

  103. Är ni redo att känna för Malmö
    och göra en förändring?

  104. Kom igen. Nu kör vi.

  105. Från Malmö och Vittra Västra hamnen
    kommer Sabina och Khouder.

  106. Sabina är bra på kroppsspråk
    och visar känslor.

  107. Hon står för vad hon säger.

  108. Khouder är bra på att prata.
    Han står för vad han säger.

  109. När det gäller ger han allt.

  110. Han får med sig alla när han pratar.

  111. Sabina och Khouder
    vill göra Malmö tryggt igen.

  112. Talet håller de på stora scenen
    på Malmöfestivalen.

  113. Hej. Välkomna. Vad kul att ni är här.

  114. Vi är nyfikna på att höra ert tal.
    Om ni är redo så är vi redo.

  115. Välkommen till Malmö. En
    skottlossning här och två mord där.

  116. Det vaknar jag upp till varje morgon.
    När ska det ta slut?

  117. 21 mordförsök i år. Alla känner
    någon som skadats eller rånats.

  118. Det påverkar skolan och hur vi mår.

  119. Malmö är Sveriges tredje största stad
    med ungefär 328 000 människor.

  120. Vi alla riskerar att råka ut
    för något hemskt varje dag.

  121. Mobbning och utanförskap kan orsaka-

  122. -att ungdomar hamnar fel
    och skadar andra.

  123. Så behöver det inte vara. Vi har
    förslag på hur det kan förändras.

  124. Ett. Bygg fler fritidsgårdar. Här kan
    unga hänga i stället för på gatan.

  125. Två. Gör vapenlagarna hårdare.

  126. Tre. Erbjud hjälp och vård
    till dom som använder våld.

  127. Malmö är vår stad, och vi vill känna
    oss stolta och trygga igen.

  128. Vi kan inte stoppa våldet om inte
    alla är med så var med i vår kamp.

  129. Vad duktiga ni är.

  130. Det är förskräckligt-

  131. -att ni har den här verkligheten
    med våld och utanförskap.

  132. Därför är det fantastiskt
    att ni talar om det-

  133. -och att ni som unga
    tar den retoriken.

  134. Det känns hur bra som helst.

  135. Ni gör det duktigt.
    Ni har en bra struktur på talet.

  136. Vad är problemet?
    Vad har vi för lösningar?

  137. Det är väldigt bra.

  138. Det är starkt, och det är mäktigt
    att det är ni som håller talet.

  139. Ni bor i Malmö och påverkas
    av det här i er vardag-

  140. -men det blir lite okonkret.

  141. Hur påverkar det? Är det att ni inte
    vågar gå till skolan själva?

  142. Eller är det att man oroar sig
    för nån kompis?

  143. Nåt som gör det närmare er
    i er vardag...

  144. Det bästa med talet
    är era konkreta förslag.

  145. Ni har säker hört en massa vuxna.
    Det är så lätt att klaga.

  146. "Nåt måste hända. Nåt måste
    förändras." Det är så lätt säga.

  147. Men ni kommer med tre tydliga förslag
    och det är så himla bra.

  148. Förslag kan man prata om.
    Det är jättebra.

  149. -Tack för ett bra tal.
    -Tack.

  150. Det var nervöst,
    men efter ett tag släppte det.

  151. -Vad tycker du?
    -Samma sak.

  152. Juryn pratar mycket
    om etos, logos och patos.

  153. Det är grunden för all retorik.

  154. Men vad är egentligen
    etos, logos och patos?

  155. Hur hade det varit att gå på dejt
    med dem, om de hade varit personer?

  156. Kerstin får göra det i "Kärlekstur".

  157. Välkomna.
    Turen har nu kommit till Kerstin.

  158. Oj, oj, oj...

  159. Vilka tre tävlar då om din gunst?

  160. Jo, vi har Lars Logos...

  161. ...Erik Etos och Per Patos.

  162. Vi börjar med dig, Per.

  163. Hur ser en dejt med Kerstin ut?

  164. Jag tänker att vi går på en picknick.

  165. Jag lägger fram en mjuk filt-

  166. -och strör lite rosblad runtom
    och tänder ett doftljus i mitten.

  167. I slutet av dejten
    kan jag ge dig lite massage.

  168. -Åh. Romantiskt.
    -Härligt.

  169. Erik Etos. Vad har du att säga?

  170. Vi går till ett soppkök.

  171. Vi gör nåt som båda mår bra av och
    som gör andra gott. Det blir bäst så.

  172. Förtroendeingivande.

  173. Då är man nyfiken.
    Vad har Lars Logos att säga?

  174. Vi ska spela schack.

  175. Var det allt? Ska ni inte äta nåt?

  176. Vi ses klockan två, mätta och klara.

  177. Ja. Då har det blivit dags att välja.
    Vem väljer Kerstin?

  178. Jag väljer...

  179. -...Patos.
    -Patos!

  180. Ännu ett par i "Kärlekstur".

  181. Övar ni? Det är dags för er.

  182. Ni ska in till juryn nu, Malte och
    Ellen från Hagenskolan i Göteborg.

  183. Ni är det första Göteborgslaget
    i Retorikmatchen.

  184. -Hur känns det?
    -Det känns pirrigt.

  185. -Känner ni press?
    -Ja, lite kanske.

  186. -Man vill ju inte svika sin stad.
    -Nej.

  187. Men ni ska koncentrera er på era
    grejer och ha kul tillsammans.

  188. Lycka till. Nu ska ni in till juryn.

  189. Från Göteborg och Hagenskolan
    kommer Malte och Ellen.

  190. Malte har ett bra ordförråd.
    Han får sagt precis det han menar.

  191. Han blir aldrig nervös
    när han ska framföra talet.

  192. Ellen är en väldigt stark talare.

  193. Hon får sagt det hon vill säga.
    Hon är tydlig.

  194. Malte och Ellen vill att skoldagen
    ska börja tre timmar senare.

  195. Talet håller de för områdeschefen
    för grundskolan på hennes kontor.

  196. Malte och Ellen, välkomna hit.

  197. -Är ni redo?
    -Ja.

  198. Då är det bara att köra.

  199. Vi är trötta på att stiga upp
    kl. 4 varje vardagsmorgon.

  200. Hjälp oss komma ikapp framtiden.

  201. Forskning visar
    att en tonårings naturliga klocka-

  202. -går tre timmar efter
    vuxna människors inre klocka.

  203. När din klocka är sju,
    är vår klocka fyra.

  204. Så vi vill börja skoldagen senare,
    för det har många fördelar.

  205. Den första skoltimmen tar hjärnan
    inte in information så bra.

  206. Många barn har också svårt
    att äta frukost tidigt på morgonen.

  207. Det ger koncentrationssvårigheter,
    och många presterar inte sitt bästa.

  208. En senare skolstart skulle få fler
    att hinna äta en rejäl frukost.

  209. Du tycker säkert att det är väl bara
    att gå och lägga sig tidigare-

  210. -men jag och många andra i min ålder
    kan inte somna vid nio.

  211. Under tonåren vill vi inte
    ligga tre timmar efter alla andra.

  212. Du kan hjälpa oss
    att komma ikapp framtiden.

  213. Bra jobbat. Jag känner igen mig
    och relaterar till det här.

  214. Jag hoppas ni får igenom förslaget,
    för alla barn i framtiden.

  215. För en del blir det inte bättre
    när man är vuxen.

  216. Jag är fortfarande morgontrött
    och väntar på att det ska bli bättre.

  217. Jag vill berömma er
    för ert framförande - ert actio.

  218. Ni är oerhört lugna och trygga.

  219. Jag gissar att ni är ganska nervösa,
    men det syns inte.

  220. Det känns som ni gör det här
    varje dag, och tycker det är kul.

  221. Ni tittar på varandra när den andra
    pratar och ger varandra energi.

  222. -Ni känns stabila.
    -Tack.

  223. Det är bra att ni använder logos,
    men försök att driva det lite längre.

  224. Vad är det för forskning?
    Hur är logiken? Varför är det så här?

  225. Ett forskningsbegrepp i sig
    visar oss så mycket-

  226. -och då kanske man inte blir lika
    övertygad som man hade kunnat bli.

  227. Jag vill berömma
    för att ni har en tematik-

  228. -eller en stilfigur
    som ni använder genom hela talet.

  229. "Att komma ikapp framtiden..."

  230. Klocka och tid återkommer.
    "När din klocka är sju är vår fyra."

  231. Ni formulerar er kring tid
    ganska roligt.

  232. Ni börjar med "vill komma ikapp"
    och slutar med "låt oss komma ikapp".

  233. Det gör att talet hänger ihop
    stilistiskt. Det är snyggt.

  234. Tack.

  235. Jag blev nervös så jag stakade mig på
    nåt ord men det gick ganska bra ändå.

  236. Henrik och Vendela från Hagaskolan
    i Sundsvall. Är ni redo?

  237. Ni ska hålla ert tal.
    Ni har inte skrivit det helt själva.

  238. -Hela klassen har gjort det.
    -Okej.

  239. Då känner ni hela klassens trygghet.

  240. De omfamnar er
    när ni går in till juryn.

  241. Stort lycka till. Det är er tur.

  242. Från Sundsvall och Hagaskolan
    kommer Vendela och Henrik.

  243. Henrik är duktig på kroppsspråk.

  244. Han kan förklara med händerna.
    Det är han duktig på.

  245. Vendela är bra på att ändra tonläge-

  246. -och få naturliga pauser i talet.

  247. Hon drar med alla som lyssnar.
    Hon är väldigt bra på just det.

  248. -Välkomna hit.
    -Tack.

  249. Är ni redo att köra igång?
    Då är det bara att köra.

  250. -Ni vill bygga hus i skolskogen.
    -Vi vill ha kul på rasterna.

  251. -Ni vill tjäna pengar.
    -Vi vill värna om miljön.

  252. Vi vet att det är ont om bostäder
    och ni vill bygga vid vår skola.

  253. Men ni måste inte bygga
    i vår skolskog.

  254. Bygg i stället på andra områden.

  255. Det finns många andra lämpliga
    platser i kommunen.

  256. Som 500 meter västerut mellan
    Lasarettsvägen och Tegnérgatan.

  257. Tänk dig ett barn som vill komma
    till Hagaskolan och ha roligt.

  258. Vill inte ni att eleven Gustav
    ska få klättra i sitt favoritträd?

  259. Bygger ni i skogen förstör ni
    för djuren och eleverna.

  260. Och ni förstör...djurens...

  261. ...oskyldiga ekorrars
    och fåglars bostäder.

  262. Hur skulle det kännas
    om någon rev ditt hem?

  263. Vi vill att alla barn ska få ha
    lika roligt som vi har haft där.

  264. Skolskogen är en del av miljön
    och skolan. Vi vill ha den kvar.

  265. Hjälp djuren, rädda naturen.
    Var mogen, rädda skogen.

  266. Mycket bra. - Det är ingen fara
    att du kom av dig, Henrik.

  267. Du bara körde på
    och var professionell.

  268. Det är ett väldigt bra tal.

  269. Jag gillar er hårda stil.
    Politiker bryr sig om popularitet-

  270. -och ni försöker visa
    att det här inte är populärt.

  271. Då är det bra att vara hård.

  272. Ni ger även förslag
    på vad som kan vara annorlunda...

  273. -...så man får en bra balans.
    -Tack.

  274. Det gör inget att man kommer av sig.
    Det gör proffs hela tiden.

  275. Men jag håller inte med om
    att det är okej att vara så hård.

  276. En talares uppgift i början-

  277. -är det som på latin heter
    "captatio benevolentiae".

  278. Det betyder
    "fånga åhörarnas välvilja".

  279. Era åhörare är kommunpolitikerna,
    de ansvariga.

  280. Ni säger: "Ni vill tjäna pengar.
    Vi vill värna om miljön.

  281. Det är lite för hårt.
    Det är dem ni vill prata till.

  282. Jag tycker
    ni ska vara lite mjukare där.

  283. Nej...

  284. Ni får lite olika bud.
    Jag tycker också att det här är bra.

  285. Ni går hårt åt politikerna
    som verkar lite slöa-

  286. -och inte har bättre alternativ
    än att hugga ner er skog.

  287. Jag vill berömma er för ert tempo.
    Ni håller ett bra tempo i talet.

  288. Det är nerskruvat
    men ganska allvarligt.

  289. Ni pratar till politiker, och då
    kan man inte vara för flamsig.

  290. Ni är allvarliga
    och det passar bra för målgruppen.

  291. -Tack så mycket.
    -Tack.

  292. Hej då.

  293. Jag är besviken över att jag hakade
    upp mig men det är sånt som händer.

  294. De sa själva
    att det händer alla politiker, så...

  295. Ni kollar på film. Caspar och Sara
    från Campus Manilla. Det är er tur.

  296. Ni har varit här ett tag.
    Har ni lärt känna nån av de andra?

  297. Nej.

  298. -Verkar de bra eller dåliga?
    -Det är bra motståndare.

  299. -Är ni bra?
    -Vi är superbra.

  300. Bra inställning.
    Ta med den in till juryn.

  301. Är ni redo? Då kör vi. Kom.

  302. Från Stockholm och Campus Manilla
    kommer Sara och Caspar.

  303. Caspar är härlig
    och har väldigt mycket energi.

  304. Han är härlig och sprallig.
    Det är det bästa med honom.

  305. Sara är bra på att använda
    kroppsspråk i rätt situation-

  306. -och allmänt rolig.

  307. Sara och Caspar vill ha
    säkrare resor till och från skolan.

  308. Talet håller de för planeringsgruppen
    på Stockholms lokaltrafik.

  309. Hej, Campus Manilla. Vi ser mycket
    fram emot att få höra ert tal.

  310. När ni känner er redo
    är det bara att köra i gång.

  311. Har ni nånsin åkt 69:ans buss?

  312. Varje dag måste vi samla mod för
    att trängas med de äldre eleverna.

  313. Samma mod som pensionärerna behöver
    för att be om en sittplats.

  314. Med överfulla bussar står vi packade.

  315. Med överfulla bussar hinner du knappt
    av, om du ens kommit på.

  316. Med överfulla bussar
    blir det farligt.

  317. Enligt Transportstyrelsen
    skadas 100 personer årligen-

  318. -på bussen i Stockholms län.

  319. Vi har sett hur trängseln har lett
    till olyckor, hört hur folk svimmat-

  320. -och känt hur vi flyger
    vid inbromsningar.

  321. Ni kanske tänker
    att fler bussar kostar för mycket-

  322. -men ett
    människoliv är väl ändå dyrare?

  323. Tänk om det var du som föll
    som en dominobricka.

  324. Tänk om det var du
    som inte hann kliva av bussen.

  325. Tänk om det var du
    som blev puttad i kön.

  326. Är vinsten det viktigaste-

  327. -eller är det viktigaste
    att ge passagerarna en trygg resa?

  328. Bra jobbat.

  329. Det här är ett bra tal.
    Jag ska prata om ert actio.

  330. På det hela taget levererar ni
    ett lugnt tal i bra tempo.

  331. De retoriska figurerna
    skapar en härlig rytm.

  332. Det är bra att lyssnarna
    får höra det. Det blir en ramsa-

  333. -som det inte går att bortse ifrån
    och ni är trygga i er leverans.

  334. En stark sak med det här talet är-

  335. -att ni har många bilder av vad som
    kan hända och att det kan gå illa.

  336. Man kan svimma, pensionärer vågar
    inte be om sittplats-

  337. -nån flyger vid tvärbromsningar och
    nån kanske puttas framför bussen.

  338. Det gör det till ett mer allvarligt
    och viktigt problem.

  339. "Vad då,
    det är väl bara att ta nästa buss?"

  340. Det gör ni väldigt starkt. Det är
    mycket patos, mycket känslor.

  341. Ni målar med språket.

  342. Ni har hört, sett och känt. Ni leker
    med auditivt, visuellt och kinetiskt.

  343. Antitesen "hinner du knapp av,
    om du ens kommit på" är bra.

  344. Ni kan måla med språket.
    Det var härligt att få höra.

  345. -Tack så mycket.
    -Tack.

  346. Jag tyckte mest det var spännande.

  347. -Det känns bra.
    -Jag är nöjd.

  348. Hej, juryn. Hur har ni haft det?

  349. Bra. Det har varit ganska allvarliga
    tal med mycket känslor och pondus.

  350. -Känner ni hopp för säsongen?
    -Ja. Talarna har gjort sin hemläxa.

  351. Jag kan inte förstå hur nästa vecka
    ska toppa det här.

  352. Det finns de som tittar på saker
    och frågar "varför"-

  353. -och så finns det de som drömmer
    och frågar "varför inte".

  354. Många deltagare visar prov
    på det andra. Vi har stort hopp.

  355. Vad kul. Vi har hört hälften,
    alltså har vi hälften kvar.

  356. De väntar vi med till nästa vecka. Då
    vet vi vilka åtta lag som går vidare-

  357. -och vilka två lag
    som måste lämna oss.

  358. Glöm inte bort:
    I Retorikmatchen är tala guld.

  359. Textning: Henrik Johansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Dimman

Frihetskämpen och den förrymda slaven Frederick Douglass har avslöjats och satts i arrest ombord. Matilda känner att något är fel, till och med hennes docka Mirabell kan känna det. Vad är det för skrämmande dimma som väller in över skeppet? Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.