Titta

Sprich los!

Sprich los!

Om Sprich los!

De två tonåringarna Lily och Iliya har nyligen börjat lära sig tyska. Vi följer dem när de löser olika utmaningar för att träna på språket i vardagssituationer. Av programledaren André Gatzke får de lära sig viktiga ord och verb för att kunna utföra utmaningarna. Det kan handla om att lära sig finna en ny plats, använda olika frågeord, prepositioner eller tips om vad man kan säga när man handlar och ska betala.

Till första programmet

Sprich los! : FragewörterMaterialDela
  1. Hjärtligt välkommen till "Sprich los!"
    I dag handlar det om frågeord.

  2. -Jag heter André. - Och vad heter du?
    -Iliya.

  3. -Iliya, var är vi i dag?
    -Vi är i Münster.

  4. Du...talar...tyska.

  5. Men hur bra talar du tyska?

  6. Du talar tyska...
    med tyskarna i Tyskland... - God dag.

  7. ...med Iliya.

  8. -Är du bra på tyska?
    -Nej.

  9. Då behöver du några frågeord.

  10. "Var?", "Vem?"...

  11. ..."Vad?", "När?" och "Vilka?"

  12. Bra. Kom!

  13. -Vad är det där?
    -En båt.

  14. -Är det en båt eller många båtar?
    -Det är många båtar.

  15. -Hur många båtar är det?
    -En, två, tre, fyra, fem... Jag vet inte.

  16. -Det är många båtar.
    -Ja.

  17. -Vilken båt tar vi?
    -Den båten.

  18. -Vad kostar den?
    -Jag vet inte.

  19. -Fråga, då.
    -Ja.

  20. Hej!

  21. -Hur mycket kostar en båt?
    -De kostar 10 euro för 30 minuter.

  22. För en timme kostar de 15 euro.

  23. 10 euro för en halvtimme
    och 15 euro för en timme?

  24. -Då vill jag hyra en båt i en halvtimme.
    -Då får jag 10 euro. Och den är till dig.

  25. Däråt?

  26. -Var är vi?
    -Var är vi?

  27. -I Münster på sjön. Och vad gör vi?
    -Ja, vad? Vi åker båt, va?

  28. -Och varför åker vi inte?
    -Jag vet inte.

  29. Inte jag heller. Nu!

  30. -Vad heter du?
    -Marvin.

  31. -Hur gammal är du?
    -21 år.

  32. -Vad heter du? Varifrån kommer du?
    -Ida. Jag kommer från Thüringen.

  33. -Vad heter du och hur gammal är du?
    -Nicole, 44 år.

  34. -Vilken musik lyssnar du på?
    -Gärna rock och lite tysk rap.

  35. -Hur många syskon har du?
    -En syster.

  36. -Vilket är ditt favoritdjur?
    -Det är min hund Luna.

  37. -Vilket är ditt favoritdjur?
    -Kattbjörnen.

  38. -Och vilken är din hobby?
    -Att cykla.

  39. -Min hobby är att läsa.
    -Att fotografera.

  40. -Tack så mycket.
    -Tack!

  41. Nu kommer vi
    till din "vem, hur, vad-uppgift".

  42. Här sitter tre personer.
    Dem ska du lära känna.

  43. Det här är dina frågor:

  44. "Vad heter du?"

  45. "Hur gammal är du?"

  46. "Hur många syskon har du?"

  47. "Vilket djur gillar du?"

  48. "Vilken hobby har du?"
    Mycket bra. Fråga på.

  49. -Vad heter du?
    -Jag heter Robert.

  50. -Jag heter Lena.
    -Jag är Fabian, och du?

  51. -Jag heter Iliya. - Hur gammal är du?
    -Jag är tolv år.

  52. -Jag är sjutton år.
    -Jag är sexton. Hur gammal är du?

  53. -Fjorton år. Hur många syskon har du?
    -Jag har en lillasyster som är fjorton år.

  54. -Jag har en lillebror som är tretton år.
    -Jag har en storasyster som är nitton.

  55. -Har du också syskon?
    -Jag har en lillasyster som är åtta år.

  56. -Vilket djur gillar du?
    -Hundar, för jag har själv en stor hund.

  57. -Jag har gillat vargar sen jag var liten.
    -Jag gillar lejon, för att de är så stora.

  58. -Vilket är ditt favoritdjur?
    -Jag gillar en hund.

  59. -Vilken hobby har du?
    -Jag spelar basket och ibland fotboll.

  60. Jag spelar fotboll
    och tränar ofta på gym.

  61. -På fritiden hoppar jag studsmatta.
    -Min hobby är parkour.

  62. Ilya, jag har en fråga till.

  63. Och den står häri.

  64. -"Vem har vilken hobby?"
    -"Vem har vilken hobby?"

  65. -Precis. Lena?
    -Studsmatta.

  66. -Robert?
    -Att spela fotboll.

  67. -Fabian?
    -Att spela basket.

  68. -Och vilken hobby vill du veta mer om?
    -Studsmatta.

  69. Lena, studsmattan!

  70. Där står studsmattan.
    Den är lite annorlunda än de vanliga.

  71. Den har bättre fjädrar
    och fjädrar annorlunda.

  72. Jag har hoppat studsmatta
    i nästan tre år och kan göra några trick.

  73. -Vilka trick kan du?
    -Jag kan många volter...

  74. ...med skruv, med halv vridning...

  75. -Vill du att jag ska visa?
    -Ja. Självklart.

  76. -Hur högt kan du hoppa?
    -Åtminstone över en meter.

  77. Kanske två, ungefär.

  78. -Kan du visa?
    -Ja.

  79. -Det där var väl mer än två meter?
    -Ja.

  80. -Otroligt!
    -Ja, jag vill lära mig det.

  81. Ta av dig skorna och kom upp.

  82. "Du" och "ni" fungerar så här: Till barn
    och ungdomar säger man "du".

  83. Till vuxna säger man "ni".

  84. Varför säger vi då "du" till varandra?
    Vi är ju vuxna.

  85. Vi hör till samma familj.
    Då säger alla "du".

  86. Och vem mer säger "du"?

  87. Vänner säger "du".

  88. -När säger man då "ni"?
    -Till äldre ska man alltid säga "ni".

  89. Det stämmer. Och...

  90. -...till vem mer säger man alltid "ni"?
    -Till okända, som försäljare...

  91. ...busschaufförer eller poliser.

  92. För när man säger "ni"
    är det ett tecken på respekt.

  93. -Ni! Jaha, ni!
    -Jaha, ni!

  94. -Kan ni hjälpa mig?
    -Ja, absolut.

  95. Först kan du se hur det känns
    på en sån här studsmatta.

  96. Superbra!

  97. Försök att inte dra upp benen framåt,
    så går det bättre.

  98. -Vad kan jag göra bättre?
    -Hoppa inte så högt.

  99. Då har man mer kontroll över kroppen.
    Du kan kontrollera den bättre.

  100. Då kan du kontrollera konsterna bättre,
    som till exempel "ryggen". Försök.

  101. -Kan du visa?
    -Ja.

  102. Om du vill göra "ryggen", behöver du
    inte hoppa så högt. Det här räcker.

  103. -Ja, det var riktigt bra!
    -Tack.

  104. -Vad gör vi nu?
    -Ska vi åka båt?

  105. Va? Igen?

  106. Nåja, då säger vi hej så länge
    från "Sprich los". Vi ses!

  107. Översättning: Karin Werge Hjerpe
    www.btistudios.com

Hjälp

Stäng

Skapa klipp

Klippets starttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.

Klippets sluttid

Ange tiden som sekunder, mm:ss eller hh:mm:ss.Sluttiden behöver vara efter starttiden.

Fragewörter

Avsnitt 5 av 8

Produktionsår:
Längd:
Tillgängligt till:

Iliya och André hyr en trampbåt vid sjön Aasee i Münster. De pratar om frågeord och vilka frågor som är viktigast om man vill lära känna nya människor. Iliya utmanas att fråga tre andra tonåringar om hobbyer, syskon och favoritdjur. Han får sedan välja en hobby att prova på. André förklarar när man ska använda "Sie" och när man ska använda "du".

Ämnen:
Moderna språk > Tyska > Realia och kultur
Ämnesord:
Frågesatser, Språkvetenskap, Tyska som främmandespråk, Tyska språket
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9

Ladda ner

Alla program i Sprich los!

Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Der, die, das

Avsnitt 1 av 8

André Gatzke pratar med Lily om ett av de mera utmanande kapitlen i det tyska språket: de bestämda artiklarna der, die, och das. Det visar sig snabbt att det inte finns någon genväg eller knep som man kan använda sig av. Man får helt enkelt lära sig utantill vilka ord som hör ihop med vilken artikel! Lily sätter igång med dagens utmaning. Och som tur är får hon hjälp av befolkningen i Münster.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Sein

Avsnitt 2 av 8

Hur pratar man om olika yrken på tyska? Och hur beskriver man människor med hjälp av verbet sein (att vara)? André väljer Köln-Bonns flygplats för att lära Iliya om ett av de viktigaste orden i tyskan. Till att börja med lär han Iliya hur man böjer "sein" i presens.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Zahlen

Avsnitt 3 av 8

André visar hur de tyska orden för siffror är uppbyggda. Han har förberett ett quiz vid floden Rhens strandkant och skickar iväg Lily på en skattjakt där siffror spelar en stor roll. Vi lär oss om siffrorna från 1 till 100, och får flera vanliga exempel på hur de kan användas.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Haben

Avsnitt 4 av 8

André och Iliya tar en titt på verbet "haben" (att ha) och hur man böjer det. Iliya får till uppgift att utforska en bondgård för att lära sig ord som är användbara där. Med hjälp av ordet "was" och olika former av "haben" kan han ställa många bra frågor. På det viset lär han sig att kor har öron, att det är roligt att ha en traktor, och att André ibland har en paus.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Fragewörter

Avsnitt 5 av 8

Iliya och André hyr en trampbåt vid sjön Aasee i Münster. De pratar om frågeord och vilka frågor som är viktigast om man vill lära känna nya människor. Iliya utmanas att fråga tre andra tonåringar om hobbyer, syskon och favoritdjur. Han får sedan välja en hobby att prova på. André förklarar när man ska använda "Sie" och när man ska använda "du".

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Präpositionen

Avsnitt 6 av 8

Vi lär oss om prepositioner som används med dativ. André och Iliya besöker en karneval i Köln. Där förklarar André ord som "hinter" (bakom), "vor" (framför) och "neben" (bredvid) för Iliya. Det blir också en tävling - kurragömma med prepositioner!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Einkaufen

Avsnitt 7 av 8

Hur bra har Lily blivit på tyska? Lily får en inköpslista och besöker en marknad i Münster för att handla på egen hand. André lär henne några användbara fraser innan hon ger sig av. Efteråt får Lily och André en matlagningslektion. De får lära sig hur man gör "Frikadellen" (köttbullar). André lär också ut de bästa tyska hälsningsfraserna, och när man ska använda dem.

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Spelbarhet:
UR Skola
Längd:
TittaSprich los!

Finde den Weg

Avsnitt 8 av 8

Vi är i Kölns centrum. Lily får en bild av André och dagens utmaning blir att ta reda på var den tagits. André förbereder Lily genom att lära ut de viktigaste fraserna för att fråga efter vägen. Därefter ger sig Lily av mot Kölns katedral som syns på bilden. Så klart måste hon fråga efter vägen!

Produktionsår:
2017
Utbildningsnivå:
Grundskola 7-9
Extramaterial
Arbetsmaterial finns
Beskrivning
Visa fler

Mer grundskola 7-9 & moderna språk

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Titta ¡Pregunta ya!

Ritmo en Cuba

Kuba är känt för att "alla" kan dansa. Men är det så? Programledare Tika Lahne går på danskurs i Havanna, träffar reggaeton-musiker och tar reda på vilka danser som gäller på Kuba just nu.

Spelbarhet:
UR Skola
Längd
Lyssna Nachrichten auf Deutsch Leicht

2019-03-30

Nyheter från Tyskland på mycket lätt tyska. De senaste åren har vargstammen i Tyskland ökat kraftig efter att har varit utrotad i decennier. Tyskland har ett starkt lagskydd för vargen och miljöminister Svenja Schulze vill nu ändra lagen för att göra det lättare att skjuta varg som angriper tamboskap. Att skjuta vilda djur med gevär i tätbebyggt område kan vara farligt. Därför har borgmästaren Bernd Albers i Stahnsdorf förslagit bågjakt istället. Orten Stahnsdorf plågas sen en tid tillbaka av vildsvin som härjar vilt. Vi avslutar med KONTRA K:s låt "Wölfe".