Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : KvartsfinalMaterialDela
  1. I "Retorikmatchen" tävlar
    sjätteklassare i att hålla tal.

  2. I varje program möts två lag från
    två skolor. Bara ett lag går vidare-

  3. -tills ett lag står kvar som vinnare
    av UR:s retorikpris Guldmikrofonen-

  4. -och 10 000 kronor. Gör er redo
    för "Retorikmatchen 2017".

  5. UR presenterar "Retorikmatchen"!

  6. Jag kommer från en stor familj.
    Åtta personer kring matbordet.

  7. Det är svårt att göra sig hörd. Jag
    brukar slänga ut "punchen" direkt.

  8. Alla skrattar. Sen berättar jag
    historien och alla skrattar igen.

  9. På så sätt skrattar man två gånger
    åt en historia man bara hört en gång.

  10. Helt ärligt,
    ta er tid att lyssna på varandra.

  11. Din röst, min röst,
    allas vår röst är viktig.

  12. Så lyssna på varandra.

  13. Vi ska lyssna på två lag som ska
    tävla i att hålla tal. De lagen är:

  14. Centrumskolan i Växjö.

  15. -Hej! Mitt namn är Hamza.
    -Nadra. Vi tävlar för det här gänget!

  16. Det bästa med Hamza
    är att han har bra kroppsspråk.

  17. Och så pratar han väldigt tydligt.
    Det tycker jag är jättebra.

  18. Det bästa med Nadra är att
    hon pratar högt. När hon menar något-

  19. -så känner man vad hon menar
    när man lyssnar på det.

  20. Och Engelbrektskolan i Borås.

  21. -Jag heter Klara.
    -Simon. Vi tävlar för de här!

  22. Simon är bra
    på att tala inför andra människor.

  23. Klara är glad på scen, och säger
    vad hon vill och tycker och tänker.

  24. Vad roligt att se er här i studion.
    Nadra och Hamza från Växjö-

  25. -och Klara och Simon från Borås.

  26. Välkomna! - En applåd till dem.

  27. Välkomna även juryn. Frida Buhre,
    Elinor Falkman och Peter Nitschke.

  28. Peter, du hoppar in i stället
    för Jonathan i dag. Välkommen hit.

  29. -Du är bland annat retorikkonsult.
    -Just det.

  30. -Hur känns det?
    -Kul! Lite pirrigt.

  31. Jämfört med er har jag det
    ganska soft här bakom jurybordet.

  32. Jag skulle inte ha vågat stå där
    när jag gick i sexan.

  33. Välkommen hit! - Nu startar vi.

  34. -Publiken är ni med? Eeo!
    -Eeo!

  35. Nu kör vi.

  36. Ord på bokstav.

  37. De tävlande ska komma på så många ord
    de kan på bokstaven som Nassim säger.

  38. Nu gäller det att hålla huvudet kallt
    när ordförråden testas.

  39. Hamza och Nadra från Växjö.

  40. Och Klara och Simon från Borås.

  41. Första tävlingen.
    Jag säger en bokstav.

  42. Ni har 30 sekunder på er att skriva
    ner ord. Det är inte så krångligt.

  43. Därför kliver dj Nassim in här.

  44. Vi gör studion till ett dansgolv
    för att göra det svårare.

  45. Är ni redo?
    - Publiken, ni hjälper mig.

  46. Bokstaven är "r"!

  47. Ramen.

  48. Rask.

  49. Rum! Räls.

  50. Räls med två "l".

  51. -Räv.
    -Ren. Om man är ren och en ren.

  52. Rumpa.

  53. Där är tiden slut! Släpp pennorna
    och bort med händerna från pappren.

  54. Publiken kommer upp.
    Då läser vi upp vartannat ord.

  55. Centrumskolan, ni börjar läsa.

  56. -Rolig.
    -Vad säger Engelbrektskolan?

  57. Rolig.

  58. -Roligare.
    -Rak.

  59. -Roligaste.
    -Riktig.

  60. -Rädd.
    -Ram. Nej, rann.

  61. När nåt rinner som vatten.

  62. -Räls.
    -Rask.

  63. -Ropa.
    -Ramla.

  64. -Räven.
    -Rand.

  65. -Räv.
    -Rum.

  66. -Sen har vi inte mer.
    -Har Engelbrektskolan nåt mer?

  67. -Ramlade.
    -Ren, ren, randig.

  68. Vi har en förstavinnare. Första
    poängen går till Klara och Simon.

  69. Engelbrektskolan i Borås!
    Vi går vidare till match två.

  70. Redovisningen.

  71. Nu ska de tävlande lagen
    hålla en redovisning om känslor.

  72. Redovisningar kan vara tråkiga.
    Talaren bara rabblar fakta-

  73. -och tar inte in oss lyssnare, och
    pratar inte så att vi blir nyfikna.

  74. Fakta kan vara underhållande.
    Det hoppas vi på här.

  75. Har lagen varit kreativa?
    Blir vi som lyssnare intresserade?

  76. Det är dags att känna saker inifrån.

  77. Det är dags för Simon och Klara
    att hålla en redovisning om avund.

  78. Innan vi ska höra den,
    hälsar vi på hela klassen i Borås.

  79. Det är mest pirrigt innan talet.
    "Jag måste göra det."

  80. "Jag ska prestera så bra jag kan."
    Väl i talet kör man bara på.

  81. Det är skönast efteråt,
    när man får pusta ut och känna...

  82. "Det är över, jag behöver
    inte oroa mig längre. Det är bra nu."

  83. Jaga honom, spring!

  84. Jag gillar myror. Retoriken
    hjälper mig att, nummer ett-

  85. -övertala mina föräldrar
    att jag får behålla en myrkoloni.

  86. Nummer två, att få förklara för folk
    att myror gör mycket bra.

  87. Retoriken har hjälpt mig
    i konståkningen, jag åker med äldre.

  88. Jag tar mer plats
    och är inte lika blyg på isen.

  89. När vi kom tillbaka från slutaudition
    sa vi att vi hade förlorat.

  90. Folk var nere och klappade oss
    på axeln. "Vi kom långt ändå."

  91. Sen sa vi att vi hade gått vidare.

  92. Alla blev jätteglada,
    och hoppade i klassrummet.

  93. Nu vill vi så klart komma vidare.
    Vi ska göra allt för det.

  94. Klara och Simons redovisning
    handlar om avund.

  95. Varsågoda och kör.

  96. Vi ska prata
    om en av de sju dödssynderna.

  97. Vi ska prata om en känsla,
    en känsla som inte undgår någon.

  98. En känsla vi är övertygade
    om att alla i klassen har känt.

  99. Det är ingen känsla man är stolt
    över. Den skapar en klump i magen.

  100. Man känner hat och stress,
    man känner sig värdelös.

  101. Avund!
    Det är som ett gift för människan.

  102. Simon,
    jag har varit avundsjuk på dig.

  103. Du har alltid den senaste mobilen
    och de fräckaste kläderna.

  104. Men du, då? Du fattar allt snabbt.
    Du är klok som en uggla.

  105. -Nu får vi skärpa oss.
    -Ja, vi har ju varandra.

  106. Var tacksam över det du har.

  107. Det var en av dödssynderna. Det är
    inte så farligt att känna lite avund.

  108. Avund finns överallt.
    Öppna ögonen och se dig omkring.

  109. Tack för det här roliga talet.

  110. En sak som jag vill plocka upp
    är en ganska svår grej.

  111. Det är att ni har en dialog
    mellan er, en lite fejkad dialog.

  112. Det är ganska svårt, det kan kännas
    lite som skådespel i negativ mening.

  113. Men när det funkar
    kan det kännas roligt och samspelt.

  114. Som att ni faktiskt har en dialog.

  115. Det blir starkt här. Ni erkänner,
    "jag har varit avundsjuk på dig".

  116. "Och jag har varit det på dig."

  117. Det stärker ert etos väldigt mycket.
    Tack.

  118. Jag håller med.
    Det är ett jättebra tal.

  119. Dialogen funkade jättebra. Men!

  120. Den här redovisningen
    förtjänar ett bättre slut.

  121. Slutet blir lite platt.
    Vi har alla känt oss avundsjuka.

  122. Jag skulle vilja att ni ger råd
    om hur man kommer vidare.

  123. Ibland fastnar man i avundsjukan,
    man kommer inte vidare.

  124. Man är avundsjuk och vet inte
    hur man ska komma ur det.

  125. Det skulle jag ha velat
    att ni ägnade er lite grand åt.

  126. Hur gör man? "Nu får vi skärpa oss,
    vi har varandra. Hej då!"

  127. Det förtjänade ett bättre slut. Det
    önskar jag att ni hade lagt tid på.

  128. Jag måste vara mer positiv:
    Början var desto bättre.

  129. Superbra början.
    Ni byggde upp en spänning i rummet.

  130. Vi blev nyfikna. "Vad pratar de om?"

  131. Ni hade det här tretalet också.
    Hat, stress, värdelös.

  132. Sen kom avund. Ni väntade halva talet
    innan ni kom till känslan.

  133. Då var vi jättenyfikna.

  134. Ni hade bra intensitet. Det syntes i
    kroppsspråket att ni var engagerade.

  135. Då blir vi också engagerade. Bra!

  136. Tack, Klara och Simon från Borås.
    Ni kan sätta er.

  137. Dags att lyssna på nästa redovisning,
    från Hamza och Nadra i Växjö.

  138. Den kommer handla om stolthet. Först
    hälsar vi på deras klass i Växjö.

  139. Det bästa med klassen är att
    alla hjälper alla. Vi är som syskon.

  140. Vi killar frågar tjejerna
    om de vill spela fotboll.

  141. Vissa tjejer vågar inte gå fram till
    killarna. "Får vi spela fotboll?"

  142. När de frågar har vi kommit närmare
    varandra. Det blir mer som en klass.

  143. Yes!

  144. Jag vill bli försvarsadvokat.

  145. Jag har lärt mig mycket i retoriken
    om att argumentera och så.

  146. Då kan jag försvara de oskyldiga.

  147. Och jag fotbollsspelare. Retoriken
    har lärt mig att inte vara blyg.

  148. Att jag ska säga till
    om jag är trött på plan.

  149. Då säger jag till att jag vill gå ut.
    Att nån annan får gå in i stället.

  150. När vi gick vidare på slutaudition...

  151. Innan vi kom hem, så ringde vi
    och sa att vi gick vidare.

  152. Då var klassen samlad här
    klockan sju på eftermiddagen.

  153. När vi hörde deras röster
    blev vi jätteglada.

  154. -Klassen har alltid stöttat oss.
    -De skrek av glädje.

  155. Hamzas och Nadras redovisning
    handlar om stolthet.

  156. Varsågoda.

  157. Tänk dig att behöva lämna ditt hem,
    allt du känt till.

  158. Du tvingas fly genom en mörk skog
    i fyra dagar utan mat.

  159. Om du har tur hittar du ett nytt hem.
    Det gjorde våra föräldrar.

  160. Det krävdes hårt arbete.
    Vi barn är stolta över det.

  161. Det är svårt att förklara stolthet.
    En annan förklaring är värdighet.

  162. Ibland behövs inte ord,
    det räcker att man känner det.

  163. Man känner det i huvudet,
    i magen och i hjärtat.

  164. Yoko Ono sa: "Vi lever inte bara
    genom att sova och äta."

  165. "Vi behöver stolthet och värdighet.
    Arbete ger oss det."

  166. Tack till våra föräldrar.
    De har visat oss vad hårt arbete ger-

  167. -och hur stolthet ska kännas.

  168. Superfint. Det jag gillar med talet
    är att ni gör det till ert eget.

  169. Ni pratar om vad det betyder för er,
    det blir personligt och spännande.

  170. Det tycker jag om.
    Sen knyter ni ihop det på slutet-

  171. -genom att tacka era föräldrar
    som ni berättade om i början. Fint.

  172. Jag håller med, det är starkt.
    Det är mycket patos.

  173. Ni äger känslan av stolthet.

  174. Jag hade önskat,
    eftersom det är en redovisning-

  175. -som ska handla om fakta,
    att ni hade lyft det en nivå.

  176. Ta in nånting. Hur andra känner
    stolthet, vad som händer i kroppen.

  177. Med det sagt, ni äger känslan själva.

  178. Det ger också kunskap. Tack.

  179. Jag håller inte alls med Frida.
    Jag älskar det ni gör och levererar.

  180. Ni levererar nånting som få av oss,
    som tur är, kan relatera till.

  181. Bilden "tänk dig att behöva
    lämna ditt hem, allt du känner till"-

  182. -och det ni beskriver,
    ger oss en möjlighet-

  183. -att sätta oss in i det era föräldrar
    har gått igenom. Fantastiskt!

  184. Ni skapar en spänning. "Det finns
    inget vi barn är stoltare över."

  185. "Det är svårt att förklara ordet."
    Fantastiskt att ni kommer till det.

  186. Bilden som ni målar upp
    får oss att känna hur det känns.

  187. Det är fantastiskt. Jag saknade
    inga fakta, ingenting mer. Tack.

  188. Tack, Hamza och Nadra
    från Centrumskolan. Sätt er.

  189. Jag vänder blicken till juryn.
    Ni har en ask framför er-

  190. -och två lappar med skolornas namn
    på. Centrumskolan från Växjö-

  191. -eller Engelbrektskolan i Borås.
    Välj nån ni tyckte var bäst.

  192. Peter, du börjar.
    Välj en lapp, ni har en röst var.

  193. -Vad väljer du?
    -Svårt. Starka tal båda två.

  194. Det är inte helt lätt.

  195. -Men...
    -Jag ska inte stressa dig.

  196. Du har tagit ett beslut.
    Asken går vidare.

  197. Det är inte lätt. Det var två tal
    med väldigt bra inledningar.

  198. Det är viktigt i retoriken. Jättebra!

  199. Absolut. Superfina inledningar,
    de bästa vi har haft så här långt.

  200. -Frida, du ska också välja en.
    -Ja.

  201. Jag kände nyfikenhet, men vi väntar
    med det. Nu blir det sista tävlingen.

  202. Skärp er!

  203. Här ska de hålla ett förändringstal
    som är upplysande och uppläxande.

  204. Att läxa upp nån och nå förändring,
    det är en utmaning.

  205. Detta görs bäst med starka argument
    och bra exempel på vad som är fel.

  206. Och gärna med en bild av
    hur saker och ting skulle kunna vara.

  207. Hamza och Nadra från Växjö.

  208. Ni har fått uppgift
    att hålla tal för klasskompisarna-

  209. -om källkritik. Att man inte ska tro
    på allt som skrivs i sociala medier.

  210. Är ni redo?
    Perfekt, då säger jag varsågod.

  211. "With great power
    comes great responsibility."

  212. Det sa Spindelmannens farbror
    när han upptäckte hans superkraft.

  213. Med en knapp kan du dela inlägg
    du läst på internet och kommentera.

  214. Men har du kollat om det stämmer? Kan
    nån bli ledsen? Vad säger magkänslan?

  215. Du har stort ansvar för vad du läser
    och väljer att tro på.

  216. Vem? Vad? Varför? När? Och hur?
    Det är frågor ni måste ställa er-

  217. -innan ni tror
    på allt som står i media.

  218. I dag, ett ögonblick i vår historia.
    I dag är ögonblicket när det vänder.

  219. I dag är ögonblicket
    när vi blir mer källkritiska.

  220. Med stor makt kommer stort ansvar.
    Skärp er.

  221. Ge världen ett exempel
    på hur framtiden ska se ut.

  222. Bra jobbat.
    Det jag tycker bäst om med talet-

  223. -är att ni har valt ett citat
    som inte är från Martin Luther King-

  224. -eller Margaret Thatcher eller
    nån annan dammig tant eller farbror.

  225. Ni har valt ett citat
    från Spindelmannens farbror.

  226. Det är jätteroligt och bra.

  227. Ett litet råd:
    När man ska leverera ett citat-

  228. -måste man göra det med pondus.

  229. Man måste samla sig lite,
    och leverera det så att alla hör.

  230. Ta ett andetag
    och leverera ordentligt.

  231. Publiken hör det för första gången
    även om ni har övat det.

  232. En bra sak var att ni använde frågor.
    "Har du kollat upp om det stämmer?"

  233. När man ställer frågor,
    händer det nåt.

  234. Vi börjar tänka. Vi sitter inte som
    hösäckar, utan börjar tänka själva.

  235. Jag saknar det ni gjorde så bra
    i förra talet. Talet blev ert eget.

  236. Ni hade med era egna erfarenheter.
    Det skulle jag vilja ha haft mer här.

  237. Hur funkar det i er skola när man
    inte är källkritisk? Några exempel.

  238. Jag håller med Peter
    om att exempel skulle ha stärkt det.

  239. Jag vill berömma slutet.
    Det är så himla kraftfullt.

  240. Ni har citatet i början på engelska,
    sen avslutar ni med det på svenska.

  241. Den cirkeldispositionen blir snygg.
    Det blir en omvändning.

  242. "I dag är ett ögonblick
    i vår historia."

  243. "Ögonblick" återkommer tre gånger.
    Det blir suggestivt, mycket patos.

  244. Superfin avslutning, tycker jag.

  245. Tack så jättemycket! Hamza och Nadra
    från Centrumskolan i Växjö.

  246. Det var ert sista tal. - Välkomna
    upp, Simon och Klara från Borås.

  247. Ni ska också hålla tal om källkritik,
    att inte tro på allt som skrivs.

  248. Är ni redo? Perfekt. Varsågod.

  249. -Skärp er!
    -Detta måste få ett slut. Nu.

  250. Det sprids osanningar bakom din rygg
    av dina skolkamrater.

  251. En undersökning har visat att flera
    i varje klass känner sig utsatta.

  252. I stället för att vilja lära, vill
    de gråta. De gråter redan. Inombords.

  253. Är du en av dem
    som sprider falska rykten?

  254. -Det är dags för en förändring!
    -Tro inte på allt som sägs.

  255. -Tro inte på allt som sägs på nätet.
    -Du måste vara källkritisk.

  256. Dels för att inte sprida lögner, utan
    för att sprida fakta och sanningar.

  257. Dels för att inte själv bli lurad
    och lära dig felaktig fakta.

  258. Börja göra skillnad!

  259. Förändringen gör att vi mår bättre,
    och det blir bättre stämning.

  260. -Då trivs vi som fiskarna i vattnet.
    -Det är dags för en förändring. Nu!

  261. Härligt! Det går inte att sova
    när ni håller tal.

  262. Ni rycker med er publiken från start.
    Ni har energi redan från början.

  263. Ni säger "det måste få ett slut nu".
    Det är jättebra.

  264. Sen att ni använder undersökningen.
    Då får ni med logos, fakta.

  265. "Det här är ett problem, det finns
    undersökningar. Många lider av det."

  266. Ni får mer trovärdighet. Det blir
    en bra kombination av engagemang...

  267. -...och fakta som stöder det. Bra!
    -Stark energi i det här talet.

  268. Ni är starka när det gäller actio,
    alltså framförande.

  269. Det kan finnas en poäng
    i att tona ner det.

  270. Ni gör lite grand ett skådespel.

  271. Man får lust att gråta.
    Fiskar simmar i vattnet.

  272. Det blir lite för inövat helt enkelt.

  273. Ni behöver inte det,
    ni har redan starkt actio. Tack.

  274. Det jag tyckte var bäst var
    att ni gav två väldigt bra argument-

  275. -för varför man ska vara källkritisk.
    Dels för att inte sprida lögner-

  276. -utan hitta sanningar. Och dels
    för att inte själv bli lurad.

  277. Det är jättebra och tydliga argument
    för varför.

  278. Det är huvudet på spiken,
    och ett bra argument för vuxna också.

  279. Varför man inte slentrianmässigt
    ska dela saker på Facebook.

  280. Väldigt bra och tydliga fakta,
    som jag kan tänka mig att dela.

  281. Varför man ska vara källkritisk.
    Jättebra, det lärde mig nåt! Tack.

  282. Tack så mycket, Sara och Simon.
    Sätt er, det var ert sista tal.

  283. Jag vänder mig till juryn.
    Som vanligt har ni asken framför er-

  284. -och avgörandet i era händer.

  285. Ni har två lappar, Engelbrektskolan
    och Centrumskolan. Välj en.

  286. Peter, du börjar. Vem väljer du?

  287. Det är inte lätt, men...
    Nej, jag har bestämt mig.

  288. Du har bestämt dig. Och...

  289. Svårt. De var så olika,
    om en så viktig fråga.

  290. -Jag hoppas att många såg det här.
    -Ett tankeväckande ämne.

  291. -Jätteviktigt ämne!
    -Frida, du kanske avgör.

  292. -Ja. Vilken tävling det är.
    -Ja. Jättebra.

  293. Där har vi den sista poängen utdelad!
    Nu ska vi ta reda på vem det är-

  294. -som går till semifinal.

  295. Avgörandet.

  296. Avgörandets stund är inne.
    Vem går direkt till semifinal?

  297. Hamza och Nadra, Centrumskolan? Eller
    Klara och Simon, Engelbrektskolan?

  298. Sju poäng ska jag dela ut.
    Det är först till fyra som gäller.

  299. En poäng vet vi ju redan.

  300. Det var Engelbrektskolan
    som vann ordtävlingen.

  301. Med så många ord som möjligt
    på bokstaven "r".

  302. Just nu står det 1-0
    till Engelbrektskolan.

  303. Nu läser jag upp resterande poäng.

  304. Första poängen för redovisningen
    kommer från Peter. Den går till...

  305. Centrumskolan!

  306. Det står 1-1 mellan Centrumskolan
    och Engelbrektskolan.

  307. På nästa lapp från Elinor
    läser jag...

  308. Centrumskolan!

  309. 2-1 till Centrumskolan från Växjö
    mot Engelbrektskolan i Borås.

  310. På sista lappen för redovisningen,
    som är från Frida, står det...

  311. Engelbrektskolan!

  312. Det står 2-2 just nu,
    i denna kvartsfinal.

  313. Nu delar vi ut poängen
    för Skärp er-talen.

  314. På lappen som är från Peter,
    läser jag...

  315. Centrumskolan!
    Det står 3-2 till Centrumskolan.

  316. Det är först till fyra som gäller.
    Står det Centrumskolan på nästa lapp-

  317. -är det Centrumskolan
    som går vidare till semifinal.

  318. På lappen från Elinor står det...

  319. Engelbrektskolan!

  320. Det står 3-3, matchen lever.
    - Vi har en enda lapp kvar, Frida.

  321. Din är som jag sa avgörande.

  322. Fridas poäng går till...

  323. Centrumskolan! Det betyder att vi har
    en vinnare, direkt till semifinal.

  324. Grattis, Hamza och Nadra från Växjö.

  325. Applådera för Simon och Klara.
    Bra jobbat, Engelbrektskolan i Borås.

  326. Vi har en vinnare. Till semifinal,
    Hamza och Nadra från Centrumskolan.

  327. De får vi träffa om några veckor.
    Vi är tillbaka nästa vecka-

  328. -med den sista kvartsfinalen.

  329. Mer applåder. Glöm inte,
    i "Retorikmatchen" är tala guld.

  330. Textning: Johannes Hansson
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet

Mysteriet med de halshuggna rosorna

Vem var det som halshögg rosorna? Laget Mästarna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Barnradions bokpris

Vinnaren utses

Barnjuryn diskuterar de fem nominerade böckerna för att utse vinnaren av Barnradions bokpris 2016. De pratar om ifall man måste tro på spöken för att fantasy ska bli trovärdigt och vad "realistiskt" egentligen betyder. I vilken bok togs det viktigaste ämnet upp? Författaren till den vinnande boken delges beslutet och berättar vad hen ska göra för pengarna och om vad som är viktigast - prissumman eller äran.