Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : KvartsfinalMaterialDela
  1. I Retorikmatchen tävlar sjätteklassare
    från hela Sverige.

  2. I varje program möts två lag.
    Bara ett lag går vidare.

  3. Till sist står ett lag kvar
    som vinnare av priset-

  4. -Guldmikrofonen och 10 000 kronor.
    Gör er redo för Retorikmatchen 2017!

  5. UR presenterar...

  6. Retorikmatchen!

  7. Skolan har ett demokratiuppdrag.

  8. Varje elev ska ha modet att säga sina
    åsikter och vilja göra sin röst hörd.

  9. Det kan kännas självklart. Men hur?

  10. Hur ska de lyckas med det?
    Genom att vara med i Retorikmatchen!

  11. I dag ska vi höra fantastiska tal som
    bevisar det. De skolor som tävlar är:

  12. Vittra Västra hamnen i Malmö.

  13. Khouder är lite blyg, men när
    det väl gäller är han väldigt duktig.

  14. Han använder sitt kroppsspråk
    och övar mycket.

  15. Sabina är modig
    och bra på att tala och snacka.

  16. Hon har bra kroppsspråk.

  17. Och Campus Manilla i Stockholm.

  18. Caspar har väldigt mycket energi
    och är bestämd. Han vet vad han vill.

  19. Jag tycker att Sara är väldigt lugn när
    hon pratar. Hon är cool.

  20. Hon vet vad som ska göras.

  21. Vi kompletterar varandra väldigt bra.

  22. Vad kul att se er här!
    Sara och Caspar från Campus Manilla-

  23. -och Khouder och Sabina
    från Vittra Västra hamnen. Välkomna!

  24. Juryn är här. Frida Buhre, Elinor
    Falkman och Jonathan Hörnhagen.

  25. Och publiken är här!

  26. Här ska lagen komma på så många ord
    de kan på den bokstav Nassim säger.

  27. Nu gäller det att hålla huvudet kallt
    när ordförråden testas.

  28. Såja.
    Caspar och Sara från Campus Manilla-

  29. -och Sabina och Khouder från
    Vittra Västra hamnen, är ni redo?

  30. Jag kommer att säga en bokstav.

  31. Då har ni 30 sekunder på er
    att skriva så många ord ni kan.

  32. Det är inte krångligt.
    Därför gör jag det krångligare.

  33. Jag gör studion till ett dansgolv!
    - Publiken, är ni med?

  34. Ja!

  35. Så bokstaven är...

  36. "S".

  37. Sand. Sol.

  38. Spel. Spela.

  39. Svart. Sopa.

  40. Snygg. Solig.

  41. Jag kom på nåt!

  42. Så där, stopp!
    Lägg tillbaka pennorna. Precis.

  43. Och publiken, grymt dansat! Sätt er.

  44. Nu ska vi
    ta reda på vem som vann duellen.

  45. Vi läser upp vartannat ord.

  46. Campus Manilla, ni börjar.

  47. -Samla.
    -Sill.

  48. -Salt.
    -Sil.

  49. -Sand.
    -Såg.

  50. -Spaghetti.
    -Sova.

  51. -Sol.
    -Säng.

  52. -Spela.
    -Sax.

  53. Sola.

  54. -Har ni inga mer ord?
    -Nej.

  55. Campus Manilla kan fortsätta.

  56. Solklar. Spel.
    Soppa. Sopa. Snygg. Söt. Solig.

  57. Vi har en vinnare. Första poängen
    går till Campus Manilla i Stockholm.

  58. Nu ska lagen
    hålla en redovisning om känslor.

  59. Redovisningar kan vara tråkiga
    när talaren bara rabblar fakta-

  60. -och inte tar in oss som lyssnar
    och gör oss nyfikna.

  61. Men fakta
    kan ju också vara underhållande.

  62. Har lagen varit kreativa och
    blir vi som lyssnare intresserade?

  63. Nu står jag här och känner mig
    lite nervös och pirrig.

  64. Men ändå väldigt taggad.

  65. Vad är det för nåt?
    Känslor - vad är det?

  66. Nu är det dags för Sabina och Khouder
    att hålla en redovisning om beundran.

  67. Men innan vi lyssnar på det
    ska vi till klassen i Malmö.

  68. -Under hökens vingar kom!
    -Vilken färg?

  69. Vi vill ha
    ett tal om dagens samhälle.

  70. Det som är aktuellt i dag.

  71. För vi i vår klass vill på nåt sätt
    påverka och få det bättre.

  72. Innan jag började med retorik
    var jag nervös-

  73. -och fick fjärilar i magen.

  74. Det var samma för mig. Jag var också
    nervös, men nu känns det jättebra.

  75. Jag vill bli politiker
    eller statsminister.

  76. Jag tror att jag
    kommer att ha nytta av retoriken då.

  77. Det kommer att vara mycket press
    och såna saker.

  78. Man kommer att hålla många tal,
    så då behöver man ha retoriken.

  79. Jag vill bli fotbollsproffs. Jag kommer
    ha lite nytta av retoriken.

  80. För presskonferenser eller nåt.

  81. -Vi jobbar med talet i hela klassen. -Vi
    är stolta att representera dem.

  82. -Bebis.
    -Åsna.

  83. -Fisk.
    -Hund.

  84. Ödla!

  85. Nu är vi i kvartsfinal.
    Jag tror att det går bra-

  86. -för talet är jättebra.

  87. Vi får hoppas på det bästa.

  88. Sabina och Khouders redovisning
    handlar om beundran.

  89. Då så, lycka till!

  90. Beundran är svårt att beskriva.
    Men vi ska göra ett försök.

  91. Beundrar man nån
    som står upp för andra, som Malala-

  92. -kan det kännas väldigt peppande.

  93. Beundran kan också kännas nervöst.

  94. Jag beundrar Neymar, men jag skulle bli
    nervös om jag träffade honom.

  95. Det finns många som vi beundrar.
    Det känns olika.

  96. Vi beundrar våra mammor.

  97. Men vi blir inte nervösa
    när vi träffar dem.

  98. I stället blir man lugn
    och känner sig trygg.

  99. Många beundrar vänner och lärare som
    ställer upp och ger dig en framtid.

  100. Fortsätt visa beundran.

  101. Vem vet?
    Kanske är ni nåns idol en dag.

  102. Tack så mycket för ert fina tal.

  103. Det är snyggt
    att ni använder ordet "beundran"-

  104. -och utforskar vad det finns
    för olika nyanser av det.

  105. Ni säger att man kan bli peppad
    och känna sig nervös.

  106. Ni exemplifierar det så bra med Neymar
    och Malala. Fin stilfigur.

  107. Jag håller med om
    att det är väldigt fint innehåll.

  108. Ni tar upp olika saker.

  109. Däremot saknar jag
    den här intresseväckande inledningen.

  110. Ni säger att känslan är svår
    att beskriva men att ni ska försöka.

  111. Där hade man kanske kunnat ge en bild
    eller nåt lite spännande-

  112. -i stället för att säga:
    "Vi ska prata om det här."

  113. Det hade jag önskat mig.
    Men det var ett rörande tal.

  114. Det bästa är att ni inte fastnade
    i det självklara.

  115. Det är lätt att tänka "Vem beundrar
    jag?" och tänka på idoler.

  116. Men ni ville visa andra sidor och tar
    upp era mammor, vänner och lärare.

  117. Det visar på flera sidor.
    Det var väldigt bra.

  118. Tack så mycket, Sabina och Khouder. Ni
    kan sätta er.

  119. Nu är det dags för Sara och Caspar att
    hålla sin redovisning om skam.

  120. Men vi hälsar på klassen först.

  121. Snyggt!

  122. Vår klass har väldigt bra samarbete och
    alla är delaktiga i det vi gör.

  123. Det är liksom inte bara vi,
    utan det är hela klassen.

  124. Alla säger till om nåt kan förbättras
    för alla vill att det ska vara bra.

  125. För ett år sen tänkte jag inte på etos,
    logos och patos.

  126. Alltså med känsla, och att man vill nå
    fram till dem man pratar med.

  127. -Och fakta.
    -Exakt.

  128. Vi vill båda bli fotbollsspelare.

  129. -Vi håller på samma lag.
    -AIK.

  130. Vi har nytta av retoriken-

  131. -på presskonferenser...
    Prata med domaren.

  132. Vi är i kvartsfinal nu,
    och den kommer vi att vinna.

  133. Jag tror faktiskt
    att vi har väldigt bra samarbete.

  134. Vi är bästa vänner,
    så det blir mycket enklare då.

  135. Det blir enklare
    att snacka och komma överens.

  136. Sara och Caspars redovisning
    handlar om skam.

  137. Varsågoda.

  138. Alla vet hur det känns. Vi pratar om
    en av våra tuffaste känslor.

  139. Skam.
    Som när jag sa fel på frågan "15x0".

  140. Eller när jag
    tappade ett glas i matsalen.

  141. Jag fick en isande känsla
    och ville bara sjunka genom golvet.

  142. Det kändes som om jag krympte.

  143. "Skam" betyder blygsel eller obehag.

  144. Skam uppstår på grund av blyghet,
    förödmjukelse eller underlägsenhet.

  145. Enligt Bibeln var det den första känslan
    människan kände på jorden.

  146. För att bli av med skam krävs
    medvetenhet om att alla kan göra fel.

  147. Att jag tappade glaset.

  148. Eller att jag sa fel.

  149. Alla vet hur det känns. Vi har pratat om
    en av våra tuffaste känslor.

  150. Skam.

  151. Ni levererar ett tal
    med lugn och trygghet.

  152. Det känns inte
    som om ni är nervösa alls.

  153. Jag fastnar vid det första ni gör.

  154. Det här "som när jag sa fel".

  155. Eller "tappade ett glas".

  156. Det är ur en retorisk synvinkel
    så himla bra-

  157. -framför allt den första meningen: "När
    jag sa fel på frågan '15x0'."

  158. Ni är så konkreta.
    Alla kan känna igen sig.

  159. Jag får omedelbart en bild i huvudet.
    Det är jättebra.

  160. Alltid när man håller redovisningar är
    en fråga lite viktigare-

  161. -och det är "Varför?"
    Varför finns skam?

  162. Ni fokuserar på "Vad är skam?"

  163. Men just "Varför finns skam?"...

  164. Det är ju för att det reglerar
    våra sociala relationer.

  165. Den frågan hade jag velat ta in i talet.
    Då hade det varit ännu bättre.

  166. Mm... Kanske.

  167. Jag gillar ändå
    att ni har fokuserat på fakta här.

  168. Ni har tagit reda på saker.
    Ni har en ordboksdefinition.

  169. Och ni har också
    ett exempel från religionen.

  170. Så jag vill ge plus för bra research.

  171. Ni har forskat lite och inte bara
    beskrivit hur ni känner själva.

  172. -Det höjer ert etos.
    -Tack.

  173. Tack så mycket, Sara och Caspar.
    Ni kan sätta er.

  174. Och en applåd!

  175. Jag vänder mig till juryn.
    Ni ska rösta.

  176. Ni ska bestämma vem ni tyckte var bäst
    på att hålla en redovisning.

  177. Vi har en ask framför oss
    och två lappar.

  178. En för respektive skola.

  179. Ni ska välja en av dem.
    - Jonathan, du börjar.

  180. Känner du dig skamlös eller beundrad?

  181. Lite skamsen, kanske.
    Nej, det känns bra.

  182. Du har en bra känsla.

  183. Vad säger du, Elinor?

  184. -Ja, det var...
    -Var det självklart?

  185. Är det sant? Jag är så tveksam.

  186. Men...

  187. -Du måste välja en.
    -Det blir så här.

  188. Där har vi alltså era röster i asken. Nu
    blir vi såklart jättenyfikna.

  189. Men vi väntar. Det är hemligt
    ända fram till slutet av programmet.

  190. Här ska de hålla ett förändringstal som
    är upplysande och uppläxande.

  191. Att läxa upp nån och nå förändring
    är en utmaning.

  192. Detta görs bäst med starka argument
    och exempel på vad som är fel.

  193. Och gärna med en bild av
    hur det skulle kunna vara.

  194. Nu är det dags för Sara och Caspar från
    Campus Manilla i...

  195. ...från Campus Manilla att hålla tal!

  196. Ni ska hålla tal om att vuxna
    borde sluta hålla på med mobilen.

  197. Då säger jag varsågoda.

  198. -Skärp er! Vi ser er på restaurangen.
    -I simhallen.

  199. -Vi ser er i bilen.
    -Med er bästa vän.

  200. Mobilen. Undersökningar visar
    att vart tredje barn-

  201. -vill att föräldrar släpper mobilen.

  202. Enligt Transportstyrelsen har
    37 procent av svenskarna rattsurfat.

  203. Så ska det inte vara.
    Vi vill ha uppmärksamma föräldrar.

  204. Vi förtjänar mer tid än mobilerna.
    Vad saknar vi som mobilerna har?

  205. Jobbet är ingen ursäkt.
    Jobbet består, men barndomen går.

  206. Vill ni
    att vi ska uppfatta er som zombies?

  207. Var närvarande på restaurangerna,
    i simhallarna och i bilen.

  208. Ni vinner ert barns skratt och tårar.
    Ett gott skratt förlänger livet.

  209. Skärp er!

  210. Bra jobbat, hörni.
    Ni har träffat mig.

  211. Jag är en av de här föräldrarna, tyvärr.

  212. Det viktigaste med anslaget,
    alltså början, är att fånga publiken.

  213. För publiken
    tänker hela tiden på nåt annat.

  214. Talarens uppgift är att väcka publiken
    och få dem att lyssna.

  215. Det lyckas ni med.

  216. "Vi ser er på restaurangen.
    Vi ser er på simhallen."

  217. "Med er bästa vän - mobilen."

  218. Det är jättebra,
    spännande och lite roligt.

  219. Det är dessutom en anafor.
    "Vi ser er"-

  220. -en upprepning gånger tre.
    Jättesnyggt.

  221. Tack.

  222. Jag vill berömma er humor
    och hur den uttrycks språkligt.

  223. Det som vi brukar kalla elocutio.

  224. Alltså att man jobbar med språket
    så att det låter snyggt.

  225. Ni säger många bra saker, bland annat
    "Jobbet består, men barndomen går".

  226. När jag hörde den meningen...
    Det gjorde ont i hjärtat.

  227. Rim är svåra,
    men det här är ett superrim.

  228. "Ni vinner era barns skratt
    och ser barnens tårar."

  229. En antites mellan skratt och tårar.

  230. Men var försiktiga med stilfigurer.

  231. Man får inte använda dem
    om de inte passar in.

  232. Den sista,
    "Ett gott skratt förlänger livet"-

  233. -har inte med mobiltemat att göra.

  234. Den skulle jag ha strukit.

  235. Inom retoriken pratar vi om
    att man ska påverka från flera håll.

  236. Därför pratar vi om
    etos, patos och logos.

  237. Logos, alltså fakta och siffror
    om verkligheten...

  238. Det är snyggt när ni plockar upp
    Transportstyrelsens undersökning-

  239. -så att ni visar
    att det här är verkligt.

  240. Sen kombinerar ni det med etos
    och patos och hela den biten.

  241. Det var snyggt. Bra jobbat.

  242. Tack så jättemycket!
    Det är kul att höra era åsikter.

  243. Tack så mycket, Sara och Caspar
    från Campus Manilla. Ni kan sätta er.

  244. Och det är dags för
    Sabina och Khouder. Välkomna upp.

  245. Ni hade fått samma uppgift: att skriva
    ett tal om vuxna och mobiler.

  246. Är ni redo? Då säger jag varsågoda.

  247. Det är inte roligt längre. Ner med
    telefonerna, för en gångs skull.

  248. En undersökning visar att vuxna
    använder mobilen fem timmar om dagen.

  249. På fem timmar hinner man leka med
    sina barn, träna och träffa vänner.

  250. Vuxna tjatar om
    att vi använder mobilen för mycket.

  251. Tror ni att ni är bra förebilder?

  252. Barn känner sig bortglömda när föräldrar
    hellre sitter med mobilen.

  253. Vad är viktigast?
    Barnet eller mobilen?

  254. Stäng av telefonen och uppmärksamma
    din familj eller dig själv.

  255. Lägg dig i ett bad och slappna av.

  256. Skratta tillsammans
    i stället för att sms:a.

  257. Vi tror att världen blir bättre
    om alla lägger ner telefonen.

  258. Vuxna blir friskare
    och vi barn mår bättre.

  259. Vad fint.
    Tack så mycket, Sabina och Khouder.

  260. En sak som jag tycker är bra...

  261. Det är svårt att skälla ut nån.

  262. Publiken kan tycka att det är jobbigt,
    och så lyssnar de inte.

  263. Men ni plockar upp
    vad de vuxna har att vinna.

  264. Ni har gjort en publikanalys. Vuxna blir
    friskare och kan ta ett bad.

  265. De hinner leka med barnen och träna.

  266. Ni visar vad förändringen ger
    - en positiv bild.

  267. Toppen, tack!

  268. Det är bra, Sabina,
    att du vågar visa att du är arg.

  269. Du verkar ilsken på riktigt.

  270. Och det här är ju en utskällning.
    Ni är besvikna på oss.

  271. Du vågar vara sur. Det är bra
    att äkta känslor syns.

  272. Men en sak som är viktig när man
    ska använda sig av undersökningar...

  273. Ni säger "en undersökning visar".

  274. Berätta
    var undersökningen kommer ifrån.

  275. "En undersökning
    från Karolinska Institutet..."

  276. Det behövs mer tyngd. Man måste
    tro på att undersökningen finns.

  277. Speciellt nu när det pratas mycket
    om "fake news" och källkritik.

  278. Man måste ha lite extra på fötterna när
    man pratar om fakta.

  279. Berätta
    var undersökningen kommer ifrån.

  280. Elinor berömde Sabinas...
    Du var ilsken.

  281. Khouder, du var också jättebra.
    Ni pratade om att inte bli sedd.

  282. Då gick du ner i tongång
    och lät genuint ledsen.

  283. Det passade bra till det.

  284. Ni blandar känslor,
    så man sitter i en berg-och-dalbana.

  285. Det är effektivt
    och passar en utskällning.

  286. Tack, juryn. Och tack, Sabina och
    Khouder från Vittra Västra hamnen.

  287. Det var det sista talet.

  288. Nu har ni asken framför er
    och avgörandet i er hand.

  289. Ni ska nu lämna er sista röst.

  290. Var det Vittra Västra hamnen
    eller Campus Manilla som var bäst?

  291. Ni har två lappar framför er.
    Vad väljer ni? Jonathan börjar.

  292. Yes... Härligt, mycket känslor
    i "Skärp er". Det tycker vi om.

  293. Du har lagt din sista röst.

  294. Nu var det svårare.

  295. Jag ska lägga bort mobilen
    i alla fall.

  296. -Var det jobbigt att höra?
    -Ja, jag kände mig träffad.

  297. Det här var svårt.

  298. Sista rösten för i dag.

  299. Nu ska vi ta reda på vem
    som har vunnit första kvartsfinalen-

  300. -i Retorikmatchen 2017.

  301. Nu har jag avgörandet i min hand.

  302. Vilken skola går vidare till semifinal i
    Retorikmatchen 2017?

  303. Är det Sara och Caspar
    från Campus Manilla-

  304. -eller är det Khouder och Sabina
    från Vittra Västra hamnen?

  305. Vi ska dela ut sju poäng.
    Det är först till fyra som gäller.

  306. En poäng vet vi redan.

  307. Det var ju Campus Manilla
    som vann "Ord på bokstav".

  308. Just nu står det alltså 1-0
    till Campus Manilla.

  309. Vi ska dela ut den första poängen
    för "Redovisningen", eller hur?

  310. Den första poängen
    kommer från Jonathan, och går till...

  311. Vittra Västra hamnen.

  312. Det står alltså 1-1
    i denna första kvartsfinal.

  313. Andra poängen kommer från Elinor,
    och den går till...

  314. Campus Manilla.

  315. 2-1 till Campus Manilla.

  316. Sista poängen kommer från Frida,
    och den går till...

  317. Campus Manilla.

  318. Det står redan 3-1 till Campus Manilla
    mot Vittra Västra hamnen.

  319. Då går vi vidare
    till det sista talet...

  320. ...som är "Skärp er".

  321. Står det Campus Manilla är det avgjort.
    Det var först till fyra.

  322. Vittra Västra hamnen.

  323. Det här är ju oerhört spännande.

  324. Det står 3-2. Står det Campus Manilla på
    nästa lapp är det avgjort.

  325. Då vinner Campus Manilla
    och går vidare till semifinal.

  326. Det står...

  327. ...Campus Manilla! Vi har en vinnare!

  328. Campus Manilla går vidare.
    Stort grattis! Jubel från publiken!

  329. De går vidare
    till den första semifinalen.

  330. Fortsätt applådera. - Otroligt bra
    kämpat, Vittra Västra hamnen.

  331. Vi får alltså se
    Campus Manilla i semifinal.

  332. Nästa vecka är det dags för kvartsfinal
    nummer två.

  333. Tack för i dag. Grymt.

  334. Glöm inte bort att tala är guld!

  335. Textning: Åsa Malmberg
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med den stulna guldtackan

Vem stal baronens guldtacka? Laget Legenderna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Skeppet Cambria

Resande i första klass

Året är 1845. Ombord på skeppet The Cambria finns Frederick Douglass, förrymd slav och människorättskämpe. Han reser under falskt namn. Matilda hälsar på i hans hytt och får syn på en bok som handlar om slaveri. Matildas pappa som är slavägare kommer in i hytten. Han är inte förtjust i att Matilda blivit vän med "mr Johnson" och ser till att få den svarte mannen att flyttas från första klass. Radiodrama för barn om slaveri, rasism och människorätt.