Titta

Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen 2017

Om Retorikmatchen 2017

Retorikmatchen är programmet där tala är guld. Klasser i årskurs 6 från hela Sverige har försökt knipa en plats bland de tio bästa i retorik. I tio avsnitt får vi nu följa lagen och klasserna från audition fram till final. Vilka blir vinnare av guldmikrofonen och får 10 000 kr till klasskassan?

Till första programmet

Retorikmatchen 2017 : SemifinalMaterialDela
  1. I "Retorikmatchen" tävlar
    sjätteklassare i hela landet-

  2. -i konsten att tala
    och viljan att lyssna.

  3. Alla vet hur det känns.

  4. -Det är en av våra tuffaste känslor.
    -Skam.

  5. Känner ni igen känslan av rädsla,
    med ökad puls och häftigare andning?

  6. Våra föräldrar har visat vad hårt
    arbete ger och hur stolthet känns.

  7. Sluta med pojk- och flickavdelningar.

  8. Barn föds som personer utan normer.

  9. På spel står UR:s pris Guldmikrofonen
    och 10 000 kronor till klassen.

  10. Jag heter Nassim Al Fakir.
    Välkommen till vår första semifinal!

  11. UR presenterar:

  12. "Retorikmatchen".

  13. "Retorikmatchen"
    gör att deltagarna växer.

  14. De blir bekväma i att göra sig hörda,
    och jag beundrar dem verkligen.

  15. I sådana här situationer
    växer man som människa.

  16. I dag tävlar två lag om den
    första finalplatsen, och lagen är...

  17. Campus Manilla i Stockholm.

  18. Vi heter Sara och Caspar
    och tävlar för de här.

  19. Caspar är snäll,
    men det bästa är att han är rolig.

  20. Man skrattar alltid med honom.

  21. Sara är AIK:are.

  22. Det bästa är också att hon är rolig,
    och man skrattar alltid med henne.

  23. -Vi ska vinna. Det ska vi.
    -Det är målet.

  24. Musikugglan i Karlskrona.

  25. Vi heter Robin och Victoria
    och tävlar för det här gänget.

  26. Robin är snäll och har bra humor.

  27. Victoria är modig och rolig
    och har livlig fantasi-

  28. -och kan sjunga med stängd mun.

  29. -Innan vi åkte hälsade klassen.
    -"Ni klarar det här. Ni är bäst."

  30. "Topp fyra är jättebra."
    Så nu är vi taggade.

  31. Äntligen är det semifinal.

  32. Välkomna,
    Sara och Caspar från Campus Manilla-

  33. -och Robin och Victoria
    från Musikugglan.

  34. Underbart.
    Fortsätt applådera till vår jury.

  35. Frida Buhre, Elinor Falkman
    och Jonathan Hörnhagen.

  36. -Mår ni bra?
    -Ja.

  37. Är publiken med mig?
    Nu startar vi programmet!

  38. Beskriv prylen.

  39. Deltagarna ska beskriva prylar
    för varandra-

  40. -men de får inte använda ordet
    för den prylen.

  41. Det lag som får ihop flest ord
    vinner.

  42. -Sara och Caspar, är ni redo?
    -Ja.

  43. Ni vet vad som gäller.
    Vem ska beskriva prylen?

  44. -Jag.
    -Då ställer du dig här.

  45. Caspar är redo.

  46. Du har 45 sekunder på dig,
    och tiden börjar nu.

  47. -Det är ett djur som gör mjölk.
    -Kossa.

  48. -Något starkt som du kan äta.
    -Chili.

  49. -Något du har på fötterna.
    -Skor.

  50. -Något annat.
    -Strumpor.

  51. -Något du sätter på när du blöder.
    -Plåster.

  52. -Något du alltid har till skolan.
    -Ryggsäck.

  53. Det är en slags sport som...

  54. Pass.

  55. -Det som tickar.
    -Klockan.

  56. Det är ett djur som är orange.

  57. -Man kan inte ha det hemma.
    -Tiger?

  58. -Räv.
    -Bra jobbat. Du kan ställa dig där.

  59. Vi vänder blickarna mot juryn.
    Hur gick det?

  60. Sara och Caspar hade ett pass
    och hann inte med det sista ordet.

  61. Men de andra var rätt,
    så det blev sex rätt ord.

  62. -Bra jobbat.
    -Sex poäng.

  63. Ni kan gå och sätta er.

  64. Välkomna upp, Robin och Victoria
    från Musikugglan.

  65. Ni ska göra samma sak.

  66. -Vem ska beskriva prylen?
    -Jag.

  67. -Välkommen fram. Är Victoria redo?
    -Ja.

  68. Ni har 45 sekunder på er,
    och tiden börjar nu.

  69. -Vera och Tyra har dem på fötterna.
    -Skridsko.

  70. -Du kokar mat i den.
    -Kastrull.

  71. -Den värmer oss. En stor planet.
    -Jorden. Solen!

  72. -Det kommer från kossan.
    -Mjölk.

  73. -De flesta åker till skolan med det.
    -Bil.

  74. Cykel.

  75. -De här kan du skjuta ute i skogen.
    -Älgar.

  76. -Den här spelar jag på.
    -Dator.

  77. -Ett gulligt husdjur med öron.
    -Kanin.

  78. -Det här tar bort det du har skrivit.
    -Suddgummi.

  79. -Det här vill råttor ha.
    -Ost.

  80. Det här är så spännande. Bra jobbat!

  81. Vi vänder oss till juryn.
    Hur gick det?

  82. Det gick undan, Robin och Victoria.

  83. Ni hade tio ord och alla var rätta.
    Det betyder att ni fick tio rätt ord.

  84. Första poängen i "Beskriv prylen" går
    alltså till Musikugglan i Karlskrona-

  85. -som nu har med sig en poäng.

  86. Klassens miljötips.

  87. Lagen ska hålla ett miljötal.

  88. Det ska både vara informativt
    och tydligt uppmana till förändring.

  89. Lyckas de beskriva problemet
    och komma med en lösning?

  90. Finns det fakta och egna exempel?

  91. Den 2 augusti i år
    var det Earth Overshoot Day.

  92. Det var dagen då jordens resurser-

  93. -som vi får använda på ett helt år,
    tog slut.

  94. Det här är läskigt,
    men det finns tips.

  95. Victoria och Robin
    har med sin klass skrivit ett tal-

  96. -om att vi ska konsumera mindre.
    Det är ett väldigt bra tips.

  97. -Musikugglan, är ni redo?
    -Ja.

  98. Då säger jag varsågod.

  99. Hur många jordklot har vi?

  100. Just det: ett.
    Men vi lever som om vi hade fyra.

  101. Värst är bilen och biffen - vi kör
    för mycket och äter för mycket kött.

  102. Stora koldioxidutsläpp
    gör jorden alldeles för varm.

  103. Fortsätter vi så blir det katastrof.

  104. Torka, smältande glaciärer
    och brinnande skogar.

  105. Ska nästa generation kunna leva här
    är det bråttom.

  106. Slutade alla ta bilen korta sträckor
    skulle de utsläppen minska med 80 %.

  107. Om alla åt vegetariskt
    en dag i veckan-

  108. -skulle vi slippa utsläpp motsvarande
    90 000 varv runt jorden med bil.

  109. Vi måste hjälpas åt.
    Bilen - cykla, gå eller åk buss.

  110. Biffen -
    byt ut den mot falafel ibland.

  111. Har du ett äpple kan du inte äta
    fyra. Det är samma sak med planeten.

  112. -Det är dags att agera.
    -Sluta överkonsumera!

  113. Tack så mycket för det här talet.
    Det är mycket som är bra.

  114. Jag vill lyfta upp inledningen
    och avslutningen. De hade samma tema.

  115. Ni börjar med en för lätt fråga.
    Man vet svaret och hajar till lite.

  116. "Hur många jordklot har vi?"

  117. "Ett,
    men vi lever som om vi har fyra."

  118. Sen plockar ni upp ett-fyra-temat
    i slutet.

  119. Man kan inte äta fyra äpplen
    om man har ett.

  120. Superkonkret. Man förstår precis
    och ser den här bilden framför sig.

  121. Det är sådana bilder vi vill åt
    inom retoriken.

  122. Jag håller med. Det är ett bra tal,
    starkt och tryggt framfört.

  123. Men jag skulle ha önskat att ni
    gjorde det till en del av er själva.

  124. Ofta när man pratar om miljö
    och säger "vi" så menar man "de".

  125. "Någon annan. Inte jag."

  126. Det känns lite så när ni säger
    "Sluta ta bilen kortare sträckor".

  127. Jag önskar mig ett exempel från er.

  128. Har ni bett om skjuts till träningen
    när det ösregnar-

  129. -och ni inte vill gå, cykla
    eller ta bussen?

  130. Ska ni sluta med något?
    Kan ni göra annorlunda?

  131. Det hade blivit ännu mer trovärdigt
    med exempel från er vardag-

  132. -som ni ska sluta med.

  133. Jag vill berömma ert logos
    och era siffror.

  134. De säger att med små åtgärder
    kan det bli stor skillnad.

  135. Tänk på att redovisa varifrån
    ni tar dem. Ingen stor fara här.

  136. Ni säger "korta sträckor".
    Hur långt är det? Mycket bra.

  137. Tack, juryn.

  138. Tack, Victoria och Robin.
    Ni kan sätta er.

  139. Välkomna upp, Caspar och Sara
    från Campus Manilla i Stockholm.

  140. Ni har också skrivit ett miljötips
    med er klass-

  141. -men ni har valt att man ska sluta
    med långa flygresor.

  142. -Är ni redo?
    -Ja.

  143. Och juryn är där. Varsågoda.

  144. När vi spelar fotboll passerar
    flygplan som släpper ut koldioxid.

  145. Det orsakar global uppvärmning,
    översvämningar och surare hav.

  146. I Sverige har flygresorna per
    invånare fördubblats sen 90-talet.

  147. Enligt Naturskyddsföreningen
    ger en persons Thailandsresa-

  148. -lika mycket utsläpp som en bil
    under ett helt år - cirka två ton.

  149. För Sverige utgör flygresor
    en tiondel av våra utsläpp.

  150. Andra världsdelar är häftiga, men
    inget slår en tågsemester i Europa-

  151. -med Nices kristallklara vatten
    och Camp Nous proppfulla läktare.

  152. Ska nästa generation
    drabbas av översvämningar?

  153. Ska de blicka ut över sura hav?

  154. Ska de leva i en förstörd värld?

  155. Var inte dryg. Ta inga långflyg!

  156. Tack så jättemycket.

  157. Jag vill berömma ert actio -
    ert framförande.

  158. Det är välavvägt
    mellan allvarlighet och seriositet-

  159. -men ändå med energi och driv.

  160. Det matchar ert innehåll.

  161. Jag säger ändå som Elinor sa
    till förra talet.

  162. Man saknar er.
    Har ni åkt på de här långsemestrarna?

  163. Kan ni känna igen er i att det
    är härligt att åka till Thailand-

  164. -men att ni kanske vill åka till Umeå
    eller Halmstad eller något sådant?

  165. Att ni tydligare
    väver in egna erfarenheter-

  166. -misstag ni kanske har gjort
    och vad ni kan göra i stället.

  167. Jag håller med.

  168. Däremot har ni gjort något
    som vi har efterfrågat hela tiden.

  169. Det är det här med källa.

  170. Lyfter man fram något
    så måste man ange källa-

  171. -framför allt nu med fake news
    och ifrågasättanden.

  172. Ni har: "Flygresorna har fördubblats
    enligt Naturskyddsföreningen."

  173. Det är en bra, välrenommerad källa
    som vi tror på.

  174. Mycket bra. Det är bra logos.

  175. Jag vill instämma
    i tidigare tankar och kommentarer.

  176. Jag hade velat ha lite mer.
    Det heter ju "Miljötipset".

  177. Kanske fler tips eller olika sätt.

  178. Man pratar om hemester.
    Det finns många saker.

  179. Men vi har ju samtidigt sagt
    att vi vill att ni använder bilder.

  180. Det här med kristallklara stränder
    gör ni fint.

  181. Härligt. Tack juryn och
    Caspar och Sara från Campus Manilla.

  182. Jag vänder mig till juryn.
    Som vanligt har ni en ask.

  183. Ni har lappar med skolornas namn.

  184. Campus Manilla och Musikugglan.

  185. Ni får bara välja en var.

  186. -Jonathan börjar.
    -Yes.

  187. Det märks att det är semifinal.
    Mycket bra tal från båda.

  188. Du valde snabbt.
    Du kände på dig direkt.

  189. -Elinor.
    -Det märks att övning ger färdighet.

  190. De är trygga och duktiga
    i sina framföranden.

  191. -De kan det här nu.
    -Vad coolt.

  192. Jag håller med.
    Vilka superframföranden.

  193. -Frida. Är det svårt att välja?
    -Det är det.

  194. -Det här var snäppet vassare.
    -Mäktigt.

  195. Man vill öppna nu,
    men vi har en tävling kvar.

  196. Efter det vet vi
    vem som vinner semifinalen.

  197. Rädda världen!

  198. Klasserna har fått i uppgift-

  199. -att välja ett globalt mål
    för hållbar utveckling.

  200. De ska hålla ett informativt tal
    med det vi kallar storytelling.

  201. Det är den gamla traditionen
    att berätta en historia-

  202. -med känslor och bilder.

  203. De ska berätta på ett så enkelt sätt
    att vi kan återberätta det för andra.

  204. Lyckas de,
    utan att slarva med faktan?

  205. De globala målen hör man talas om
    ibland, men vad är det?

  206. Ledare från hela världen har
    bestämt sig för sjutton globala mål-

  207. -som ska få all extrem fattigdom
    att försvinna.

  208. Ojämlikheter och orättvisor minskar,
    och man löser klimatkrisen.

  209. Det låter fantastiskt-

  210. -men för att målen ska uppnås
    måste vi ju känna till dem.

  211. Därför har vi bett lagen
    att fokusera på några av målen.

  212. Vilka har ni fokuserat på,
    Sara och Caspar?

  213. -Mål ett: minska fattigdomen.
    -Härligt.

  214. -Det är dags för ert tal. Är ni redo?
    -Ja.

  215. Då kör vi.

  216. -Brist.
    -Elände.

  217. -Nöd.
    -Kris.

  218. Fattigdom.

  219. Av 7 miljarder människor
    lever en tiondel i extrem fattigdom.

  220. Om jorden var en klass med 30 elever
    skulle tre vara extremt fattiga-

  221. -och leva på 16 kronor om dagen.
    Man kan inte ens köpa en varmkorv.

  222. -Vi vaknar i våra varma sängar.
    -Flickan i Kongo i sin kalla träsäng.

  223. Vi äter biff.

  224. Pojken i Afghanistan
    är hungrig som en varg.

  225. -Vi tar en varm dusch.
    -De har tre mil till smutsigt vatten.

  226. Den extrema fattigdomen
    ska vara borta om 13 år.

  227. Människor har då inte brist på mat,
    bostad, kläder eller sjukvård.

  228. De får då en bättre miljö.

  229. Aldrig förr har så få varit fattiga.
    Vi är nära målet.

  230. -Ingen kan göra allt.
    -Men du kan göra något.

  231. Ert actio känns jättebra.
    Det är lugnt, tryggt och med emfas.

  232. Vi har efterfrågat storytelling
    och ställt er berättarteknik på prov.

  233. Ni gör det så himla snyggt
    i serien av antiteser.

  234. "Vi äter biff..."
    Ni har flera som följer där.

  235. Ni använder berättelser från
    hela jorden för att stärka målet-

  236. -som ni informerar om. Snyggt.

  237. Jag håller med.
    Storytellingdelen är superfin-

  238. -i det här talet.

  239. Men också inledningen,
    med den här uppräkningen.

  240. Det blir så här...
    Jag får en känsla av...

  241. Det är starkt. Jag blir berörd.

  242. En annan bra sak
    är siffrorna som ni har-

  243. -på hur många
    som lever i extrem fattigdom.

  244. Ni bryter ner det på en skolklass
    - tre av trettio.

  245. Den siffran kommer jag ihåg-

  246. -till skillnad från
    de här stora, abstrakta siffrorna-

  247. -som man nästan inte kan förstå.

  248. Den här kommer jag minnas.

  249. En av uppgifterna som ni fick-

  250. -var ju att berätta så enkelt att vi
    skulle kunna berätta för andra.

  251. En lite problematisk del var det
    ni sa om när fattigdomen är borta.

  252. "Människor har inte brist på mat,
    kläder eller sjukvård"-

  253. -"och får då en bättre miljö."
    Det kändes abstrakt.

  254. Säger man så?
    "Människor får en bättre miljö"?

  255. "Människor får ett bättre liv.
    Det blir mer rättvist."

  256. Där kunde klassen jobbat
    ett varv till.

  257. Hur säger man?
    Vad händer när målet är uppfyllt?

  258. "Det blir rättvist i världen.
    Alla får leva de liv de förtjänar."

  259. Där hade ni behövt jobba
    ett varv till.

  260. Tack. En stor applåd till
    det sista talet från Campus Manilla.

  261. Ni kan sätta er.

  262. Välkomna upp,
    Victoria och Robin från Musikugglan.

  263. Vi pratar om de globala målen.

  264. -Vilket har ni valt?
    -Nummer två: ingen hunger.

  265. -Är ni redo?
    -Ja.

  266. Varsågoda.

  267. När vi är hungriga så äter vi -
    en självklarhet för oss-

  268. -men en dröm om man svälter.

  269. När vi är besvikna över maten
    är de överlyckliga över tre riskorn.

  270. Just nu lever 850 miljoner människor
    i svält.

  271. Det är Sveriges befolkning -
    85 gånger.

  272. Varje minut dör fem barn av svält.
    Det är 300 barn på en timme.

  273. Agenda 2030 har 17 globala mål.
    Att avskaffa hungern är ett.

  274. Det är en mänsklig rättighet
    att få äta sig mätt.

  275. Jordbruket behöver förbättras
    så att de kan odla dubbelt så mycket.

  276. Ingen ska dö av hunger, men
    mångas liv hänger på en skör tråd.

  277. Den kan bli starkare,
    om alla engagerar sig i Agenda 2030.

  278. -Hjälp oss att sprida det här.
    -Och att göra deras dröm verklig.

  279. Ni levererar verkligen talet
    med övertygelse och pondus.

  280. Ni är inte rädda för era röster
    och att stå nästan framme på tårna.

  281. Ni gör något annat smart -
    ni tittar på varandra när ni pratar.

  282. Det visar för tittarna...

  283. Radiolyssnarna ser inte det,
    men ni tittar på varandra.

  284. Det visar för oss vart vi ska titta.

  285. Vi kan inte titta bort,
    för ni visar så tydligt:

  286. "Dig ska vi titta på.
    Du är stjärnan just nu."

  287. Det är väldigt snyggt, och ett
    bra knep när man är två eller fler-

  288. -att alla som inte pratar tittar
    på den som pratar. Mycket bra knep.

  289. Det är ett starkt tal-

  290. -men en viktig uppgift för retoriken
    är att överbrygga distans.

  291. Dels distansen
    mellan talare och lyssnare-

  292. -men också att vi som lyssnare kanske
    inte direkt berörs av ett ämne.

  293. Tyvärr förstärker ni distansen lite
    genom att prata om "vi" och "de".

  294. De här "de" som är hungriga
    blir lite abstrakta.

  295. Hade ni konkretiserat dem
    och kanske gett dem namn och plats-

  296. -så hade de känts närmare.
    Man hade kunnat relatera mer.

  297. Jag håller med
    föregående kommentarer.

  298. Jag har inget att tillägga.
    Fantastiskt actio.

  299. Tack, Robin och Victoria.
    Ni kan gå och sätta er.

  300. Jag lämnar för sista gången
    i semifinalen över till juryn.

  301. Ni har boxen framför er.
    Jonathan ska börja.

  302. Ni har lappar med skolornas namn.
    Vem väljer du?

  303. Yes.

  304. Ett snabbt val igen.

  305. Är Elinor också snabb?

  306. Jag har lärt mig mycket i dag.
    Det var spännande.

  307. -Det var inte så lätt.
    -Nehej.

  308. Frida.

  309. Man vill utrota fattigdom och hunger.

  310. Bra ämnen, som vi kan diskutera sen.

  311. Där är den sista lappen.
    I boxen där har vi avgörandet.

  312. Vem tar den första finalplatsen
    i "Retorikmatchen" 2017?

  313. Det får vi reda på nu.

  314. Avgörandet.

  315. Avgörandets stund är inne.
    Lagen står framför mig.

  316. Sara och Caspar från Campus Manilla-

  317. -och Robin och Victoria
    från Musikugglan.

  318. Vi ska dela ut sju poäng,
    så det är först till fyra som gäller.

  319. Först till fyra tar finalplatsen
    i "Retorikmatchen" 2017.

  320. En poäng vet vi redan.

  321. Poängen för Beskriv prylen
    gick till Musikugglan.

  322. Det står alltså 1-0 till Musikugglan.

  323. Jag ska läsa upp resultatet
    från juryn.

  324. Jag börjar med Jonathans röst
    för Klassens miljötips.

  325. På hans lapp står det-

  326. -"Musikugglan".

  327. 2-0 till Musikugglan.

  328. På Jonathans röst för Rädda världen
    står det...

  329. "Campus Manilla".

  330. 2-1 till Musikugglan
    mot Campus Manilla.

  331. Jag ska läsa upp Elinors resultat.

  332. Jag börjar med Klassens miljötips,
    och på den lappen står det...

  333. "Musikugglan".

  334. 3-1 till Musikugglan.

  335. Om det står Musikugglan på nästa lapp
    så är det redan avgjort.

  336. På nästa lapp från Elinor,
    som är för Rädda världen, står det...

  337. "Campus Manilla".
    Det står 3-2 till Musikugglan.

  338. Än är inget avgjort.

  339. På lappen från Frida för Rädda
    världen, som kan vara avgörande-

  340. -läser jag...

  341. "Campus Manilla".

  342. Det står 3-3 i denna semifinal.

  343. Vi har bara en enda lapp kvar,
    som alltså blir den avgörande.

  344. På sista lappen,
    för Klassens miljötips från Frida-

  345. -läser jag...

  346. "Musikugglan".
    Det betyder att vi har en vinnare!

  347. Direkt till final i "Retorikmatchen"
    2017 går Musikugglan.

  348. En stor applåd!

  349. Den första finalplatsen
    tar Musikugglan-

  350. -men Campus Manilla
    tar den första bronsmatchplatsen.

  351. Tack för i dag.
    Vi ses nästa vecka, och glöm inte:

  352. I "Retorikmatchen" är tala guld.

  353. Kram och stort grattis.

  354. Och grymt kämpat.
    Det är ju också grattis.

  355. Textning: Per Lundgren
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Ämnen:
Svenska > Muntlig framställning och retorik
Ämnesord:
Retorik, Språkvetenskap
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6

Alla program i Retorikmatchen 2017

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 1

Avsnitt 1 av 10

Tio utvalda lag från skolor runt om i Sverige tävlar om att bli bäst i årskurs 6 på att tala och att lyssna. Det är en kamp i retorik där UR:s retorikpris guldmikrofonen står på spel tillsammans med 10 000 kronor till klasskassan. Nu ger lagen allt allt för att bli ett av de åtta som kommer till kvartsfinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Slutaudition, del 2

Avsnitt 2 av 10

Här avgörs vilka av de tio slutauditions-lagen som kommer att gå vidare till slutspelet. På spel står UR:s retorikpris guldmikrofonen och 10 000 kronor till hela klassen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 3 av 10

I den första kvartsfinalen möts Vittra Västra hamnen från Malmö och Campus Manilla från Stockholm. Lagen tävlar i "Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment". De får också hålla en redovisning var och ett tal på temat "Skärp er!" riktat till vuxna och deras mobilanvändande. Det blir en tuff kamp där det segrande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 4 av 10

I den andra kvartsfinalen möts Internationella engelska skolan från Lund och Kringlaskolan från Södertälje. Det blir rimrap och en redovisning vardera om känslor. Vi får höra om rädsla och nyfikenhet. Sedan får lagen hålla ett tal med tema "Skärp er!" om vuxnas beteende vid barnens sportutövande. Vilket lag går till semifinal?

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 5 av 10

I den tredje kvartsfinalen möts Centrumskolan från Växjö och Engelbrektskolan från Borås. Ord på bokstav med ett oväntat störningsmoment följs av Redovisningen. Där presenteras vi fakta om känslorna stolthet och avund. I avslutande talet Skärp er! har deltagarna fått i uppdrag att skriva ett tal om vikten av att vara källkritisk. Det blir en tuff kamp där det vinnande laget går vidare till semifinal.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Kvartsfinal

Avsnitt 6 av 10

I den fjärde och sista kvartsfinalen möts Internationella Engelska Skolan från Gävle och Musikugglan från Karlskrona. Vi ser dem tävla i Rimrappen och får höra två redovisningar på temat känslor, om tacksamhet och om ilska. I talen med tema Skärp er! höjer eleverna sin röst kring avskaffandet av pojk- och flickavdelningar i klädbutiker. Det vinnande laget kniper den sista semifinalplatsen.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 7 av 10

I den första semifinalen möts Campus Manilla från Stockholm och Musikugglan från Karlskrona. Det blir tävling i Beskriv prylen samt Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I Rädda världen-talen har klasserna valt varsitt av de globala målen för hållbar utveckling. Musikugglan håller tal om att avskaffa hungern medan Campus Manilla talar om att få bort extrem fattigdom. Det lag som vinner går direkt till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Semifinal

Avsnitt 8 av 10

I den andra semifinalen möts Internationella engelska skolan i Lund och Centrumskolan i Växjö. Förutom tävlingsmomentet Beskriv prylen får vi både Klassens miljötips och Rädda världen-tal. I det senare handlar det om de globala målen för hållbar utveckling. Internationella engelska skolan håller ett tal om alla människors rätt till rent vatten och Centrumskolans tal handlar om alla människors rätt till utbildning. Det lag som vinner går till final.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Bronsmatch

Avsnitt 9 av 10

Dags för bronsmatch. Vinnaren tar hem tredjeplatsen och får dessutom 5000 kr till klassen. Det blir en jämn kamp mellan Campus Manilla från Stockholm och Internationella Engelska Skolan i Lund. De tävlande skolorna ska skriva tal åt Tobbe "Trollkarl" Blom och hålla ett hyllningstal till en vetenskapsman eller -kvinna, extra spännande eftersom båda skolorna valt att hylla Marie Curie.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaRetorikmatchen 2017

Final

Avsnitt 10 av 10

Avgörandet står mellan Centrumskolan från Växjö och Musikugglan från Karlskrona. Det börjar med en debatt om antalet lovdagar i svenska skolan ledd av Lilla Aktuellts Aida Pourshahidi. De sista talen för säsongen är inspirerade av Martin Luther Kings mest berömda tal, här kallade "Vi har en dröm". Centrumskolan väljer att tala om att våga stå upp mot rasism och Musikugglan om rätten till sin egen kropp. Vinnaren får UR:s Retorikpris (trofén guldmikrofonen och 10 000 kr till klassen).

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 4-6
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 4-6 & svenska

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta Läsmysteriet - syntolkat

Mysteriet med den inlåsta änkefrun

Vem var det som låste in änkefrun? Laget Flammorna tänker försöka lösa mysteriet på slottet. Bland spindelväv och gammal bråte i slottets mörka källare ska de samla ledtrådar genom att klara två utmaningar. Dessutom går det på tid. Kommer de att hinna? Och vem är skuggfiguren som förföljer dem? Utmaningarna utgår från läsförståelsestrategierna.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Världens bästa berättelser

Lejonet och den listiga haren

Den lilla haren lyckas genom sin listighet överlista det stora och starka lejonet som vill äta upp alla djuren. Denna klassiska fabel handlar om makt och återfinns både i den afrikanska och hinduistiska berättartraditionen.