Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : Slutaudition, del 2MaterialDela
  1. I "Retorikmatchen" förra veckan:

  2. Välkommen till Malmö. En skott-
    lossning här, två mördare där.

  3. Det vaknar jag upp till.

  4. Vi behöver en skolgård
    som inspirerar till rörelse.

  5. Kostar fler bussar för mycket?
    Men ett människoliv är dyrare.

  6. -Ni vill bygga hus i vår skog.
    -Vi vill ha kul på rasterna.

  7. -Ni vill tjäna pengar.
    -Vi vill värna om miljön.

  8. Hjälp oss att komma ikapp framtiden.

  9. UR presenterar: "Retorikmatchen."

  10. I "Retorikmatchen" tävlar sjätteklassare
    i att hålla tal.

  11. Här i Stockholm finns tio lag
    från hela landet-

  12. -och i dag ska tio lag bli åtta.

  13. Jag heter Nassim Al Fakir
    och det här är juryn:

  14. Jag heter Frida Buhre och forskar
    i retorik vid Uppsala universitet.

  15. Jag hoppas på starka förändringstal, för
    det handlar ju om politik.

  16. Jag heter Elinor Falkman
    och är retorikkonsult.

  17. Jag älskar retorik-rys, alltså när det
    är så bra att jag får ståpäls.

  18. Jag heter Jonathan Hörnhagen
    och är kommunikationschef.

  19. Jag vill se deltagare med glimten
    i ögat som skapar spänning.

  20. Tio lag ska slåss om de åtta
    slutspelsplatserna. Två lag åker ut.

  21. Det som står på spel är priset
    Guldmikrofonen och 10 000 kronor.

  22. Lagen får inför juryn hålla det tal-

  23. -som de och deras klass har skrivit om
    nåt de vill förändra i närmiljön.

  24. Vi ska höra förändringstal. Att få nån
    att förändra nåt är en utmaning.

  25. Visar deltagarna sitt ethos och är
    förtroendeingivande och personliga?

  26. Visar de på logos?
    Hänger deras argument ihop?

  27. Och visar de pathos?

  28. Brinner de för sin förändring och
    når de fram till målgruppens hjärtan?

  29. Klara och Simon från Engelbrektskolan i
    Borås, är ni redo?

  30. Ni har väl övat retorik
    i hela klassen sen ni anmälde er hit?

  31. -Har det varit skönt och kul?
    -Ja.

  32. Vi har lärt oss hur man bygger upp ett
    tal och fixar det.

  33. -Fixar ni det nu?
    -Ja.

  34. -Bra. Det är er tur nu.
    -Beslutsamhet.

  35. Från Engelbrektskolan i Borås
    kommer Klara och Simon.

  36. Klara är glad på scen
    och kommer ihåg det hon ska säga.

  37. Jag behöver ofta hjälp.

  38. Hon är övertygande när hon pratar,
    så att man verkligen förstår.

  39. Simon är väldigt tydlig
    när han talar.

  40. Han är lugn och stressar inte upp sig på
    scenen när han talar.

  41. De vill ha en roligare skolgård.

  42. Talet hålls inför skolpolitiker och de
    som ansvarar för marken i Borås.

  43. Välkomna till "Retorikmatchen".
    Vi är juryn. Jag heter Elinor.

  44. -Frida.
    -Jonathan.

  45. Vi är så spända på att få höra ert tal,
    så vi är redo när ni är det.

  46. Okej, så bra.

  47. Tänk er en skolgård fylld av barn.

  48. Alla leker, skrattar och har roligt.
    Alla har nåt att göra.

  49. Det är långt ifrån vår verklighet.

  50. Vår skolgård är tråkig,
    full av asfalt, gammal och sliten.

  51. Rör man inte på sig riskerar man
    att dö i förtid. Ni kan hindra det.

  52. Ni kan få oss från skrumpna russin till
    friska vindruvor.

  53. Det finns en stor gräsyta vid skolan. Nu
    används den till att rasta hundar.

  54. Där vill vi ha en aktivitetsbana. Alla
    ska kunna ha en rolig rast.

  55. Det ska finnas rep, däck, plank,
    armgång. Ja, fullt av hinder.

  56. För att vi
    ska få vanor för framtiden.

  57. Eller är en plats för hundbajs
    viktigare?

  58. Rörelse på rasten
    ska inte vara en dröm.

  59. Det ska vara en självklarhet.

  60. Jag vill ge er beröm
    för er inlevelse i det här.

  61. Ni börjar med drömsekvensen.

  62. Du låter nästan som en 1800-talspoet
    som tänker på nåt vackert.

  63. Sen blir det allvarligt.

  64. Sen tar du över och fortsätter på
    det allvarliga och politiska talet-

  65. -som har många viktiga poänger.
    En superrolig kontrast.

  66. Från ett logosperspektiv
    lyfter ni mest fram hälsoargumentet.

  67. Men det finns fler argument
    om fokus och koncentration-

  68. -så ni hade kunnat lägga till
    en mer nyanserad argumentation-

  69. -om ni ville förstärka logos
    ännu mer.

  70. Ni gör nåt slugt på slutet
    som handlar om bajs.

  71. Det är den här gräsytan
    där hundar rastas.

  72. Ni säger att det rastas hundar där, och
    sen gör ni nåt som politiker gör.

  73. "Är det bättre
    med en plats för hundbajs?"

  74. Det är ju en plats för hundar-

  75. -men ni tar ett steg längre
    och säger hundbajs.

  76. Det är jättesnyggt och mycket vanligt
    inom politiken med såna slutsatser.

  77. -Tack för ett bra tal.
    -Varsågod.

  78. Det gick bra.
    Bättre än vad jag trodde.

  79. Carl-Adam och Ronja från Gävle,
    är ni redo?

  80. För att bli bra på retorik
    måste man öva. Har ni övat mycket?

  81. -Ja.
    -Hur då?

  82. -Vi har övat på talet.
    -Hela kvällen.

  83. -Framför varandra i klassrummet?
    -Ja. Och har tränat på svåra ord.

  84. Nu är det dags för er
    att gå in till juryn. Nu kör vi.

  85. Från Gävle och Internationella engelska
    skolan: Ronja och Carl-Adam.

  86. Ronja är väldigt bra...

  87. Om det är en text hon inte kan,
    så läser hon den ändå flytande.

  88. När hon har tappat bort sig, så
    kan hon snabbt hitta tillbaka igen.

  89. -Hon är bekväm att hålla tal med.
    -Tack så jättemycket.

  90. Carl-Adam är jättemysig att tala med.
    Han är spontan.

  91. Han håller alltid stämningen uppe
    och är aldrig arg eller ledsen.

  92. Ronja och Carl-Adam
    vill ha en läxfri skola.

  93. Talet hålls för rektorn
    och ledningsgruppen på skolan.

  94. -Välkomna!
    -Tack.

  95. Närhelst ni är redo, så är scenen er.

  96. Då kör vi.

  97. Våra föräldrar slutar jobba
    när de kommer hem, men vi har läxor.

  98. Forskning visar att...alltfler barn
    mellan tio och arton år-

  99. -känner stor press av hemläxor.

  100. Ni tror att vissa barn hamnar efter då
    de inte får läxor.

  101. Men forskning visar att det inte gör nån
    skillnad på elevens betyg.

  102. Alltså, läxor är bara onödigt.

  103. De timmar vi lägger i skolan
    bör räcka för att ge oss kunskapen.

  104. Vi vill skippa läxorna för gladare,
    piggare och mindre stressade elever.

  105. 50 procent av alla elever
    känner press av hemläxor.

  106. Då får vi mindre sömn, blir tröttare och
    får svårt med koncentrationen.

  107. Det är orättvist att alla inte får samma
    hjälp hemma med läxorna-

  108. -och då inte samma förutsättningar
    i skolan.

  109. -Vi vill slippa läxorna.
    -För gladare...

  110. -...piggare...
    -...mer koncentrerade...

  111. -...och mindre stressade elever.
    -Så slopa läxan nu!

  112. Bra jobbat! Det första
    jag vill berömma är ert teamarbete.

  113. Ni har hört att ensam inte är stark, och
    det stämmer.

  114. Man är nästan aldrig ensam
    när man jobbar.

  115. Man är nästan alltid
    i team eller grupp-

  116. -och då gäller det
    att stötta varandra. Det gör ni bra.

  117. Då är man som starkast. Det är
    superbra. Sluta aldrig med det.

  118. Ni bygger talet mycket på forskning,
    mycket logos.

  119. Då kan ni alltid våga göra mer.
    Berätta vad det är för forskning-

  120. -och hur logiken funkar.
    Annars kan man tänka:

  121. De som har svårt att koncentrera sig
    kanske kan komma ikapp med läxor.

  122. Det finns outsagda tankar
    som målgruppen kan ha.

  123. Men jag vill berömma ert ethos, alltså
    hur vi uppfattar er.

  124. "Våra föräldrar slutar jobba
    när de kommer hem, men inte vi."

  125. Då hamnar ni på samma nivå
    som föräldrarna.

  126. Och då tänker man att inte ni ska ha det
    värre än vad vuxna har det.

  127. Det är jättebra.
    Tack för det här jättefina talet.

  128. Det gick ganska bra,
    fast jag hackade lite.

  129. Det gick bra. Jag råkade säga "betyg"
    istället för "elevens lärande".

  130. Men det var bara småsaker
    som gick lite småfel.

  131. Riktigt bra retorik
    känns i hela kroppen.

  132. Man känner hjärtat och hjärnan.
    Även sjukdom känns i kroppen.

  133. Vad skulle hända om man träffade
    doktor Ethos, Logos och Pathos?

  134. Dags för "Doktorn svarar".

  135. Välkomna till "Doktorn svarar".
    I dag har vi med oss Kerstin.

  136. Du ska dela med dig.
    Hur står det egentligen till?

  137. Inte bra.

  138. Jag är tung i huvudet,
    näsan är täppt, ögonen rinner-

  139. -och så känns det som...taggtråd
    i halsen när jag sväljer.

  140. Intressant.
    - Diagnos på det, doktor Pathos?

  141. Vad fruktansvärt det måste vara
    att känna hur det river i halsen.

  142. -Jag lider verkligen med dig.
    -Starka känslor från doktor Pathos.

  143. Nu gärna en diagnos
    från doktor Ethos.

  144. Kerstin, jag blir lite intresserad
    av andningen.

  145. -Beskriv hur det känns att andas.
    -Det är jättetungt att andas.

  146. Och sen så blir det pip också.

  147. När du säger att det är tungt
    att andas så får jag känslan av-

  148. -att det är tungt att andas för dig och
    att det blir som pipljud.

  149. Inkännande, doktor Ethos. - Gärna
    ett ord från dig också, doktor Logos.

  150. Nu får ni lugna er.
    Det här är bara en vanlig förkylning.

  151. Hur kan du säga så?
    Ser du inte hur hon lider?

  152. Symtomen är jättetydliga. Du borde
    gå hem och ta en värktablett.

  153. Om det inte blir bättre på en vecka kan
    du komma tillbaka.

  154. Tack för det, doktorerna. - Och
    tack Kerstin, för att du kom hit.

  155. Ännu en diagnos ställd
    i "Doktorn svarar".

  156. Bastian och Lovisa från Kringlaskolan i
    Södertälje, snart är det er tur.

  157. -Hur har ni jobbat med ert tal?
    -Hela klassen har fått ge idéer.

  158. -Hur har ni satt ihop det?
    -Vi har gjort en text av allting.

  159. -Så man klipper och klistrar?
    -Ja.

  160. Är ni redo? Nu ska ni möta juryn.

  161. Från Kringlaskolan i Södertälje kommer
    Lovisa och Bastian.

  162. Lovisa talar högt och tydligt
    och har ett väldigt bra kroppsspråk.

  163. Bastian har bra inlevelse,
    så man blir övertygad.

  164. Man tror verkligen på det han säger.

  165. De vill ha en konstgräsplan
    bredvid sin skola.

  166. Talet hålls för bostadsbolaget IvarBo
    som bjudits in till skolans elevråd.

  167. -Är ni redo att dra i gång?
    -Ja.

  168. Då är scenen er.

  169. Du har rast och vill spela fotboll, men
    vågar du det med nya kläder?

  170. Du spelar och ramlar.
    Kläderna rivs upp och blodet rinner.

  171. Nu blir mamma besviken
    när kläderna ser ut så här.

  172. För att undvika det önskar vi att ni i
    bostadsbolaget som äger grusplanen-

  173. -lägger dit en konstgräsmatta. Det
    kostar en del, men tänk på vinsterna.

  174. Fotbollsplanen sysselsätter
    alla barn i närheten.

  175. Då hinner ingen förstöra parkbänkar och
    staket eller klottra.

  176. Mammorna blir glada
    när kläderna inte går sönder.

  177. Vi som spelar på planen
    kan bli nya Zlatan-

  178. -och säga att det började
    på IvarBos konstgräsmatta.

  179. Nu hoppas vi att ni tar emot vår önskan
    och gör planen vackert grön.

  180. Bra jobbat.
    Jag vill ge er beröm för er början.

  181. En av en talares
    viktigaste uppgifter-

  182. -är att bara med ord framkalla bilder i
    lyssnarnas huvuden.

  183. Det är nästan omöjligt i dag
    när det finns filmer och smartphones.

  184. Men det lyckas ni med.

  185. "Du vill spela fotboll, men vet inte om
    du vågar för du har nya kläder."

  186. "Du ramlar och blodet rinner."
    Jag ser bilden som en film i huvudet.

  187. Det skapar en känsla hos mig,
    och det är pathos.

  188. Ni har precis lyckats
    med talarens huvuduppgift.

  189. Jag vill lyfta upp
    en blandning av ethos och logos.

  190. Det är när ni säger att inte bara ni ska
    få den här gräsmattan-

  191. -utan att hela er ort
    mår bättre av det.

  192. Alla kommer att sluta förstöra, så
    det kommer att lyfta hela samhället.

  193. Ni stärker ert ethos, för ni pratar inte
    i egenintresse, utan för alla.

  194. Det är också ett logiskt
    och förnuftigt argument.

  195. Det är inte bara bra för att man skapar
    idrottsmöjligheter-

  196. -utan ni har tänkt ett steg längre,
    vilket är logos. Det var jättefint.

  197. -Tack för talet.
    -Tack, själv.

  198. När jag pratade blev jag lite stel, fast
    jag försökte slappna av ändå.

  199. Men det gick jättebra, för vi fick nåt
    att tänka på och feedback.

  200. Hamza och Nadra från Centrumskolan
    i Växjö, är ni redo?

  201. -Vad ska ni hålla för ett tal?
    -Ett förändringstal.

  202. Vi vill ha en samlingsplats
    mitt i Araby-

  203. -där invandrare kan lära sig svenska på
    ett friare sätt.

  204. Wow! Vad mycket tankar. Vad roligt.

  205. Det finns många som inte kan svenska.

  206. Ni vill göra en stor förändring
    i Växjö. Mäktigt. Nu är det er tur.

  207. -Är ni redo?
    -Ja.

  208. Från Centrumskolan i Växjö
    kommer Hamza och Nadra.

  209. Nadra är bra på att byta känslor.

  210. Om hon har berättat nåt sorgligt-

  211. -kan hon direkt byta
    till nåt som inte är sorgligt.

  212. Hon pratar tydligt
    och visar jättebra med kroppsspråket.

  213. Hamza har väldigt bra kroppsspråk.

  214. Han är bra på att prata tydligt-

  215. -och kan lätt byta röst
    med olika tonlägen.

  216. De vill att det ska skapas en plats där
    nyanlända kan öva på svenskan.

  217. Talet hålls för Per Sandberg på
    förvaltningen för arbete och välfärd-

  218. -på hans kontor i Växjö kommun.

  219. -Välkomna till "Retorikmatchen".
    -Tack.

  220. Vi är spända på att få höra ert tal.

  221. När ni är redo, så är vi redo.
    Kör när ni är färdiga.

  222. Vet ni hur det känns att komma till ett
    nytt land och inte kunna språket-

  223. -inte förstå om de skrattar om dig eller
    mer än "hej"? Det känns ensamt.

  224. De flesta av Växjös nyanlända
    bor i Araby.

  225. Därför behövs en samlingsplats där man
    mer fritt kan lära sig språket-

  226. -så att man kan prata med läkare
    och lärare och läsa brev.

  227. Man måste kunna prata med alla oavsett
    var man kommer ifrån.

  228. -Då känner man sig tryggare.
    -Vi elever kan hjälpa till.

  229. Vet ni hur det känns att inte förstå
    språket i ett nytt land?

  230. Vet ni hur det känns
    att lämna sitt hem? Det vet vi.

  231. -Därför vill vi göra skillnad.
    -Ingen ska behöva känna sig ensam.

  232. Man måste hämta andan lite
    efter det här talet, känner jag.

  233. Det här talet är väldigt starkt
    och har mycket känslor.

  234. Ni lyckas fånga in
    med poetisk precision-

  235. -hur ensamt det här känns.

  236. På ett sätt är det så enkelt,
    det ni säger.

  237. Det är ensamt. Sen får det bara
    stå där och landa och möta lyssnaren.

  238. Man kan inte värja sig mot det.

  239. Man tänker sig precis in i känslan som
    ni beskriver.

  240. Bra pathos, helt enkelt.

  241. Verkligen. Ni är ganska lågmälda.

  242. Våga tro på er själva
    och bara låt er energi komma ut.

  243. Ni pratar tydligt och har bra tempo, men
    ska få upp mer höjd och energi.

  244. Ni är jätteduktiga.

  245. Ni pratar om en förändring
    men vill också bidra till den.

  246. Vi vuxna klagar ofta på saker och vill
    att nån annan ska förändra dem.

  247. Men ni vill bidra. På samlingsplatsen i
    Araby där man kan lära sig svenska-

  248. -ska ni elever hjälpa till.

  249. Det är oerhört bra
    och effektivt rent retoriskt-

  250. -att säga "vi kan hjälpa till". Det är
    ett bra sätt att argumentera på.

  251. Tack för ett väldigt starkt
    och bra tal.

  252. Först var jag jättenervös, men efter
    allt beröm blev jag så glad.

  253. Det finns ingen bättre känsla
    än det här.

  254. Jag är jätteglad
    och har aldrig känt mig bättre.

  255. Victoria och Robin från Musikugglan
    i Karlskrona, är ni redo?

  256. Ni är sista laget. Hur känns det?

  257. Det har både för- och nackdelar.
    Man hinner ladda lite.

  258. -Men man blir mer nervös.
    -Nu ska ni bara fokusera.

  259. -Nu är det er tur. Lycka till!
    -Tack.

  260. Från Musikugglan i Karlskrona
    kommer Victoria och Robin.

  261. Victoria är bra på att förmedla känslor
    och har bra kroppsspråk.

  262. Robin är väldigt övertygande
    och säljer in sina ord lätt.

  263. De vill ha mer idrott på schemat.

  264. Talet hålls för riksdag och regering i
    riksdagskammaren.

  265. Hej, Musikugglan!
    Är ni klara att köra i gång?

  266. -Ja.
    -Då är scenen er.

  267. Tack, fru talman.
    - Ni säger nej till mer idrott.

  268. Ni tror att ökad kvantitet leder
    till minskad kvalitet. Men, nej.

  269. Med mer motion mår man bättre.

  270. Forskning visar att över hälften
    av Sveriges barn rör sig för lite.

  271. 20 procent,
    alltså fem barn per klass-

  272. -riskerar till och med att dö
    i förtid på grund av övervikt.

  273. Vill ni ha deras liv på ert samvete?

  274. Enligt forskning ger mer idrott ökad
    koncentrationsförmåga och kunskaper.

  275. Kunskaper som hade gett oss vingar,
    och er ett fint Pisa-resultat.

  276. Enligt skollagen ska skolan vila
    på vetenskaplig grund.

  277. Mer idrott hade både räddat liv
    och Pisa-resultat.

  278. Vill ni ha kvalitet, rösta ja.

  279. Låt Sveriges skolor svettas.
    Säg ja till mer idrott i skolan.

  280. Vilken leverans och kraft.

  281. Vilken föredömlig debattstil
    och argumentation.

  282. Om man lyssnar på Gustav Fridolin
    och hur han pratar nu-

  283. -så verkar det som om ni har lyckats.

  284. Det var ett mycket bra tal.

  285. Jag vill berömma er research.
    Ni har tagit reda på mycket fakta.

  286. 20 procent riskerar övervikt.
    Det är fem barn per klass.

  287. Ni har en större siffra, men visar också
    konkret vad det innebär.

  288. Ni pratar om skollagen
    och har tagit reda på fakta från den.

  289. Det är bra.
    Tack för ett jättebra tal.

  290. Det gick väldigt bra.
    De gav oss bra kritik.

  291. -Jag var stolt.
    -Jag med.

  292. Det kändes jättebra.
    Nervositeten släppte och det var kul.

  293. Nu äntligen får vi reda på
    vilka som går vidare i slutspelet-

  294. -i "Retorikmatchen" 2017.
    Jag lämnar över ordet till juryn.

  295. Campus Manilla i Stockholm, Inter-
    nationella engelska skolan i Lund-

  296. -Kringlaskolan i Södertälje,
    Engelbrektskolan i Borås-

  297. -Internationella engelska skolan
    i Gävle-

  298. -Vittra Västra hamnen i Malmö.

  299. Ni är alla...

  300. ...vidare i "Retorikmatchen".

  301. Ni kan komma ner och ställa er.

  302. Nu är ni fyra lag kvar på läktaren.

  303. Bland er finns de två lag
    som tyvärr måste lämna oss i dag.

  304. Men också det lag som vi i juryn tyckte
    var slutauditions bästa lag.

  305. Och det laget var...

  306. ...Centrumskolan i Växjö.

  307. Det är nu det avgörs.
    Vi har tre lag kvar:

  308. Musikugglan från Karlskrona,
    Hagenskolan från Göteborg-

  309. -och Hagaskolan från Sundsvall.
    Men det finns bara en plats kvar.

  310. Därför lämnar jag över ordet
    till juryn igen.

  311. Det sista laget som har säkrat
    en plats till slutspelet är...

  312. -...Musikugglan i Karlskrona.
    -Ja!

  313. Det betyder att Hagenskolan och
    Hagaskolan tyvärr måste lämna oss.

  314. Men jag vet att ni har kämpat otroligt
    bra, så ni får en applåd.

  315. Här står nu årets deltagare-

  316. -i "Retorikmatchen" 2017!

  317. En stor applåd till er och till era
    lärare och kompisar som nu kommer in.

  318. Nästa gång är det kvartsfinal
    i "Retorikmatchen" 2017.

  319. Vi syns då.
    I "Retorikmatchen" är tala guld.

  320. Textning: Karin Hellstadius
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med ansiktet i spegeln

Vem skrämde baronessan? Laget Leoparderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Sju förtrollade kvällar

Barnjuryn diskuterar den nominerade boken "Sju förtrollade kvällar" av Mårten Zandén. Den handlar om Buster som blir avstängd från sin boxning och brutalt avvisad av en flicka han tycker om. Samtalen om boken handlar om i vilka situationer en boxare har rätt att slåss, varför en barnboksförfattare använder ordet självmord och vad familjehemligheter kan ställa till med.